The Polar Express (2004)

Animatie / Familie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Tom Hanks, Daryl Sabara en Michael Jeter

Een jongen die twijfelt aan het bestaan van de Kerstman, komt in een fantasiereis naar de Noordpool terecht op een magische trein. Daar zal hij de Kerstman persoonlijk mogen ontmoeten, samen met enkele andere kinderen.

avatar van NikJosuf
Slechte, saaie film met matige animatie.

Misschien spannend en wonderbaarlijk voor de jongsten onder ons, maar voor een volwassene heeft deze film niets te bieden. De animaties waren 9 jaar geleden baanbrekend door de destijds nieuwe motion-capture techniek, maar in het licht van 2013 bekeken ziet alles er plastisch en mechanisch uit. Verder weinig oog voor detail, alleen de noodzakelijkheden zijn getekend met hier en daar wat ornamenten. Alleen de dingen die voor de scene's van belang zijn, zijn wat betreft details ook daadwerkelijk uitgewerkt. Met uitzondering van het exterieur van de trein, die was wel weer gedetailleerd.

Ik vond er niks aan en zal hem zeker nooit weer zien.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Derde kerstmis op rij dat ik deze film heb bekeken en het blijft nog steeds de beste kerst animatie film die ik tot zover heb mogen aanschouwen.
De film duurt maar anderhalf uur, maar de vele avonturen die in het verhaal zijn gestopt lijken wel stof voor 2 uur!
Heerlijke film die geen enkel moment verveeld en zelfs na meerdere kijkbeurten erg leuk blijft!

Stem blijft staan op een hele dikke 4!

avatar van Gang_Star
Het blijft naar mijn idee een leuke kerstfilm, verhaal is nergens saai, echter de animatie valt hedendaags wat tegen. Maar verder stoort dat ook niet. Afgelopen kerst weer herzien, en dat zal vermoedelijk niet de laatste keer zijn geweest.

Tarkus schreef:
Mooie animatiefilm, die net zoals de (later uitgebrachte) Kuifjes-film het procedé kent van de geanimeerde personages.
En het is net dat wat ik niet zo graag zie, de animaties voor de decors, dieren en machines zijn heel mooi, maar je krijgt naar mijn mening net het omgekeerde effect met de menselijke personages, die ik dus helemaal niet mooi meer vind. Ik ben eerder een voorstander van Live-animation, echte acteurs in een animatiedecor (a la Mary Poppins zeg maar).
Wat het verhaal betreft is deze film wel mooi, typisch voor de kerstperiode en ik denk dat vooral de kleinsten onder ons hier veel pret aan zullen beleven, vooral ook omdat men de mogelijkheid heeft om de prent in het Nederlands te bekijken.

Deze film eens opnieuw bekeken samen met Caroline, die hem heel leuk vind.
Ik blijf voorstander van de live-animation, maar dat neemt niet weg dat deze film wel leuk is.

avatar van cor1946
Deze animatiefilm al verschillende keren gezien. Doen we altijd rond deze tijd. Hij blijf goed Met Tom Hanks.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Blijft een ontzettend leuke animatie film en ongeëvenaard in het kerst animatie genre
4de kerst op rij en nog steeds blijft mijn stem staan op 4 sterren, leuk voor jong en oud en een must see met deze kerstdagen!

avatar van John Barry
The Polar Express vind ik een leuke kersfilm.

Deze film heeft een vermakelijk verhaal. Met The Polar Express worden kinderen opgehaald voor een bezoek aan de Noordpool. De treinreis is spectaculair te noemen. Soms lijkt het meer een achtbaan dan een trein. De trein gaat ontzettend snel van grote afdalingen. Maar het word nog gekker/ leuker als de trein even van het spoor af gaat en een stukje op het ijs gaat rijden. Heel leuk verzonnen allemaal.

Ook als we op de Noordpool zijn aangekomen blijft de film vermakelijk. Ook daar beleven de kinderen leuke en spectaculaire gebeurtenissen. Het einde van de film met die kerstbal die je alleen kan horen rinkelen als je echt gelooft ( in de Kerstman ) vond ik leuk bedacht. En wat de conducteur met de treinkaartje doet vond ik ook leuk verzonnen.

Dit is een grappige en vermakelijke film dat snel wegkijkt. Je ziet bij familie films dat de filmmakers soms de fout maken om er te flauwe grappen en personages in te stoppen. Deze film maakt die fout gelukkig niet. Deze film heeft leuke humor die nooit te flauw word.

Hoewel de muziek in de film te nadrukkelijk aanwezig is, vond ik de muziek wel sfeervol en goed bij de film passen.

Toch ben ik niet helemaal tevreden. Over de animatie heb ik namelijk een erg dubbelgevoel. De omgeving is prachtig geanimeerd, hierover niks de te klagen. Maar de personages zijn erg lelijk geanimeerd. De personages zien er erg houterig uit. Met als dieptepunt toch wel de Kerstman. Die zag er echt niet uit.

