Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 127 minuten
Oorsprong:
Italië / Frankrijk
Geregisseerd door: Federico Fellini
Met onder meer: Bruno Zanin, Magali Noël en Pupella Maggio
IMDb beoordeling:
7,8 (51.085)
Gesproken taal: Grieks en Italiaans
Releasedatum: 18 april 1974
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Amarcord
"The Fantastic World of Fellini!"
Een film over de jeugdherinneringen van Fellini. Seks, fascisme, autoracen, een gekke oom en een hitsige rondborstige sigarenverkoopster in het Rimini van de jaren 30.
Externe links
Acteurs en actrices
Titta Biondi
Aurelio Biondi
Miranda Biondi
Titta's Grandfather
Patacca
Oliva, il fratello di Titta
Gradisca
Il figlio del conte
Count Lovignano
Aldina Cordini
Video's en trailers
Reviews & comments
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik heb eerlijk gezegd geen surrealisme ervaard in Amarcord. Ik denk zelfs niet dat je echt kunt spreken van 'aandikken' van bepaalde situaties. Het is wel zo dat Fellini zijn acteurs koos 'op uiterlijk' (meestal zo excentriek mogelijk). Misschien dat op jou een beetje surrealistisch over komt maar ik zie het gewoon als een vaststaand onderdeel van de wereld die Fellini in zijn films creeert.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik meestal ook niet hoor.
Nee, ok. Maar in het geval van Amarcord waarin pa op dwingende wijze door een stel nazis wordt verhoord hoeft de kijker natuurlijk geen metaforische of symbolische link te leggen met het Fascisme. Het is eigenlijk een door Fellini geinterpreteerde registratie van historische werkelijkheid. Natuurlijk is dit wel goed en duidelijk, maar dan zal ik niet snel spreken van symboliek.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Er zijn meer zaken dan fasisme.
Jij denkt niet dat die pluisjes aan het begin en einde van de film (de film heeft soort cirkelstructuur) niets te maken hebben met de cyclus van het leven?
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
deze maand als keuzedvd bij dvd valley
En uiteraard gekozen! Amarcord is een heerlijke vrolijke gezellige collectie aan Fellini-memoires. Om de fijne discussie toegankelijk/ontoegankelijk nog eens op te rakelen, volgens mij is dit zeker Fellini's meest toegankelijke film. Gewoon een mooie verzameling aan fun, drukte, leven. Ongecompliceerd vermaak, lekker onderuit gezakt mee herinneringen oprakelen. 4*
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Allemachtig, wat een meester is die man toch.
Het spektakel begint eigenlijk al bij de titel: 'Ik herinner'.
Inderdaad, wat Fellini hier doet is slechts 'herinneren' en de kijker op een unieke, onmogelijke wijze laten meeleven met de flarden uit zijn verleden. Die man lijkt wel een toverstokje te hebben: elke keer lukt het hem weer mij mee te voeren, mij te laten meelachen en ontroeren in zijn persoonlijke belevenissen. Vrijwel alle scènes uit deze film staan voor altijd in mijn geheugen gegrift. Onwerkelijk…
Zes films heb ik gezien van Fellini en mijn gemiddelde waardering tot nu toe is 4,42*.
Knap is degene die hem nog weet te verslaan in de race om de favoriete regisseur van Anatolia.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Alle hoge waarderingen en lovende kritieken ten spijt, vond ik hier helaas helemaal niets aan. Flauwe en vervelende humor in een serie onsamenhangende fragmenten. Dramatisch stelt het ook allemaal niet veel voor, vooral omdat alles zo ontzettend overdreven en dik aangezet is (maar dat is dan juist weer deel van de humor, begrijp ik uit andere recensies). Ik had absoluut geen moeite met de relatieve plotloosheid van andere Fellini's (zoals La Dolce Vita of 8½), maar bij deze heb ik mij toch behoorlijk zitten vervelen. Nu ja, ik zal het er maar weer op houden dat het niet mijn soort humor is. 1 *
