Gummo (1997)
Genre: Drama
Speelduur: 88 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Harmony Korine
Met onder meer: Jacob Reynolds, Nick Sutton en Chloë Sevigny
IMDb beoordeling:
6,6 (41.430)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 september 1998
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Gummo
"Prepare to visit a town you'd never want to call home."
Het verhaal speelt zich af in Xenia, een klein, dodelijk saai stadje in Ohio. De film volgt een aantal randfiguren, onder wie Solomon, een magere 14-jarige met een even verwarde als gewelddadige moeder. Zijn beste vriend, de 19-jarige Tummler, woont bij een holistische vader die zijn gezag allang verloren heeft en nooit over de dood van Tummlers moeder is heengekomen. De twee vrienden slijten hun dagen met lijm snuiven, voor geld zwerfkatten afmaken en kattenkwaad en ergere streken uithalen. Moreel besef is hen vreemd.
Externe links
Acteurs en actrices
Sol
Tummler
Solomon's Mother
Dot
Helen
Darby
Bunny Boy
Chair Wrestler
Jarrod Wiggley
Boy on Couch
Video's en trailers
Reviews & comments
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ik vond vooral die scène waar die kleine een reep chocola laat vallen in een bad vol vuil water en hem er doodgewoon terug uitpakt en opeet enorm goor.
Voor de rest een bizar filmpje met soms toch wel schokkende beelden, en dan heb ik het op het dierengeweld. Ik ben overigens blij dat ik die film ooit heb opgenomen (met ondertiteling) want die blijkt wel in trek te zijn
.
The Eye
-
- 580 berichten
- 4391 stemmen
Een tijdje terug heb ik Gummo eindelijk kunnen downloaden en dus weer eens gekeken. Het blijft briljant. Ik snap niet hoe iemand dit een slechte film kan noemen. Voor mij is het in ieder geval één van de beste films die ik ooit gezien heb. Da's dus 5 sterren waard.
Dat gaat snel als je 4 films gezien hebt 
Jigzoz
-
- 21 berichten
- 266 stemmen
Jigzoz
-
- 21 berichten
- 266 stemmen
Hee, weet een van jullie misschien waar gummo verkrijgbaar is met nederlandse ondertiteling? Ik ben al heel lang op zoek maar kan hem echt nergens vinden.
Er komt een svcd met Nederlandse ondertiteling aan.
SuuuuuS
-
- 28 berichten
- 60 stemmen
Er komt een svcd met Nederlandse ondertiteling aan.
Enig idee wanneer??
Wil hem echt graag nog een keer zien....
gotti
-
- 14075 berichten
- 5889 stemmen
Stond er vandaag nog mee in mijn handen bij de Boudisque. Maar hoe graag ik hem ook wil herzien; 27 euro is mij echt te veel geld...
Paalhaas
-
- 1582 berichten
- 2569 stemmen
Intrigerende film die geen moment verveelt. Grappig en triest tegelijk. Met de geweldige badscene als hoogtepunt.
4/5
QuentinTarantino
-
- 106 berichten
- 1381 stemmen
Jongens,,, even serieus,,, Dit kan je toch geen goede film vinden
!!!?
Wat een troep zeg! Al de positieve commentaren hebben me aardig misleid. De enige reden dat ik de film heb afgekeken, was dat ik dan het recht zou hebben om hem te becijferen... Ik zat serieus aan 0,5 ster te denken, maar heb er toch 1 van gemaakt, Maar kan iemand mij vertellen wat goed is aan deze film
?! Hoe komt ie ooit aan dit gemiddelde??
Normaal hou ik wel van een beetje aparte, kinky, geflipte films, maar dit sloeg gewoon nergens op!
Chr.s
-
- 3671 berichten
- 1703 stemmen
Jawel, alleen denk ik dat je het niet te serieus moet nemen. 
Ik vind dit echt een heerlijk briljante freakshow. Hoe de film zich visueel presenteert is uniek, de scénes vaak erg bizar; soms op een grappige manier, soms op een schokkende manier.