Al met al vind ik dit een vermakelijke kerstfilm.

3,5 ster voor deze film.

avatar van arno74
Heel matig. Leuk voor kinderen misschien maar voor volwassenen vond ik het een stuk minder. Met de animatiestijl heb ik hetzelfde probleem als met A Christmas Carol (2009). Het zit ergens halverwege tussen film en animatie, en dat is niet mijn ding. Prima voor computerspelletjes maar een stuk minder voor films wat mij betreft. 2*

Ben het wel met John Barry eens: De animaties van de personages komen nogal
povertjes over. Maar voor de rest oogt het allemaal aangenaam sfeervol. Gewoon
een leuke film verder die voor mij nipt de 3 score haalt.

avatar van Geno
Ik heb m nu al vele male gezien... t wordt een soort traditie rond einde jaar... zoals er ook altijd iets bij hoort van Charles Dickens... en de Muppets... Ik blijf de film fascinerend verteld... nog steeds. Ik vind de characters goed doordacht en daardoor overtuigend. En de sfeer is geweldig goed neergezet. Alles spreekt tot de verbeelding.

Wat mij betreft hebben we hier met een klassieker te maken. Echt een prestatie ! Het is een film die niet meer vergeet.

avatar van Fonzzz002
The Polar Express is een kerst animatiefilm gebaseerd op het gelijknamige boek. Het is geregisseerd door Robert Zemeckis, bekend van Back tot he Future en Forrest Gump, en het heeft meerdere personages die ingesproken zijn door Tom Hanks. In The Polar Express wordt een jongen op kerstavond wakker omdat hij een trein hoort langskomen. Hij wordt uitgenodigd mee te reizen met deze mysterieuze trein met als eindbestemming de noordpool, om de kerstman in levende lijve te zien.

Ik zal er geen doekjes omheen binden: ik haat The Polar Express. Het is de slechtste film die ik in dit jaar heb bekeken, en het bevat één van de slechts geschreven scripts die ik in tijden in een film gebruikt heb zien worden. Wat voor mij als een verrassing aankwam aangezien ik een groot liefhebber ben van zowel Robert Zemeckis als Tom Hanks. Robert’s 2e kerstfilm, A Christmas Carol met Jim Carrey in de hoofdrol, is mij goed bevallen. Aangezien ik in de bui was om een kerstfilm te kijken klonk The Polar Express als een geschikte keuze maar het viel vies tegen.
Het grootste probleem met The Polar Express, een probleem dat van begin tot eind sterk aanwezig is, is dat niets wat gebeurd enigszins relevant voelt voor het verhaal of de personages. Je zou letterlijk iedere scene met uitzondering van 2 kunnen verwijderen en je zou niets missen. De personages zijn behoorlijk lege en oninteressante personages, sterker zelfs: dit is het slechtste hoofdpersonage wat ik in tijden heb gezien. Gedurende de hele film heeft hij een stijve, emotieloze houding en niets wat er gebeurd lijkt emotioneel een invloed te hebben op hem. Je leert hem nooit kennen dus ik kon nooit met hem meeleven en de film onderbouwd zo slecht het hoofdpersonage dat ik me rond het einde van de film afvroeg wat überhaupt de motivatie van het hoofdpersonage was. Er is één eigenschap die hij bevat: hij geloofd niet in de kerstman. Dit is de grootste, en enige, worsteling die het personage maakt gedurende de film. Deze strijd is echter tenenkrommend ongeloofwaardig omdat het hoofdpersonage letterlijk vanaf de eerste 5 minuten in aanraking komt met de Polar Express: hij zit op een magische trein die uit het niets komt opdagen, de trein zit vol magische figuren en ze maken een reis af door winterwonderland, nooit is hij ook maar een sikkepitje verbaasd of stelt hij een vraag, toch na 60 minuten in de film zegt hij niet zeker te weten of de kerstman wel bestaat. Oja, want er is niets buitengewoons gebeurd gedurende de rest van de film. Nee, de vraag die bij het publiek van begin tot eind brandde was of de kerstman wel echt was. … ik heb er geen woorden voor, ik vind dit plot element simpelweg te dom voor woorden.
Zoals ik zei: de film is een compilatie aan losstaande scenes die geen invloed lijken te hebben op de personages of het verhaal. Zo is er één scene waarin het plots duister word alsof er naar iets engs word opgebouwd, maar de scene stopt vrij abrupt zonder een payoff. Het heeft geen invloed gehad op een personage, ze hebben het verder nooit meer over het duistere moment nog was het cruciaal voor het verhaal: wat was het nut van deze scene? Net wanneer ik mezelf afvroeg waarom deze duistere scene erin zat werd het verhaal direct gevolgd door een plots kerstlied. Zelfs voor kerstmuziek was het zoetsappige gehalte zo hoog dat mijn tenen vierkant aan het krommen waren. Ik kon niet met dit lied meeleven omdat ik geheel niets over deze personages weet, en de lyrics zijn onorigineel. Niets aan de zanglijn of tekst had diepgang. Dit was een walgelijke scene.
Aan het einde van de film vroeg ik me af: wat was het nut van dit verhaal? Waarom was er een Polar Express? Wat hebben de personages geleerd aan het einde van deze reis? De personages krijgen een soort conclusie te horen van hun reis maar deze conclusie sluit zich totaal niet aan op wat de personages hebben meegemaakt op hun reis. Het voelde als een willekeurig last-minute moraal om erachteraan te gooien. Het hoofdpersonage word aangesproken over het feit dat hij niet in de kerstman geloofd. Dus.. het moraal van de film is altijd te geloven in de kerstman anders maak je een fout? De film zegt dat je alleen ergens in hoeft te geloven en het komt uit, wat een verschikkelijk moraal is om kinderen te leren. De boodschap hoort "volg je dromen" te zijn, niet "droom en het gebeurd vanzelf wel". Dat is sentimentele onzin.

