Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 102 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Eddy Terstall
Met onder meer: Cees Geel, Marcel Hensema en Nadja Hüpscher
IMDb beoordeling:
7,8 (8.310)
Gesproken taal: Duits, Engels en Nederlands
Releasedatum: 30 september 2004
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Simon
"He'll change your life"
Simon vertelt het verhaal van de onwaarschijnlijke vriendschap tussen de Amsterdamse oerhetero en hasjdealer Simon en de schuchtere homoseksuele tandheelkundestudent Camiel. Tijdens een gezamenlijke vakantie in Thailand wordt de vriendschap ernstig op de proef gesteld, waarna de twee elkaar uit het oog verliezen. Als ze elkaar twaalf jaar later toevallig weer tegenkomen, blijkt Simon ernstig ziek te zijn.
Externe links
Acteurs en actrices
Simon Cohen
Camiel Vrolijk
Sharon
Layko
Joy
Ellen
Marco
Bram
Nelson
Floris
Video's en trailers
Reviews & comments
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11922 berichten
- 5323 stemmen
Respecteer elkaars smaak.
Dat doet hij volgens mij wel.... een beleefd bericht met prima argumenten.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
ls je Simon een leuke, ontroerende film vindt, is 3,5 dan niet genoeg?
Tsja cinema.rex, is dit nu geen kwestie van smaak? Er zijn ook mensen die de Titanic 5 sterren geven terwijl ik dit een flutfilm vind. Dan kan ik toch geen personen gaan be(ver)oordelen die deze film wel kunnen waarderen?
Buiten dat ik Simon een ontroerende film vind, vind ik de cast erg goed gekozen, de personages erg sterk en de verhaallijn origineel en wederom goed gekozen.
Alleen ontroerend was idd misschien maar 3.5 sterren waard geweest maar daar komt dus nog een ruime ster bij voor de rest van mijn oordeel.
Respecteer elkaars smaak. Deze verschilt namelijk van persoon tot persoon. Wel zo prettig toch ? Of zou jij het prettig vinden dat iedereen alle cd's van K3 in de kast heeft staan?
OK, Bedankt voor jouw uitleg. Vat het niet persoonlijk op.
Ik ben het niet met je eens wat betreft Simon, maar ik veroordeel je niet.
Titanic zou ik ook geen 5 sterren geven. Wat dat betreft zijn we het wel eens.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11922 berichten
- 5323 stemmen
Maar zou je nog kunnen reageren op mijn bericht? Ben oprecht benieuwd.
Japie1971
-
- 160 berichten
- 211 stemmen
Dat doet hij volgens mij wel.... een beleefd bericht met prima argumenten.
Ik heb ook niks aan te merken op de beargumentering van zijn verhaal. In eerste instantie wat te diep en vergezocht naar mijn mening maar het blijft een eigen oordeel.
Mijn opmerking "respecteer elkaars smaak" is een antwoord op zijn vraag m.b.t. het wel of niet geven van meer dan 3.5*. Als je dit niet begrijpt dan blijft er niet meer over dan respect hebben voor die personen die de film met een hoger oordeel belonen.
En zo'st maar net.. 
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Ik heb ook niks aan te merken op de beargumentering van zijn verhaal. In eerste instantie wat te diep en vergezocht naar mijn mening maar het blijft een eigen oordeel.
Mijn opmerking "respecteer elkaars smaak" is een antwoord op zijn vraag m.b.t. het wel of niet geven van meer dan 3.5*. Als je dit niet begrijpt dan blijft er niet meer over dan respect hebben voor die personen die de film met een hoger oordeel belonen.
En zo'st maar net..
Iedereen zijn ding.........
Veel gegeven cijfers zijn niet te veroodelen!
We hebben allemaal onze eigensmaak.
Voor de 1 is de Titanic een 1, voor een ander een 5.
En zo verder!
Smaken verschillen!
Iets wat we moeten accepteren!
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Japie1971 en SnakeDoc:
Kennelijk is er sprake van een groot misverstand.
