The Royal Tenenbaums (2001)

Komedie / Drama

geregisseerd door Wes Anderson
met Gene Hackman, Anjelica Huston en Ben Stiller

Drie, inmiddels volwassen, wonderkinderen verblijven door samenloop van omstandigheden een tijdje bij hun moeder. Hun vader, Royal Tenenbaum, heeft hen jaren geleden verlaten. Wanneer hij hoort dat zijn vrouw, van wie hij nooit officieel gescheiden is, wil hertrouwen, doet hij er alles aan om het weer goed te maken met zijn familie.

avatar van moviemike
Ik denk dat sommige mensen deze film hier met een verkeerde ingesteldheid zijn gaan bekijken.
Als je "the Royal Tenenbaums" bekijkt met de gedachte eens goed te gaan lachen kom je inderdaad zeer bedrogen uit.
Je kan hem vergelijken met "The Hotel New Hampshire", grappig vanwege karakterisering en menselijkheid die je erin terugvind.
Als je gaat omdat je de onderbroekenlol van Stiller en Wilson leuk vind; Murray graag in films als "Meatballs" ziet opduiken; van Hackman denkt dat hij speciale films maakt die iedereen hoort goed te vinden en als je Danny Glover enkel kent van de "Lethal Weapon"reeks, dan is dit inderdaad geen film voor jou.

avatar van davidov
2e keer gezien en wederom ontzettend genoten. Leuke beetje cynische humor en niet de dagelijkse poep en pies grappen die tegenwoordig in overschot in de bios te vinden zijn.

Verhaal boeit allemaal niet zo, en dat is te merken... beetje bekend verhaal van een klote vader die nu in de knoop zit en terug moet gaan naar zn gezin...

Ach, ik vond de merkwaardige figuren in de film al amusant genoeg... Er is iets aan deze film waar ik echt van geniet, kan mn vinger er alleen niet precies opleggen... van 3,5 naar 4*

avatar van feanaro surion
Tijd geleden al gezien, maar vond hem in ieder geval heel grappig. 3.5 sterren

beetje een wazige film... het heeft wel iets... weet alleen niet wat...

net niet grappig, vond ik.

avatar van Zavo
Vreem dat deze film hier zo laag scoort, vergeleken met imdb en recensies. Ik vond het toch een erg leuke film.

avatar van Blokland
Unieke film. Wes Anderson is een genie. 5 sterren. Ik heb het gevoel dat de humor veel mensen ontgaat. Wanneer Eli Cash, getooid in parmantig cowboy-jasje journalisten toespreekt en över het onderwerp van zijn recent verschenen novelle zegt: "Everybody knows Custer died at Little Big Horn. But what this book pre-suposes is...Maybe he didn't?" Briljant toch?!

avatar van StuF
zeker geen uniek thema (werkelijkheid/onwerkelijkheid), maar tijdloos en daardoor nooit pretentieus. daarnaast een naar mijn ervaring unieke benadering.

moviemike slaat de spijker op de kop: "Dit kleine pareltje is dan ook een komisch drama waarin de humor eerder in de kleine details ligt en het drama die details zijn."

ik kan me echter ook goed voorstellen dat de abstracte themathiek niet door iedereen opgemerkt wordt en dat verwachtingen van de film misplaatst kunnen zijn door het vroegere repertoire van de cast. als alexis zegt: "het heeft wel iets... weet alleen niet wat..." verkondigd hij denk ik de indruk van een groot deel van de kijkers.

hint:

de film wordt gebracht alsof het uit een boek komt. maar anderson heeft het verhaal toch echt zelf bedacht... waarom zou hij het brengen alsof het uit een boek wordt voorgelezen?

Heel leuk.

avatar van stephan73
waarom zou hij het brengen alsof het uit een boek wordt voorgelezen?

Omdat alle figuren in de film boeken hebben geschreven, en omdat het stylistisch er mooier uitziet?

avatar van Poisonthewell
Heerlijke, bizarre film. Hilarisch, maar tegelijkertijd ook ontroerend. Evenals Rushmore geef ik The Royal Tenenbaums 4,5*

Justice4All schreef:

Wat een slechte film, van begin tot eind saai voor een komedie. Lachen!!! Ho maar. Kwam moeilijk een glimlach van me af.

