Aragami (2003)

Japan
Actie / Fantasy

geregisseerd door Ryûhei Kitamura
met Takao Osawa, Masaya Kato en Kanae Uotani

In het oude Japan vluchten twee samoerai een oude tempel in om aan hun vijanden te ontsnappen. Eenmaal binnen vallen ze van oververmoeidheid in slaap. Als één van de samoerai wakker wordt merkt hij tot zijn grootste verbazing dat zijn wonden op wonderbaarlijke wijze zijn geheeld. Hij ontmoet zijn redder - een mysterieuze man die hem vertelt dat zijn vriend is overleden aan zijn verwondingen. Nadat hij de samoerai heeft overgehaald om te blijven overnachten vertelt de mysterieuze man over de legende van de Tengu: een goblin die zich voedt met mensenvlees...

avatar van Dopke
Wat te zeggen over deze film? Wezenlijk gebeurt er helemaal geen reet. Een film vergelijkbaar met films als Tape, waar alle gebeurtenissen zich slechts in een ruimte afspelen. Maar waar ik bij Tape op het puntje van m'n stoel zat vanwege de (psychologische) spanning, ontbrak dit in grote mate bij Aragami. Het plot kabbelt langzaam voort tot rond de vijftigste minuut waar het 'Duel' eindelijk tot uiting komt.
Toch verveelt de film geen moment. Het kleurgebruik alswel de mise-en-scene is werkelijk een lust voor het oog. De ruimte komt zeer warm over en de vele verschillende camerastandpunten die weer andere facetten van de ruimte in beeld brengen leiden genoeg af om het flinterdunne plot door de ogen te zien.
Persoonlijk best genoten van deze film en weet nu zeker dat Ryuhei Kitamura een naam is om in de gaten te houden. Ben benieuwd wat anderen van deze film vonden

Een beetje trivia lijkt me bij deze film wel aangewezen. De "Duel" die je soms bij de film ziet staan doelt niet op het duel in de film zelf, maar eerder op het duel tussen twee regisseurs.

The concept van Aragami - 2LDK is simpel. Beide regisseurs krijgen 7 dagen tijd om een film te draaien, heb publiek beslist welke de beste film is.

Kitamura's poging was Aragami, en nogmaals bevestigt hij m'n vermoeden. Zolang je hem geen geld geeft, is't een fantastische regisseur. Aragami is fun, prachtig om kijken en net lang genoeg om niet te vervelen. Voor de "charged" battle op het einde, en het eigenlijke einde zelf zijn grandioos. De mensen die Tak Yamaguchi niet kennen zullen de grap waarschijnlijk niet begrijpen, maar zij die Versus gezien hebben zullen het waarschijnlijk niet kunnen laten breed te glimlachen.

4* voor een uiterst leuke en aangename film. Het einde deed me denken aan 4.5*, maar da's misschien toch net iets teveel van het goede.

PS1: bij mij duurde de film eerder 75-80 minutes.
PS2: horror ?

avatar van pjotr
Stuur maar een boze brief naar IMDB...;)

avatar van Hemdale
Een hele stoere film, heel sfeervol, zeer coole gevechten en het einde was geweldig, de film kwam misschien iets te traag op gang vandaar geen 5* maar 4,5*, maar dat is nog erg redelijk dacht ik! Horror was het inderdaad totaal niet en inderdaad wat Onderhond ook al zei, net lang genoeg om niet te vervelen. Top!

Lekker typisch traag japans begin waarbij je wacht op het gevecht en zo niet in de gaten hebt dat het dialoog 4/5 deel van de film in beslag neemt.
Belichting vond ik heel sfeervol, donker en warm tijdens het dialoog, dynamisch helder tijdens het gevecht.
Zou zo een mooi toneelstuk voor de theaters kunnen zijn. Ben wel benieuwd hoe ze dan de gevechten zouden choreograferen.

avatar van Freud
Op MovieMeter heeft deze film voorlopig het duel gewonnen

Dat was voorlopig...:)

Ik vond Aragami eerlijk gezegd wat tegenvallen: het ziet er allemaal prachtig uit, fijne sfeer en een zeer spectaculair gevecht in de duisternis met vonkende degens.
Maar als geheel vond ik toch wat mager: het was allemaal behoorlijk voorspelbaar en erg veel plot was er ook niet. Aragami kwam op me over als een leuke videoclip uitgesmeerd over 70 minuten.
Na het zien van Verus en Azumi zie ik in deze film helaas geen verdere ontwikkeling in Kitamura's kunnen....en daar had ik wel op gehoopt.
De Versus-knipoog was natuurlijk wel leuk maar ontkrachtte ook wel een beetje al het voorafgaande.
2LDK vond ik veel verrassender en frisser, bovendien was die voorbij voordat ik er erg in had.