Ik ga hier verder ook geen diepere betekenissen, of andere mogelijke boodschappen in zoeken aangezien dit (imo) puur een product van een zieke geest + een hoop drugsgebruik. Dit neemt niet weg dat deze film mij elke kijkbeurt weer enorm weet te grijpen.
NKyou
-
- 3081 berichten
- 747 stemmen
Haha, mooie omschrijving maar net iets te plat. Vond het eerder een interessant document van een geteisterd plaatsje. De mensen zijn allemaal oerlelijk en onwijs kansloos, op veel momenten weerzinwekkend. Totaal niet wat ik zoek of wil zien in cinema eigenlijk. Doe mij dan maar een hypergestyleerd 'iets', met enkel mooie mensen
. Misschien neem ik het allemaal wel te serieus, maar hiervan heb ik niet genoten.
Kan niet ontkennen dat Gummo naast het verhaal op visueel gebied alleraardigst was. Heeft een paar mooie vondsten, en het docu-achtige wat danuz al beschreef werkte aardig goed.
Gekke cinema, nog nooit zoiets gezien. Het laagste van het laagste gefilmd, tsja...
Chr.s
-
- 3671 berichten
- 1703 stemmen
De film is denk ik gewoon plat.
Maar je mag er natuurlijk altijd meer in zoeken. 
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Of de film ‘plat’ is ? Zo makkelijk als Chr.s het stelt zou ik niet willen doen: voor mij schuilt er absoluut meer achter dan alleen een freakshow. Het is denk ik vooral een mozaïek van vreemde personages en aparte cinematografie dat uiteindelijk leidt tot een uiterst sfeervol portret.
Ik heb al meerdere keren getracht mijn gevoellens omtrent deze fascinerende film te omschrijven, hier poging zoveel.
Een film die me kippenvel bezorgt bij het horen van Madonna's Like a Prayer, een nummer wat ik normaliter totaal niet zal luisteren, is goud waard. De film barst van de vreemde gebeurtenissen, gevolgd door Korine’s cameraman Jean Yves Escoffier, die overigens vreemd, onconventioneel, maar fantastisch werk aflevert. Prachtig hoe hij met de beelden speelt. Ik begrijp best dat dit voor veel mensen te rommelig is, en dat ze hier geen visuele flair in kunnen vinden. Het overbelichte materiaal, dat wordt afgewisseld door verschillende filmformaten, met daarover vaak de mijmerende voice-over grepen me erg aan. Het is een filmisch experiment, een uitermate rauw document van een klein plaatsje waarin moraal en fatsoen niet lijken te bestaan. En ik vermoedt dat het ook deels realisme betreft, dat er daadwerkelijk zulke kapotgeslagen dorpen zijn.
Maar Harmony weet hier bovenuit te stijgen (het meer te maken dan een documentaire), juist door het gebruik van verschillende media (polaroids, Super 8-film, 16mm en wat niet meer), de sporadische vertelstijl (Harmony heeft alvorens verschillende scènes uitgedacht en die per stuk verfilmt, om er uiteindelijk een geheel van de smeden), het opmerkelijke gebruik van muziek (Madonna en Roy Orbison worden afgewisseld met bands als Absu en Bathory), de absurde personages die binnen de film eigenlijk best logisch lijken en goed tot hun recht komen, vervormd hij de film tot een freakshow zonder enige vorm van moraal.
Ik beschouw de film als een experiment waar in alles kan en mag, waar niemand loopt te zeuren over vreemde camerabewegingen (hij lijkt het juist aan te moedigen, wat toch schitterende plaatjes oplevert), waar een cast uit onervaren acteurs heerlijk hun gang kan gaan en waar uiteindelijk op de montagetafel een waar meesterwerk uit wordt gesmeed. Uiteindelijk valt er dan ook echt een bepaald maatschappelijk portret uit te trekken (zo bestaat de plaats Xenia daadwerkelijk en is ook echt meerdere keren omvergeblazen door tornado’s, naar ik heb vernomen waren de inrichtingen in de gefilmde huizen gelaten zoals ze waren en is er doorheen de film veel materiaal gemonteerd gefilmd door inwoners van Xenia), maar vooraanstaand vind ik dit een kunstzinnig experiment, met ruimte voor ontroering, komedie, vervreemding en verbazing. Dezelfde verbazing die ik bijvoorbeeld ook had bij het zien van de eindscène van Werner Herzog’s Stroszek. Niet voor niets is Korine groot fan van zijn films en andersom. Herzog heeft zelfs een grote rol in Korine’s Julien Donkey-Boy gespeeld.
