• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.264 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.078 gebruikers
  • 9.376.014 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Lord of the Rings (1978)

Animatie / Avontuur | 132 minuten
2,12 530 stemmen

Genre: Animatie / Avontuur

Speelduur: 132 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Ralph Bakshi

Met onder meer: Christopher Guard, John Hurt en William Squire

IMDb beoordeling: 6,2 (38.976)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 2 augustus 1979

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Lord of the Rings

"Fantasy...beyond your imagination"

Een groep reizigers van verschillende rassen probeert met de hulp van een magische ring de slechte Sauron en zijn legers te verslaan, die uit is op de macht over het gehele Middle Earth. Gebaseerd op "The Hobbit" en de "Lord of the Rings"-trilogie van J.R.R. Tolkien.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Frodo (stemrol)

Gandalf (stemrol)

Sam (stemrol)

Aragorn (stemrol)

Merry (stemrol)

Pippin (stemrol)

Bilbo (stemrol)

Boromir (stemrol)

Legolas (stemrol)

Gimli (stemrol)

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22407 berichten
  • 5077 stemmen

Materny schreef:

Dat is ieders z'n mening star.

Maar meningen zijn er om over gediscussierd te worden.

Ik zie ook oscarwinnende films die persoonlijk het aanzien niet waardt zijn.

.

Oke, waar het mij om ging is dat je Oscars en IMDB waarderingen erbij ging halen als argumenten. Daarom ging ik me er mee bemoeien. Maar ik zie dat je 't snapt.


avatar van Materny

Materny

  • 10188 berichten
  • 1026 stemmen

Nou, ik snap dat het beide zeer goede middelen zijn voor een film van tevoren te beoordelen.

Zoals ik al aangaf, er zitten persoonlijk ware draken van films bij die uitstekend tevoorschijn komen bij de oscars en Imdb.

Maar toch heb ik een grote houvast aan mijn persoonlijke filmkeuze, na het checken van deze 2 middelen.

En tegen het advies in van beide, en van vele mm gebruikers hier heb ik toch deze film gekeken.

En warempel, hij viel me zwaar tegen .


avatar van DOBBY DIGITAL

DOBBY DIGITAL

  • 56 berichten
  • 105 stemmen

Mijn Neefje vondt het geweldig, hij snapte wellicht niet veel van de film, maar ik heb genoten hem te zien genieten.. Vond het zelf niet een super film, idd veel te snel etc etc..

2* + 1* = 3*


avatar van anne J

anne J

  • 1525 berichten
  • 976 stemmen

Half jaar tot een jaar geleden ofzo kwam hij ook op tv. Toen heb ik ook mezelf door het eerste uur kunnen slaan. Echt waar, ik zette hem nu ook snel op stop, hehe. Heb toch andere stukken gezien dan de vorige keer, dus van de tweede helft van de film.

Ik moet zeggen dat deze film zich wel meer aan het verhaal houdt van het boek dan de LotR trilogie, hahaha Prachtig is dat.

Ik ga geen cijfer geven. Ik weet echt niet hoe ik hem zou moeten raten.


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Naarmate de film vorderde, des te meer ergerde ik me aan de stijl van de film. Op een gegeven moment wisten de makers ook niet meer wie wel en niet geanimeerd was en wordt er een hoop gesjoemeld. En iedere keer per shot een nieuw kleurenfiltertje (bloedrood, donkerblauw, pimpelpaars, okergeel) werd op een gegeven moment ook te doorzichtig. En over de maskers van de trollen was ik al helemaal niet te spreken.

De film beloofde veel goeds in het begin, maar het eindige in een puinhoop. Ook al zaten er veel sprongen in het verhaal, zelfs de scenes die overbleven zaten weinig tot geen tempo in, waardoor het snurkfeest kon beginnen.

Tja, en als de film dan ook nog eens alleen de eerste twee boeken van de trilogie omhelst, is het drama compleet.

Anderhalve ster, voor het veelbelovende begin. En de muziek mocht er ook wezen trouwens. Mislukt 'experiment'.


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4028 berichten
  • 3633 stemmen

Best vermakelijk, maar, uiteraard, komt dit niet eens in de buurt van de trilogie die Peter Jackson heeft verfilmd.

Ik vond de film trouwens niet echt mooi getekend. Sommige tekeningen en geluiden waren wel erg knullig. De Orks zien er bijvoorbeeld niet uit. De sfeer ontbreekt ook een beetje, en er wordt wel erg snel door het verhaal heen geraced. Daardoor raakte het me totaal niet wat er bijvoorbeeld met Gandalf in Moria gebeurde. Ik voelde maar weinig binding met de karakters.

2.0*


avatar van NO;

NO;

  • 41 berichten
  • 32 stemmen

ik wist helemaal niet.. dat dit het orgineel was ;O


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

NO; schreef:

ik wist helemaal niet.. dat dit het orgineel was ;O

Is het ook niet, het is óók een bewerking voor de bioscoop, maar de nieuwe cyclus en deze film hebben weinig met elkaar van doen. Het origineel is nl. een boek.


avatar van Witch-king

Witch-king

  • 230 berichten
  • 411 stemmen

film_kaza schreef:

(quote)

en ik snap niet waarom hij nu op plaats 74 staat terwijl die dumb and dumber film op 33 staat. dan hoort deze op 5 als je het mij vraagt.

