

Prêt-à-Porter (1994)
Genre: Komedie
Speelduur: 133 minuten
Alternatieve titel: Ready to Wear
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Robert Altman
Met onder meer: Julia Roberts, Kim Basinger en Sophia Loren
IMDb beoordeling:
5,2 (15.738)
Gesproken taal: Frans, Italiaans, Russisch, Spaans en Engels
Releasedatum: 27 april 1995
On Demand:
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Prêt-à-Porter
"At the world's hottest fashion show, there's been a murder and now everyone's a suspect. If you've got something to hide, you'll need something to wear."
De modeshows in Parijs trekken gewoonlijk de volgende soort mensen: ontwerpers, journalisten, modellen, moderedacteuren en fotografen. De verschillende verhaallijnen draaien om een moord in de Parijse modewereld.
Externe links
Acteurs en actrices
Sergei (Sergio)
Isabella de la Fontaine
Olivier de la Fontaine
Kitty Potter
Sophie Choiset
Milo O'Brannigan
Simone Lowenthal
Jack Lowenthal
Pilar
Kiki Simpson
Video's en trailers
Reviews & comments

geronimo
-
- 1955 berichten
- 0 stemmen
Leuk die sterrenbezetting, maar werd 'n beetje moe van die chaotische toestanden.

Jildou
-
- 140 berichten
- 5332 stemmen
Hij was gister op tv, maar ik moet bekennen dat ik (net als bij The third man vorige week) in slaap ben gevallen (weer de hele dag werken he...dan krijg je dat)
Maar wat ik gezien heb vond ik wel ok, maar er waren zo ontzettend veel personages dat je soms even niet meer weet waar het nu om gaat, erg chaotisch allemaal..
Ik vond het wel leuk om te zien hoe Sophia Loren en Lauren Bacall er op hun oude dag uit zagen (niet slecht moet ik zeggen..)
Bovendien zat ik in het begin met open mond naar het beeldscherm te staren (er kwamen zooooveel bekende namen van beneden naar boven het beeld door!!)
Ik geef het stuk dat ik gezien heb 2 sterren, omdat ik het allemaal toch wel aardig vond..

EmDee
-
- 7193 berichten
- 1417 stemmen
Ik blijf het vreemd vinden dat mensen een film beoordelen die ze niet helemaal gezien hebben.
Als je bv de laatste 5 minuten van Se7en of The Sixth Sense niet ziet, mis je het belangrijkste!

mazdalfa
-
- 252 berichten
- 228 stemmen
Pret-a-porter is een wereldwijd bekend begrip in de modewereld. Een vertaling zou dus volslagen onlogisch zijn. Maar uiteraard vonden de amerikanen het toch weer nodig om de boel te verzieken. Alleen in de USA is 'ie als "Ready to wear" uitgebracht.
Naast de grote modeshows met alle glitter en glamour en bijna ondraagbare mode-extravaganza, bestaat deze pret-a-porter. Letterlijk vertaald: klaar om te dragen. Oftewel, de ontwerpen die meer voor de commerciële markt gemaakt worden.
Het is een typische Altman-film: veel karakters en erg fragmentarisch. (Film)sterren staan al jaren in de rij om een keer met Altman te mogen werken. Altman zelf werkt liever met sterke karakter-acteurs dan de A-lijst sterren. Dit script leende zich echter uitstekend voor een defilé van bekende acteurs/actrices.
De film gaat eigenlijk niet over mode, maar de chaotische modewereld wordt als kapstok gebruikt om een groot aantal korte 'sketches' met elkaar te verbinden. In dat opzicht is de film vergelijkbaar met een flink deel van Woody Allen's werk.
Dit is typisch zo'n Altman-film die mensen geweldig of waardeloos vinden; er schijnt geen tussenstap te zijn. En daarin lijkt 'ie ook weer op de manier waarop veel van Woody Allen's worden ontvangen.
Persoonlijk vind ik dit (met M*A*S*H, The Player en Gosford Park) tot het beste werk van Robert Altman behoren.
Maz

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Kijk, met deze poster heb ik veel zin om de film te herzien.

Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Heel leuke film (ik weet niet wat de mensen op deze site hebben tegen Altman, maar hij maakt juist helemaal geen saaie, moeilijke films, je moet gewoon aanvaarden dat je niet altijd weet wie wie is en dan komt het vanzelf) Toffe personages, goed scenario, zoals altijd, en behoorlijk grappig. Ondanks alles toch duidelijk minder goed dan Gosford park, dat moet wel gezegd worden.

kappeuter (crew films)
-
- 71347 berichten
- 5669 stemmen
ik weet niet wat de mensen op deze site hebben tegen Altman

Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Oke, wat de mensen op deze sites hebben tegen de films van Altman die IK op dvd kan vinden, Short cuts zoek ik al heel lang naar, tevergeefs...

Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Oke, wat de mensen op deze sites hebben tegen de films van Altman die IK op dvd kan vinden, Short cuts zoek ik al heel lang naar, tevergeefs...
Hier staat denk ik:
1) Wat mensen tegen de films van Altman hebben, vind ik ok.
2) Ik kan alleen oordelen over de films die ik op dvd heb.
3) Naar 'Short Cuts' zoek ik tevergeefs al heel lang.
Heb je de dichtstbijzijnde videotheek geprobeerd?

Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Short cuts vind ik echt nergens op dvd, video wel maar ik heb geen tv, en ik snap niet wat de mensen hebben tegen die films van Altman die ik zelf gezien heb. Als je niet in staat bent om dat uit een logische zin af te leiden, dan begrijp ik dat Altman nogal moeilijk is voor jou.

Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Short cuts vind ik echt nergens op dvd, video wel maar ik heb geen tv, en ik snap niet wat de mensen hebben tegen die films van Altman die ik zelf gezien heb. Als je niet in staat bent om dat uit een logische zin af te leiden, dan begrijp ik dat Altman nogal moeilijk is voor jou.
Ik heb alleen voor de kijkers thuis proberen te verhelderen wat je precies wilde zeggen.
Uit bovenstaande bericht begrijp ik dus dat je films alleen op de pc ziet. Dat hoor je steeds vaker. Op MM dan. Lijkt me helemaal geen reet aan...maar wie ben ik.

Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Uit bovenstaande bericht begrijp ik dus dat je films alleen op de pc ziet. Dat hoor je steeds vaker. Op MM dan. Lijkt me helemaal geen reet aan...maar wie ben ik.
Vandaar dat ik ook de meeste tijd in de cinema ga kijken, maar voor de rest ben ik niet zo verwend dat ik geen genoegen neem met een iets kleiner scherm, geluid is even goed (natuurlijk geen boose cinema surround gedoe, maar waar heb je dat voor nodig) en de zetel blijft ook hetzelfde, net als de film overigens.

BASWAS
-
- 985 berichten
- 1094 stemmen
Tussen Robert Altman en mij wil het steeds maar niet boteren. De slechte relatie is ooit begonnen met zijn film Mash. Soms lekker bloederig rake typeringen over de medische achterkanten van een oorlogsvoering. Allerlei flauwigheden en steeds een enorm hoog tempo halen iedere keer het kijkplezier onderuit. Nergens zit een goed rustpunt om het gevoel even op adem te laten komen.
Ook Come Back to the Five and Dime, Jimmy Dean, Jimmy Dean heeft in de dialogen een hoog, alles overweldigend, tempo dat mij tegen gaat staan en mijn interesse laat verslappen. In The Long Goodbye wordt met te opgelegde droge humor een prachtig verhaal met private-eye Philip Marlowe totaal kapot gemaakt.
Enorm onder de indruk van de regisseur Paul Thomas Andersson en zijn film Magnolia. Tot mijn verbazing blijkt hij een groot bewonderaar van Altman te zijn en in hem een leermeester te zien.
Toch nog maar eens wat films van Altman gaan bekijken. McCabe & Mrs. Miller kon mij tijdens herziening weer niet boeien. Cookie’s Fortune laat een ontzettend melige indruk bij me achter. Zie wel overeenkomsten met deze films en die van Andersson. Vreemd genoeg geven de films van de laatste me echter wel een goed gevoel tijdens het kijken. Dit komt doordat in het werk van Andersson steeds op een zeer sluwe wijze allerlei ironische subtiliteiten aanwezig zijn.
Prêt-á-Porter nu net gezien. Het blijkt voor mij weer een allegaartje te zijn met een complexe structuur zonder echt slim harmonieus te worden. Naast filmcitaten uit de meest uiteenlopende films weer veel grapjes die ik als grote flauwiteiten ervaar. Wel geeft deze film van Altman een aardig beeld van het modewereldje in een veel te hoog en te rommelig tempo zonder ooit echt lekker sympathiek agressief te worden. Het blijft slap gekoketteer met een rits aan namen van bekende personen. Echt geboeid raken, doe ik tijdens het kijken niet. Om dat te bereiken zou wat meer liefdevol en met wat meer raffinement van alles uit de modekast gehaald moeten worden. Het vakmanschap van Altman alleen is voor mij onvoldoende.
Toch blijf ik nieuwsgierig naar de films Short Cuts en Nashville van Robert Altman.

Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Toch blijf ik nieuwsgierig naar de films Short Cuts en Nashville van Robert Altman.
Probeer Gosford Park ook eens, en probeer Quintet te pakken te krijgen zou ik zeggen. De eerste is volgens mij zijn meesterwerk, de tweede toont zijn enorme veelzijdigheid aan, want is weer helemaal anders dan de rest van zijn oeuvre. De meligheid die je aanklaagt is wel een constante in zijn werk, als dat je niet bevalt zet dat snel een domper op de grappig bedoelde films zoals Pret-a-porter.

olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Enorm onder de indruk van de regisseur Paul Thomas Andersson en zijn film Magnolia. Tot mijn verbazing blijkt hij een groot bewonderaar van Altman te zijn en in hem een leermeester te zien.
Ik wil je niet in je gevoelens kwetsen maar PT Andersson is gewoonweg een afkooksel van Altman.

BASWAS
-
- 985 berichten
- 1094 stemmen
... maar PT Andersson is gewoonweg een afkooksel van Altman.
Als je de binnenwereld van mensen alleen maar wilt zien als een aftreksel van hun buitenwereld, dan heb je gelijk.
Paul Thomas Anderson laat bijvoorveeld in Boogie Nights op een licht karikaturale wijze iets zien over de persoonlijke kanten van figuren in de pornowereld. Robert Altman legt daarentegen in Prêt-à-Porter meer de nadruk op het geven van een beschrijving van de modewereld waarin hij een aantal karikaturaal menselijke typetjes plaatst. De mozaïekstructuur in films mag Anderson dan van Altman overgenomen hebben, hij vult ze wel geheel anders in. De films van Anderson spreken mij sterker aan door zijn humoristische uitbeelding van die persoonlijke kanten met een rijkdom aan menselijke details.

kort0235
-
- 605 berichten
- 480 stemmen
Een matige, rommelige film met een slechte verhaallijn. Zeker niet de beste van Altman. Wel een leuke blik op het modewerledje van Parijs. Voor de rest oppervlakkig, humor die geen humor is, en met veel te veel acteurs en bekende personen (Belafonte, Cher e.d.)
Zelfs Lauren Bacall, de diva uit de films met Humphrey Bogart, is weer tevoorschijn getoverd.
De altijd weer oogverblindend mooie Sophia Loren, is op haar 59e nog altijd aantrekkelijk. (Inmiddels 72 jaar!!).
Gelukkig heb ik deze film op de gok gekocht voor 1 euro bij Blokker in de actie 5 voor 5 euro! De andere vier zijn: Pulp Fiction, Smoke, The Bourne Identity en Bronx Tale.
Voor deze film echter een 2.0*

kappeuter (crew films)
-
- 71347 berichten
- 5669 stemmen
Vierde Altman die ik zie en de eerste die een (dikke) onvoldoende scoort. Wat een neuzelfilm is dit toch.
Ik heb totaal geen pret beleefd aan deze film, ik heb niet 1x gelachen. Enkel de onderonsjes tussen Roberts en Robbins zijn leuk, de rest is uitermate vervelend.
Kim Basinger is irritant, Marcello Mastroianni is een irritante typetje (het ziet er niet uit wat hij hier doet), die dwergactrice met te grote bril is irritant, de man met zonnebril met mini-camera die vrouwen in bed fotografeert is irritant. Het hele plot is uberflauw en de lange speelduur was dus afzien voor mij.
Als inkijkje in de modewereld voldoet The Devil Wears Prada 10x beter.
1* voor dit misbaksel

nightbreed
-
- 3336 berichten
- 4904 stemmen
AAAAAAAAAAAH, wat krijgt deze grappige persiflage op de modewereld een laag cijfer.
Ik vond dit wel een geslaagd filmpje, ik moest er even inkomen (door de vele subplotjes) maar toen ik er goed inzat heb ik me wel vermaakt.
De film heeft eigelijk geen verhaal maar bestaat uit vele grappige en absurde subplotjes
De humor is subtiel en verfijnd, ik vrees dat veel grappen door veel mensen niet eens worden gezien.
Er zitten ook een paar typetjes in die echt grappig zijn zonder dat ze echt grappige dingen zeggen, heel subtiel allemaal.
Ohw ja, deze film zit echt vol met Hollywoodsterren aangevuld met een paar Franse acteurs.
Cijfer: 3,5

Melvin Udall
-
- 536 berichten
- 0 stemmen
Onbegrijpelijk dat een film met zo'n sterrencast en alom gerennomeerde regisseur van o.a. MASH en Shortcuts zo belabbert uit de verf komt.
Het is van alles net niks.
Het verhaal hangt van losse eindjes aan elkaar, de personages zijn erg oppervlakkig en de humor is beneden aller peil.
Wat een gemiste kans!!

