Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 160 minuten
Alternatieve titels: Revolt / 乱
Oorsprong:
Japan / Frankrijk
Geregisseerd door: Akira Kurosawa
Met onder meer: Tatsuya Nakadai, Akira Terao en Jinpachi Nezu
IMDb beoordeling: 8,2 (138.879)
Gesproken taal: Japans
Releasedatum: 20 februari 1986
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Ran
"In a mad world, only the mad are sane."
Een ouder wordende lord besluit zijn land te verdelen onder zijn drie zoons, die in drie aparte kastelen zullen gaan wonen. De twee oudste zonen zijn erg gelukkig, maar de jongste denkt dat z'n vader gek is geworden. Hij voorspelt dat het niet lang zal duren voor de twee oudere broers met elkaar in gevecht zullen raken. Japanse versie van Shakespeare's King Lear.
Externe links
Acteurs en actrices
Lord Hidetora Ichimonji
Taro Takatora Ichimonji
Jiro Masatora Ichimonji
Saburo Naotora Ichimonji
Lady Kaede
Lady Sue
Tsurumaru
Shuri Kurogane
Kyoami
Tango Hirayama
Reviews & comments
notsub
-
- 1368 berichten
- 1353 stemmen
Ik had hier vanaf het begin al de indruk dat het een lastig verhaal ging worden met Ran. Gelukkig kwamen er regelmatig erg mooie beelden voorbij en toonde film behalve veel intriges en dialogen ook nog wat veldslagen. Het acteerwerk was soms best onder de maat en dat konden de mooie kostuums niet verhullen. Daarnaast was het gewoon een erg lange zit en is het toch lastig inleven in de Aziatische karakters en cultuur. Ran liet me een hoop te wensen over en kon de verwachtingen van een epische machtsstrijd niet bevestigen.
clubsport
-
- 3357 berichten
- 6684 stemmen
het visuele van de eerste veldslag is mooi gemaakt , het verhaal zelf had boeiend kunnen zijn maar voelt saai en langdradig aan .
De aziatische cinema heb ik zoiezo wel moeite mee vooral als het om de oude traditionele gebruiken in dat land gaat , bovendien zijn de personages bijna altijd stuk voor stuk erg druk in woorden en daden het oogt allemaal alsof ze allemaal adhd patienten zijn .
TMP
-
- 1814 berichten
- 1647 stemmen
Mooi in beeld gebracht door Kurosawa. Vooral het kleurgebruik valt erg op. De film begint best redelijk, maar zakt al snel volledig in. Het plot lijkt wat dun voor een film met een dergelijke speelduur. Er zijn in ieder geval behoorlijke periodes waarin nauwelijks iets interessants gebeurt. De intriges liggen er zo dik bovenop, dat het geen indruk maakt. Het kon mij niet boeien. Dat komt ook door de personages, die allemaal nogal zwaar aangezet zijn. Kon er geen enkele boeiende rol uit halen. De oude man en de nar wekken zelfs regelmatig irritatie op. Ik vond het niks...
oup
-
- 336 berichten
- 2656 stemmen
M’n elfde Kurosawa. Best veel verwacht van deze ‘lijstjesfilm’, maar dat viel toch behoorlijk tegen. Het verhaal kon nauwelijks boeien. Soms was het gewoon ronduit saai.
De karakters bleven op afstand, daardoor kostte het moeite om je echt in te leven in het wel en wee van eenieder. Nakadai werkte zelfs behoorlijk op de zenuwen. Het geheel duurde ook een minuut of 40/50 te lang.
De erg fraai in beeld gebrachte gevechtsscènes redden de film nog wat. Maar Ran komt voor mij in de verste verte niet in de buurt van bijv. een Seven Samurai. Een 3.0 en daarmee de laagste score voor een Kurosawafilm.
ibendb
-
- 4395 berichten
- 2653 stemmen
Japanse epossen zijn blijkbaar niet mijn meug.
Cinematografisch gezien is dit pure perfectie. Elk beeld dat je ziet benadert perfectie. Jammer dat de rest van de film dit niet kan volgen.
Ik zal niet de enige zijn die de film tergend lang vindt. Elke dialoog, scène of overgang wordt tot in de ellende uitgerokken. Na een tijd heb je het helemaal gehad en volg je amper nog met wat er allemaal gebeurt. Personages hebben weinig tot geen diepgang en worden tot in het karikaturale gespeeld. Soms lachwekkend, vaak frustrerend.
