• 15.856 nieuwsartikelen
  • 178.567 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.331 acteurs
  • 199.159 gebruikers
  • 9.381.606 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Butterfly Effect (2004)

Sciencefiction / Thriller | 113 minuten / 120 minuten (director's cut)
3,88 6.866 stemmen

Genre: Sciencefiction / Thriller

Speelduur: 113 minuten / 120 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Eric Bress en J. Mackye Gruber

Met onder meer: Ashton Kutcher, Amy Smart en Eric Stoltz

IMDb beoordeling: 7,6 (552.285)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 29 juli 2004

  • On Demand:

  • Prime Video Bekijk via Prime Video
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Butterfly Effect

"Change one thing. Change everything."

De twintigjarige student Evan Treborn beschikt over een unieke maar levensgevaarlijke gave. Hij is in staat terug te keren naar zijn verleden. Voor Evan, die geplaagd wordt door schuldgevoelens, lijkt het de ideale manier om de levens van zijn vrienden - en vooral dat van z'n ex-liefje Kayleigh - weer op de rails te krijgen. Maar Evan houdt geen rekening met het zogenaamde 'butterfly-effect', de ijzeren wet die bepaalt dat de allerkleinste wijziging in het verleden een enorme weerslag heeft op de toekomst. Al snel verliest hij de controle over zijn gave. De gevolgen zijn niet te overzien...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Evan Treborn

Kayleigh Miller

George Miller

Andrea Treborn

Lenny Kagan

Evan Treborn age 7

Evan Treborn age 13

Kayleigh age 13

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van drakenpuppy

drakenpuppy

  • 16 berichten
  • 20 stemmen

PoMeLo schreef:

hmmz mooie film

maar ik snapte 1 ding eigelijk niet



als ie in de gevangenis zit, dan raakt ie bevriend met zijn celgenoot en wil ie bewijzen dat ie door jezus gestuurd is ofzoiets zodat die celgenoot hem helpt....

hij gaat dan trug in de tijd en dan gaat hij met z'n handen tegen die pinnen/naalden slaan waardoor hij littekens over houd op zijn handen.

en nu gaat 't als volgt in de film dat die celgenoot dus eerst ziet dat hij GEEN littekens heeft, en dan plosteling wel... en dus gelooft hij hem.

Maar dit klopt niet want er zou nooit een tijd geweest zijn waar die gast GEEN littekens had immers hij ging trug in de tijd om dat te veranderen

Dus zou die celgenoot alleen kunnen herinneren dat hij die littekens altijd al heeft gehad en niet dat hij er eerst geen en dan plosteling wel had

kan iemand dit verklaren?





Tuurlijk klopt dit wel...Hij had de lidtekens pas toen hij zijn toekomst veranderde door in het verleden zichzelf te verminken. Hierdoor is hij automatisch in de op dat moment huidige tijd ook verminkt...

Ik vond dit zelf dus wel een ijzersterke film. Ik ben ook filmcriticus dus om nu te zeggen dat alle filmcritici de film de grond in boren dat lijkt me niet helemaal kloppen.

Ik denk dat wat je van deze film vindt enorm afhangt van je interesse, heb je wat met het paranormale en vindt je bijvoorbeeld een serie als Sliders erg leuk...dan zul je je zeker met The Butterfly Effect ook vermaken. Ik heb zelf allebei de versies gezien en de DC vind ik persoonlijk wel een stukje beter!


Sterk verhaal..!! maar je moet wel skerp blijven!


avatar van Airbus

Airbus

  • 65 berichten
  • 0 stemmen

jah, je moet goed blijve oplette, geen moment verslappen, want dan zie je door de bomen het bos niet meer!! maar de film is prima hoor. het verhaal is goed gevonden, het acteerwerk ziet er grandioos uit en de opzet is zeer mooi!!!

wat de film vooral zo moeilijk maakt zijn de vele tijdsprongen en wisselende gebeurtenissen, vandaar dat je deze film ook echt van de eerste tot de laatste seconde gezien moet hebben wil je hem voor 100% kunne snappen en erover kunne mee praten!!

van mij krijgt hij:

4,5 ster


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Airbus schreef:

wat de film vooral zo moeilijk maakt

Vergeleken met de gemiddelde Adam Sandler-komedie gaat het misschien wat verder, maar ZO ingewikkeld was dit toch allemaal niet?


avatar van Airbus

Airbus

  • 65 berichten
  • 0 stemmen

het was ook niet zo'n HEEL moeilijke thriller, maar je moet er wel bij blijve opletten, hij is pittiger dan een doorsnee thriller...