Waarom niet gelijk op 1 in de Flop 100, daar hoort hij pas thuis.


avatar van garlic senior

garlic senior

  • 4690 berichten
  • 0 stemmen

nummer 1 in de flop 100 vind ik iets te overdreven maar deze film is inderdaad niet erg geweldig

ondanks dat ik de LOTR- trilogie heel goed vind vond ik deze film niks aan

beeld is vaak erg donker en veel delen van het verhaal worden overgeslagen die je wel terug vind in de boeken en in de filmtrilogie

er is te veel verhaal om dit in 132 minuten te laten zien dus je voelt je nooit betrokken bij de personages

omdat deze film uit 1978 komt geef ik toch iets hoger dan een 0,5*

1,0*


avatar van otherfool

otherfool

  • 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Maakt de bijzonder matige trilogie van Jackson nog tot meesterwerkjes. Ontzettend lelijk (wat is er toch met Sam aan de hand?) en saai, onduidelijk en rommelig. Een zootje ongeregeld.

1*.


avatar van Leviwosc

Leviwosc

  • 883 berichten
  • 335 stemmen

De trilogie van Jackson is per definitie een meesterwerk in mijn optiek, niemand is er tot zover in geslaagd de trilogie te verfilmen en tegelijk zoveel miljoenen mensen in deze wereld enthousiast te maken voor Tolkien.

Maar nu ontopic...

Ik heb deze dvd voor € 2,99 gekocht bij Free Recordshop, toen wist ik nog niks van zijn lage score, maar ik zal hem toch spoedig gaan kijken.


avatar van Elementofone

Elementofone

  • 230 berichten
  • 2265 stemmen

De spoilers in het eerste bericht kan ik niet echt waarderen. Heb deze film nog niet gezien, maar na dat bericht hoeft het ook niet meer..


avatar van %%%%%%

%%%%%%

  • 2543 berichten
  • 1234 stemmen

Deze kan zeker niet aan de Lord of the rings tippen van Peter Jackson.Deze film verdient gewoon om in de flop te staan.De mannetjes zien er niet uit.De film boeit voor geen minuut .Het is gewoon een flop film 0,5


avatar van timburton

timburton

  • 1296 berichten
  • 632 stemmen

Vele malen beter dan de Peter jackson versie. Niet zo uitgemolken. Boeken kun je in 3 delen splitsen. Daar kun je lekker te tijd voor nemen, je eigen beeld er bij krijgen en toch blijft het leuk. Terwijl, wanneer je dat bij films doet, meestal de sfeer weg gaat na een film. Dan wordt het zo uitgemolken... LOTR doet het trouwens erg goed als Animatie vind ik. Conclussie: Bakshi kan het beter dan Jackson. (in LOTR dan) 3,5


avatar van garlic senior

garlic senior

  • 4690 berichten
  • 0 stemmen

Vele malen beter dan de Peter jackson versie. Niet zo uitgemolken. Boeken kun je in 3 delen splitsen. Daar kun je lekker te tijd voor nemen, je eigen beeld er bij krijgen en toch blijft het leuk. Terwijl, wanneer je dat bij films doet, meestal de sfeer weg gaat na een film. Dan wordt het zo uitgemolken... LOTR doet het trouwens erg goed als Animatie vind ik. Conclussie: Bakshi kan het beter dan Jackson. (in LOTR dan) 3,5

daar ben ik het dus niet mee eens, deze film is alleen niet uitgemolken in de zin dat het verhaal gewoon niet volledig is. De film is een behoorlijk rommeltje van onsamenhangende gebeurtenissen en de slechteriken schijnen niet in bezit te zijn van enige vorm van stembanden. Je komt haast niks te weten over de personages en enige vorm van bezieling ontbreekt, althans voor mij in ieder geval. De trilogie van Peter Jackson is vele malen beter en deze film is gewoon een floppertje, vind ik.


avatar van goor

goor

  • 32 berichten
  • 29 stemmen

Rare domme film bah!


avatar van film_kaza

film_kaza

  • 3140 berichten
  • 0 stemmen

timburton schreef:

Vele malen beter dan de Peter jackson versie. Niet zo uitgemolken. Boeken kun je in 3 delen splitsen. Daar kun je lekker te tijd voor nemen, je eigen beeld er bij krijgen en toch blijft het leuk. Terwijl, wanneer je dat bij films doet, meestal de sfeer weg gaat na een film. Dan wordt het zo uitgemolken... LOTR doet het trouwens erg goed als Animatie vind ik. Conclussie: Bakshi kan het beter dan Jackson. (in LOTR dan) 3,5

Beter dan Jackson + goede animatie = aparte mening. Vind dit juist animatie die zo vreselijk slecht is dat ik er misselijk van word. Bijvoorbeeld:

- Het amateur toneelstukje aan het begin

- Orks waren zwarte mannen die.... met vage effecten bewerkt zijn

- de achtergronden zijn niet goed helaas. Vaak zie ik meer verf dan wat het moest zijn.