Heel jammer want had de film een vlotter tempo gehad was dit een erg boeiende zit geweest. Het verhaal van King Lear is namelijk erg interessant, mits goed uitgevoerd.
Na Seven Samurai denk ik niet dat Kurosawa voor mij is weggelegd. Binnenkort kijken we wel nog Ikiru, in de hoop dat een andere setting en onderwerp toch iets kunnen doen.
2*
cinemanukerke
-
- 1282 berichten
- 806 stemmen
Nog gezien in de mooiste bioscoop van België nl het architecturale meesterwerk Capitool aan het Zuid gebouwd door Geo Henderick. Kort daarna sloot deze cinema echter zijn deuren. Het gebouw zelf bestaat nog altijd maar de zevende kunt verloor toen één van zijn tempels.
De vernietiging van de mensheid door de mensen zelf terwijl de goden lachten. Kurosawa toont het in zijn bekende theatrale stijl (gebaseerd op het Noh theater). Het laatste (fantastische shot) benadrukt die filosofie. De blinde op de afgrond bij de ruïnes in het duister. Sterke scenes bij momenten. Kurosawa vertaalt waanzin, verraad, wraak en zoals de titel aangeeft chaos in striemende beeldcomposities (waarin de natuur symbolisch wordt gebruikt).
Hoe komt het dat een knap gemaakt werkstuk (bv de soundtrack die natuurelementen versterkt) zo koud en afstandelijk is ? Personages zijn eendimensionaal, oppervlakkig en dit wordt benadrukt visueel door één kleur per personage. De regisseur gebruikt telelens dat het beeld vervlakt, er is totaal geen perspectief maar 1 geheel van landschap en personen. Het moet harmonie brengen, van de kalme openingsscenes tot chaos in geweld en gevechten nadien. Ran is een epische en groots opgezet spektakelstuk maar Kurosawa is vergeten de beleving daaraan te koppelen.
mjk87 (moderator films)
-
- 13566 berichten
- 4057 stemmen
Herzien, in blu-ray en dan komt de beeldenpracht soms nog meer naar voren. Inmiddels ook King Lear gelezen en dan is het wel leuk om te zien hoe Kurosawa dat werk heeft aangepast. Vooral wat versimpeld qua plotjes en personages en dat doet het werk goed: King Lear vond ik wel de minste tragedie tot nu toe, mede door de chaos in het stuk zelf (overigens is dat wel een vertaling van de titel van deze film).
De film is dus gebaseerd op een theatertekst en Kurosawa kiest ervoor ook een wat theatrale setting te gebruiken, maar dan vaak het Japanse Roh-theater. Enerzijds boeiend, anderzijds kijk ik dus naar toneel en dan gaat de filmbeleving bij mij snel naar beneden. Gelukkig valt dat wel mee hoezeer dat de beleving in de weg zit. Juist door de serene beeldvoering en het kalme tempo werkt die setting soms goed. En gelukkig zitten er enkele prachtscènes bij zoals de belegering van het kasteel die het filmische karakter gestalte geven. Wel vind ik echt de oude heesrer te theatraal acteren en hij in zijn eentje zorgt bijna voor een lager cijfer. Maar goed, dan is er daarnaast een prachtige ijskoude vertolking van Keade en zoiets maakt weer veel goed,
Ik had 3,5* staan en was eerst van plan die score zo te laten. Echter, de film blijft intrigeren en napruttelen, ook de dagen erna. En ik zou niet twijfelen de film zo weer op te zetten. Uiteindelijk daarom verhoogd naar 4,0*.
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Vacature! Ben jij de bevlogen redacteur die wij zoeken voor MovieMeter?
Deze Disney+-series worden op dit moment het meest bekeken
Christopher Nolan werkt aan nieuwe film en wil Matt Damon in de hoofdrol
Bekijk ook
C'era una Volta il West
Western, 1968
2.773 reacties
Jagten
Drama, 2012
713 reacties
Das Leben der Anderen
Drama / Thriller, 2006
726 reacties
Das Boot
Oorlog / Drama, 1981
1.368 reacties
Shichinin no Samurai
Actie / Drama, 1954
910 reacties
Seppuku
Drama, 1962
94 reacties
Gerelateerde tags
moordpistoolkasteelpowerkingdomhebzuchtheir to the throneepischwraakbloeddescent into madnessseppukuinheritance fightruinsking lear feudal japanblack widow hopelessnessjapanese film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.