Bridget Jones's Diary (2001)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten / Ierland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Sharon Maguire
met Renée Zellweger, Hugh Grant en Colin Firth

Bridget Jones is tweeëndertig, rookt als een ketter, drinkt in hoog tempo, haar liefdesleven lijkt een permanente crisissituatie en ze is nog steeds vrijgezel en wordt daar - alsof ze het zelf nog niet erg genoeg vindt - voortdurend aan herinnerd door haar familie en vrienden. Ze wil verandering in haar leven brengen. Haar goede voornemens voor het nieuwe jaar zijn onder andere: drastisch afvallen en op zoek gaan naar een aardige, verstandige man. De onhandige Bridget wil meer grip op haar leven krijgen, maar natuurlijk bereikt ze haar doelen niet moeiteloos. Ze koopt een dagboek waarin ze al haar belevenissen neerschrijft. Haar baas Daniel Cleaver is een aantrekkelijke man. Ze flirt met hem, maar twijfelt. Wanneer ze zich aan haar voornemens wil houden lijkt de keuze niet zo moeilijk, maar toch...

avatar van Bottleneck
Best een grappige film. Zellweger doet het erg leuk en staat ook wat dichterbij de 'werkelijkheid' met haar strubbelingen, een soort anti-heldin Grappiger dan die beauty-queens die je doorgaans ziet in dit soort films.

avatar van simonvinkie
Grappige film met en goeie Zellweger. Ook Hugh Grant past altijd perfect in dit soort films. De film grappig en verveelt nauwelijks prima film

geniale film! Fantastische acteerprestatie van Renee Zellweger! ook vond ik deze film qua humorgehalte uitstekend! De film is ook zeer mooi gebracht in een soort van 'dagboekstijl'!

avatar van lotteke_ik
Ik vond er echt helemaal niks aan. Toen het einde kwam dacht ik echt "is dit alles". Wel jammer, Hugh Grant is wel mijn lievelings acteur. Maar in deze film gebeurd er te weinig.

Vond het niet veel aan. Heb 'm 1 x gezien, en verder ook nooit weer.

Leuke film! Normaal houd ik niet van dit soort films, vind ze vaak een te hoog disney gehalte hebben.
Deze was leuk, goed geacteerd, orgineel!
Renee Zellweger heeft goede mimiek! geknipt voor deze rol!
Mark darcy was echt ijskoud!
En hugh grant is eveneens goed voor deze rol als playboy!
Ik heb me heel goed vermaakt!

avatar van movie acteurs
Zellweger doet haar rol best leuk. Ook het verhaal, acteerwerk en vermaak zijn niet slecht maar na een paar kijkbeurten heb je het wel gezien. En de grappen zijn niet grappig genoeg wat mij betreft. 2,5.

avatar van Laoslander
hahaha en dan zeuren vrouwen altijd maar over emancipatie! Hier wordt gewoon schaamteloos gemikt op een clichébeeld van wat vrouwen verondersteld worden te willen, wat hun dromen, ambities en fantasieën horen te zijn. In de praktijk: trouwen, af en toe eens goed van de grond komen en kindjes krijgen. Is dat echt het einde van de vrouwelijke horizon?

Dames, laat u hier vooral niet aan vangen.

avatar van joepp
Laoslander schreef:

Dames, laat u hier vooral niet aan vangen.

film is dan ook ficitie.
Ik associeer mezelf ook niet snel met een personage uit LOTR

avatar van *film fan*
erg leuke meiden film.
deel 2 ook!

avatar van qwertzu
Erg leuke film, niets geen plastic hollywood vrouwen, normale vrouwen met rondingen en corrigerend ondergoed, onzekerheden en verlangens, vond het erg leuk gevonden!

Driello
2* omdat het zo leker wegkijkt...........

avatar van Julie
Ik kan er echt niet aan doen, maar ik HOU van deze film.
Ik ben altijd zooo kritisch in komedies, vaak omdat ik ze gewoon niet grappig vind.
Wel weet ik nog dat een hele tijd geleden, toen ik Bridget Jones voor het eerst zag het echt hilarisch vond!
Na een aantal keer kijken lig je natuurlijk niet meer tegen de grond van het lachen, maar ach.. deze film blijft toch zooo lekker leuk, romantisch en grappig om naar te kijken!