Was het de bedoeling dat de gehele cast stijf als een hark moesten lopen. Ik zag bijna geen beweging in de gehele film.

1 1/2* voor Gene Hackman die toch een beetje de film probeert te redden.

dit geeft ana dat je er niks van snapt. alles is uitgewerkt natuurlijk. dat de cast stijfjes is en gorttdroog is vaak het kenmerk van een donkere, zwarte 'comedy'. Alle acteurs spelen briljant. Ik vind dit zelf een van de beste film sdie ik gezien heb. Sommige mensen willen alleen films zien met actie of met poep en pies humor. anders vindne ze er niks aan ofzo. NEe, het is geen comedy ala eddy murphy, maar een echte aparte droge zwarte comedy. een pareltje al zeg ik het zelf. Smaken verschillen. Ik geef het zeker 5 sterren

Garincha
Aan allen die vonden dat deze film niet om te lachen is, wil ik even het volgende zeggen.
De schoonste lach is de begrijpende lach, niet de f*ck*ng schaterlach. De schaterlach is iets voor dronklappen of wanneer men jouw "kietels pakt" of voor bloopers.
Toch streven de meeste komedies de schaterlach na, gelukkig deze komedie niet.

Maar het schoonste aspect is de tegenstelling tussen personages en humor. De personages Zo'n lekker simpele, weinig uitgediepte stripfiguurtjes (zoals het hoort in een komedie zeker?) en de subtiele humor die alvast bij mij een begrijpende glimlach veroorzaakte.
Deze film werkt echt wel!!!!!

avatar van Ziggy007
Nadat ik vanmiddag Andersons laatste film had gezien, The Life Aquatic with Steve Zissou, en ik toch in zijn stijl zat, koos ik ervoor om The Royal Tenenbaums dan ook maar meteen te kijken. Dat is mij, na hoge verwachtingen, toch wel tegengevallen eigenlijk. Ik weet ook wel dat het geen film is voor onderbroeken lol etc, maar toch ik zie op enkele momenten na de humor er nu niet van in.

Ik snap de cast-keuze sowieso niet eigenlijk. Ten eerste wek je dmv de huidige cast het verkeerde beeld (als zijnde komedie betiteld), wat het zijn geen misselijke namen: Ben Stiller, Owen Wilson, Bill Murray. Maar ten tweede, waarom Gene Hackman als Royal Tenenbaum? Ik zie Bill Murray veel liever in die rol. Die rol die Murray nu vervulde had niets om handen (iig niet voor hem) en die had het wat mij betreft beter gedaan. Ik vond, ondanks dat Hackman het niet eens slecht deed, het personage van Royal nu niet echt geweldig eigenlijk. Beetje on-grappig grappig personage als jullie mij begrijpen
En wat mij betreft had Owen Wilson de rol van Richie Tenenbaum mogen spelen, en Eli door een minder glad type (hij was vroeger toch een dikkertje?). Maargoed, vooral die rol van Royal Tenenbaum zit me niet lekker.

Ik ben bang dat ik deze humor niet heb. Ik heb wel degelijk gevoel voor droge humor, maar zo kan je dit inderdaad niet eens noemen. Een komisch drama wordt het hierboven al genoemd, maarja 'drama'. De film had qua personages en verhaal meer uitgewerkt mogen worden. Nee, ik vond de film tegenvallen

avatar van Petero
Dit is meer een zeer goede drama; een komedie kun je het niet noemen wat mij betreft. Het enigste wat mij dwars zit is de happy ending.

De muziek is trouwens ook prachtig .

avatar van Ziggy007
Petero schreef:

De muziek is trouwens ook prachtig .