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

Airbus schreef:

hij is pittiger dan een doorsnee thriller...

Nee hoor.


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

kon de film prima volgen zonder ondertiteling met niet al te goed geluid en een acteur die af en toe nogal wat kan mompelen als hij wil...

dat het onderwerp wat "zwaarder" is maakt hem nog niet moeilijk vind ik


avatar van Airbus

Airbus

  • 65 berichten
  • 0 stemmen

Diesel schreef:

(quote)
Nee hoor.

WEL HOOR


avatar van Justice4All

Justice4All

  • 2152 berichten
  • 457 stemmen

Toen ik deze film zag moest ik denken aan Timecop 2.

Ik heb nog de alternate endings gezien, vind toch deze ending beter dan de andere 2

O ja, op dvd staat ook mooie docu's over chaos theory e.d.

3,5*


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

Airbus schreef:

WEL HOOR


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

Uitstekende film die ook best een aantal heftige momenten kent. Boeiend verhaal en zeker ook een origineel uitgangspunt. Ik heb met plezier gekeken. 4 sterren!


avatar van tjp1994

tjp1994

  • 196 berichten
  • 162 stemmen

spannend, maar de film haalt het op geen moment bij the Sixth Sense en heeft een paar flinke hiaten in het verhaal. Verder wel ok


avatar van jassonn

jassonn

  • 5303 berichten
  • 3234 stemmen

Sixth Sense


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

ja hij haalt het ook niet bij the godfather


avatar van Airbus

Airbus

  • 65 berichten
  • 0 stemmen

Diesel schreef:

(quote)

Ik denk dat je beter eens naar de andere meningen kijkt en naar het stemresultaat!!!...meer woorden zijn daar niet voor nodig

je kan duidelijk geen goede thriller herkennen


avatar van kim22

kim22

  • 1 berichten
  • 4 stemmen

geweldige film verschillende wendingen in de film asthon kutcher speelt deze rol goed terwijl ik heb meer van de komische kant ken (van t.v)


avatar van Rudeboy

Rudeboy

  • 4 berichten
  • 7 stemmen

Ik heb de film enige tijd geleden in de bios gekeken en kon niet anders concluderen dan dat ik het een zeer vermakelijk film vond. Ik vond de acteerprestaties van Ashton en Amy boven verwachting en vond het ook niet storend om ze in een serieuzere rol te zien.

Ook ik had na het zien van deze film de nodige vragen waarop ik al dan niet bevredigende antwoorden heb gevonden. Over een, in mijn ogen "plothole", heb ik echter nog niks gelezen.

Correct me if i'm wrong maar het volgende zeurt nog steeds door mijn hoofd als ik eraan denk:

Iedere keer als Ashton een black out heeft is dit omdat hij later terug gaat om iets te veranderen. Elke keer heeft zijn handelen tijdens deze tijdreis als gevolg een veranderde situatie.

Voorbeeld: Black out op het gras waarna hij misbruikt bijkomt in de kelder. Later gaat hij terug en weet hij met zijn opgedane kennis de vader te weerhouden van zijn daad enz. enz.

De enige keer dat er geen verandering optrad was tijdens het bezoek aan zijn vader. De eerste maal heeft hij een black out waarna hij bijkomt en zijn vader hem wurgt. Als hij later terug in de tijd gaat vind de confrontatie en de herkenning bij z'n pa plaats waarna hij weer aangevlogen wordt. Nou vraag ik me dus af wat er tijdens dit eerste gesprek gebeurde..


