Dude, Where's My Car? (2000)

geregisseerd door Danny Leiner
met Ashton Kutcher, Seann William Scott en Jennifer Garner

Fuifbeesten Jesse en Chester worden wakker na een avondje uit. Ze hebben een enorme kater en erger nog, ze weten niet meer waar ze hun auto de vorige avond geparkeerd hebben. De twee gaan op zoek en komen tot de vaststelling dat ze de vorige nacht veel meer gedaan hebben dan alleen maar gefeest. Jesse en Chester werden geconfronteerd met een sekte die beweert dat ze in het bezit zijn van een buitenaards instrument dat moet voorkomen dat het universum vernietigd wordt. Het is nu aan hen om uit te zoeken wat er allemaal gaande is.

avatar van John Lee Hooker
Nierika schreef:
Een halve stem zou teveel waard zijn voor dit tenenkrommend onding.

Zulke opmerkingen snap ik nou nooit. Geef gewoon een halve ster, je kunt hier het gemiddelde alleen maar mee omlaag halen. Al zal je het niet direct terugzien aan de huidige score van 2,65, maar een halve ster kan in ieder geval niet 'teveel waard' zijn.

avatar van El  Loco
After a night they can't remember, comes a day they'll never forget.

Ik had deze film een tijdje geleden opgenomen omdat het plot me onmiddellijk deed denken aan The Hangover, een vergelijking die al vaker is gemaakt. The Hangover was in ieder geval een succes, dus gaf ik deze Dude where is my car maar een kans.

De vergelijking met The Hangover is snel gemaakt. Twee jonge kerels worden wakker maar herinneren zich niets meer wat er de vorige avond allemaal is gebeurd , dus proberen ze er achter te komen wat ze allemaal hebben uitgevreten. Daar houdt de vergelijking met The Hangover dan ook op, want grappig kun je dit prul allerminst noemen. De enige geslaagde scène was die van de drive-in van een Chinees restaurant (And then, and then,….). Echt heerlijk, maar daar bleef het dan ook bij, want voor de rest was het flauw tot erbarmelijk slecht. Neem nu bijvoorbeeld die scène waar ze elkaars tattoo van de rug aflezen, gewoon niet om aan te zien. Op zo'n momenten heb ik spijt dat er geen mogelijkheid is om in een film te kruipen, om op hun gezichten te slaan. Heel af en toe verscheen er nog wel eens een klein glimlachje op mijn gezicht, zoals wanneer ze elkaar kussen in de auto, maar die waren erg sporadisch. Ook het einde deed de film absoluut geen goed met die groep vrouwen die plots in de super hot giant alien verandert. Jammer dat de film haar geloofwaardigheid verliest, want zulke films zijn een pak beter als ze geloofwaardig blijven.

Zulke films worden dan ook nog eens vaak verprutst door de acteurs en deze film is daar geen uitzondering op. Ashton Kutcher en Seann William Scott zijn al niet meteen de acteurs die hoog op mijn lijstje staan, maar ik denk dat ze nu nog verder gedaald zijn. Vooral voor Kutcher is dat jammer want zijn rollen in The Guardian en The Butterfly Effect vond ik nog meevallen, maar dankzij deze rol is hij terug naar af. Seann William Scott mag voor mijn part nooit meer acteren. Wat een verschrikkelijk slechte acteur is hij toch. Soit, ze waren allebei gewoon ongelooflijk irritant en slaagden er nooit in om grappig uit de hoek te komen. Het spreekt dan ook boekdelen als het grappigste fragment tot stand komt door iemand anders, namelijk door de vrouw die de bestelling van hen moest opnemen (And then, and then!!!). Verder werd de film ook nog eens verpest door alle randpersonages, hoe klein hun rolletjes dan ook waren. The hot chicks, de twee Scandinavische bodyguards, de aanhangers van Zoltan met hun belachelijke pakjes, de twee vriendinnen van Jesse en Chester, het machogroepje en dan de shemale uit de stripclub,….. Allemaal passen ze eigenlijk perfect in deze draak van een film.

Slecht maar dan echt door en door slecht. Ik verschiet er eerlijk gezegd van dat deze film nog een nipte voldoende heeft (2.65), want dat verdient Dude Where is my Car in geen enkel opzicht. Op uitzondering van één leuke scène is dit gewoon bedroevend.

1* voor die ene scène en omdat ik in een milde bui ben.

avatar van tommycool
leuke en grappige film. heb er erg van genoten

avatar van Gang_Star
Leuke komedie, die door lolbroek Scott nog een goede toegevoegde waarde heeft, want die zorgt grotendeels dat de film net iets leuker wordt. De film is uiteraard niet goed, voornamelijk door de eeuwige kinderachtige humor. Je moet erdoor heen kunnen kijken en als je dat lukt heb je toch een leuk tussendoortje.

avatar van Boenga
Saai en nergens grappig. Misschien toch (en alleen) geschikt voor 11- en 12 jarigen....?

avatar van king-kevino
vond het destijds een hele vermakelijke film die toen nog origineel was nu zou ik me kunnen voorstellen dat men het op wat veel van the hangover weg vindt hebben.

heb best een aantal keer om de droogheid kunnen lachen

anders99
Zeer grappig,leuke komedie en origineel

Leuk om eens gezien te hebben

avatar van Seifer
Leuk voor één keer

Dick2008
Ik vind het een grappige film, vooral als je in een melige bui bent. Dat was ik eigenlijk niet maar halverwege toch wel. Ik dacht na Just married kijk ik deze met Kutcher ook maar. Het leek me weer niks maar deze is uiteindelijk toch ook weer erg meegevallen.