In de scène bijna aan het einde van de film, waar Solomons' moeder hem spaghetti serveert terwijl hij in bad ligt, heeft Korine een stukje ham aan de muur getapet. Ogenschijnlijk zonder reden. Herzogs commentaar hier op: "When I saw a piece of fried bacon fixed to the bathroom wall in Gummo, it knocked me off my chair. [Korine's] a very clear voice of a generation of filmmakers that is taking a new position. It's not going to dominate world cinema, but so what?"
De verwondering over zo iets kleins en vreemds spreekt boekdelen.
Waar Harmony met het script voor Kids nog enige logica en een conventionele manier van vertelling heeft weten te behouden (naar schijnt was hij overigens niet geheel content met het resultaat), is hij hier volkomen los geslagen. Een regisseur die inderdaad waarschijnlijk zelf kapot ging aan weet-ik-veel-wat, maar daarmee juist een geweldig tijdsdocument en portret heeft weten te maken. Een uitlaatklep voor vreemde ideeën en gekke personages, die realistisch gezien waarschijnlijk nog niet eens zo gek zijn als menigeen doet vermoeden.
Ik besluit mijn mijmeringen omtrent Gummo (voorlopig) met deze woorden die ik in de Filmkrant las: “Wat je van Gummo vooral bijblijft is een sfeer, een paar scènes, een aantal personages. Is dat genoeg? Ja, dat is genoeg als de indruk die ze achterlaten sterker is dan de meeste films in hun geheel kunnen maken.”
Joyy
-
- 514 berichten
- 28 stemmen
een van de vreemdste maar boeiende films die ik ooit gezien heb
de sfeer in de film heb ik nog nergens zo geproefd, bizar en facinerend, waarbij je je afvraagd wat echt is en wat niet en ik neig ernaar te geloven dat het meeste gewoon niet in scene is gezet
het geeft de film een scherp randje met dat gegeven in je achterhoofd
Chr.s
-
- 3671 berichten
- 1703 stemmen
Nja, dat is in principe wat ik in dat eerdere berichtje zeg over de film; een mooi geschoten freakshow. 
Wat ik bedoelde met plat is dat ik denk dat de film niet meer wil doen dan een sfeerbeeld neer zetten en dat men niet teveel moet zoeken achter de bedoelingen van bepaalde scénes in deze film.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Zoals ik hierboven al schreef is dat inderdaad denk ik ook niet het geval, maar maakt het de film niet minder geniaal. Korine heeft hoogst waarschijnlijk goed naar zijn gevoel geluisterd en vooral veel geëxperimenteerd. Daarmee moet de kijker het doen en zelf de rest invullen. Ik doe dat zoals ik hierboven beschreef 
Maar uit jou woorden haal ik een beetje dat je het alleen maar als grappig hebt ervaren. En voor mij is het absoluut stukken meer dan dat. Een freakshow heeft in mijn oren vaak de naam van gek doen alleen om mensen aan het lachen te maken. En zo zie ik de film absoluut niet, het gaat verder dan dat.
Chr.s
-
- 3671 berichten
- 1703 stemmen
Ben het hier helemaal mee eens. Wellicht was plat, gezien het experimentele karakter van de film, niet het juiste woord.
Ik heb bij de film niet dubbel gelegen nee, maar wel 90% van de tijd door het bevreemde karakter met een flinke grijns op m'n gezicht gezeten.
In mijn oren is een freakshow een voorstelling (in welke vorm dan ook) waarin "rare" mensen aan een publiek gepresenteerd worden, ik denk dat dat voor deze film erg op gaat.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ben het hier helemaal mee eens. Wellicht was plat, gezien het experimentele karakter van de film, niet het juiste woord.
Ja, plat klinkt als iets wat even uit de mouw geschud wordt. Dat vind ik Gummo alles behalve.
“Rare” mensen is natuurlijk iets in the eye of the beholder. Ik kon ook wel grijnzen om veel gebeurtenissen, maar vond het ook iets moois hebben. Vind het wel boeiend om te bedenken hoe vreemd die personages nu eigenlijk wel niet zijn. Het is natuurlijk voor een deel ook wel een realistisch portret, mede dankzij het feit dat een groot deel van de cast niet uit acteurs bestaat. Een freakshow is iets waar mensen naartoe gaan om even lekker vreemde mensen te bekijken, om vanuit hun wereldje om andere mensen te lachen, zonder enig mededogen te uitten richting de freaks. Soms betwijfel ik wel eens hoe erg Korine doorheeft dat hij met “freaks” werkt, of hij er zelf niet gewoon één is. En of dat de film dan een freakshow maakt, of gewoonweg een eerlijk portret.
Maar ik denk dat we het in essentie met elkaar eens zijn en de fascinatie voor de film delen.
Chr.s
-
- 3671 berichten
- 1703 stemmen
Intressant punt.
Ik zelf vind Korine (hoe ik hem ken via interviews e.d.) een behoorlijke freak, zit daarom waarschijnlijk ook zelf in de film. 
Kijkend naar hoe veel scénes gebracht worden denk ik niet dat een eerlijk portret maken zijn intenties geweest zijn.
Dat denk ik ook.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Interessant punt.
Ik zelf vind Korine (hoe ik hem ken via interviews e.d.) een behoorlijke freak, zit daarom waarschijnlijk ook zelf in de film. 
Denk dat hij vooral pretentieloos te werk is gegaan. Ook al lijkt het vreemd, toch gewoon doen, juist wel. Die mentaliteit. Iets wat ik ook las over de eindscène van Stroszek (sorry dat ik weer op die film terugval), de crew wilde hem eigenlijk niet filmen (begreep het niet, vond het nutteloos ?), dus is Herzog maar alleen met de camera op stap gegaan.
Maar ik denk dat we het met elkaar eens zijn en dus zo langzaamaan deze discussie tot een einde kunnen fluiten. Dadelijk discussier ik nog alle magie weg uit de film en vind ik er niks meer aan 
minus
-
- 37 berichten
- 0 stemmen
Gummo is een film over lowlife. Over losers en asocialen. Op zich is dat prima. Het gevaar: de film wordt net zo substantieloos als de personages. Het thema neemt haast mythische vormen aan. Een sprankje hoop vinden we in de Bunny Boy, een stille jongen die met zijn blote bovenlijf en een konijnenmuts. Hij dwaalt rond in het godverlaten stadje, urineert vanuit een viaduct, speelt accordeon in een openbaar toilet, en zoent passioneel met twee meisjes in een buitenbad (een van de weinige scenes waar ik van genoten heb). Alle andere personages zijn slopend saai om te zien.
Hier en daar waren er wel scenes waar ik iets mee kan. Wanneer Solomon in bad ligt met een bord spaghetti. Hij laat zich de pasgekochte chocoreep eerst goed smaken voor hij aan moeders spaghetti begint. Close-up: Zijn shampoo hanekam, zakt langzaam in elkaar en ik kan mezelf niet weerhouden te denken aan een erectieprobleem. Het zijn losse flodders. Maar nogmaals losse flodders van niets.
Ik ben de laatste die de bedoeling voorgeschoteld wil krijgen. Er hoeft ook geen boodschap in te zitten. Maar met meer nuance, wat meer sfeerschepping kun je zelfs uit 'losse flodders' een boodschap halen.
De personen in Xenia liggen zodanig ver van je af, dat je ze haast niet meer als mensen ziet. Wat zeg je me daar van; een film waarin geen mensen spelen.