De animatie heb ik wisselvallige meningen over. De makers probeerde fotorealistische beelden te maken maar het werkt net niet. De gezichten van de kinderen zijn 90% menselijk, maar het is de 10% die afwijkt wat het een ongemakkelijk en lelijk ogende toon geeft. De animaties probeerde ze ook fotorealistisch te maken waardoor het iets houteriger overkomt in vergelijking met life action. Ik snap niet precies waren de makers deze character design keuze hebben gemaakt. Als je zoveel moeite gaat steken in alles zo realistisch mogelijk te laten lijken, waarom maak je dan geen life action film? Ik vind dat een meer-cartoonische look veel beter thuis past in het animatiegenre, zeker in de tijd waarin deze film uitkwam waren er niet veel goeie realistische CGI scenes. Hoe graag ik de film met de 1* zou willen bestraffen moet ik toegeven dat het ook aardige kanten had, namelijk de cinematografie. De film had een paar prachtig uitziende omgevingen die sterk een kerstsfeer uitstraalde. Er waren meerdere scenes waarin de camera op rustige wijze met de trein meevloog en gaandeweg steeds meer onthulde. Deze shots waren heel mooi uitgedacht. Het gooide niet constant luidruchtige dingen op je bord maar nam regelmatig de tijd op te bouwen en rust te nemen. Een ander element wat ik leuk bedacht vond is dat de kerstman in deze film als een soort heilige word neergezet. Hij is niet de volle vrolijke man die je gewend bent, maar een grote wijze & bovenal kalme man. Er zat veel opbouw naar wanneer je hem te zien kreeg en de onthulling is verassend indrukwekkend, alsof ik zelf weer een kind was geworden. Helaas werden meerdere mooie shots of creatieve omgevingen minder interessant door het feit dat de film voor 3D bioscoop is bedoeld. Er zitten een aantal scenes waarin het lijkt alsof je in een achtbaan zit, wat misschien grappig is als je het in een pretpark of imax bioscoop ziet maar wanneer je op de bank Netflix kijkt verliezen deze scenes hun waarde. Zelfs Tom Hanks, wie ik een goede acteur vind, heeft zoveel rollen in de film dat ik afgeleid werd van zijn stem zo vaak voorbij horen komen. Onlangs dat hij de personages overtuigend insprak vond ik ze teveel als elkaar klinken, hierdoor zag ik niet meer de personages maar een acteur in een studio.

The Polar Express is niet voor mij gemaakt. Het is een film waarbij ik om de 5 minuten iets kan aanwijzen wat me niet bevalt, wat beter uitgedacht kon worden of wat verwijderd kon worden. Het heeft één van de slechtste scripts die ik in een tijd voorbij heb zien komen, het saaiste hoofdpersonage dat ik in een animatiefilm voorbij heb zien komen en niets aan deze film voelt alsof het een reden heeft er te zijn. Onlangs dat ik de animatiestijl niet zo goed vind in vergelijking met de concurrentie zijn de omgevingen prachtig en vol met sfeer, en het camerawerk is mooi uitgedacht. Hier en daar wat aardige kleinigheidjes zoals hoe de kerstman is neergezet of een creatieve omgeving. Voor mij zijn deze aspecten het enige wat de film van de meest negatieve beoordeling red.

avatar van Kondoro0614
The Polar Express

Ooit heb ik The Polar Express eens in vlagen gezien, kon mij er eigenlijk vrij weinig nog van herinneren dus net toch maar even op gezet! Ik moet zeggen dat de film mij niet bevallen is zoals ik het verwacht had. Ik kan me (nog) herinneren dat het een sfeervolle kerst film is. Helaas mis ik hier en daar een kerst gevoel al, pakt dit snel uit dankzij sneeuw, kerstliedjes en uiteraard op het einde de noordpool. Ik zelf vond de animaties eigenlijk niet echt iets spannends of speciaals, vond het er maar magertjes uitzien op sommige stukjes en ik dacht een foutje te zien bij de elfen dat er eentje niet loopt (maar dat kan ook verkeerd gezien zijn).