- De maan die soms langs komt. Het is een tekenfilm. Zoiets moet je niet mengen met speelfilms want je kunt de nepheid ervan zien.

- De personage's zien er ook erg onaangenaam uit. De overgangen + lijntjes. Maarja vroeger konde ze niet zulke dingen goed maken. Alleen disney had toen nog die macht.

beter dan Jackson? Ben het er ook niet mee eens. Jackson heeft juist goede animatie gevormd met een goede sfeer gedurende de 3 hele delen.

Ik denk dat je met uitgemolken eerder de laatste 20 min van 3 bedoeld. Jackson verfilmd juist de spannende dingen op goed volgbaar tempo. Ik zag Aragorn hier ergens tegen een ork springen... en Frodo was half dood? Onbegrijpelijk vaag.


avatar van tommykonijn

tommykonijn

  • 5139 berichten
  • 2356 stemmen

Ik vind de orginele Films van The Lord Of The Rings natuurlijk 1000 keer zo Goed als deze maar als je nou even dat niet met elkaar vergelijkt is hij nog wel te doen maar nog steeds is en blijft het na mijn mening geen klassieker.

**


avatar van Wouter

Wouter

  • 18718 berichten
  • 3085 stemmen

De originele films....?


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

tommykonijn schreef:

Ik vind de orginele Films van The Lord Of The Rings natuurlijk 1000 keer zo goed

Je bedoelt waarschijnlijk de nieuwe verfilmingen. Dit is nl. de eerste (teken)verfilming.


avatar van tommykonijn

tommykonijn

  • 5139 berichten
  • 2356 stemmen

psycholamp schreef:

(quote)

Je bedoelt waarschijnlijk de nieuwe verfilmingen. Dit is nl. de eerste (teken)verfilming.

Juist ja.


avatar van dragje

dragje

  • 5098 berichten
  • 0 stemmen

brandonkannibaal schreef:

ik geef een 5.0 want het is vol met fantasie en aktie en dat is leuk

Pfff.. dat geld ook voor Fiets 'm erin onderdeel Tobbedansen met dj Giel Beelen. Daar maken we toch ook geen full feature animatie productie van?


avatar van T.Bos

T.Bos

  • 246 berichten
  • 324 stemmen

Jammer dat de rest van het verhaal niet verder vertekend is. In z'n soort heel goede tekenfilm, die niet onder doet voor de gefilmde versie.


avatar van film_kaza

film_kaza

  • 3140 berichten
  • 0 stemmen

Ze hadden te weinig geld, de film was nogal geflopt Maar zeg eens, wat vond je precies goed aan de film? Dat blijft onduidelijk in het bericht.


avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

  • 6225 berichten
  • 1221 stemmen

Zwak , TE zwak.

Ze hebben er goed aan gedaan de heden versie niet in 2 uurtjes te proppen. Nogal vage film...


avatar van Reckoner

Reckoner

  • 1 berichten
  • 12 stemmen

Geen geweldige film inderdaad maar kun je nagaan wat een moeite dat moet zijn als je The gehele lord of the rings in 132 minuten moet stoppen. Ik vind het niet gek dat er dan wat snel doorheen gejaagd wordt. Maar door de lord of the rings te tekenen kan er wel een veel beter beeld geschept worden van wat Tolkien in zijn hoofd had zitten toen hij de Lord of the Riongs bedacht. Ik vind het op zijn minst interessant. Natuurlijk gaat er niks boven de 3-delige Lord of the Rings reeks.


avatar van Sevah

Sevah

  • 9 berichten
  • 5 stemmen

Ik heb deze film laatst gezien en o wat heb ik gelachen!

Best slecht vergeleken met de speelfilm maar hij is

verder gewoon grappig. Dat de hobbits dansen en dat je denkt...

Oke..

Maar ook deze film blijft grappig en stiekem ook wel een beetje

een klassieker.


avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

  • 6225 berichten
  • 1221 stemmen

Sevah schreef:

Ik heb deze film laatst gezien en o wat heb ik gelachen!

Best slecht vergeleken met de speelfilm maar hij is

verder gewoon grappig. Dat de hobbits dansen en dat je denkt...

Oke..

Maar ook deze film blijft grappig en stiekem ook wel een beetje

een klassieker.

Ach man, en... een 4.5 sterren voor een "best wel grappig" film?

En kom niet met dat ïedereen z'n eigen mening Bullshit , want ik vind het prima.

Gewoon "a bit shocked."


avatar van LuCos

LuCos

  • 172 berichten
  • 141 stemmen

Ik heb hem nooit helemaal afgekeken. Maar wil k wel gaan doen. Ik heb hem afgezet omdat ik hem ietwat saai vond. Maar toch grappig. Maar was te moe om verder te kijken, en sindsdien ook niet meer opgezet.