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Ik geef alle hoop in je op, Queto.
Ik vind Amarcord de beste Europese film ooit. Top tien materiaal.
Zachery Glass
-
- 575 berichten
- 584 stemmen
Tijdens de openingssequentie had ik zo'n vaag gevoel "dit zou wel eens mijn eerste tegenvallende Fellini kunnen zijn", ... ik sloeg de plank mis 
Een vreselijk gulle film (op alle gebieden: humor, tragedie, machtsuitoefening, geilheid, ...) 
prachtig hoe die priester gewoon niet luistert naar de boetedoeningen van zijn parochiegangers 
de metsende lui die hun liefde verklaren aan de lokale Lorelei
Oom Theo in de boom
de twee-cent filosoof op de fiets
de sneeuwballen op de witte jurk van zijn amour-fou
de mooi in beelden gevangen liefde tussen moeder en zoon
de beelden aan de strandmuur
enz ...
Ik denk dat ik het maximum ga uitdelen 
mister blonde
-
- 12696 berichten
- 5830 stemmen
wat een herziening kan doen. wat een film! een van de beste Europese films ooit! werkelijk alles aan deze film is geniaal; elk shot dat eruit ziet als een schilderij, de humor, de karakters, de muziek (beroemd natuurlijk, maar in feite is het niet meer dan een simpele wals. toch werkt het erg goed), maar in feite werkelijk elke scène (de een nog beter dan de ander). Verhoogd naar 5 sterren.
heb Fellini wel eens horen zeggen dat ie 'gezichten' cast i.p.v. acteurs. een acteur kon nog zo goed zijn, als ie geen interessant gezicht had, werd ie niet gecast. Fellini was hele weken bezig met het casten van de juiste gezichten voor zijn films. voor mij een van de belangrijkste redenen om Fellini heel erg goed te vinden.
Anarchist
-
- 497 berichten
- 607 stemmen
indrukwekkende cast..eigenaardige haast karikaturale personages..mooie beelden..en die nostalgische muziek
de symboliek is er wel te vinden denkik als men er echt gaat achter zoeken(zoals die zalige scene bij die sigarenverkoopster..hij is terug een zuigeling..zijn sexuele leven is begonnen..maar hij weet niet wat te doen..en zijn grootse lust verstikt hem haast...hoeft natuurlijk niet..maar het zou toch kunnen:P?)
*** 1/2
korykory
-
- 136 berichten
- 111 stemmen
Ik heb deze film voor het eerst gezien toen ik vijftien was, en toen maakte hij een verpletterende indruk op me. De prachtige beelden, de weemoedige en dromerige atmosfeer, de muziek van Nino Rota, de humor, de kleurrijke personages… Ik had zoiets nog nooit eerder gezien. Met ‘Amarcord’ is mijn liefde voor de film begonnen.
Pas tien jaar later zag ik hem terug, met enige angst, want ik was bang dat hij zou tegenvallen. Maar ik had me geen zorgen hoeven maken. De magie was intact gebleven.
De film heeft iets kinderlijks, maar het gaat dan ook om de jeugdherinneringen van de regisseur. Als de jonge hoofdpersoon tussen die reusachtige muren van sneeuw doorloopt, of een reusachtig schip uit de mist ziet opdoemen, of gefascineerd wordt door de reusachtige borsten van de tabakverkoopster, dan is dat niet bedoeld als een ‘realistische’ weergave van wat er gebeurt is. Het gaat om de ‘magisch-realistische’ manier waarop die jongen de gebeurtenissen ervaart, en de manier waarop hij ze zich later herinnert.
Fellini heeft meer topfilms gemaakt, maar dit blijft mijn absolute favoriet. Vijf sterren.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Fellini's beste film zonder meer! Prachtige cinema, ontroerend (en bij tijd en wijlen zeer grappig) relaas..
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2843 stemmen
Een film waar ik lang naar uitgekeken heb. En hij stelde me niet teleur. Prachtige scènes, prachtige typetjes en mooie beelden van Rimini in de jaren `30.
Vooral de rode dame was een genot om te zien. Tijdens en na het fascismevoorval vind ik het jammer dat het allemaal wat minder humoristisch wordt. Op natuurlijk die oom en de sneeuwballen na dan.