Het verhaal in Polar Express was nog prima te volgen, er waren soms wat dipjes, de liedjes mochten van mij part er uit maar voor de rest was het verhaal leuk. Het concept was prima en weinig op aan te merken. Zoals al vermeld de animaties konden beter, en dan ben je alweer aan het eind van de film. Prima kerst film en zeker het kijken een keertje waard, maar niet te vaak herhalen!

avatar van hijman1946
NikJosuf schreef:
Slechte, saaie film met matige animatie.

Ik vond er niks aan en zal hem zeker nooit weer zien.

Niksojuf leer met grotemensenogen een schitterende jeugdfilm en voor de oldies die nooit hun jeugd vergeten te beoordelen Hijman van1946 maar nooit zijn jeugd vergeten,De eerste film die ik ooit zag was Niels Holgerson,geprojecteerd met een toverlantaarn op de lagere school en een meester die ademloos kon vertellen. De polar Express verdient in mijn ogen een 4,5

Smaken verschillen natuurlijk, persolnlijk vind ik het niks, hou ook niet van animatiefilms... miss leuk voor de kids

avatar van tattoobob
Deze film is toch alweer zo'n twaalf jaar oud en kan nog prima meekomen met andere animatiefilms.....best knap eigenlijk.
Deze weer rond de kerst op gezet en het was weer prima vermaak voor mij en de kids....eigenlijk ook een van de weinige LEUKE kerstfilms in een animatiejasje.
Ik zak wel een halfje maar toch nog steeds erg vermakelijk.

avatar van Vinokourov
Nou, dit is niet heel best meer. De animatie ziet er zeker als je naar de gezichten kijkt echt lelijk en onnatuurlijk uit. Wat zwierende actiescenes (die met dat ticket) zorgen dat het niet helemaal qua productie door het ijs zakt, maar het was over het algemeen niet best. Neem dan ook nog zo'n suf verhaal bij dat alleen maar problematisch werkt Een jochie weet niet of ie nou wel of niet in de kerstman moet geloven. Een onvoldoende dus. Enige grappige bij het achteraf checken is dat Tom Hanks meer stemmen voor zijn rekening nam dan dat ik die tijdens de film opmerkte .

avatar van SmackItUp
Tegenwoordig is de animatie van deze film misschien niet meer zo hoogstaand, maar voor mij is dit een van de beste kerstfilms die er is. Hij blijft gewoon bij.

avatar van Fisico
Misschien niet de ideale periode om deze kerstfilm te zien, maar los daarvan nooit echt onder de indruk geweest van deze animatiefilm. Mijn aandacht werd vastgehouden tijdens de volledige treinrit, maar vanaf de aankomt op de noordpool zakte het voor mij wat in elkaar. Het verhaal boeide niet meer en werd vrij sentimenteel en zoet.

Mimieken en emoties van de personages waren vrij vlak, maar de andere animatie was wel best mooi gedaan. Vooral de treinrit met zijn stomende schoorsteenpijpen was erg sfeervol. En de treinrit was avontuurlijk en spannend. De rol van het dakpersonage ontgaat me wel wat en ook de kerstman zelf vond ik niet echt geslaagd. Kwam me nogal nors over in plaats van de gebruikelijke goedlachse lamme goedzak. Ook de kinderen zelf vond ik niet altijd even geslaagd: bij momenten irritant zelfs. De clue met het belletje was daarentegen wel geslaagd.

avatar van Shadowed
Leuk hoor.

Misschien wel een van de mooiste animaties die ik heb gezien. Ontzettend leuke kerstfilm, die eigenlijk ook alleen maar rond de periode echt werkt. Verhaal is wat vergezocht, maar best leuk voor een kinderfilm. Tom Hanks speelt ook zo'n beetje zichzelf.

Warme kerstfilm, die nergens verveelt. De sneeuwachtige landschappen zijn prachtig geanimeerd evenals de trein. Lekker sprookjesachtig. Misschien wel wat flauw op sommige momenten qua humor, maar daar is vrij weinig op aan te merken.

Prima stemmencast, niet heel bijzonder, wat flauwe karakters maar door het mooie verhaal en prachtige animatie is deze film echt meer dan normaal geslaagd. Ik vind hem zelfs persoonlijk ondergewaardeerd, elke animatie zou zoals dit moeten zijn.