Mijn vraag over het aantal sterren gaat helemaal niet over smaak,
maar over de manier van beoordelen.
Ik geef 4,5 + 5 sterren alleen aan een absolute meesterwerk, een film waarvan ik denk dat die over 50 of 100 jaar nog steeds wordt beschouwd als belangrijk. Dat is mijn criterium voor 4,5 of 5 sterren.
Een "gewoon" meesterwerk krijgt 4 sterren. Een hele goede film krijgt van mij 3,5 sterren.
Mijn collega-filmliefhebbers hebben vermoedelijk andere manieren van beoordelen. Daarom vroeg ik Japie1971 naar zijn argumenten voor het gegeven aantal sterren Ik was gewoon benieuwd naar zijn ideëen over het beoordelen van films.
De discussie teruglezend bemerk ik dat wij niet op dezelfde golflengte zitten. We praten voortdurend langs elkaar heen. De vraag is dus of voortzetting van deze discussie erg zinvol is.
Ik denk van niet, dus ik hou er mee op. In ieder geval bedankt voor de genomen moeite.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Hoewel ik het er niet mee eens ben, begrijp ik absoluut je kritiekpunten. Ook ik vond Simon enorm ontroerend en vaak ontzettend grappig. De kracht ligt er voor mij in het feit dat dit een van de weinige films is (zeker met betrekking tot Amerikaanse films over deze onderwerpen) die relatief zware onderwerpen als kanker en euthanasie behandelt maar je toch ontzettend kan laten lachen. Dat vind ik knap. En dan is het alleen maar een bijkomend voordeel dat de film ook nog eens heel erg ontroerend is.
Sorry voor de late reactie, ik moest er even over nadenken.
Het is een cliché, maar er zijn veel manieren om naar een film te kijken. Dit is een manier, die ik zelf nog niet bedacht had. Lijkt me ook een goede manier.
Hoe je een film beoordeelt, heeft natuurlijk ook te maken met je verwachting. Volgens mij barst die Terstall van het talent, dus verwachtte ik ook niet minder dan een meesterwerk. Misschien is het niet helemaal fair om de lat zo hoog te leggen.
Hollywood gaat dit soort onderwerpen inderdaad meestal uit de weg. Ironisch genoeg is de enige film met euthanasie, die ik mij herinner, een Amerikaanse. One flew over a cuckoo's nest.
Weliswaar is deze euthanasie juridisch gezien moord, het idee blijft eigenlijk hetzelfde. In deze film is het een heel belangrijk verhaalelement. Zonder deze "moord" zou het een minder goede film zijn.
Volgens mij is euthanasie in Simon van minder groot belang. Maar misschien moet ik het eind nog maar eens kijken. Het kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien of iets ben vergeten.
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Japie1971 en SnakeDoc:
Kennelijk is er sprake van een groot misverstand.
Mijn vraag over het aantal sterren gaat helemaal niet over smaak,
maar over de manier van beoordelen.
Ik geef 4,5 + 5 sterren alleen aan een absolute meesterwerk, een film waarvan ik denk dat die over 50 of 100 jaar nog steeds wordt beschouwd als belangrijk. Dat is mijn criterium voor 4,5 of 5 sterren.
Een "gewoon" meesterwerk krijgt 4 sterren. Een hele goede film krijgt van mij 3,5 sterren.
Mijn collega-filmhebbers hebben vermoedelijk andere manieren van beoordelen. Daarom vroeg ik Japie1971 naar zijn argumenten voor het gegeven aantal sterren Ik was gewoon benieuwd naar zijn ideëen over het beoordelen van films.
De discussie teruglezend bemerk ik dat wij niet op dezelfde golflengte zitten. We praten voortdurend langs elkaar heen. De vraag is dus of voortzetting van deze discussie erg zinvol is.
Ik denk van niet, dus ik hou er mee op. In ieder geval bedankt voor de genomen moeite.