Het einde vond ik niet helemaal passen bij de film, waarom nog zo `n droevige gebeurtenis zo vlak voor het einde? Toch heb ik zeker genoten. 4*
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik ga een heel eind met Queto mee in deze film. Ik snap de ten hemel schrijende positieve reacties dan ook niet zo. Ik ga er maar van uit dat Bergman me meer bevalt dan dit "uitbundige" rariteitenkabinet. Het heeft kop-noch-staart, en toont een hoop uitermate "boeiende" dingen, maar het raakt me voor geen meter, en dat is wel ernstig.
Ik hou van surrealisme, maar hier werd het allemaal zo jongensachtig gedaan, snap ik dat het om een jongen ging, maar ik kreeg er weinig vat op persoonlijk, misschien zit er wel een blokkade ergens omdat de vader van de jongen me af en toe aan mijn vader deed denken...
2*
/me schrijft Fellini af van de to-see lijst.
Oh ja de kermis-muziek van Nino Rota is niet de mijne.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Bergman en Fellini met elkaar vergelijken... dat werkt toch niet. Amarcord is juist een melancholische, vaak vrolijke sfeerschets. Bergman is veel zwaarmoediger. Ik vind Rota's muziek hier trouwens prachtig. Fellini nu afschrijven vind ik trouwens te voorbarig. Hij heeft nog zoveel betere films gemaakt en verscheidene films hebben een tragische ondertoon die misschien wel aan je besteed is.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
k hou van surrealisme, maar hier werd het allemaal zo jongensachtig gedaan,
Surrealisme...? Deze film is toch niet surrealistisch...?!
Wellicht mijn favoriete Europese film, trouwens.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Bergman en Fellini met elkaar vergelijken... dat werkt toch niet. Amarcord is juist een melancholische, vaak vrolijke sfeerschets. Bergman is veel zwaarmoediger. Ik vind Rota's muziek hier trouwens prachtig. Fellini nu afschrijven vind ik trouwens te voorbarig. Hij heeft nog zoveel betere films gemaakt en verscheidene films hebben een tragische ondertoon die misschien wel aan je besteed is.
Nouja.. zovéél betere films heeft hij vast niet gemaakt 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
8 1/2, La Strada, La Dolce Vita en Le Notti di Cabiria vind ik een pak beter. Amarcord is verder gewoon goed hoor, daar niet van.
LaCaméraStylo
-
- 266 berichten
- 368 stemmen
Ook een van mijn favorieten. Nino Rota's muziek voor deze film is trouwens absoluut geen kermis-muziek. Het kan best zijn dat het niet jouw muziek is, maar om het meteen zo de grond in te boren vind ik echt onnodig..ik vind het prachtig. Mijn ouders draaiden de muziek vroeger en het heeft voor mij ook iets nostalgisch. Deze film draait ook om nostalgie en ik vind dat Fellini dit erg geestig, origineel en fantasievol heeft vorm gegeven. Ik denk trouwens dat het surrealisme meer thuis hoort bij een film als Otto e Mezzo.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Surrealisme...? Deze film is toch niet surrealistisch...?!
De film zit boordevol surrealistische elementen natuurlijk, die slaapkamerscene met die dame is natuurlijk niet erg reëel te noemen (maar kan ook nog als een opschepverhaal worden uitgelegd).
Al die verschillende leraren en leraressen (in het begin) zijn ook niet echt realistische situaties. Een merkwaardige uitvergroting van een mogelijke werkelijkheid. Dat zou ik dan toch als surrealistisch willen betitelen.
Om over de "presentator" in de film maar te zwijgen....
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
De film zit boordevol surrealistische elementen natuurlijk,
Natuurlijk? Ik kan me niets surrealistisch herinneren.
die slaapkamerscene met die dame is natuurlijk niet erg reëel te noemen (maar kan ook nog als een opschepverhaal worden uitgelegd).
Al die verschillende leraren en leraressen (in het begin) zijn ook niet echt realistische situaties. Een merkwaardige uitvergroting van een mogelijke werkelijkheid. Dat zou ik dan toch als surrealistisch willen betitelen.