4*!!!

avatar van Kr!kke
Niet echt mijn genre, maar ik moet toegeven dat de film nog best meeviel. Dit was wel uitsluitend te danken aan het acteerwerk van Renée Zellweger, die haar personage op een leuke en vlotte manier neerzet. Bridget Jones was dan ook het enige personage dat een komisch kantje had vond ik, in tegenstelling tot de rest van de personages(terwijl de filmmakers er duidelijk nog een paar grappige personages wilden insteken, zoals de vreemde vrienden van Jones, de nonkel,...). Het verhaal is niet echt om over naar huis te schrijven en ook het einde zie je al na 2 minuten aankomen, maar beide factoren zijn niet al te storend bij het bekijken van de film.

Het verhaal is aan de slappe kant, maar 'Bridget Jones' is toch wel een toffe madam, en mooi neergezet door Renée Zellweger. Dat laatste redt de film toch wel.

avatar van anne65998
best leuke film en uhmm
Hugh Grant en Colin Firth
jammieee...

avatar van xMilennx
Wel, om één of andere reden had ik deel 2 verschillende keren gezien, maar deze nog niet! De andere spelen ze precies veel vaker op tv??
Ik vond The Edge Of Reason in ieder geval heel goed en dacht niet dat deel 1 beter ging zijn.Nu heb ik ze eens allebei achter elkaar bekeken en moet ik daarop terugkomen!
Het kan liggen aan het feit dat deze nu nieuw voor me was en ik de andere nu wel al wat veel gezien heb, maar ik vond dit echt wel een leuke film!

Bridget Jones is een leuk persoontje, zoals velen zeggen inderdaad lekker naturel. Dat er veel clichés gebruikt worden, vind ik niet erg, dat is nu eenmaal typisch voor dit soort films. Ik kon er toch goed mee lachen. Humor en echt leuke personages, gespeeld door leuke acteurs, dat volstaat voor mij al hoor!

Wat betreft die personages moet ik wel zeggen dat ik Colin Firth eerst een beetje vreemd vond, zo uitdrukkingloos vaak... Ik dacht; Wat ziet die vrouw daar nu in? En omgekeerd vond ik het eigenlijk ook al niet zo realistisch. Maar ik heb de reeks Pride & Prejudice gezien en weet hoe mr. Darcy daar is; waardoor ik zijn stijfheid nu wel grappig begon te vinden.

Ja, de personages zijn eigenlijk al de helft van de humor; en ik zie Hugh Grant graag spelen!
Voor mijn mede-pubermeisjes, in deel 2 heeft hij wel een véél beter kapsel! Haha

avatar van Starlady
Deze film is zo sterk omdat Bridget een vrouw is waarmee velen zich mee kunnen vergelijken. Veel situaties komen overeen met situaties uit eigen leven. De humor vind ik prachtig en de gekkigheid van Bridget maakt me elke keer opnieuw aan het lachen. Bridget geeft trouwens ook hoop aan alle single vrouwen, dames die denken dat ze nooit meer aan de man kunnen komen. But less is true.
Gewoon zien als je vrouw bent!! Maar ook als je man bent natuurlijk!!

Driello
Volgens mij draaf je wel erg ver door als je denkt dat deze film een morele boodschap wil uitdragen.

Vermakelijk, meer ook niet. 2.5

avatar van Thomas83
Niet echt subtiel met aanzwellende muziekjes, wat overdreven veel up en down-momentjes waardoor het wat rommelig wordt, en Grant speelt wel een heel overdreven bad guy nogal sterk dat hij het verhaal rondom zijn bedrog van zijn vriend Firth omdraait, maar toch is het een hartverwarmende film. Zellweger en Firth zijn ook wel echt geweldig. En natuurlijk zit er wel een morele boodschap in de film. Dit soort formulefilms hebben die altijd wel, en hier wordt de boodschap ook zelfs letterlijk uitgesproken. Weet de exacte zin niet, maar het komt neer op "love you just the way you are".

avatar van Montorsi
Cliché romcommetje, daar was ik vooral bang voor.