....anyway toch drie sterren.

Dit is toch voor mij de winnaar van het duel .

Met de donkere tempel en de mooie lichteffecten wordt een aangename/mysterieuze sfeer gecreërd. Pjotr heeft wel gelijk met het feit dat er niet echt veel plot aan was. Nu je hebt blijkbaar mensen die niet kunnen leven zonder een degelijk verhaal, nu voor mij mag het wat magerder zijn zolang de rest het maar opvangt.
De mystieke sfeer en de flitsende actie op het einde maken voor mij erg goed. Het gevecht op het einde in de volledig donkere tempel is wel erg mooi.

Naast het iets mindere plot was ik ook halverwege de film ietwat teleugesteld. Eens je wat gewend bent aan de sfeer en de personages hoop je toch dat er stilaan iets gebeurt maar het laat iets te lang op zich wachten. Heb me 10 minuutjes verveeld in het midden van de film omdat ze net iets te lang aan het zeveren waren.

2LDK vond ik helaas toch wel ietsje minder, wel erg grappig op momenten maar net hetzelfde als hier moet de actie net ietsje eerder beginnen.

4* voor Aragami 3.5* 2LDK

avatar van bioscoopzaal
Oef, ik vond hier bijna geen doorkomen aan. Driekwart van de film wordt verspild aan nutteloze exporsure, oeverloos gezwam en eindeloze build-ups zonder confrontatie. Prima in beeld gebracht, dat zeker, maar verschrikkelijk langdradig allemaal!

Als er uiteindelijk toch nog een beetje wordt gevochten, wordt het nog wel leuk (de confrontatie in het donker en de wederopstanding waren erg indrukwekkend), maar over de hele lijn was het verhaaltje veel te dun om zelfs de summiere speelduur van 70 minuten op een boeiende manier in te vullen.

Wat mij betreft is 2LDK de overtuigende winnaar van het duel.

1.5 sterren.

niks aan triest

de 70 minuten leken wel erg lang te duren. Dit was niet het geval bij 2LDK, die ik dan ook tot winnaar bestempel.

Aragami 2*

2LDK 4*

Reinbo
Absuluut de winnaar van de 2 met 4 dik verdiende sterren (tegen over een kleine 2,5) Verhaal, acteerprestaties, art direction, camerawerk waren allemaal dik in orde daar waar 2LDK er vaak toch niet veel beter uitzag als GTST.

Spannende sfeervolle opbouw met een virtuoos finalegevecht met fantastische eindgrap maken dit een toppertje

avatar van pjotr
Sorry hoor maareh....verhaal dik in orde?
De complete verhaallijn kan ik drie keer verzenden in een sms-je.
En wat het camerawerk betreft: Kitamura doet voor de vierde keer op rij precies het zelfde truukje als in zijn andere films. Het ziet er allemaal prima uit maar verrassend is het al lang niet meer...het wordt weer eens tijd dat hij iets maakt met de kwaliteit van Versus.
Dat je het camerawerk van 2ldk er vaak niet veel beter uit vindt zien dan GTST vind ik erg raar, als er ergens gebruik wordt gemaakt van innovatief en creatief camerawerk dan is het wel in 2ldk: mooie uitsnedes en composities, steady-shots formidabel afgewisseld met handcam-gerammel, hier kunnen veel mensen nog wat van leren....

pjotr schreef:

Goh, nooit eerder vertoond, allemaal erg innovatief.... En dan ook nog eens slecht uitgelicht. Prachtig!

avatar van pjotr
En hoppekee, daar ging weer een dooddoener...

Reinbo
Tja, 't was ook een heerlijke voorzet.

avatar van Ramon K
Dit 'regisseursduel' heeft toch een verbazingwekkend hoog gemiddelde. Terwijl 2DLK nog een redelijk vermakelijk tweede deel heeft en sporadisch leuk camerawerk bevat, heeft deze Aragami totaal niets te bieden; oeverloos gezwam, duffe personages, volkomen sfeerloos en bovendien lelijk. Zelfs een paar minuten in slaap gevallen...

2LDK: 2*
Aragami: 1*

avatar van Zelva
Volkomen overbodig prul. De regisseur had zeven dagen de tijd om de film te schieten. Had hij toevallig ook slechts zeven minuten de tijd om een onderwerp te verzinnen?

