ad
  • 8.082.310 stemmen

Bridget Jones: The Edge of Reason (2004)

Romantiek / Komedie | 108 minuten
2,76 1.553 stemmen

Genre: Romantiek / Komedie

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Ierland / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Beeban Kidron

Met onder meer: Renée Zellweger, Colin Firth en Hugh Grant

Releasedatum: 10 november 2004

Over Bridget Jones: The Edge of Reason

"Same Bridget. Brand new diary."

Bridget Jones leeft nu vier weken samen met Mark Darcy als de eerste twijfels over hun samenwonen beginnen. Daarbij staat Bridget ook nog onder extreem hoge stress op het werk en beleeft ze de slechtste vakantie van haar leven.

imageimageimageimage

Una Alconbury

Uncle Geoffrey

avatar van mjk87

mjk87

Matiger nog dan het eerste deel. Herhaling van zetten die nergens leuk wordt en ook de acteurs sprankelen wat minder. Vaak ook pijnlijk ongrappig. Leukste blijft nog dat er weer een knokpartij is tussen beide heren, maar daar blijft het dan ook bij. De film duurt net iets meer dan anderhalf uur maar dat was nog te lang. Weinig interessant en na een aardig halfuur is het dan al op. 1,5*.

avatar van killerfreak

killerfreak

Van de juiste proportie uit "deel 1" blijft in dit deel nog maar weinig over.

Een halfuur waar om de 2 zinnen over neuken wordt gepraat, een intermezzo in Thailand en de gevangenis (waarom like a Virgin van Madonna zo misbruiken??), weer een gevecht (rarara, waar hebben we dat nog gezien), ... Er wordt van de hak op de tak gesprongen, en van spontaneous acting blijft bitter weinig over, alle bekende liedjes ten spijt.

Misschien leuk als Ladies Night, maar voor de rest zeer teleurstellend.

avatar van Confusie

Confusie

Het guitig bekkie van weleer is niet meer.

Om maar meteen even met de spreekwoordelijke deur de kamer binnen te komen zeilen.

Iets is er gebeurd, heeft haar penibele plaats blijkbaar gevonden op de hachelijke weg naar het gracieus jaren vergaren.

Zoveel maakt zich pijnlijk duidelijk alleen al bij een vlugge glimp van de laatste film.

Maar hier gelukkig nog wel vereeuwigd ongerept te bewonderen.

Dus dan doen we dat maar, zo nu en dan.

Heel af en toe.

Onderhond

Meer van hetzelfde.

Eigenlijk zo'n beetje een kopie van het eerste deel, met dat verschil dat de locaties en de gebeurtenissen wat grootser zijn. Een typische sequel met andere woorden. Er komt wat gesleutel aan te pas om iedereen weer op z'n plaats te krijgen, maar dat valt allemaal netjes binnen de verwachtingen.

De drie centrale acteurs doen het op zich wel weer leuk. Ze zijn allen perfect geschikt voor hun rol, waarbij het toch vooral Zellweger is die zichzelf vaak van de minst charmante kant moet laten zien. Het is nét datgene wat deze film zo populair gemaakt hebben vermoed ik, maar zoveel jaar later maakt het toch niet erg veel indruk meer.

Hier en daar best grappig, maar even vaak ook helemaal niet. De scenes in de Thaise gevangenis zijn bijvoorbeeld een stuk minder, deze films werken dan ook gewoon het best wanneer ze lekker in Engeland zitten. Niet verkeerd voor een keertje, maar daarna liever ook niet meer.

avatar van Shadowed

Shadowed

Film die niet had gehoeven.

Maar wellicht ook weer wel als je naar de opbrengst kijkt van Bridget Jones. Ik zie deze trilogie eigenlijk voornamelijk als vrouwenfilms of films die je in gezelschap kijkt als stel. Dan werkt de film waarschijnlijk ook net wat beter dan als je hem alleen kijkt.

The Edge of Reason volgt de bekende Bridget Jones paden. Zellweger raakt zo weer ouderwets ongemakkelijk in de problemen en leest tussen de film een paar typerende quotes uit haar dagboek voor. In de eerste film werkte het nog, maar hier is het effect er langzaam af gegaan.

Ook is het dat de grappen zelf gewoon niet zo heel leuk meer zijn. Slechts de scenes in de met sneeuw besmeerde bergen kwam er voor het eerst een lachje af. Een hoop grappen liggen me gewoon niet zo, maar waar deel 1 nog een beetje vlot kon zijn, was dit langer en vooral minder memorabel.

Regelmatig gaat deze film ook iets meer over-the-top met de grappen en de battle tussen Grant en Firth was een beetje wat deel 1 zo vlot maakte. Hier komt dat duidelijk wat minder aan de orde, net als dat het gevecht tussen de twee heren ook wat minder doeltreffend was.

108 minuten was wel echt te lang. Vooral omdat de film niet zo heel veel te vertellen heeft. Bepaalde stukken hadden dan ook gewoon geschrapt mogen worden, om te beginnen met de gevangenis in Thailand. Zellweger blijft echter wel heel goed in haar rol en ook Grant en Firth doen weer waar ze goed in zijn. Charme ten top.

Het zijn dan vooral de karakters zelf die de film rechtop houden. Grappen slaan vaker de plank mis, film duurt te lang en kent helaas te weinig memorabele momenten ondanks dat het allemaal iets grootser is.

avatar van macrobody

macrobody

Zou ze je gehoord hebben? Ze ziet er tegenwoordig behoorlijk afgetraind uit.