The Royal Tenenbaums (2001)

Komedie / Drama

geregisseerd door Wes Anderson
met Gene Hackman, Anjelica Huston en Ben Stiller

Drie, inmiddels volwassen, wonderkinderen verblijven door samenloop van omstandigheden een tijdje bij hun moeder. Hun vader, Royal Tenenbaum, heeft hen jaren geleden verlaten. Wanneer hij hoort dat zijn vrouw, van wie hij nooit officieel gescheiden is, wil hertrouwen, doet hij er alles aan om het weer goed te maken met zijn familie.

Wel een uidaging om dergelijk absurd verhaal in film te brengen. Toch best geslaagd met koele humor à la Bill Murray en vooral uitstekend acteerwerk. Naast Gene Hackman uiteraard, vooral Anjelica Huston.
Niet au serieux nemen maar glimlachen om de rare typetjes die ten tonele worden gevoerd.

Naar mijn mening een draak van een film wat me erg teleurstelde gezien de sterke cast. Maar kijkende naar andere reacties zal dit gewoon niet mijn soort film zijn.

avatar van mipha
Ajax&Litmanen1 schreef:
Aparte film die me maar voor een deel wist te boeien.

De cast van de film zit vol met grote, bekende namen als Owen Wilson, Ben Stiller, Gene Hackman en Gwyneth Paltrow maar een geweldige cast maakt lang niet altijd een geweldige film. The Royal Tenenbaums bevestigt dit.

Zeker het 1e deel van de film vind ik maar stroef lopen. Niet erg interessant, soms ook saai. Later wordt het gelukkig beter als het plot van Royal Tenenbaum bij zijn familie wat meer uitgewerkt wordt. Maar het is wel een film dat in alles eigenlijk een beetje tekort schiet. Niet erg grappig, niet erg ontroerend, niet erg boeiend en niet erg pakkend. Maar ook nergens is de film ergens slecht in.

Het kijkt wel lekker weg en ik vond Gene Hackman toch wel een goede rol neerzetten als Royal Tenenbaum.
De andere rollen vond ik ook niet verkeerd, maar niemand blonk echt uit. Ben Stiller vond ik zelfs wat vervelend.

De film kent wel een goede aankleding met mooie beelden en een uitstekende soundtrack. De muziek past bij elke scene goed. En de bekende deuntjes klinken altijd leuk.

Krappe voldoende.

Helemaal mee eens!

avatar van Zandkuiken
Nog eens herbekeken, en dit blijft voor mij toch de meest geslaagde Anderson (zijn animatiefilm Fantastic Mr. Fox eventjes niet meegerekend).

Het is niet zomaar het ene excentrieke idee na het andere. Nee, deze keer slaagt Quirky Wes er ook in zijn personages een kloppend hart mee te geven. En ook op humoristisch vlak is The Royal Tenenbaums geslaagd.

Visueel weer erg kleurrijk en fijn uitgekiende shots. Ook de gitaarliedjes zijn als vanouds aanwezig, waarbij vooral de scène op de tonen van Needle In The Hay (was getekend, Elliott Smith) mij bijblijft.

Net geen 4*.

avatar van Captain Pervert
Matig vermaak met enkele zeer droge momenten. Ik kon de humor wel waarderen, net als de grappige visuele stijl en montagetrucs, voiceovers, subtitles, dat soort dingen. Maar verder zitten er ook heel veel inkak-momenten in, of dingen die gewoon niet grappig zijn.

Nou wil het feit dat ik de two-disc edition heb gekocht, maar bij een film als dit heb ik niet zo'n zin in een hele DVD met extra's.

3 sterren

avatar van jipt
Apart filmpje. Wel erg leuk, kleurrijk, goed acteerwerk, leuke personages. Kon me erg goed inleven in iedereen. Op zijn tijd ook best grappig. Mooi gefilmd. Soundtrack was ook tof. Ga maar eens wat meer van Anderson kijken.

avatar van Crook
Dit is toch wel de minste Anderson film die ik gezien heb. Komt qua humor en hoog glimlach-gehalte lang niet in de buurt bij life aquatic, darjeeling of zelfs rushmore. Gelukkig had ben stiller een kleine rol, want die gast staat bij mij zowizo gelijk aan irritatie; viel hier dus wel mee. Toch zeker wel een aangename prent, lekker bizar weer, maar zoals gezegd wat minder als z'n andere films.

avatar van John Lee Hooker
Wow, dit is echt helemaal niks waard. Ik kan me er zo aan ergeren hoe sommige films zo zijn uitgevoerd.

