Bridget Jones: The Edge of Reason (2004)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Ierland / Verenigde Staten
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Beeban Kidron
met Renée Zellweger, Colin Firth en Hugh Grant

Bridget Jones leeft nu vier weken samen met Mark Darcy als de eerste twijfels over hun samenwonen beginnen. Daarbij staat Bridget ook nog onder extreem hoge stress op het werk en beleeft ze de slechtste vakantie van haar leven.

avatar van mjk87
Matiger nog dan het eerste deel. Herhaling van zetten die nergens leuk wordt en ook de acteurs sprankelen wat minder. Vaak ook pijnlijk ongrappig. Leukste blijft nog dat er weer een knokpartij is tussen beide heren, maar daar blijft het dan ook bij. De film duurt net iets meer dan anderhalf uur maar dat was nog te lang. Weinig interessant en na een aardig halfuur is het dan al op. 1,5*.

Van de juiste proportie uit "deel 1" blijft in dit deel nog maar weinig over.
Een halfuur waar om de 2 zinnen over neuken wordt gepraat, een intermezzo in Thailand en de gevangenis (waarom like a Virgin van Madonna zo misbruiken??), weer een gevecht (rarara, waar hebben we dat nog gezien), ... Er wordt van de hak op de tak gesprongen, en van spontaneous acting blijft bitter weinig over, alle bekende liedjes ten spijt.
Misschien leuk als Ladies Night, maar voor de rest zeer teleurstellend.

avatar van Confusie
Het guitig bekkie van weleer is niet meer.

Om maar meteen even met de spreekwoordelijke deur de kamer binnen te komen zeilen.

Iets is er gebeurd, heeft haar penibele plaats blijkbaar gevonden op de hachelijke weg naar het gracieus jaren vergaren.

Zoveel maakt zich pijnlijk duidelijk alleen al bij een vlugge glimp van de laatste film.

Maar hier gelukkig nog wel vereeuwigd ongerept te bewonderen.

Dus dan doen we dat maar, zo nu en dan.

Heel af en toe.

Meer van hetzelfde.

Eigenlijk zo'n beetje een kopie van het eerste deel, met dat verschil dat de locaties en de gebeurtenissen wat grootser zijn. Een typische sequel met andere woorden. Er komt wat gesleutel aan te pas om iedereen weer op z'n plaats te krijgen, maar dat valt allemaal netjes binnen de verwachtingen.

De drie centrale acteurs doen het op zich wel weer leuk. Ze zijn allen perfect geschikt voor hun rol, waarbij het toch vooral Zellweger is die zichzelf vaak van de minst charmante kant moet laten zien. Het is nét datgene wat deze film zo populair gemaakt hebben vermoed ik, maar zoveel jaar later maakt het toch niet erg veel indruk meer.

Hier en daar best grappig, maar even vaak ook helemaal niet. De scenes in de Thaise gevangenis zijn bijvoorbeeld een stuk minder, deze films werken dan ook gewoon het best wanneer ze lekker in Engeland zitten. Niet verkeerd voor een keertje, maar daarna liever ook niet meer.