Ik ben het wat betreft de cijfers 4,5 en 5 helemaal met je eens.
Kijk gerust naar mijn gegeven stemmen. Dan zul je zien dat ik ook niet het type ben dat met vijfjes en 4,5jes smijt!
Ik ben ook van mening dat je boven genoemde aantal sterren alleen geeft aan meester werken, maar ik vind Simon daar dus echt onder vallen!
Vooral als je de film vergelijkt met andere Nederlandse films.
Ik vind dat Simon de lijst met Nederlandse films echt aanvoert.
Ik vind het een absolute topper. Ontzettend grappig, ontzettend echt, heerlijk flauw, droog maar ook weer ontroerend en serrieus tegelijk!
Maar nogmaals, ik kan me ook goed voorstellen dat er mensen zijn die een film als deze beoordelen met lagere cijfers zoals jij.
En ik vind dat je daar ook al het recht toe hebt!
Zolang mensen een film als deze maar niet gaan beoordelen met een 0,5 ofzo.
Want ik vind dat deze net als de 5 een cijfer (ster) is die je zorgvuldig en voorzichtig moet gebruiken! Het doet me deugt dat jij daar precies het zelfde over denkt. Wat mij betreft zitten we dus wel degelijk op dezelfde golflengte, maar hebben we verschil van smaak 
Groet,
(p.s.: ik zou graag eens een persoonlijke top 10 van jou/u willen zien, ben erg benieuwd) !!!
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Ik ben het wat betreft de cijfers 4,5 en 5 helemaal met je eens.
Kijk gerust naar mijn gegeven stemmen. Dan zul je zien dat ik ook niet het type ben dat met vijfjes en 4,5jes smijt!
Ik ben ook van mening dat je boven genoemde aantal sterren alleen geeft aan meester werken, maar ik vind Simon daar dus echt onder vallen!
Vooral als je de film vergelijkt met andere Nederlandse films.
Ik vind dat Simon de lijst met Nederlandse films echt aanvoert.
Ik vind het een absolute topper. Ontzettend grappig, ontzettend echt, heerlijk flauw, droog maar ook weer ontroerend en serrieus tegelijk!
Maar nogmaals, ik kan me ook goed voorstellen dat er mensen zijn die een film als deze beoordelen met lagere cijfers zoals jij.
En ik vind dat je daar ook al het recht toe hebt!
Zolang mensen een film als deze maar niet gaan beoordelen met een 0,5 ofzo.
Want ik vind dat deze net als de 5 een cijfer (ster) is die je zorgvuldig en voorzichtig moet gebruiken! Het doet me deugt dat jij daar precies het zelfde over denkt. Wat mij betreft zitten we dus wel degelijk op dezelfde golflengte, maar hebben we verschil van smaak 
Groet,
(p.s.: ik zou graag eens een persoonlijke top 10 van jou/u willen zien, ben erg benieuwd) !!! [/quote]
Dat doet me goed. Bedankt voor jouw uitleg!
Wat betreft mijn top 10 moet ik je teleurstellen.
Daar ben ik nog niet toegekomen. En ik weet ook nog niet of ik wel een top10 maak. Dat kost me heel veel moeite.
Heb een lichte voorkeur voor de "oude meesters", degenen die de filmtaal vernieuwd hebben. Bij mij dus weinig moderne,gelikte films, maar vrij veel zwart/wit.
We komen elkaar vast nog wel ergens tegen.
Tot dan,
Japie1971
-
- 160 berichten
- 211 stemmen
@ cinema.rex ,
Ik wil graag nog mijn reactie geven op de laatste berichten. Ik krijg immers niet het gevoel dat wel langs elkaar aan het discussiëren zijn maar dat we want anders aankijken tegen de "beloning" die we aan films geven.
