The Day after Tomorrow (2004)

3,17

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Roland Emmerich
met Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal en Ian Holm

Weerdeskundige Jack Hall (Dennis Quaid) waarschuwt met weinig succes voor de invloed die de opwarming van de aardbol zal hebben op het klimaat. Wanneer het noordelijk halfrond van de planeet daadwerkelijk het slachtoffer wordt van tornado's, overstromingen en gigantisch lage temperaturen wordt hij eindelijk serieus genomen. Terwijl het zuiden van Amerika in allerijl wordt geëvacueerd, wordt de noorderlingen geadviseerd binnen te blijven, en op het beste te hopen. Hall besluit naar het noorden af te reizen om hier zijn zoon Sam (Jake Gyllenhaal) te vinden, die samen met enkele medestudenten gestrand is in een bibliotheek.

1114 BERICHTEN 60 MENINGEN
avatar van lexiepexie

Akron777
Op zich een mooie film, erg indrukwekkende beelden. Het verhaal zit op zich wel redelijk in elkaar, maar het is alleen ietsjes minder uitgewerkt. De sneeuwlagen zijn net iets te dik en de golven net iets te hoog, maar voor de rest is het wel aardig.

avatar van Dennissssss
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geweldige rampenfilm! Het ziet er bijna allemaal geweldig uit. Soms ziet de lucht er wat nep uit en de wolven zien er nep uit, maar verder prachtige special effects! Het ontbreekt de film aan wat humor, maar van het begin tot het eind vermakelijk!

Als je van dit genre houdt, is dit een echte aanrader!

huVILEub schreef:
Leuke special effects. Maar wat een belemmerd verhaal; Enorm cliché en voorspelbaar. De aanleiding snapte ik ook niet helemaal... kwam dit nu allemaal omdat er te veel zoet water in de zee was gekomen? Ook deze rampenfilm is er niet in geslaagd iets er van te maken dan alleen een bult special effects op een hoopje. Jammer.

Ja, dat komt inderdaad omdat er te veel zoet water in de zee is gekomen. Je zou eens een lesje aardrijkskunde moeten nemen. Niet dat het realitisch is dat het hele klimaat veranderd en dat er een nieuwe kleine ijstijd ontstaat in 3 weken, maar daar is het een film voor...

avatar van Boneka
Vandaag opnieuw bekeken op Blu Ray. Wat opvalt is vooral het geluid dat zeer indrukwekkend naar voren komt. Het beeld is goed, het verhaal is aardig in elkaar gezet, alleen overdrijft men hier en daar. Als het zo koud is loop je echt niet door de sneeuw. Op de Blu Ray kun je ook nog naar delete scenes kijken. die hebben ze er gelukkig uit gegooid. Geen meerwaarde. Boeiende film, tikkie overdreven. 7,5.

avatar van basderksen123
mooi verhaal waar mensen over na gaan denken
maar net alles iets TE veel, TE hoog, TE hard, TE koud....
kan beter

avatar van sofripa
lexiepexie schreef:
als jer er wat aan hebt... NIET KIJKEN

Want? Dit is toch pure bier&chips...

puckb96
Geniale dystopische film. Wat spelen Jake Gyllenhaal en Dennis Quaid goede rollen. Het verhaal is ook iets om over na te denken. Ook is het af en toe best wel spannend want ik had geen idee hoe het ging aflopen. Ik had eerst gehoord dat dit een remake was, maar volgens mij heb ik het mis.

avatar van daxclusive
Mooie actie/science-fiction film.
De film heb ik 3x bekeken en hij blijft gewoon prachtig.
Mooie beelden, goed acteerwerk, een sterk verhaal.
4 sterren waard.

avatar van movierobert
Vermakelijke film, alleen jammer dat sommigen aspecten onjuist zijn, maar dat doet niets af aan het geheel. Naar herziening zou ik mis meer steren geven.

avatar van mordang
Niet denken, maar gewoon kijken film. Helden, anti-helden, domoren, destructie, clichés ze zitten er allemaal in en het is best te pruimen. Maar verwacht geen diepgang...*proest*.

Weer eens een blockbuster die me prima bevallen is.

Leuk scenario dat wat mij betreft redelijk wordt uitgewerkt.
Nergens echt goed maar als je zoals ik van dit soort rampenfilms houdt kijkt het gewoon lekker weg, verveel je je niet en worden de clichés niet echt storend.

ruime 3*

lexiepexie schreef:
als jer er wat aan hebt... NIET KIJKEN

daar heeft niemand inderdaad wat aan. De film is eigelijk best goed. prachtig gemaakt. Mooie wetenschappelijk geloofwaardig onderlegd. Uiteraard, wanneer de problemen zicht manifesteren is het erg overdreven maar in theorie kan het dat de golfstroom stopt door smeltijs en we dus in een nieuwe ijstijd komen is bewezen.
Verder zitten er goede familiewaarden in die de verschillende verhalen mooi met elkaar verbinden en waardoor de personages een reden hebben om tot het uiterste te gaan.
Prima vermaak dus!! Zeker kijken!

avatar van Strangelove72
ikzendenbee schreef:
Mooie wetenschappelijk geloofwaardig onderlegd.

LOL

avatar van koko28

avatar van koko28
ikzendenbee schreef:

Prima vermaak dus!! Zeker kijken!

Nu snap ik jouw Top 10 ook ........... LOL

avatar van TragieStar.*
koko28 schreef:
Heb deze film ooit gekocht ..... geloof daarna direct weg gegooit.

Zoiezo een film weggooien. En dan ook nog deze.

avatar van eavymetal
Akron777 schreef:

Roland Emmerich overdrijft nu eenmaal graag.

avatar van tristanrc1
Lekker wegkijkende rampenfilm, maar meer ook niet. Het is weer een typische Roland Emmerich film; effectief, maar aan de andere kant ongeloofwaardig, net als zijn eerdere werk 'Independence day' hoewel die beter was.

zo lekker weg kijken is het niet met die praatjes enz.Als er meer actie in zat en het verhaal wat beter gemaakt werd dan kon het wat worden.Nu is het erg matige film.Na 35 minuten dacht ik dat het al bijna klaar was maar nee was pas 35e minuut.Erg lange film met erg saaie stukjes er in.De setting en special effect waren natuurlijk mooi.Het einde was goed met die praatjes maar laat die golf die eraan kwam zien niet met praatjes zo een lange film afsluiten.Echt ontevreden erover.

avatar van tristanrc1
Ik snap dat je er niks aan vond, kan 'k best begrijpen. Al kon ik me wel vermaken en vond ik dat er genoeg actie in zat, alleen jammer van dat zoetsappige amerikaanse eind. Maar 't is een Emmerich film toch?

avatar van ibendb
Een mooie rampenfilm.
The Day After Tomorrow heeft alles wat een rampenfilm moet hebben. Actie die meer dan voldoende aanwezig is, de wereld die allerlei natuurrampen moet doorstaan en avontuur. De tornado's in Los Angeles zien er werkelijk fantastisch uit. Ook de vloedgolf is ook mooi gemaakt. Een extra laagje spanning komt wanneer Jack zijn zoon gaat halen uit New York. Ik vind het ook interessant dat je niet enkel New York van de kaart zien verdwijnen, maar ook Los Angeles.

De acteerprestaties waren erg goed en mijn favoriete personage is wel die dakloze met zijn hond Buddha. Ook verveelt de film nergens en zit je de hele tijd te kijken hoe ze er het vanaf gaan brengen. De temperaturen die zo snel dalen (10 graden/seconde) is wel heel onwaarschijnlijk.
Al bij al is dit een van de betere rampenfilms. 3.5*

avatar van bozzy
Nee,deze film wist me nergens te pakken,wel leuk gemaakt enzo maar daar red je het niet mee.
Inhoudelijk had de film niks te zeggen.

koko28 schreef:

zonde van je geld

movie-edje
Was een leuke bioscoop-ervaring!

kwam goed over op het witte doek!

maar thuis, nee bedankt, sommige films komen in de bios beter, en mooier over dan thuis!

avatar van black swallow
inderdaad een Te film,

maar ach, ik ben dol op tsunami's in films - van die zelfgemaakte...

avatar van jan
Weinig verhaal en vooral kommer en kwel. Kon mij niet bekoren.

avatar van VincentL
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Al met al redelijk filmpje.
Toch meer een film om met vrienden met een bak chips te kijken dan met een vriendin, maar goede film
Het enige kutte vind ik is dat Die Sam die chick krijgt want hij is zo lelijk. Neem dan een knappen iemand.

avatar van K. V.
'k Vond het een hele goeie rampenfilm, want je krijgt niet 1 maar 3 rampen: tornado's, vloedgolf en dan nog eens een ijstijd, en het ziet er trouwens nog eens fantastisch goed uit. De S-fx zijn realistisch (deze keer vliegen er geen koeien in het rond ) en heel mooi gedaan. Een aanrader in z'n genre.

Emmerich staat voor mij meestal gelijk aan 'niet kijken', maar na 2012 laatst geprobeerd te hebben ga ik deze vanavond ook eens een kans geven. Maar eigenlijk weet ik mijn review al ongeveer.

Onrealistisch, met veel zoetsappig en moralistisch (lees Amerikaans) geneuzel. Alleen de special effects zijn nog enigszins de moeite waard. Zoiets.

Eens kijken hoe het uitpakt.