Ik wil Gummo herzien, want ik vermoed dat ik iets gemist heb. Een 'klik' die er nu niet was. Voorlopig:
*1/2
eat me
BlueSword
-
- 1725 berichten
- 0 stemmen
Jongens,,, even serieus,,, Dit kan je toch geen goede film vinden
!!!?
Wat een troep zeg! Al de positieve commentaren hebben me aardig misleid. De enige reden dat ik de film heb afgekeken, was dat ik dan het recht zou hebben om hem te becijferen... Ik zat serieus aan 0,5 ster te denken, maar heb er toch 1 van gemaakt, Maar kan iemand mij vertellen wat goed is aan deze film
?! Hoe komt ie ooit aan dit gemiddelde??
Normaal hou ik wel van een beetje aparte, kinky, geflipte films, maar dit sloeg gewoon nergens op!
same here, ik kende deze film alleen niet ik kende het gemiddelde cijfer ook niet, ging gewoon kijken en na de film toen ik hier keek verbaasde het me dat ie zo hoog scoorde. 
aan de enu kant was de film wel zielig, het is hoe je het bekijkt maar aan de andere kant vond ik het maar retarderd, ging nergens over.
1.5* want er zaten nog wel aardige scenes in.
P8rb
-
- 10773 berichten
- 1823 stemmen
Redelijke film, maar niet echt boeiend.. veel te hoog gemiddelde!
2*
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8284 stemmen
Al lang geleden gezien en ik vond deze film maf en bizar. Toch zijn veel beelden me veel bijgebleven. Volgens mij geeft de film een goed beeld van de troosteloze situatie waarin de white trash families in de V.S. verkeren. 3,5*
Phil1972
-
- 38 berichten
- 57 stemmen
Deze film schetst een troosteloos leven van marginale families zonder enige toekomstvisie.
Acteerprestaties zijn ok, en er spelen ook enkele echte mindervaliden in mee.
Dit werk is enkel voor liefhebbers van psychologische drama's
Stem --> 3.5
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Eens in de tijd kom ik een film tegen die goede beoordelingen krijgt maar die bij mij totaal niet in de smaak valt. Dit is er eentje van.
Ik zoek het niet om anderhalf uur lang naar lelijke mensen te kijken. Ik heb nog nooit zo veel lelijke mensen in een film bij elkaar gezien. Het maakte me misselijk en chagrijnig. Ik wilde het nog wel door de vingers zien als er een boeiend verhaal achter zat.
Helaas. De film bestaat alleen maar uit aan elkaargeplakte nikszeggende scenes. Je ziet wel 20 verschillende lelijke mensen die vaak geen onderling verband met elkaar hebben en die alleen wat dom in de camera praten (amateurbeelden) of een totaal nietboeiende scene neerzetten.
Ik vond werkelijk helemaal niks goed aan deze film. Toen men massaal een stoel in elkaar ging slaan wist ik het zeker. Deze film is gemaakt door zwakzinnigen...
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
Eens in de tijd kom ik een film tegen die goede beoordelingen krijgt maar die bij mij totaal niet in de smaak valt.
Het is eerder een typische love-it-or-hate-it film, heeft ook een flinke rij hele slechte beoordelingen (en een heel hoge standaarddeviatie). Je staat dus bepaald niet alleen.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Het is eerder een typische love-it-or-hate-it film
Idd, dat is wel te zien aan jou stem en die van mij 
Gerelateerd nieuws

Meningen lopen sterk uiteen over 'Gummo' van Harmony Korine: 'Deze film is gemaakt door zwakzinnigen'
Bekijk ook

A Woman under the Influence
Drama, 1974
137 reacties

Lilja 4-ever
Drama, 2002
967 reacties

Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo
Biografie / Drama, 1981
532 reacties

Happiness
Drama / Komedie, 1998
642 reacties

Naked
Drama, 1993
196 reacties

Buffalo '66
Drama / Romantiek, 1998
127 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.