Als iemand er iets van heeft begrepen en een idee heeft hoor ik het graag.


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Je maakte een fout bij de spoilers, rechte haken gebruiken svp,


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Met de 0,5* zat ik al klaar. Alleen al vanwege Ashton Kutcher.

Maar wat een aardige film toch wel. Redelijk geslaagd aftreksel van Donnie Darko vol clichees maar niettemin onderhoudend. 3,5*


avatar van ThaMovieVoter

ThaMovieVoter

  • 3637 berichten
  • 2253 stemmen

deze film heeft wel een goed "effect" zie ik, ik heb sinds ik hier ben nog nooit een film zo snel naar de top zien stijgen.

Dat betekent dus zien..


avatar van Fabrice

Fabrice

  • 104 berichten
  • 2578 stemmen

Ik vind deze film (tot nu toe) de beste van 2004.

Eerlijk gezegd heb ik me geen enkel moment verveeld.

Mooi 4,5 * !


avatar van joeri15

joeri15

  • 245 berichten
  • 321 stemmen

Fabrice schreef:

Ik vind deze film (tot nu toe) de beste van 2004.

Eerlijk gezegd heb ik me geen enkel moment verveeld.

Mooi 4,5 * !

Je hebt gelijk. Na 3x zien zet deze film je nog aan het denken! Want wat zou jij doen als je iets uit de verleden tijd kon terugdraaien:P

Ik vond hem alleen nog iets mooier dan jij, want deze film heeft zeker 5 sterren van mij:D


avatar van dvd-man

dvd-man

  • 61 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind deze film dus echt weer niets, geen goed verhaal, die Flash-backs maken de film er niet beter op..!


avatar van GFM

GFM

  • 1116 berichten
  • 1537 stemmen

Slaat in mijn ogen nergens op dvd-man, bij deze film, met dit verhaal zijn flash-backs toch juist onmisbaar!!


avatar van tjp1994

tjp1994

  • 196 berichten
  • 162 stemmen

Klopt. Ik vond de film er warrig en onsamenhangend. Niettemin wel goed geacteerd van Kutcher en Amy Smart


avatar van GFM

GFM

  • 1116 berichten
  • 1537 stemmen

Film warrig en onsamenhangend?

Dat begrijp ik niet, wat was er in deze film dan warrig en onsamenhangend?? Ik heb dat in deze film in ieder geval niet gezien....

Ik vond de film de onwarrigheid en samenhangendheid zelve.....


avatar van kijkert

kijkert

  • 3584 berichten
  • 0 stemmen

Vanwege het hoge cijfer hier met verwachtingen gaan kijken.

Zelden zo'n slappe film gezien, wat een nietszeggend verhaal, of sterker: de film heeft feitelijk helemaal geen verhaal.

Het is niets anders dan een serietje, volstrekt willekeurige, mogelijke lopen van de geschiedenis. Elke afzonderlijk verhaaltje had compleet anders kunnen zijn dan het nu was, en bij elke terugkeer in de tijd had Evan wat anders kunnen uitrichten. Wat hij ook zou uitrichten, je kunt er altijd wel weer een 'loop van de geschiedenis' van fantaseren.

Dat zijn papa dat truukje ook kon voegt overigens ook al niets wezenlijks toe aan het verhaal.

Hoe het komt dat zijn papa en hij dat truukje beheersen wordt nergens duidelijk gemaakt.

Zou er al een plothole in de film zitten, dan moet de scenarioschrijver wel heel dom bezig zijn, want je haalt hem er zo uit. (bijv. als hij zonder handen geen dagboek had kunnen schrijven, hetgeen niet van toepassing is, maar stel dat... nou, dan laat je hem toch één hand over houden...)

Er had in elk geval iets gedaan kunnen worden met blind worden of zo, en dat hij dan in het volgende verhaaltje zijn dagboeken had moeten laten voorlezen, of in braille had moeten laten vertalen. Had nog wat afwisseling gegeven.