Was het dus ook. Weliswaar leuker dan verwacht, zo eerlijk moet ik ook wel zijn. Zelfs incidenteel gelachen. Begin was eigenlijk best grappig. Uiteindelijk overheerst de saaiheid toch steeds meer, maar het is (voor een overtypische vrouwenflick) nog best te doen.

avatar van Vinokourov
Bwêh, precies wat je van zo'n romcom kan verwachten . De single Bridget Jones (Zellweger) wil graag genaaid worden door Hugh Grant. Na een half uur is alles koek en ei en denk je als filmkijker: "Mooi, probleem opgelost! Einde!" Maar nee! Dan pas begint het gezeur en gedraal met allerlei zó niet hilarische scenes en quotes. Komt daarbij dat Zellweger de film nog kutter maakt met haar overdreven maniertjes. Nee, dit was niet best!

avatar van bozzy
Zellweger is erg sweet in deze film.
lekkere luchtige romcom die best de moeite is om te zien.

avatar van DragQueen
Leuke film, waarin Zellweger haar rol erg overtuigend, en grappig brengt. Het verhaal is verder luchtig, en prima uitgevoerd. De film levert zeker leuke momenten op, en er wordt leuk geacteerd door de cast. 3 Sterren.

Alleraardigste romcom over de vrijgezelle Bridget Jones, die opeens een keuze moet maken tussen twee mannen. De film kijkt lekker weg en de balans tussen rom en com is ook prima. De casting van Colin Firth en Hugh Grant is wat voorspelbaar, maar werkt goed. De Amerikaanse Renee Zellweger is eerder een verassende keuze, maar ze doet het erg leuk en ze IS gewoon Bridget Jones. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van Spetie
Typische Britse komedie vol voorspelbaarheden en helaas maar weinig verrassingen.

Bridget is het typische voorbeeld van een dom blondje, die ook nog eens behoorlijk verlegen is en onzeker in haar omgang met mannen. Op zich niet zo raar dus, dat ze nog single is. Zellwegger is iemand die niet zo goed in deze film past eigenlijk. Hoewel ze haar best doet,is en blijft ze Amerikaanse en dat hoor je er af en toe wel doorheen. Grant en Firth zijn in deze film de mannen die achter haar aan zitten. Grant is matig als haar op seks beluste baas. Firth is daarentegen een stuk overtuigender als arrogante, ietwat keurige advocaat.

Het verhaal heeft een vrij voorspelbaar verloop en vooral inhoudelijk in de dialogen mist de film scherpte. De humor werkt niet altijd en daarnaast blijven de karakters nogal oppervlakkig, waardoor ze ook weinig kunnen boeien. Bridget Jones is een flauwe voorspelbare komedie met enkele aardige momenten, maar valt in zijn geheel toch wel enigszins tegen.

Wat vind iedereen zo leuk aan Hugh Grant?
ik vraag me dit altijd af als ik een film met hem kijk...

tuurlijk kan hij die zoetsappige rolletjes goed neerzetten zoals in deze film en kan ik me hem niet in een andere rol voorstellen maar ik vind hem nou niet bepaald aantrekkelijk ofzo...

BBC
lucky-lena schreef:
Wat vind iedereen zo leuk aan Hugh Grant?
ik vraag me dit altijd af als ik een film met hem kijk...

Ja snap ik ook niet echt, wat de aantrekkelijkheid betreft. Hij is natuurlijk wel vrij oud voor me

Anyway, prima filmpje. Renée Zellweger speelt haar rol uitstekend als de onhandige en genânte Bridget, en het levert wel aardig vermaak op. Maar eigenlijk is het niet meer dan dat, het verhaal vind ik namelijk ondanks de goede acteerprestaties wel wat minder.
Prima vermaak op de vrijdagavond, maar daar houdt het voor mij op.

avatar van TheLionKingFan
Niet echt mijn soort film maar niet slecht in elkaar gezet. 3.0