Dat ten eerste ja, het is meer een (komisch) drama. Absoluut geen pure komedie. Maar dan heb ik nog het idee dat het beter uitgewerkt had kunnen worden. Zowel qua drama als de personages, bv Raleigh st Clair (Murray) en Dudley.
Maar ook de vermeende verliefheid tussen Richie, Eli en die zus (paltrow). Ik bedoel, Richie ontdekt het van zijn zus met o.a Eli en besluit dan zelfmoord te plegen, mislukt, komt in ziekenhuis, ontsnapt daar ( ) en heeft dan een matig gesprek met zijn zus hierover en dan is het ineens weer allemaal 'goed'.
Ook Eli die ontspoort vind ik niet goed genoeg in beeld gebracht.
Ben Stiller vind ik wat dat betreft nog het enige goede personage. Vroeg volwassen zaken, maar wel altijd kind gebleven. De relatie met zijn vader vond ik trouwens ook niet geweldig toegelicht.
En tsjah, Royal Tenenbaum. Ik vind die rol niet geschikt voor Hackman. Hij speelde hem niet slecht, maar ik had toch graag Bill Murray hem zien spelen ipv dat nutteloze rolletje wat hij nu had
Het verhaal zelf had natuurlijk ook weinig (origineels) om handen. Pa probeert famillie stukjes aan elkaar te lijmen. Maargoed, dat kan me nog niet eens zo schelen. Ik heb gewoon het idee dat er op bepaalde punten meer in had gezeten.

Het had allemaal wat beter uitgewerkt mogen worden. Maargoed,misschien wil ik ook gewoon wel meer zien, en is dat er gewoon niet. Misschien bij latere herziening bekijk ik hem anders en ben ik die humor bril kwijt en kijk ik dan wél een drama film (mét humor). Het zal hem wel aan de insteek liggen, al zijn er meerdere over deze film gestruikeld aan het gemiddelde van 3.03 te zien (270stemmen).

Ik zou niemand kunnen bedenken die meer geschikt was voor Royal Tenenbaum dan Hackman..

avatar van De GeuS
Mooie film met leuke, diverse karakters. Alleen vanwege de prachtige muziek al 3,5*

Waarschijnlijk een film voor de echte liefhebber.
Jammer genoeg ben ik er daar geen van.
Hou meer van de wat platte "scheten/boeren/Jim Carrey "humor ...als ik het zo mag omschrijven
Als ik een komedie huur met deze cast verwacht ik dubbel te liggen van het lachen,....en dat was helaas in mijn geval schaars aanwezig, HEEL schaars mag ik wel zeggen.
De cast speelt overigens erg goed, maar niet mijn soort humor.
Omdat het stemmen toch op gevoel gaat kan ik hier slechts 2 * aan geven.

avatar van james_cameron
Voor de derde keer gezien, en hij blijft prachtig. De cast is perfect (vooral Hackman is subliem), en de toon balanceert meesterlijk op de grens van humor en drama. The Life Aquatic probeerde hierna dit effect wederom te bewerkstelligen, maar daar werkt het lang niet zo goed als hier. Zo subtiel grappig dat menig kijker er waarschijnlijk de humor niet van inziet, maar voor de liefhebber is de film een ware schatkist. Veel ontroerende momenten ook- ik moest wederom vaak een traantje wegpinken.

De film moet hilarisch zijn.
Maar ik begrijp niet dat deze Tennenbaums een succes zijn geweest in met name The States.
Alhoewel het wel een typisch amerikaanse produktie is.
Het is allemaal heel traag.
De humor komt bij mij al helemaal niet over.
Karakters worden overigens perfect uitgewerk daar is niks mis mee. Maar de personages irriteren mij te veel.
Gewoon niet mijn film.
Voor de liefhebber van dit aparte genre ligt er klaarblijkelijk toch een markt.

Royal: "Me too, me too..."

Film over een gezin opzoek naar een vergane glorie.
Prachtig

avatar van The One Ring
Ik weet eigenlijk niet of ik deze film nou goed vind of niet. Het is een hele aparte film, waarvan ik vak de indruk kreeg dat dingen die slecht leken er expres ingedaan zijn en daarmee goed worden. En ja, het is vaag als ik het nu zeg.