Komen ze met die cast aanzetten: Gene Hackman, Bill Murray, Ben Stiller, Owen Wilson, Danny Glover. En dan doen ze er helemaal niks mee...

Steeds weer die uber-saaie medium shots van iedereen. Het wordt echt zó saai in beeld gebracht dat het gewoon irritant wordt. Ze wisselen af tussen de personages maar het enige verschil is de achtergrond.

Er was ook nog zo'n dialoog tussen Eli Cash en zo'n chick, op zo'n wandelpad. Ze komen precies tegelijk op dat kruispunt aan, op precies dezelfde manier. Daarba bewoog de camera steeds op een neer naar de gezichten. Doe dan gewoon head-shoulder want hiermee bereik je echt niks.

Ik had op 'n gegeven moment mijn vergrootglas er maar bijgehaald want de humor was heel erg ver te zoeken.

Geen enkele verassingen of aparte dingen. Regelrechte saaie troep.

Reinbo
Het is erg droogkomisch en juist overdreven ingetogen. Typisch Anderson, moet je smaak zijn. Maar apart is het zeker wel.

avatar van jtsterkenburg
ik kan begrijpen dat sommige mensen wes anderson helemaal niks vinden, maar saaie shots?! Deze man heeft juist prachtig innovatief camerawerk, elk decor is tot in de puntjes uitgedacht en het kleurgebruik is prachtig. Ik vind Wes Anderson de beste regisseur van de laatste jaren.

jtsterkenburg schreef:

Hij neemt continu dezelfde hoek en positie. Slechts één medium shot naar voren. Als je dan zo'n mooi decor zou hebben, laat er dan ook meer van zien en neem bijvoorbeeld drie shots van die ruimte en met verschillende indelingen. Nu komt zowat alles op hetzelfde neer.
Er zaten ook lelijke zooms in trouwens.

Reinbo
Hier de opening. YouTube - The Royal Tenenbaums (Hey Jude)

Geweldige art direction (let eens op de vele details er is meer dan genoeg te zien), heerlijk belicht en zat leuke groothoek shots die bij dragen aan de vervreemding. Jij vind het lelijk, dat is misschien ook wel een beetje de bedoeling. De Tenenbaums zijn ook alles behalve een mooie familie.

avatar van John Lee Hooker
Hij speelt maar zeven seconden af op een of andere manier... maar dat eerste beeld vind ik al te saai, zo symmetrisch.

Reinbo
Symmetrisch, op die rat na..... Exact het soort subtiele details maken de film juist zo sterk voor mij. Het lijkt op het eerste gezicht perfect, maar het is het allemaal verre van.

avatar van narva77
Heerlijk filmpje, zo vannacht op de BBC. Net niet zo goed als "Rushmore" vond ik, maar gewoon een lekker tussendoortje over een ietwat afwijkende familie. Ik vond de art-direction en het kleurgebruik óók goed doordacht, net als Reinbo en jtsterkenburg! Prima filmpje!

Dudley Heinsbergen

avatar van Insignificance
Merkwaardige familie met een dito effect. De presentatie van de Tenenbaums mag er in ieder geval zijn. Vlotte introductie met Baldwin die je bijpraat en een strak gemodelleerde aankleding die hun wereldje meteen een eigen karakter geeft. Details genoeg om je aan te vergapen, maar wanneer het dan allemaal eenmaal staat, blijft er toch niet zo gek veel over.