Het geven van een "cijfer" is mijns inziens makkelijker dan het geven van een "ster". Bij een cijfers is de range immers groter en zou je zelfs met minnetjes en plusjes kunnen werken. Als ik de film "Simon" een cijfer zou moeten geven, zal dit liggen tussen de 8+ en een 9-. Naar boven afgerond in sterren betekent dit 4,5*. Als ik dit met jou oordeel ook doe (en dat is misschien ook de andere zienswijze) zou dit liggen tussen de 2,5 en de 3,5. Dat scheelt nogal wat.
Uiteraard respecteer ik je mening die je in een later stadium prima beargumenteerd. In eerste instantie vond ik deze wat te diep en vergezocht maar dit is wat mij betreft niet meer dan een mening die ik richting jou wat sarcastisch beantwoord. Uiteraard heb ik jou daar niet mee willen kwetsen of iets dergelijks. Bovendien vind ik de daaropvolgende discussie prettig voortgezet. Jammer is het dan dat dit bij jou niet helemaal zo over is gekomen.
Onze meningen wat betreft Simon verschillen, dat is duidelijk maar ik geloof dat jij een echte filmliefhebber bent. Ik waag mijzelf niet snel aan de oudere kost. Misschien zou ik dat eens moeten doen. Heb je wellicht wat tips voor mij hieromtrent ?
Ook ik gooi niet al te makkelijk met 5*. Maar zoals gezegd is deze range wat beperkter dan het geven van een ouderwets cijfer. Als je mijn top 10 bekijkt dan zal alleen de top 3 de daadwerkelijke 10 benaderen. De rest hangt tussen de 8.5 en de 9.5 waarbij ik het regelmatig niet nalaat om de beoordelingen wat bij te spijkeren. Een film blijft immers pas een "topfilm" als deze het meerdere keren bekijken positief heeft doorstaan.
Ik wil je iigv bedanken voor je eerlijke meningen en goed beargumenteerde reacties en verontschuldig mij hierbij ook wanneer ik je het gevoel heb gegeven langs je heen te praten.
Film ze!
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Ook ik ben sinds kort wat verslaafd geraakt aan de iets wat oudere films.
Durfde me daar eerst niet aan te wagen.
Zwart wit vond ik al helemaal afschrikken.
Toch de moed bij elkaar geraapt en om rustig aan te beginnen met '12 angry men' en 'casablanca'' begonnen.
Die staan ook gelijk in mijn top 10! Dus ik kan niet anders dan ze gewoon aanraden 
Tevens begin ik verslaafd te raken aan (zo'n beetje) alle Kubrick's films.
Dan nog even over de sterren en hun waarde.
Voor mij is een 5 een 10, een 3 een 6, en een 0,5 een 1!
T is jammer dat je niet met min of plusjes kan werken.
Maar dan moet men naar IMDB verkassen 
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3277 stemmen
Film >> Toplijsten en favorieten >> De mooiste klassieker
De Site >> Gebruikers >> Hoeveel zijn jouw sterren waard?
Hier maar weer over de film?
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
@ cinema.rex ,
Ik wil graag nog mijn reactie geven op de laatste berichten. Ik krijg immers niet het gevoel dat wel langs elkaar aan het discussiëren zijn maar dat we want anders aankijken tegen de "beloning" die we aan films geven.
Het geven van een "cijfer" is mijns inziens makkelijker dan het geven van een "ster". Bij een cijfers is de range immers groter en zou je zelfs met minnetjes en plusjes kunnen werken. Als ik de film "Simon" een cijfer zou moeten geven, zal dit liggen tussen de 8+ en een 9-. Naar boven afgerond in sterren betekent dit 4,5*. Als ik dit met jou oordeel ook doe (en dat is misschien ook de andere zienswijze) zou dit liggen tussen de 2,5 en de 3,5. Dat scheelt nogal wat.
Uiteraard respecteer ik je mening die je in een later stadium prima beargumenteerd. In eerste instantie vond ik deze wat te diep en vergezocht maar dit is wat mij betreft niet meer dan een mening die ik richting jou wat sarcastisch beantwoord. Uiteraard heb ik jou daar niet mee willen kwetsen of iets dergelijks. Bovendien vind ik de daaropvolgende discussie prettig voortgezet. Jammer is het dan dat dit bij jou niet helemaal zo over is gekomen.