De combinatie tussen Kutcher en Scott is goed en die hebben er zelf ook plezier in, al zit daar wel de meeste flauwigheid tussen net als met die ruimtemensen. Maar dat laatste is wel een leuke parodie op die oude SF-films zoals Attack of the 50 foot woman. De meeste grapjes zijn goed, die met de bestelautomaat duurt iets te lang maar de rest is vlot van tempo en ook beter afgewerkt, toch veel beter dan bij die American Pie-films. Grappig met die kubus, haha, ik zie ze nog wel eens in de winkels liggen, vroeger was het een enorme rage. Verder met die hond, struisvogels en met verwijzing naar Animal Planet, het wordt allemaal leuk verwerkt in het verhaal en ik kan de humor er wel van inzien. 4.0

avatar van StevenMighty
Een grappig en bij momenten absurd filmpje.
The Hangover lijkt wel op deze film gebaseerd.

Jesse en Chester deden me denken aan figuren als Bill & Ted, Beavis & Butt-Head etc.
2 dudes die een nogal vreemd avontuur beginnen vanaf ze vaststellen dat hun auto is verdwenen. Zo kruist er nogal redelijk wat hun pad: van een groep rondborstige hot chicks tot struisvogels.

Lollig allemaal, al werd het soms wat teveel van het goede zoals de sekte van Zoltan in hun luchtbel pakjes en de 2 Scandinavische mannen, dat was overbodig.

In z'n geheel lijkt de film nog het meest op een slechte trip na het gebruiken van iets teveel geestesrijke rookwaar, dat zat er al van bij de intro van de film aan te komen..

Niet hilarisch, maar toch leuk om eens gezien te hebben.

2,5 sterren

avatar van tattoobob
Wahahaha blijft een leuke film!!!!

avatar van KijkopFilm
Simpel grappig, heerlijke luchtige film. Heb genoten.

avatar van DBTim
De eerste 20/30 minuten is het nog wel geinig, maar daarna wordt het met de minuut minder en vervelender. Leuk voor één keertje.

Eigenlijk best een flauwe en matige komedie met ook nog eens belachelijk onnozel verhaal. Mede dankzij Seann William Scott (zorgde voor de meeste humor) en een aantal fraaie dames kijkt deze film zich nog redelijk weg (duurt ook niet lang).

Zoals iemand hierboven ook al aangeeft heeft deze film wel iets weg van de vroegere "Bill & Ted's" films hoewel ik die leuker vond. Ik heb deze film destijds een heel laag punt gegeven en dat is eigenlijk niet helemaal terecht want deze film bevat een aantal (niet veel) leuke scenes o.a. de onzin met de tatoeages. Ik zal mijn punt daarom ook verhogen.

avatar van TheLionKingFan
Heel erg leuke film! Een combinatie tussen Dumb & Dumber en The Hangover (al was deze er eerder). Heb me erg vermaakt! 4.0*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
spampost verwijderd

MotleyKoen
Het enige echt leuke naar mijn mening was het stukje bij het Chinese restaurant ("and theeeeeeeen").

Zoals gezegd het eerste halfuurtje gaat wel, de rest is vrij tergend

avatar van Mardiba
Zelden zo'n irritant domme film gezien, en ik ben echt niet kritisch.

avatar van N811
puber klassieker! Dus als je naar mijn mening deze film als puber niet hebt gezien dan heb je geen pubertijd gehad .

avatar van TornadoEF5
Flauwe film. Tot op het bot slecht.

Niet grappig en dat komt vooral door die 'figuren' die een speciale opdracht of zoiets hebben.

Leuke film voor je brakke zondag middag of voor als je 15 bent en knetter stoned.

Altijd grapig om te zien hoe sommige mensen dit soort films te serieus beoordelen.
Dit soort films zijn leuke tussendoortjes waar je met een schuin oog naar moet kijken en zijn ook met die intentie gemaakt.
Toch blijf je altijd mensen houden er dan recensies over schrijven alsof het top als  arthouse bedoeld is, alsof je op een restaurant beoordeling site een serieuze recensie gaat schrijven over een McDonald's hamburger alsof het haute cuisine is

avatar van IH88
“Dude! You got a tattoo!”

Dude, Where’s My Car?... Op sommige momenten blijft dit best leuk. Vooral op de momenten als William Scott zijn ding mag doen en er weer een aantal mooie vrouwen worden geïntroduceerd blijft de film het aanzien meer dan waard. Het is een screwball komedie met veel flauwe humor en andere ongein. Je moet er van houden en in een bepaalde stemming zijn, maar dan valt er wel genoeg te lachen.