Het moet haast wel. Het verhaal stelt helemaal niets voor. Je hebt een begin en een bijna hetzelfde eind en daar tussendoor nog een zwaardgevechtje en een wonderbaarlijke herrijzenis die zomaar uit het niets komt en voor de rest ook niet uitgelegd wordt. ,Ik voelde het opeens', is de argumentatie. Ja, uiteraard.

Ik heb deze film nu al 2 x gezien, simpel maar erg vermakelijk.
Een film hoeft niet ingewikkeld te zijn om goed te zijn.

Sfeer zit er goed in, leuk verhaaltje en snelle actie.

Het is eigenlijk een samurai film in matrix stijl met een mysterieuze schakel naar het verleden.

de 2e keer viel me pas op dat nadat het onthullen van het plot het standbeeld in de tempel verandert van budha naar demonisch

en het eind is gewoon super, zou bijna een vervolg willen

avatar van Martin Van K
Dit is zo'n film waarbij niet al te veel aandacht werd besteed aan het verhaal zelf, maar eerder aan de uitwerking ervan. En die was meer dan geslaagd. Een paar leuke shots onderweg en een heerlijk einde. Maar 75 minuten was wel voldoende! 3,5*

Ik ben benieuwd naar 2LDK...

avatar van Cwk
Cwk
De clichés stapelden zich op maar het blijft wel vermakelijk. Prima gevechtschoreografie en acteerwerk, maar de film blinkt nergens écht uit.

***

avatar van BlueJudaskiss
Eindelijk een Aziatische film die me wist te boeien! Van begin tot eind prachtig gefilmd, met een mix van Westers camerawerk en een Oosters verhaal. De beste Aziatische film die ik tot nu toe heb gezien! (en veel leuker dan dat saaie Bin-Jip). 4*

Camerawerk is anders opvallend Aziatisch (alleen dan meer het gestileerde, snellere Japanse werk). Verder heeft het erg weinig nut om deze film met Bin-Jip te gaan vergelijken.

avatar van BlueJudaskiss
Wat ik bedoel is: ik hou helemaal niet van Aziatische films, en over Bin-Jip hoor je van iedereen lof, en die vond ik saai, en deze was echt supermooi, en daar hoor je niemand over.

Reinbo
Hoeveel Aziatische films heb je dan wel niet gezien? Binnen de Aziatische cinema zijn net zulke grote verschillen en veelzijdigheid als binnen de Europese of de Amerikaanse.

avatar van danuz
Dopke schreef:
Het kleurgebruik als wel de mise-en-scène is werkelijk een lust voor het oog. De ruimte komt zeer warm over en de vele verschillende camerastandpunten die weer andere facetten van de ruimte in beeld brengen leiden genoeg af om het flinterdunne plot door de ogen te zien.

Ben ik het eigenlijk zowat mee eens. De mise-en-scène is erg mooi, warme donkerbruine en zwarte tinten verfraaid door rode gordijnen en goed verzorgde props. De omgeving is gewoon erg mooi. Zo ook de camera voering. Maar, het plot sloeg (haast) nergens op, en kon me ook maar een héél klein beetje interesseren. Hierdoor bleek een film van niet eens anderhalf uur toch een behoorlijke opgave.

Het duel zelf was wel best mooi in beeld gebracht en dan vooral op het einde waar alles donker is, en alleen de zwaardclashes te zien zijn.

Dit maakt de film dan ook moeilijk te becijferen, cinematografie is erg mooi, plot was niet de moeite waard.

In het begin had ik zo mijn twijfels, en zat constant in m'n hoofd met "2LDK is duidelijk de betere van het duel".
Maar naar mate de film vorderde, werd de film ook steeds beter. En net als de meeste mensen zat ik ook met die heerlijke grijns op m'n gezicht net voordat de credits voorbij kwamen.

Ik geef beide duel films 3,5* sterren, maar als ik dan toch een winnaar moet kiezen, wordt het toch 2LDK met een nipte voorsprong.(en nee, niet alleen om Eiko )

avatar van Hando
Het grootste probleem van deze film is een gebrek aan een leuke personages en toffe dialogen. Ik vond die twee maar zoutloos en de dialogen slaapverwekkend. Het was dan ook wachten tot het duel eindelijk zou beginnen. Toen het eenmaal begonnen was, werd het allemaal weer wat leuker. Matig tijdverdrijf.

avatar van JayLunar
Hando schreef:
(...) de dialogen slaapverwekkend.

Dat je zoiets vindt is denk ik wel begrijpelijk wanneer je niet echt weet waar ze het over hebben. Zo kan ik me voorstellen dat lang niet iedereen weet wie Miyamoto Musashi was.