Onze meningen wat betreft Simon verschillen, dat is duidelijk maar ik geloof dat jij een echte filmliefhebber bent. Ik waag mijzelf niet snel aan de oudere kost. Misschien zou ik dat eens moeten doen. Heb je wellicht wat tips voor mij hieromtrent ?
Ook ik gooi niet al te makkelijk met 5*. Maar zoals gezegd is deze range wat beperkter dan het geven van een ouderwets cijfer. Als je mijn top 10 bekijkt dan zal alleen de top 3 de daadwerkelijke 10 benaderen. De rest hangt tussen de 8.5 en de 9.5 waarbij ik het regelmatig niet nalaat om de beoordelingen wat bij te spijkeren. Een film blijft immers pas een "topfilm" als deze het meerdere keren bekijken positief heeft doorstaan.
Ik wil je iigv bedanken voor je eerlijke meningen en goed beargumenteerde reacties en verontschuldig mij hierbij ook wanneer ik je het gevoel heb gegeven langs je heen te praten.
Film ze!
Ben heel blij met jouw bericht. Bedankt en zand erover.
Ik zou je wel tips kunnen geven, maar eigenlijk moet je het zelf ontdekken. Een film, die iemand anders aanraadt, zou kunnen tegenvallen, omdat je er misschien teveel van verwacht.
Maar goed, de titels die SnakeDoc noemt zijn prima. Je zou Touch of Evil kunnen proberen of Out of the Past. Of misschien in kleur: North by Northwest, Vertigo.
Volgens Hannibal moet het over Simon gaan, daar heeft hij wel een beetje gelijk in.
Succes!
Bijdevaate11
-
- 178 berichten
- 2742 stemmen
Japie1971 en SnakeDoc:
Kennelijk is er sprake van een groot misverstand.
Mijn vraag over het aantal sterren gaat helemaal niet over smaak,
maar over de manier van beoordelen.
Ik geef 4,5 + 5 sterren alleen aan een absolute meesterwerk, een film waarvan ik denk dat die over 50 of 100 jaar nog steeds wordt beschouwd als belangrijk. Dat is mijn criterium voor 4,5 of 5 sterren.
Een "gewoon" meesterwerk krijgt 4 sterren. Een hele goede film krijgt van mij 3,5 sterren.
Mijn collega-filmliefhebbers hebben vermoedelijk andere manieren van beoordelen. Daarom vroeg ik Japie1971 naar zijn argumenten voor het gegeven aantal sterren Ik was gewoon benieuwd naar zijn ideëen over het beoordelen van films.
De discussie teruglezend bemerk ik dat wij niet op dezelfde golflengte zitten. We praten voortdurend langs elkaar heen. De vraag is dus of voortzetting van deze discussie erg zinvol is.
Ik denk van niet, dus ik hou er mee op. In ieder geval bedankt voor de genomen moeite.
Kijk eens in de flop top 100, daar horen films met een 1,5 thuis en daar hoort simon zeker niet, een verhoging zou terecht wezen, maar dat moet je uiteraard zelf weten
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
[Kijk eens in de flop top 100, daar horen films met een 1,5 thuis en daar hoort simon zeker niet, een verhoging zou terecht wezen, maar dat moet je uiteraard zelf weten [/quote]
De meeste films in de flop 100 zou ik waarderen met een halve ster, dus zeker lager dan Simon.
En misschien heb je gelijk en is mijn waardering op 1,5 ster niet helemaal rechtvaardig, duidelijk is het wel. De film heeft me zwaar teleurgesteld, waarmee ik niet bedoel, dat de film totaal geen goede punten zou hebben.
Wel vind ik dat de waardering van Simon in de Top-250 met een 62e plaats erg geflatteerd is. Dat betekent namelijk dat Simon beter gewaardeerd wordt dan Casablanca, Vertigo, Double Indemnity, Trainspotting, Le Samourai enzovoorts, hetgeen ik zeer onrechtvaardig vind.