De film heeft iets heel vervreemdends, dat wordt al gelijk duidelijk gemaakt met het uiterlijk. Het ziet er uit als in een sprookje, terwijl het eigenlijk een gewone buurt is. Wat ook erg vremd werkt is het geluid in de film. Het is namelijk zo stil en al het geluid klinkt op de een of andere manier heel zagt en afwezig en dat geeft de film een vreemd gevoel. Wat meer geluid had de film misschien wel goed gedaan, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Wat ik wel zeker weet is dat de personages iets te vlak zijn gebleven. Hoewel hun onderlinge relaties en gevoelens goed belicht worden, worden ze nooit meer dan een stel vreemde typetjes. Alleen Ben Stiller lijkt gevoel in zijn rol te leggen, wat er haast voor zorgt dat het lijkt alsof hij niet in de film past. Het is duidelijk Hackman die de show steelt; misschien omdat hij de beste tekst heeft. Hij maakt van Royal Tenenbaum een zeer genietbaar personage en daarmee weet hij bij mij wel te scoren. De andere figuren lijken echter alleen maar te kunnen staren. De acteurs spreken hun teksten goed uit en zetten hun rol opzich goed neer, maar ze lijken niet helemaal aanwezig te zijn. En ja, ook dit werkt vervreemdend.

Hoe dan te oordelen over deze film? Erg lastig. Het is zeer vermakelijk en interessant, maar op de een of andere manier vat ik de film niet helemaal. Toch kan er gemakkelijk een 3,5 vanaf.

avatar van Mc
Mc
Aparte drama/komedie die af en toe naar richting geniaal gaat maar ook z'n dieptepunten kent waarin terug wordt gevallen op flauwe grappen. De wat Amélie-achtige vertelstijl paste goed bij het verhaal en de droge humor is af en toe echt geweldig. Heerlijke muziek (behalve Ruby Tuesday (al zeg ik het zelf )) en geweldig acteerwerk van Gene Hackman, Gwyneth Paltrow, Anjelica Huston, Danny Glover en Bill Murray. Maar ook van acteurs als Owen Wilson en Ben Stiller die ik normaal helemaal zo goed nog niet vind acteren.

Al met al een geslaagde Komedie, af en toe wat saai, af en toe geniaal, zeker het kijken waard!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Royal Tenenbaums viel mij eerlijk gezegd nogal tegen. Niet alleen had ik een klein beetje gehoopt op een zwarte komedie ala Happiness, de film was over het algemeen gewoon wat aan de zwakke kant.

De personages waren erg oninteressant, de film was nergens grappig (hooguit een glimlachje hier en daar) en duurde ook te lang. Daarnaast waren de meeste castleden ook niet op hun sterkst. Sommige deden het niet eens slecht (vooral Hackman deed het best aardig), maar sterk acteren was er zeker niet bij.

2,5 sterren.

avatar van Turkeyloverz
Ik had er niet zo veel van verwacht, maar ik ben toch verrast. Niet echt bijzonder, maar zeker goed en ook over het acteerwerk, was ik tevreden.
Ik beoordeel het niet als een comedy want dat zou op een vette onvoldoende uitkomen, maar de familie zelf was wel geinig. Een aanrader.

avatar van Matchostomos
'The Royal Tenenbaums' was een lastige film om naar te kijken. De film heeft namelijk een ongezien absurditeitsgehalte, zowel in het decor als bij de personages. Hierdoor verliest hij meer aan humor dan dat hij zou moeten 'winnen'. De personages worden daarentegen zeer goed geportreteerd, met als uitschieters de personages van Gene Hackman, Bill Muray en Luke Wilson.
Een tweede kijkvisie zal er zeker van komen, want ik ben er vast van overtuigd dat er meer achter deze film zit.

avatar van mikey
Amusant/prettig verteld sprookje over een vreemd gezin. Misschien is de film ergens een beetje overdreven. 3.5

avatar van D-ark
Waarom staat deze film zo laag op deze site zeg?
Deze film is een van de beste films die ik ooit gezien heb!
Een geweldige cast met een geweldige Gene Hackmen als royal en Luke Wilson als Richie (Die zichzelf later in de film bijna van kant maak voor zijn zus waar haar smoorverliefd op is) en niet te vergeten Owen Wilson die het script samen met Anderson maakte en Ben Stiller als de met een trauma rondlopende zakenman cash.
Het is wel een lange zit en voor somige valt deze film net in het verkeerde keelgat maar voor mij is dit een meesterwerk.

avatar van D-ark
Jordy schreef: