Aragami (2003)

Japan
Actie / Fantasy

geregisseerd door Ryûhei Kitamura
met Takao Osawa, Masaya Kato en Kanae Uotani

In het oude Japan vluchten twee samoerai een oude tempel in om aan hun vijanden te ontsnappen. Eenmaal binnen vallen ze van oververmoeidheid in slaap. Als één van de samoerai wakker wordt merkt hij tot zijn grootste verbazing dat zijn wonden op wonderbaarlijke wijze zijn geheeld. Hij ontmoet zijn redder - een mysterieuze man die hem vertelt dat zijn vriend is overleden aan zijn verwondingen. Nadat hij de samoerai heeft overgehaald om te blijven overnachten vertelt de mysterieuze man over de legende van de Tengu: een goblin die zich voedt met mensenvlees...

avatar van Knisper
Ik hou van minimale films. Een verhaal dat zich afspeelt op een locatie kan wonderwel werken. Bij Aragami is dat dus niet gelukt.

Het grootste probleem van de film zijn de oeverloze dialogen. Ze zijn niet interessant en nemen bijna de hele film in beslag. Daarbij komt nog is, dat als er zich een interessante gebeurtenis voort doet, deze slechts wordt medegedeeld, in plaats van iets te laten zien.

Wat dan overblijft zijn enkele visueel mooie scenes (die opvallen tegen een hoop pover uitziende scenes). Al met al niet boeiend.

avatar van Hando
JayLunar schreef:

Dat je zoiets vindt is denk ik wel begrijpelijk wanneer je niet echt weet waar ze het over hebben. Zo kan ik me voorstellen dat lang niet iedereen weet wie Miyamoto Musashi was.

Krijg ik het antwoord in Versus?

avatar van JayLunar
Ik bedoel maar.

linkje

avatar van YuLaw16
Kan iemand mij vertellen welke film er nou gewonnen heeft?

Ik vond Aragami en 2LDK even goed. Beide films waren erg voorspelbaar, maar eindigden voordat je er erg in had. Het concept van 2LDK spreekt mij meer aan dan dat van Aragami, maar Aragami is op zijn beurt beter uitgewerkt. Beide regisseurs hielden zich trouwens niet aan de regels. [EDIT kapp: spoiler voor 2ldk verwijderd] in Aragami vecht de hoofdrolspeler tegn 2 personen en de film duurt langer dan 70 minuten. . Beide films zijn leuk om een keer gezien te hebben. Maar beide verdienen ze niet meer dan een 3/5

avatar van JayLunar
Nogal jammer van je om een 2LDK-spoiler bij Aragami neer te zetten.

Ik heb de 2LDK spoiler verwijderd.

avatar van YuLaw16
Ah excuses, ik dacht er niet bij na! Weet iemand nou trouwens wie er gewonnen heeft?

Goto
Weer een sterk filmpje van Kitamura.

Het verloop van de film deed me wel wat aan Calvaire denken. Eerst een erg traag begin waar geen reet gebeurt en dan eindigen met een knaller van een finale. De hele film speelt zich af op 1 locatie. Deze is erg sfeervol, met donkere, zwarte en rode tinten. Ook de characters zien er goed verzorgd uit. Eerste 3 kwartier moet je even doorheenkomen, zat me zelf ook af te vragen wat het allemaal te betekenen had.

Gelukkig zorgt de sterke, actievolle finale (Leek wel wat op de finale van Gojoe Reisenki btw.) voor een heerlijke kijkervaring. Daarbij komt natuurlijk dat het echte eind voor een versus fan als mij een godsgeschenk is. Zat met een dikke grijns te kijken.

Pastichio Rocker
YuLaw16 schreef:

2LDK, met 1 stem meer.

avatar van Odie
Genoten van 2LDK, maar dit was niet echt mijn smaak, integendeel. Veel gezever en wazig verhaal. Helaas 1*

avatar van Mochizuki Rokuro
Kitamura en ik zullen ook geen vrienden worden. Ook in dit derde werkje dat ik van zijn hand zie moet ik concluderen dat ik het gewoon lelijk vind (ik koester nog wel hoop voor de 28e Godzilla Film Fainaru Uozu die van zijn hand is).

Dat lelijke fel witte en paars-lila licht de hele tijd, met zo'n lelijk smeedijzer decor. Ik had telkens het idee dat Within Temptation elk moment de set op zou komen lopen (of wellicht was de set nog over van een concert van de avond ervoor). Ik vond het naast buitengewoon lelijk ook voornamelijk saai gepraat. En zie ik liever de dames van 2LDK dan deze heren). Nog een beetje sterren voor een paar fraaie stukjes van camera dynamiek tegen het einde.

danuz schreef:
De mise-en-scène is erg mooi, warme donkerbruine en zwarte tinten verfraaid door rode gordijnen en goed verzorgde props. De omgeving is gewoon erg mooi.
Ben ik ook eens hartgrondig oneens met danuz.

De poster hier op de site is trouwens wel fraai en mooier dan alles dat de film zelf te bieden heeft.

avatar van Donkerwoud
Minimalistische cinema gaat helaas niet samen met een raar Matrix-plot, het maakt een film knullig en dom. En dat is dus ook hier het geval...

avatar van Legan
Leuk filmpje! Maar tering zeg, wat saai.

Meneer Bungel
Ik ging voor '2LDK' maar omdat de films een sterke link hebben, heb ik 'Aragami' er maar bij gedaan. Bleek dat de soundtrack er nog apart bij zat, dus maar hopen dat in ieder geval de eindtrack van 'Aragami' daar bij zit...

De film zelf is best geslaagd. Creatief genoeg qua script en filmerij om de volle speeltijd te boeien, ook al heb ik 'Versus' niet gezien om de eindgrap geheel te kunnen vatten... De setting vond ik dan niet ultiem mooi, het verhaal op zich niet vreselijk interessant, maar ik heb me toch wel prima vermaakt.

3,5*.

avatar van Cellulord
Goto schreef:
Leek wel wat op de finale van Gojoe Reisenki

juist, heb genoten van beiden.

Knisper schreef:

tja, vond het helemaal niet oeverloos. En men moet niet steeds alles laten zien. Men kan ook je fantasie stimmuleren

pjotr schreef:
Sorry hoor maareh....verhaal dik in orde?
De complete verhaallijn kan ik drie keer verzenden in een sms-je

Sorry hoor maareh... omdat een verhaal op een sms-je kan zou het niets voorstellen?

JayLunar schreef:
Zo kan ik me voorstellen dat lang niet iedereen weet wie Miyamoto Musashi was.

dat werd toch dadelijk vertelt, of had je geen ondertiteling?

quote=449750]...verhaal, acteerprestaties, art direction, camerawerk waren allemaal dik in orde ....

Spannende sfeervolle opbouw met een virtuoos finalegevecht met fantastische eindgrap maken dit een toppertje
[/quote]

Juist!

avatar van John Milton
Ik sluit me bij Mochizuki en Donkerwoud aan. F*ck wat slecht.