Daarom begrijp ik eigenlijk niet goed waarom je mij aanspreekt om mijn lage waardering en niet diegenen die de film veel te hoog hebben gewaardeerd. Hoort Simon dan wel 5 sterren te krijgen?
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Toch voelen kennelijk veel mensen iets bij deze film.
De familieband wordt op zo'n grappige en dan weer emotionele manier getoond, dat het sfeertje heel echt aanvoelt en als een film zoiets kan doen met je moet er toch wel iets bijzonders in zitten.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Toch voelen kennelijk veel mensen iets bij deze film.
De familieband wordt op zo'n grappige en dan weer emotionele manier getoond, dat het sfeertje heel echt aanvoelt en als een film zoiets kan doen met je moet er toch wel iets bijzonders in zitten.
Maar ik ontken ook niet dat veel mensen deze film grappig, ontroerend en aangrijpend vinden.
Ik zeg alleen dat Simon geen klassiek meesterwerk is en dat de film daarom eigenlijk niet hoger gewaardeerd zou mogen worden dan de meesterwerken die ik zojuist genoemd heb.
Het is trouwens wel een vreemd verschijnsel dat zowel voor- en tegenstanders zich bedienen van subjectieve argumenten om deze film te waarderen.
Niemand slaagt er echt in om de film op grond van objectieve criteria goed of slecht te beoordelen.
Overigens vind ik jouw waardering op 3,5 ster prima, d.w.z. als je de film goed vindt.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ik vind dit een goede film ja.
En film-technisch gezien ben ik geen expert,maar heb me kwa camerawerk niet geïrriteerd of zo destijds. Gewoon zo'n Nederlandse sfeertje. Om Simon moest ik ook geregeld lachen. En de climax naar het einde toe moest natuurlijk komen, maar deed alsnog wat met me toen het zo ver was. En meningen zijn subjectief he, dus ook de argumenten die ze daarvoor geven. Een film is bij mij in ieder geval goed als die een indruk achter laat, waarbij miljoenen-films vaak het onderspit moeten delven aangezien ze dit gevoel vaak niet bij me achter laten.
Mijn 3.5 is voor mij gerechtvaardigd, omdat ik heb kunnen lachen, er soms verdrietig van werd en er overall gewoon goed werd geacteerd.
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Misschien heeft het ook met de leeftijd te maken en is deze film niet zo heel erg geschikt voor de wat oudere film liefhebbers.
Mijn maat (ook actief op MM) en ik hebben deze film voorgeschoteld aan onze groep vrienden.
De intresse in films verschilt per persoon nog al extreem dus er bestond een kans dat hij voor een enkeling matig of zelfs slecht was,... maar allen praten na het zien van de film over een absolute topper!!!
Dit komt (nogmaals) denk ik toch door dat deze film de lijst van nederlandse films aanvoert.
Ik kan geen andere nederlandstalige film opnoemen die qua verhaal en acteerwerk kan tippen aan Simon. En als je dan al een aantal films met 3,5 of 4 hebt beoordeeld, dan is 4,5 een logische keus voor een film als Simon!
Mag ik overigens vragen (Cinema.rex en anderen) heb je 'Er komt een vrouw bij de dokter' gezien?
Zoja, wat vind je daar van? Ben ik eigenlijk erg benieuwd naar.
Misschien dat iemand wil toelichten waarom hij.zij voor deze of ander kiest !?!
Japie1971
-
- 160 berichten
- 211 stemmen
Ik heb "er komt een vrouw...." ook enige tijd geleden gezien maar deze duidelijk minder bevonden dan Simon (3.5*).
Het acteerwerk en het laatste half uur hebben wij mij betreft de film gered. Het 1e gedeelte vond ik te springerig en het boek niet ten goede doen. Het boek heeft overigens wel erg veel indruk op mij gemaakt.
