Eureka (1983)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Nicolas Roeg
met Gene Hackman, Joe Pesci en Rutger Hauer

Een goudzoeker wordt in één keer steenrijk door de vondst van een goudmijn. Jaren later woont hij in grote luxe op een Caraïbisch eiland. Geld maakt echter niet gelukkig: hij heeft een alcoholistische vrouw en zijn dochter gaat om met een profiteur. Ook willen maffiosi uit Miami een casino op zijn eiland bouwen.

avatar van Quentin
Pracht film, zoals gewend van Roeg is het visueel overdonderend. Daarnaast heeft de film ook een droom-cast, Hackman & Russell zijn uitstekend maar het is Rutger Hauer die de sterren van de hemel speelt. Alleen had ik wat moeite met het trage en zware eerste uur, een tweede kijkbeurt brengt daar mischien verandering in.

Film met teveel verschillende gezichten.

Het eerste half uur beloofde echt erg veel goeds. Vaak mooie beelden, beetje vreemde zooms (blijkbaar waren die oneven zooms toen populair, deed me een beetje aan Taxi Driver denken) maar gewoon erg mooi dikwijls. Aparte sfeer die opgebouwd wordt.

Dan slaat de film helemaal om en begint er één of ander verhaaltje over een zakendeal wat mij voor geen meter wist te boeien. Hackman vond ik wel erg goed, de rest van de cast, met name Hauer, bedroevend slecht en érg theatraal.

De film leeft even erg sterk op bij de moord, prachtige scene was dat. Daarna begint er één of ander theatraal rechtbankstuk dat mij ook niks kon boeien.

't Is een mix van een hoop bij elkaar geklutst gedoe met af en toe mooie beelden (soms ook gewoon barlelijk) en een paar interessante scenes. Het theatrale wordt matig tot slecht gebruikt en het acteerwerk is vaak bedroevend.

2.5*, ergens best interessant, maar herken hier geen regisseur in die heel bewust weet waar hij mee bezig is.

PS: deed me trouwens meer denken aan Greenaway's Cook, Lover etc. Maar dan heel wat minder.

avatar van wendyvortex
Het lijkt wel alsof Roeg hier een soort epos a la Giant heeft proberen te maken. Maar dan vermengd met zijn gebruikelijke fascinaties en stijl.
Dat is ten dele gelukt. Bij vlagen slaagt hij erin, maar het acteren van Hackman en Hauer is soms te weinig overtuigend.
En net wanneer je deze fouten vergeeft omdat de film toch zeer intrigeert gaat het op het einde toch nog enigszins de mist in als het hele verhaal eindigt in een te lang rechtbankdrama.

avatar van Drs. DAJA
Eureka valt met gemak Nicolas Roeg’s Citizen Kane te noemen, en dan vooral qua subject. Want de film wordt niet zo slim beladen uitgewerkt als het pareltje van Welles. Veel meer dan wat mooie locaties en enkele ijzersterke rollen van bijvoorbeeld Gene Hackman en Rutger Hauer komt de film namelijk niet. Ik was weinig onder de indruk van de ontwikkeling van het hoofdpersonage en vond Roeg’s bedoelingen vaak overdreven geaccentueerd. Het is dan ook voornamelijk de visuele (en edit) stijl die Eureka de moeite waard maakt.

avatar van Leland Palmer
2e Roeg (pas). 'Don't Look Now' zal de volgende wel worden waarschijnlijk. Interessant regisseur, al vond ik deze Eureka na mijn 1e kijkbeurt nog niet zo bijzonder als 'Walkabout' (een film die ik snel weer moet zien overigens). Aparte film dit, met helaas een ietwat mindere tweede helft.

Het eerste deel van de film was érg sterk. Mooie locaties, de prachtige goudvondst en een paar aparte scénes, zoals die gast die zichzelf door z'n kop schiet. De film kent een paar bijzonder bevreemdende momenten, zoals dat feestje (die halve orgie), met die slangen en donkere mensen allemaal. Erg vaag, maar tegelijkertijd interessant en op een positieve manier bijdragend aan de sfeer en het totaalplaatje.

De cast is prima. Hackman is goed, Hauer aardig en Theresa Russell steelt de show ook regelmatig. Het verhaal zelf is best aardig, maar lijkt er met wat mooie beelden en wat interessantdoenerij te makkelijk vanaf te willen komen. De scéne in de rechtbank vond ik bijzonder niet goed. De klasse die de film soms uitstraalt fluctueert helaas, waardoor het geheel me (nog) niet zoveel deed.

Heb me aardig vermaakt, al had het zóveel beter kunnen zijn. Fascinerende scénes, afgewisseld met saaie, totaal oninteressante stukken. Geen solide geheel - toch een makkelijke voldoende.

Matige film waarin een goudzoeker zijn geluk vindt en de rest van zijn leven doorbrengt op een door hemzelf gekocht eiland. Een relatief simpel verhaal wordt vooral door de rommelige montage moeizaam te volgen. Het mystieke aspect in de film komt hierdoor ook niet goed uit de verf. Verder visueel een aantal mooie scenes en een goeie cast.

Zinloze absurditeit die zijn hoogtepunt bereikt vindt in een onvoorstelbaar even zinloos loopje met de rechtspraak.

avatar van mrklm
Na een sterke proloog - waarin we zien hoe goudzoeker Jack McCann [Gene Hackman] in 1925 letterlijk een goudmijn ontdekt - zakt de film behoorlijk in en duurt het even voor de film weer op gang komt. Hackman en Rutger Hauer - als de verloofde van Jacks dochter Tracy [Russell] - zijn uitstekend en het is een zeldzame kan om Joe Pesci en Mickey Rourke aan het werk te zien voordat ze werden getypecast. Er is een overdaad aan seks en één werkelijk extreem gewelddadige moord, maar de finale in een rechtszaal is een wat tam en teleurstellend einde van een intrigerende, maar onevenwichtige thriller. De cinematografie in deze film van Nicholas Roeg is - zoals je mag verwachten - uitstekend en vaak oogstrelend.