Klopt niet. Niet alles wat een beetje uitvergroot is, is surrealisme, natuurlijk.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Klopt niet. Niet alles wat een beetje uitvergroot is, is surrealisme, natuurlijk.
Niet eens, je kunt het uitvergroten tot het uitvergroten, het is niet realistisch. ik mag wellicht de grenzen van het surrealisme dan opentrekken, maar Amarcord neigt er zeker naar.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Onzin. iets onrealistisch of absurdistisch is niet automatisch surrealistisch.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Dat hangt dan van de definitie van de term surrealisme af, of je een brede of smalle definitie hanteert.
Van Dale: richting in de kunst, die van het denkbeeld uitgaat dat de dingen niet zijn wat zij schijnen, maar een onderbewuste lading hebben.
Dat laatste is natuurlijk ook nog eens persoonlijk.
die klasscene, waarbij via een ingewikkeld systeem wat plas bij die jongen wordt gedropt, en vervolgens de schuld krijgt, ik vind dat dan een typische surrealistische scene. Tevens de openingsscenes, het verbranden van de heks, behoorlijke surrealistische duiding. Dat vond ik ook van die scene waar Gradisca in het bed van de keizer duikt, waarbij kort daarvoor een aantal "machthebbers" langskomen, die een ander soort realiteit weergeven.
Ook hoe het opkomende fascisme in de film verwerkt is, kun je gewoon surrealistisch noemen.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Volgens mij gaat het dan niet om wat surrealisme (de kunststroming is), maar wat surrealistisch is.
sur·re·a·lis·tisch
bijv. naamw.
1 · van, betreffende, in de stijl van het surrealisme
(bv: surrealistisch schilderen)
2 · van de surrealisten
(bv: surrealistische literatuur)
3 · als in het surrealisme
synoniem: onwerkelijk, onwezenlijk, vreemd
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Dus dan belanden we toch weer bij het zelfstandig naamwoord, denk ik.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Jouw 4 is gewoon 1, FK, ik had de layout wat vernaggeld.
Overigens, als je weer terug wil naar het zelfstandig naamwoord, dan beter een encyclopedie opengeslagen dan een woordenboek, denk ik.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Mwoah, surrealistische tendensen in films lijkt me niet echt vast-omlijnd. Wat zou een encyclopedie daar nog aan bij kunnen dragen ? Mits daar al voorbeelden in staan.
LaCaméraStylo
-
- 266 berichten
- 368 stemmen
Ik had eigenlijk het idee dat het surrealisme in de kunst te maken had met het onderbewustzijn. Niet rationeel doordachte kunst, maar kunst die ontspringt aan de impulsen van het onderbewustzijn. Zoals in Un Chien Andalou.
Ik denk echter dat bij amarcord de nadruk niet echt licht op surrealiteit of dat het zelfs niet voorkomt. Het kan ook zijn dat ik er helemaal naast zit, ik zal bij de volgende keer kijken er op letten. Ik vond die scenes in de klas trouwens meer weg hebben van overdreven uitgewerkte types. De rest van de sfeer in de film vond ik een soort dromerige nostalgie, ik zou haast zeggen een nostalgisch circus.
Het laatste nieuws

Door waarheid geïnspireerde misdaadserie '1985' is een kijktip op NPO Start Plus: 'Angstwekkend'

Netflix verbergt 'Windkracht 10' voor Nederlandse kijkers: op deze manier kijk je hem toch

Alom geprezen Nederlandse dramaserie 'Dag en Nacht' gaat dit voorjaar nog verder

Bijzonder veel series verlengd: zit jouw favoriet er ook tussen?
Bekijk ook

La Meglio Gioventù
Drama, 2003
979 reacties

Una Giornata Particolare
Drama, 1977
142 reacties

Le Notti Bianche
Drama, 1957
53 reacties

Novecento
Drama / Historisch, 1976
379 reacties

La Notte
Drama, 1961
79 reacties

C'eravamo Tanto Amati
Komedie / Drama, 1974
29 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.