Wat betreft het regiedebuut van Oerlemans, is het wel een compliment waard maar in z'n totaal kan deze film wat mij betreft dus niet tippen aan Simon.
Jij ?
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Denk er exact het zelfde over (ook 3,5)!
Ik ben ook dol op flauwe droge humor en daarin kom je met Simon niks tekort 
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Ik vind dit een goede film ja.
En film-technisch gezien ben ik geen expert,maar heb me kwa camerawerk niet geïrriteerd of zo destijds. Gewoon zo'n Nederlandse sfeertje. Om Simon moest ik ook geregeld lachen. En de climax naar het einde toe moest natuurlijk komen, maar deed alsnog wat met me toen het zo ver was. En meningen zijn subjectief he, dus ook de argumenten die ze daarvoor geven. Een film is bij mij in ieder geval goed als die een indruk achter laat, waarbij miljoenen-films vaak het onderspit moeten delven aangezien ze dit gevoel vaak niet bij me achter laten.
Mijn 3.5 is voor mij gerechtvaardigd, omdat ik heb kunnen lachen, er soms verdrietig van werd en er overall gewoon goed werd geacteerd.
In mijn vorige bericht kletste ik een beetje uit m'n nek. Ook ik ben geen expert.
Ik had moeten zeggen dat de meningen over Simon meestal erg subjectief zijn (wat voel ik bij de film?) of te maken hebben de vormgeving (dat is wat minder subjectief).
Wat jij zegt over het camerawerk bijvoorbeeld gaat over de vormgeving.En ik ben het met je eens: de film ziet er best gelikt uit. Ook de types zijn tamelijk levensecht.
Maar er zijn nog meer manieren om naar een film te kijken en die vind ik in de discussie niet terug.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Misschien heeft het ook met de leeftijd te maken en is deze film niet zo heel erg geschikt voor de wat oudere film liefhebbers.
Mijn maat (ook actief op MM) en ik hebben deze film voorgeschoteld aan onze groep vrienden.
De intresse in films verschilt per persoon nog al extreem dus er bestond een kans dat hij voor een enkeling matig of zelfs slecht was,... maar allen praten na het zien van de film over een absolute topper!!!
Dit komt (nogmaals) denk ik toch door dat deze film de lijst van nederlandse films aanvoert.
Ik kan geen andere nederlandstalige film opnoemen die qua verhaal en acteerwerk kan tippen aan Simon. En als je dan al een aantal films met 3,5 of 4 hebt beoordeeld, dan is 4,5 een logische keus voor een film als Simon!
Mag ik overigens vragen (Cinema.rex en anderen) heb je 'Er komt een vrouw bij de dokter' gezien?
Zoja, wat vind je daar van? Ben ik eigenlijk erg benieuwd naar.
Misschien dat iemand wil toelichten waarom hij.zij voor deze of ander kiest !?!
Goed dat je me eraan herinnert, dat ik een "wat ouder iemand"ben 
Maar je hebt gelijk, misschien is Simon meer geschikt voor jonge mensen.
"Komt een vrouw bij de dokter" ken ik niet. Het boek trok me al niet zo. Ik denk dat ik 'm voorbij laat gaan.
Kippie.
-
- 426 berichten
- 1019 stemmen
Prachtige film met een voor mij onverwacht einde ('Het is best wel hoog eigenlijk" dat), dat dit alles perfect afrond. De droge humor beviel me ook heel goed, heb een paar keer hardop moeten lachen. Vond Nadja Hüpscher soms wel irritant, al weet ik niet precies waar dat aan lag. Al met al 4*.
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Prachtige film met een voor mij onverwacht einde ('Het is best wel hoog eigenlijk" dat), dat dit alles perfect afrond. De droge humor beviel me ook heel goed, heb een paar keer hardop moeten lachen. Vond Nadja Hüpscher soms wel irritant, al weet ik niet precies waar dat aan lag. Al met al 4*.
