• 8.349.571 stemmen

Daikaijû Kettô: Gamera tai Barugon (1966)

Actie / Sciencefiction | 106 minuten

Genre: Actie / Sciencefiction

Alternatieve titels: Gamera vs. Barugon / 大怪獣決闘 ガメラ対バルゴン

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Shigeo Tanaka

Met onder meer: Kōjirō Hongō, Kyôko Enami en Kōji Fujiyama

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Daikaijû Kettô: Gamera tai Barugon

"Gamera burns the streets of Osaka in an instant! Barugon freezes Osaka Castle with a single gust! An underwater clash at Lake Biwa!"

Een groep schurken gaat op zoek naar een grote edelsteen ergens in de jungle. Eenmaal gevonden, blijkt dat ze niet een waardevolle steen vervoeren, maar een ei. Al gauw kruipt er uit het ei een verschrikkelijk monster, Barugon, die vakkundig de Japanse grote steden tegen de vlakte gooit. Zal de vliegende schildpad Gamera sterk genoeg zijn om Barugon tegen te houden?

imageimageimageimage

Zichzelf-Defense Force General

Zichzelf-Defense Force Commander

avatar van otherfool

otherfool

Amusante film in de Gamera reeks. Begint als avonturenverhaal en eindigt met een potje ouderwets monster knokken in de zee (al viel dat eindgevecht wel een beetje tegen). Voer voor de fans!

2,5*.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Deze wordt als de beste Gamera-film gezien geloof ik en is een vervolg op de eerste Gamera-film. Voor het eerst wordt Gamera niet als vijand beschouwd, maar als de grote superheld. Ik vond hem ook wel goed btw.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Net als deel 1 in toon sterk op deel 1 van de Gojira-reeks leek (even los van de monsters, destructie etc) is dit duidelijk een Mosura-kloon. Eerst wat eiland folklore en dan twee vechtende monsters. moet zeggen dat ik de opkomst van Barugon in Kobe (die tong !!) en de opvolgende vechtscènes halverwege de film (zo het deel 40-60 minuten) erg onderhoudend vond, onderhoudender dan de gemiddelde film. Jammer dat de held Gamera, vooral vliegend als ruimteschildpad leuk is en op de grond minder indrukwekkend is.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Je gaat deze films kijken om het gevecht tussen twee monsters in een minatuurstadje. Bij Gamera vs. Barugon moet je dan wel even geduld hebben. Want voordat deze twee monsters elkaar in de spreekwoordelijke haren vliegen, krijgen we eerst voornamelijk vrij saaie menselijke personages die elkaar in de haren vliegen. Met een lachwekkend gevecht tussen een man en een vent op krukken als gevolg. De aandacht gaat - zeker in het begin van de film - naar een hoop onsympathieke en oninteressante personages, waardoor je vrijwel meteen voor de monsters gaat juichen. De scènes met Barugon zijn meteen de leukste van de film. Uiteindelijk komt Gamera ook een keertje opduiken voor een snel en klein gevecht, maar zijn naam had in principe niet in de titel van de film gehoeven.

2 sterren.

avatar van mrklm

mrklm

In de tweede Gamera-film duurt het even voor Barugon zich werkelijk laat zien en dat maakt de rest van de film moeilijk door te komen. Het titanengevecht zelf is vermakelijk, maar niet omdat er sprake is van enige kwaliteit. Barugon (een soort rhinoceros met een tong als stormram) is een net zo belachelijke creatie als de vliegende frisbee-reuzenschildpad zelf. Wellicht valt er enige hilariteit te halen uit het feit dat dit gewoon twee mannen in rubberen pakken zijn, maar dat maakt deze film bepaald nog niet de moeite waard.

avatar van Basto

Basto

Geinig vervolg. Leuk King Kong verhaaltje weer, waarbij de hebberigheid een monster voortbrengt. Mooie animaties.

avatar van VanRippestein

VanRippestein

Leuke avonturen/monster film. Barugon is een absoluut lachwekkend: een man in een pak, naar dan uitsluitend kruipend. Je kijkt naar een kruipende man die een monster nadoet. Het is echt een feest om naar te kijken. Opvallend vond ik de 1e helft van de film, waar amper monsters te zien zijn en er ruimte gemaakt wordt voor een waar avonturenverhaal. Leuke afwisseling.