Aragami (2003)

Japan
Actie / Fantasy

geregisseerd door Ryûhei Kitamura
met Takao Osawa, Masaya Kato en Kanae Uotani

In het oude Japan vluchten twee samoerai een oude tempel in om aan hun vijanden te ontsnappen. Eenmaal binnen vallen ze van oververmoeidheid in slaap. Als één van de samoerai wakker wordt merkt hij tot zijn grootste verbazing dat zijn wonden op wonderbaarlijke wijze zijn geheeld. Hij ontmoet zijn redder - een mysterieuze man die hem vertelt dat zijn vriend is overleden aan zijn verwondingen. Nadat hij de samoerai heeft overgehaald om te blijven overnachten vertelt de mysterieuze man over de legende van de Tengu: een goblin die zich voedt met mensenvlees...

Een beetje trivia lijkt me bij deze film wel aangewezen. De "Duel" die je soms bij de film ziet staan doelt niet op het duel in de film zelf, maar eerder op het duel tussen twee regisseurs.

The concept van Aragami - 2LDK is simpel. Beide regisseurs krijgen 7 dagen tijd om een film te draaien, heb publiek beslist welke de beste film is.

Kitamura's poging was Aragami, en nogmaals bevestigt hij m'n vermoeden. Zolang je hem geen geld geeft, is't een fantastische regisseur. Aragami is fun, prachtig om kijken en net lang genoeg om niet te vervelen. Voor de "charged" battle op het einde, en het eigenlijke einde zelf zijn grandioos. De mensen die Tak Yamaguchi niet kennen zullen de grap waarschijnlijk niet begrijpen, maar zij die Versus gezien hebben zullen het waarschijnlijk niet kunnen laten breed te glimlachen.

4* voor een uiterst leuke en aangename film. Het einde deed me denken aan 4.5*, maar da's misschien toch net iets teveel van het goede.

PS1: bij mij duurde de film eerder 75-80 minutes.
PS2: horror ?

avatar van bioscoopzaal
Oef, ik vond hier bijna geen doorkomen aan. Driekwart van de film wordt verspild aan nutteloze exporsure, oeverloos gezwam en eindeloze build-ups zonder confrontatie. Prima in beeld gebracht, dat zeker, maar verschrikkelijk langdradig allemaal!

Als er uiteindelijk toch nog een beetje wordt gevochten, wordt het nog wel leuk (de confrontatie in het donker en de wederopstanding waren erg indrukwekkend), maar over de hele lijn was het verhaaltje veel te dun om zelfs de summiere speelduur van 70 minuten op een boeiende manier in te vullen.

Wat mij betreft is 2LDK de overtuigende winnaar van het duel.

1.5 sterren.

avatar van Zelva
Volkomen overbodig prul. De regisseur had zeven dagen de tijd om de film te schieten. Had hij toevallig ook slechts zeven minuten de tijd om een onderwerp te verzinnen?

Het moet haast wel. Het verhaal stelt helemaal niets voor. Je hebt een begin en een bijna hetzelfde eind en daar tussendoor nog een zwaardgevechtje en een wonderbaarlijke herrijzenis die zomaar uit het niets komt en voor de rest ook niet uitgelegd wordt. ,Ik voelde het opeens', is de argumentatie. Ja, uiteraard.

avatar van Hando
Het grootste probleem van deze film is een gebrek aan een leuke personages en toffe dialogen. Ik vond die twee maar zoutloos en de dialogen slaapverwekkend. Het was dan ook wachten tot het duel eindelijk zou beginnen. Toen het eenmaal begonnen was, werd het allemaal weer wat leuker. Matig tijdverdrijf.

avatar van Mochizuki Rokuro
Kitamura en ik zullen ook geen vrienden worden. Ook in dit derde werkje dat ik van zijn hand zie moet ik concluderen dat ik het gewoon lelijk vind (ik koester nog wel hoop voor de 28e Godzilla Film Fainaru Uozu die van zijn hand is).

Dat lelijke fel witte en paars-lila licht de hele tijd, met zo'n lelijk smeedijzer decor. Ik had telkens het idee dat Within Temptation elk moment de set op zou komen lopen (of wellicht was de set nog over van een concert van de avond ervoor). Ik vond het naast buitengewoon lelijk ook voornamelijk saai gepraat. En zie ik liever de dames van 2LDK dan deze heren). Nog een beetje sterren voor een paar fraaie stukjes van camera dynamiek tegen het einde.

danuz schreef:
De mise-en-scène is erg mooi, warme donkerbruine en zwarte tinten verfraaid door rode gordijnen en goed verzorgde props. De omgeving is gewoon erg mooi.
Ben ik ook eens hartgrondig oneens met danuz.

De poster hier op de site is trouwens wel fraai en mooier dan alles dat de film zelf te bieden heeft.

avatar van Donkerwoud
Minimalistische cinema gaat helaas niet samen met een raar Matrix-plot, het maakt een film knullig en dom. En dat is dus ook hier het geval...