Eureka (1983)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Nicolas Roeg
met Gene Hackman, Joe Pesci en Rutger Hauer

Een goudzoeker wordt in één keer steenrijk door de vondst van een goudmijn. Jaren later woont hij in grote luxe op een Caraïbisch eiland. Geld maakt echter niet gelukkig: hij heeft een alcoholistische vrouw en zijn dochter gaat om met een profiteur. Ook willen maffiosi uit Miami een casino op zijn eiland bouwen.

Reinbo
Surrealistische en exotische variant op Citizen Kane. Wereldfilm met wereldcast.

Reinbo
Film heeft volledig ten onrechte 2 jaar op de plank gelegen, daar kan het verschil in zitten.

5* overigens.

Reinbo
Net herzien. Hoewel de film niet perfect is weet hij op 90% vanwat er in gezeten had toch nog zodanig te boeien dat hij terug keert in mijn top 10!. Fantastische cast, idemdito verhaal en een visuele flair en wierdness die fans van het werk van david Lynch zeker aan zal spreken. 5*

avatar van danuz
Kan me hier echt totaal niks bij voorstellen. Echt typisch een film die ik NIET wil zien (uitgaande op de cover ). Maargoed, misschien toch ooit maar is proberen dan

Reinbo
Cover is idd erug lelijk en geeft een totaal verkeerd beeld van de film. Mickey Rouke, Theresa Russell, Ed Lauter en Joe Spinell complementeren de fantastische cast

avatar van Quentin
Binnenkort Nederlandse dvd met deze hoes:

Een nieuw DVD-label van De Filmfreak, een toonaangevende distributeur op de nederlandstalige markt en dus een nieuwe huisstijl en een specifieke vormgeving die de bevreemdende sfeer van het werk van Roeg vertaals in sprekende sfeervolle beelden. Walkabout kreeg een cover in wamre tinten die de broeierige psychologische en geografische sfeer van de film reflecteerde en Eureka werd vertaald in een tropsich pallet met een nakende storm die de turbulente familie-intriges weerspiegelt uit het plot.

Reinbo
Idd veel mooiere hoes, kan iemand die plaatsen op de plek van deze lelijke hoes.

Vooruit dan maar .

Reinbo schreef:

Je maakt me zeer benieuwd (Lynch ). Sta op het punt de DVD te bestellen. Maar de lage scores schrikken me enigszins af.

27 maart Eureka op dvd!

dutchtuga schreef:

Volgens mij is de prijs op Play.com ook niet hoog.

avatar van Querelle
Ik heb hem meteen gekocht. Erg mooi inderdaad. Vooral het eerste half uur prachtige beelden (de kleur goud geel zie je wel vaker in het werk van Roeg, een kleur die al helemaal bij het thema van deze film past) en Gene Hackman speelt erg goed. Alleen het spel en het personage van Rutger Hauer zorgt voor wat dissonantie in het geheel. Sommige scenes vind ik daardoor wat overdreven, maar dat duurt nooit lang.
Een ding begrijp ik nog niet. Wat bedoelt Hauer aan het eind van de film: i knew it would be you ?

Querelle schreef:

Dat slaat op het mystieke subverhaal over de zogenaamde 'gift'. De gift betekend dat iemand in zijn leven krijgt wat hij wil/ zoekt. Hackman had het, hij vond zijn goud. Hauer hoopte dar de gift op hem zou overgaan, maar het werdt Stacy.

avatar van Quentin
Hoe is de kwaliteit van de dvd?

avatar van Querelle
Niks mis mee, was wel goed. Visueel was het sowieso een feest. Er zat alleen geen extra materiaal bij.

avatar van Querelle
op wat voor manier zou die 'gift' dan op Hauer moeten overgaan? en heeft dat iets te maken met die steen?

Querelle schreef:

een beetje zoals dat bij Bhuda gaat, steen is een soort van symboliek, die aangeeft dat er meer is tussen hemel en aarde.

Pin me er overigens niet op vast, 't is maar een theorie van mij, Roeg laat altijd vrij veel open voor eigen interpretatie...

avatar van danuz
Mooie poster zeg

Tegenvallertje dit.
Die link met David Lynch die hier eerder vermeld wordt is zo vergezocht als maar kan. Niet alles wat maar een beetje bevreemdend is lijkt op Lynch. Waar hij audiovisueel goddelijk is wil het hier 80% van de tijd niet echt vlotten.
Aantal zeer mooie scenes, dat wel. Uitschieter is natuurlijk de moord op Hackman . Wat een geweldig hypnotiserende scene. En erg gewelddadig ook. Iets wat me best verraste eigenlijk. In positieve zin . Maar verder sleurt deze film behoorlijk.
Structureel chaotisch, langdradig en dat laatste half uur ronduit vervelend.
De casting is geweldig maar eigenlijk is het alleen Hackman die een behoorlijke rol neerzet.
Voorlopig krijgt dit maar 2,5* ster van me. Herziening zal heus wel een keer volgen.

avatar van Querelle
Vond hem ook tegenvallen na de 2e keer zien. die rechtzaak slaat zelfs helemaal nergens op. Erg jammer.

Reinbo
Hoezo vind je dat die rechtzaak nergens op slaat?

avatar van Querelle
teveel cliche`s en ongeloofwaardigheden: Rutger Houwer die zn eigen verdediging op zich neemt, Theresa Russell die een dramatisch verhaal afsteekt over hun liefde, wat op zich nog wel een leuke tekst is, maar ik vond het niet passen in een rechtzaak, te overdramatisch. . De film heeft iets sprookjesachtigs en obscuurs, met een rechtszaak scene plaats je ineens alles in de zgn. realiteit, en dat vond ik niet zo werken. Misschien had die dialoog beter in de gevangenis gevoerd kunnen worden of anders...

Reinbo
Bij sommige viewings ben ik het wel een beetje met je eens, maar aan de andere kant vind ik het juist wel weer passsen omdat de karaktertrek hebzucht gerecht wordt gesteld, meer dan alleen de persoon Hauer en dan ook nog eens de bevrijding als een soort verkrampt happy end.

Maar het is een film die je vaak kan kijken die steeds weer anders valt.

avatar van Quentin
Pracht film, zoals gewend van Roeg is het visueel overdonderend. Daarnaast heeft de film ook een droom-cast, Hackman & Russell zijn uitstekend maar het is Rutger Hauer die de sterren van de hemel speelt. Alleen had ik wat moeite met het trage en zware eerste uur, een tweede kijkbeurt brengt daar mischien verandering in.

Film met teveel verschillende gezichten.

Het eerste half uur beloofde echt erg veel goeds. Vaak mooie beelden, beetje vreemde zooms (blijkbaar waren die oneven zooms toen populair, deed me een beetje aan Taxi Driver denken) maar gewoon erg mooi dikwijls. Aparte sfeer die opgebouwd wordt.

Dan slaat de film helemaal om en begint er één of ander verhaaltje over een zakendeal wat mij voor geen meter wist te boeien. Hackman vond ik wel erg goed, de rest van de cast, met name Hauer, bedroevend slecht en érg theatraal.

De film leeft even erg sterk op bij de moord, prachtige scene was dat. Daarna begint er één of ander theatraal rechtbankstuk dat mij ook niks kon boeien.

't Is een mix van een hoop bij elkaar geklutst gedoe met af en toe mooie beelden (soms ook gewoon barlelijk) en een paar interessante scenes. Het theatrale wordt matig tot slecht gebruikt en het acteerwerk is vaak bedroevend.

2.5*, ergens best interessant, maar herken hier geen regisseur in die heel bewust weet waar hij mee bezig is.

PS: deed me trouwens meer denken aan Greenaway's Cook, Lover etc. Maar dan heel wat minder.

Kijk Walkabout.

Don't Look Now!

Dat je het aandurfde een film met Pesci op te zetten. Dikke pluim!

Maar to the point, ook ik vond dat rechtbankgedoe ontzettend misplaatst en een downer in wat een meesterwerk had kunnen zijn.

Reinbo
Geloof dat OH beter Walkabout (en misschien man who fell to earth) kan kijken dan het andere werk van Roeg. Toch te veel woest drama voor zijn smaak. En @ Dutchtuga: gewoon herzien rechtbank drama valt de tweede keer wellicht heel anders.

dutchtuga schreef:
Dat je het aandurfde een film met Pesci op te zetten. Dikke pluim!

Misschien daarom dat ik het eerste half uur zo leuk vond

Moet wel zeggen dat ik bij zijn naam direct aan het hele mafia gebeuren dacht en hij ook hier weer een soorgelijk rolletje op zich neemt. Zat ook onbewust al te zoeken waar De Niro uithing . Vond hem hier niet geweldig storend, hoewel hij ook nergens echt goed acteerde.