Ik had dat ook met Nadja, ... komt toch omdat je weet dat ze veel ouwer is en dat ze dan hier een meisje van 20 speelt.
Daarbij kwam ze iets te kinderachtig over voor een 20tiger.
Maar goed .... ze is ook de enige met een min puntje in deze film
Bijdevaate11
-
- 178 berichten
- 2742 stemmen
[Kijk eens in de flop top 100, daar horen films met een 1,5 thuis en daar hoort simon zeker niet, een verhoging zou terecht wezen, maar dat moet je uiteraard zelf weten
De meeste films in de flop 100 zou ik waarderen met een halve ster, dus zeker lager dan Simon.
En misschien heb je gelijk en is mijn waardering op 1,5 ster niet helemaal rechtvaardig, duidelijk is het wel. De film heeft me zwaar teleurgesteld, waarmee ik niet bedoel, dat de film totaal geen goede punten zou hebben.
Wel vind ik dat de waardering van Simon in de Top-250 met een 62e plaats erg geflatteerd is. Dat betekent namelijk dat Simon beter gewaardeerd wordt dan Casablanca, Vertigo, Double Indemnity, Trainspotting, Le Samourai enzovoorts, hetgeen ik zeer onrechtvaardig vind.
Daarom begrijp ik eigenlijk niet goed waarom je mij aanspreekt om mijn lage waardering en niet diegenen die de film veel te hoog hebben gewaardeerd. Hoort Simon dan wel 5 sterren te krijgen? [/quote]
Nee 5 sterren ook niet dan moet het wel een meesterwerkje zijn waar echt niets aan kan tippen, het valt mij gewoon op dat er zon groot verschil tussen bijvoorbeeld jouw waardering zit en die van vele anderen.
Ik ben trouwens wel benieuwd welke film jij wel heel goed vind?
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Nee 5 sterren ook niet dan moet het wel een meesterwerkje zijn waar echt niets aan kan tippen, het valt mij gewoon op dat er zon groot verschil tussen bijvoorbeeld jouw waardering zit en die van vele anderen.
Ik ben trouwens wel benieuwd welke film jij wel heel goed vind? [/quote]
O.K. Misschien moet ik wat beter uitleggen. Allereerst:
- mijn waardering is altijd aan de lage kant;
- ik geef comedies nooit hoger dan 3,5;
Voor ik stemde op Simon heb ik een tamelijk slechte film, waar ik toch met plezier naar heb gekeken, 2,5 ster gegeven. Ik had het gevoel dat een film waar ik geen plezier aan had beleefd, behoorlijk lager gewaardeerd moest worden, vandaar mijn 1,5 ster voor Simon.
Dat andere mensen deze film hoger waarderen, heb ik niet meegenomen in mijn beoordeling.
Ik vind heel veel films goed. Maar tot op heden heb ik alleen Out of the Past, Amarcord en Il Grido hoger dan 4 sterren gegeven.
Memento vind ik een interessante moderne film. Magnolia en The Green Mile bijvoorbeeld zal ik weer laag waarderen.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Wat heeft dit alles met Simon te maken?
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Wat heeft dit alles met Simon te maken?
Misschien moet je even teruglezen. Het gaat o.a. over de vraag of Simon wel met 5 sterren gewaardeerd moet worden (wij vinden van niet).
Gerelateerd nieuws

Oranje boven! Dit zijn de best beoordeelde Nederlandse films ooit gemaakt

De beste Nederlandstalige films per genre, volgens MovieMeter
Bekijk ook

Karakter
Drama, 1997
300 reacties

De Aanslag
Oorlog / Drama, 1986
194 reacties

Oorlogswinter
Oorlog / Avontuur, 2008
1.514 reacties

Flodder
Komedie, 1986
572 reacties

Zusje
Drama / Mystery, 1995
118 reacties

Alles Is Liefde
Komedie / Romantiek, 2007
1.014 reacties
Gerelateerde tags
seksthailandvriendschapterminale ziektekankermarihuanaassisted suicide
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.