Quido
-
- 14632 berichten
- 5941 stemmen
Inderdaad een wanproduct.

goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Heel leuke film (ik weet niet wat de mensen op deze site hebben tegen Altman, maar hij maakt juist helemaal geen saaie, moeilijke films, je moet gewoon aanvaarden dat je niet altijd weet wie wie is en dan komt het vanzelf) Toffe personages, goed scenario, zoals altijd, en behoorlijk grappig. Ondanks alles toch duidelijk minder goed dan Gosford park, dat moet wel gezegd worden.
Helemaal mee eens... prachtige observerende films over échte mensen. Aan de score hier te zien hebben de meeste kijkers blijkbaar liever netjes afgewerkte verhaaltjes die hen bij het handje pakken dan een beeld van echte mensen, in echte situaties. Mensen noemen dit chaotisch, mensen noemen dit rommelig... God, is het echte leven dat dan niet? Zit het leven altijd zo naadloos, wiskundig in elkaar?
Dit is overigens zeker niet Altmans sterkste film, maar wel een zeer eigenzinnige, subtiele, geestige, boeiende en leuke.

Dk2008
-
- 10112 berichten
- 805 stemmen
Chaotische, rommelige film met een rijtje bekende acteurs, waaronder Julia Roberts, die er in deze film wel leuk uitzag, in hoeverre ze dat in andere films niet is. . Een eenvoudig verhaal met daaromheen allerlei kleinere verhaaltjes. Redelijke film, die echter te lang duurt om boeiend te blijven. Dan leuk, dan weer niet, nogal wisselend, de sfeer rondom de modeshow is wel aardig, voor een keer ging wel. 2.0.

Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Altman lijkt de teugels na Short Cuts flink te laten vieren. In ieder geval is hier de sfeer een stuk luchtiger; om niet te zeggen kluchtiger.
Maar dit staat er echt wel behoorlijk strak op hoor. De camera trackt er weer lustig op los, en de ene na de andere rumoerige, druk bevolkte sequentie rolt er zeer soepeltjes uit.
De verhaallijntjes variëren qua niveau en momenten van 'geestig' tot 'te flauw voor woorden', maar over het algemeen heb ik me eigenlijk prima vermaakt.
Inderdaad niet de beste ensemblefilm van Altman. Een veeg teken misschien, dat eigenlijk het meest opvallende kenmerk is dat er een onafzienbare rij bekende acteurs aan meedoet.
Maar het leuke is dat ze allemaal zichtbaar hun best doen, en Sophia Loren was niet te beroerd om haar striptease uit Ieri, Oggi, Domani 30 jaar na dato opnieuw voor Mastroianni op te voeren.
Je zou zeggen: dat wordt genant, maar dat valt heel erg mee.

Basto
-
- 9745 berichten
- 6734 stemmen
Meanderen over de catwalk
Toch wel een fijne Altman weer. Ook al gaat het eigenlijk nergens over en zijn een aantal personages onuitstaanbaar. Het is allebei dan ook net de bedoeling. Altman bezoekt Parijs en schets een groot aantal mini verhaaltjes rondom de catwalk. Zijn stijl is hier zelfs nog wat losser dan we gewend zijn, maar als je je eenmaal overgeeft aan het gevoel dat het nergens heen gaat, is het toch fijn sterren spotten en zijn alle verhaaltjes best charmant. Daarnaast ziet iedereen er natuurlijk mooi en kleurijk uit.
Kom bij deze herziening toch wel op 4* uit.
Zal ook nooit meer een fles champagne in een koeler kunnen zien, zonder aan Julia Robberts te denken.
Het laatste nieuws

'Vikings'-acteur Travis Fimmel terug in trailer Netflix-serie, 'Jiskefet'-acteur Michiel Romeyn: 'VPRO niet geïnteresseerd in terugkeer' | MovieMeter Recap

Netflix deelt eerste volwaardige trailer voor langverwachte 'La Casa de Papel'-spin-off 'Berlín'

Tiffany Haddish reageert na arrestatie voor rijden onder invloed: 'Ik ga hulp zoeken'

De tien best beoordeelde films van de jarige Karen Gillan (36)
Bekijk ook

Short Cuts
Drama / Komedie, 1993
167 reacties

Un Coupable Idéal
Documentaire / Misdaad, 2001
5 reacties

Brassed Off
Drama / Komedie, 1996
74 reacties

The Unbearable Lightness of Being
Drama / Romantiek, 1988
97 reacties

La Reine Margot
Drama / Historisch, 1994
33 reacties

The Player
Komedie / Thriller, 1992
86 reacties
Gerelateerde tags
parijs, frankrijkhotel roomsuspicion of murdermannequinfashion photographersandwichpoodle verslaggevermodefashion showfashion modelmodellering
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.