Geen personage of verhaallijn die de boel op sleeptouw weet te nemen, waardoor de dramedy maar mondjesmaat van de grond komt. Chas en de kinderen blijken nog het meest effectief op beide vlakken, Stiller heeft uiteindelijk ook de beste line te pakken. Een geraffineerde film, zonder meer, ik wil 'm bij wijze van spreken graag goed vinden, maar die brug weet 't niet helemaal te slaan.

avatar van goongumpa
John Lee Hooker schreef:
Saai symmetrisch - en jij hebt Kubrick op nr 1 staan . Bizar.

avatar van John Lee Hooker
Het is hier wel héél statisch opgevoerd, zo wordt er bijvoorbeeld geswitchd tussen de verschillende personages met precies hetzelfde kader: persoon in het midden, ogen op 2/3e. Dat vind ik erg cheap overkomen en zoiets zal je bij Kubrick nooit aantreffen, zijn settings zijn velen malen beter.

Reinbo
Het is niet cheap, maar bewust gedaan. Werkt vervreemdend. Doet me overigens erg aan Clockwork Orange denken.

avatar van John Lee Hooker
Ik zie overeenkomsten maar ACO heeft door die bijzondere settings en aankleding mijn aandacht. Als het zo droog en slap wordt gedaan als hier vind ik het maar saai.

Reinbo
Dat kan, droog is het zeker. Slap zeker niet.

Vind die foto's weinig overtuigend. Lijken voor geen meter op elkaar (hooguit alleen de samenstelling van de groep). Vooral die eerste twee, kun je elk willekeurig head-shot wel bij zetten.Je weet dat die derde foto helemaal niet uit deze film is en de vijfde foto alleen promotiemateriaal is? Vind een vergelijking met ACO sowieso vergezocht.

Reinbo
Beetje bizar om de enorme overeenkomsten te miskennen. Bij de eerste twee. Vergelijkimgen komen naast de kadrering ook nog de houding en de props overeen. Verder heb ik dit in twee minuten samengesteld. En als je je dan ook nog bedenkt dat ook in RT veelvuldig gebruik wordt gemaakt van inrijders zou je welhaast moeten vaststellen dat ze ACO als voornaamste inspiratiebron hebben genomen voor de look van de film.

Maar ik zal het audio commentaar eens beluisteren. Lijkt me sterk dat hij daar niets over zegt..

Maar kom gerust met afbeeldingen uit andere films met een dergelijke overeenkomst. Verder is die 3e plaat wel typisch Tennenbaums.

Reinbo schreef:

Sorry hoor, maarje loopt m.i. toch gewoon onzin te verkopen. Je komt met één foto met compleet andere acteurs die hier helemaal niets mee te maken heeft en ook met een foto die helemaal niet uit de film komt. Daar toon je toch nooit visuele overeenkomtsen (of setting, kadrering, wat dan ook) met een andere film mee aan? Die headshots hebben net zoveel overeenkomsten als mijn pasfoto op mijn rijbewijs. Dat je het in twee minuten hebt samengesteld zet je punt al weinig kracht bij, moet je maar wat meer de tijd nemen.

Ik vind dat jij met compleet belachelijke vergelijkingen komt, dus moet ik zelf maar wat foto's vinden, terwijl ik helemaal geen vergelijkingen maak. Jij maakt de vergelijking dus die moet jij staven. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, ik zeg dat ik je voorbeelden slecht vind. Waar slaat het dan op dat ik maar met afbeeldingen moet komen. Ik kan er ook niets aan doen dat jij de plank zo mis slaat. Die eerste afbeelding laat ik even, maar die tweede heeft he-le-maal niet met RT te maken, heb je de acteurs op die foto's gezien? De derde is promotiemateriaal dat verder niet in de film zit. Dit toont overeenkomsten dan toch onmogelijk aan? Kom jij maar met wat beters.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw manier van discusieren erg irritant begin te vinden. Bij alle discussies die ik van je zie ben je echt alleen geintresseerd in je eigen gelijk. Het zou je sieren dat je gewoon zegt dat de foto's niet het beste voorbeeld zijn van wat je wil zeggen.Maar goed, dat lijkt er niet in te zitten.

Reinbo
Van die derde foto had ik dat niet gezien dat die niet uit de film kwam Was wel een belangrijke in mijn bewijsvoering, dus je hebt een punt dat die op het moment zwak is.