En de wending dat hij er achter komt dat alles alleen goed gaat als hij niet in zijn jeugd omgaat met Tommy en Kayleigh? Waarom zou alles dan opeens goed gaan? Wat weten we eigenlijk aan het einde van de film? Helemaal niets. Hoezo happy end? Gewoon een totaal nietszeggend end.

En ach, er zal nog wel ergens een klassefoto liggen van Evan, dus ook na het verbranden van de boeken kan hij wel weer eens veranderen, als zijn leventje niet loopt zoals hij wil. Want uit het feit dat hij de laatste verandering via een filmpje doet, en niet via een 'blackout' uit zijn dagboeken, mogen we opmaken dat die blackouts ook niet van wezenlijk belang zijn.

Volkomen lege flutflim, die me geen moment kon boeien.

1 ster.


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

kijkert schreef:
Zou er al een plothole in de film zitten, dan moet de scenarioschrijver wel heel dom bezig zijn, want je haalt hem er zo uit. (bijv. als hij zonder handen geen dagboek had kunnen schrijven, hetgeen niet van toepassing is, maar stel dat... nou, dan laat je hem toch één hand over houden...)

Zucht.. hij had dat dagboek toch veel eerder geschreven. Toen hij zijn handen opblies ging hij terug in de tijd waar hij zn handen nog wel had. Geen plothole dus.

Er had in elk geval iets gedaan kunnen worden met blind worden of zo, en dat hij dan in het volgende verhaaltje zijn dagboeken had moeten laten voorlezen, of in braille had moeten laten vertalen. Had nog wat afwisseling gegeven.

Wordt het dan niet iets te veel van het goeie. Vind ik maar erg vergezocht. En zit er niet al genoeg afwisseling in??? Bajes/handloos/kayleigh junky/tommy psycho enz enz.


En de wending dat hij er achter komt dat alles alleen goed gaat als hij niet in zijn jeugd omgaat met Tommy en Kayleigh? Waarom zou alles dan opeens goed gaan? Wat weten we eigenlijk aan het einde van de film? Helemaal niets. Hoezo happy end? Gewoon een totaal nietszeggend end.


Evan probeert samen te zijn met kayleigh daar zoekt hij de hele film naar. Daar gaat de film over. Dat lukt niet, dus hij geeft het op.
OF het een happy end is. Tuurlijk! Tommy en kayleigh zij niet meer bij hun kinderporno vader. Je ziet duidelijk dat zn moeder de kinderen goed opvoedt. Lenny is niet getraumatiseerd. Evans moeder heeft geen longkanker meer enz.


avatar van kijkert

kijkert

  • 3584 berichten
  • 0 stemmen

salvatore schreef:
(quote)

Zucht.. hij had dat dagboek toch veel eerder geschreven. Toen hij zijn handen opblies ging hij terug in de tijd waar hij zn handen nog wel had. Geen plothole dus.



Dat zeg ik ook niet, ik zeg dat je ALLES kunt bedenken in dit soort films, het verhaal, of juist het gebrek aan verhaal, zorgt daar wel voor.



(quote)

Wordt het dan niet iets te veel van het goeie. Vind ik maar erg vergezocht. En zit er niet al genoeg afwisseling in??? Bajes/handloos/kayleigh junky/tommy psycho enz enz.

Ik vind er helemaal geen afwisseling in zitten.

Als het verleden anders verloopt wordt de toekomst anders, dat begrijpt een kind, en wordt hier tot vervelends toe uitgelegd.

(quote)



Evan probeert samen te zijn met kayleigh daar zoekt hij de hele film naar. Daar gaat de film over. Dat lukt niet, dus hij geeft het op.
OF het een happy end is. Tuurlijk! Tommy en kayleigh zij niet meer bij hun kinderporno vader. Je ziet duidelijk dat zn moeder de kinderen goed opvoedt. Lenny is niet getraumatiseerd. Evans moeder heeft geen longkanker meer enz.


Dat weet je allemaal helemaal niet, bovendien zal er wel weer iets anders misgaan. Zo zit het leven nu eenmaal in elkaar.


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

Ja maar wat wil je daarmee zeggen. Dat kan je wel over honderden films zeggen met een 'happy end'