Maar zal de film er eens op na slaan (op internet zijn weinig afbeeldingen voorhanden). Maar het barst er net als in ACO van de symmetrische shots, inrijders, wordt er veelal 'in camera' geacteerd en de familieleden/gangleden zitten vaak dichtgepakt op elkaar. Dus overeenkomsten genoeg.

avatar van foxeinstein
WAT EEN GRANDIOZE K*T-FILM!!!!!!!!!!!!
moest ervan schijten zo waardeloos!!!!!!
Ook een K*T soundtrack overigens!!!!!!!!
De Film heeft mijn hele dag verpest!!!!!!!

0,5 voor de HALVE moeite!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van tommykonijn
Een beetje moeilijk te beoordelen vind ik. Het eerste halfuur van de film vond ik bijzonder saai. De introductie werd niet slecht in beeld gebracht maar het kwam een beetje saai over. Gelukkig sterkte de film daarna (zoals ik al verwachte) aan. De sterrencast is hier erg goed bezig. Gene Hackman, Anjelica Huston, Ben Stiller, Bill Murray etc. allemaal erg sterk geacteerd en de personages van de film zijn apart en daardoor ook wel leuk. De film kwam bij mij wel eerder over als een dramafilm dan een komedie, want ik heb niet echt veel gelachen. Dat was wel jammer. Maar het drama-gedeelte wat ik dus zag was dan wel weer goed. Ik geef hem nog net een voldoende:

avatar van Fortune
Goed mee vermaakt.

Ik vind het mooi om al die acteurs ingetogen te zien, onopvallend maar wel aanwezig.
Hackman had een geweldige rol en kan geen film opnoemen waarin hij het beter doet.
Stiller met zijn zoontjes was ook erg grappig om te zien en Wilson met zijn verslaving vond ik ook gewoon de moeite waard.

De decors en achtergronden waren sfeervol en kleurrijk. Goed gebruik gemaakt van muziek her en der. Hier en daar een twist die je niet verwacht en vooral veel aparte gebeurtenissen.

Het grappigste vind ik Hackman en Pagoda samen op pad.

3.5

avatar van Montorsi
Wes Anderson.

Dus leuk, film die continu grappig is door te balanceren op het randje van zwaar ingetogen komische en soms zelfs ronduit belachelijke figuren. Werkt echt bijzonder goed, maar dat is dan ook een handelsmerk van Anderson geworden.

Ik hou wel van zijn films, sommige scenes zijn echt te geweldig droog gebracht, en eigenlijk is het de hele speelduur wel leuk. Dat hebben Andersons films ook, weinig echte hoogtepunten, maar vooral 2 uur lang droogkloterij. Geweldige decors ook weer, soort van cartooneske perfectionisme, maar inhoudelijk is het juist weer alles behalve koek en ei.

Personages als die van Bill Murray, held bij uitstek, en een geweldige Owen Wilson (onderschat door een aantal vervelende rollen) komen naar mijn zin net wat te weinig aan bod, maar so be it. Verder weer een erg leuke film, van een regisseur waar ik gek genoeg niet eens zo veel van kijk elke keer. Moet maar eens veranderen.

ps. de leuke soundtrack mag ook niet onvermeld blijven.

avatar van K. V.
'k heb nu al een aantal films van Wes Anderson gezien en dit was alweer een vreemd filmpje. Dit keer een komedie, maar echt veel gelachen heb 'k toch niet gedaan, ondanks dat toch o.a. Ben Stiller en Owen Wilson meededen. De humor is erg droog en eigenlijk niet zo aanwezig.
Eigenlijk jammer dat er zoveel bekende namen meedoen: Gene Hackman, Anjelica Huston, Ben Stiller, Gwyneth Paltrown, Owen Wilson, Bill Murray, Danny Glover, Luke Wilson, ... want eigenlijk vond 'k het geen topper.
'k heb de film wel uitgekeken, maar 'k vrees dat het toch maar bij één kijkbeurt zal blijven. De personages zijn eigenlijk niet zo boeiend en het verhaal eigenlijk ook niet. De muziek was wel nog goed gekozen. 'k had hier toch veel meer van verwacht.