Gamera tai Gyaosu (1967)

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Noriaki Yuasa
met Kojiro Hongo, Kichijiro Ueda en Naoyuki Abe

Gamera is weer terug in Japan, en mag meteen in actie komen tegen Gyaos, een enorme vleermuis die in zijn slaap werd gestoord door een vulkaanuitbarsting. Met de hulp van een klein jongetje moet Gamera de strijd aanbinden met de verschikkelijke vleermuis, die van plan is om alle Japanse grootsteden in de as te leggen.

avatar van Horrordude
wat heeft die Gamera toch met kleine jongentjes ?

avatar van otherfool
Horrordude schreef:
wat heeft die Gamera toch met kleine jongentjes ?

En andersom?

Enfin, de 3e Gamera film vond ik een stuk minder dan de eerste 2; geen coole gevechten tussen de reuzebeesten en Gaos en zijn laserbeams zagen er werkelijk niet uit. Het jongetje is maar irritant in deze.

Misschien dat ik het nu wel heb gezien met de serie. 1*.

avatar van Vinokourov
Een iets minder sterke Gamera-film is dit, wat inderdaad veroorzaakt door ontzettende lelijke laserstralen! Geef mij maar Gamera vs. Zigra of Gamera vs. Guiron.

avatar van Mochizuki Rokuro
Geen idee wat hiermee mis is. Vond ook dit derde deel een aardige aflevering. Minder monster clashes inderdaad, maar Gyaos vond ik heel erg tof, al zou ik het zeker geen verschrikkelijke vleermuis noemen (zie synopsis). Mag bij mij gewoon in de achtertuin komen wonen, beetje flappen met zijn vleugels, lekker koel in de zomer! Júist ook die laserbeams en vooral de uitwerkingen ervan waren tof:vliegtuigen en auto's precies doormidden , maar ook zeker alle gekleurde stoom, rook (+ frambozenlimonade!), wetenschappelijk-anatomische lessen waren onderhoudend. Vond het kwalitatief eigenlijk beter dan in een gemiddelde Kaiju-film op dat vlak. Zag er verzorgd uit, Gamera zelf was minder in beeld, maar ik zie dat eigenlijk als een pré. Film verliep veel meer staccato dan andere afleveringen en ook dat beviel me beter. Leverde een soort stilering op die ook heel erg bij die monsterpoppen past. Zo'n still als deze bijvoorbeeld. Ziet er gewoon mooi verzorgd uit.

avatar van mrklm
De productie van de vorige twee Gamera-films liet al te wensen over, maar zowaar ging het duidelijk bergafwaarts met dit exploitatieprulletje dat eigenlijk een samenraapsel is van elementen uit de vorige twee films. De vuurspuwende, buitenaardse frisbee-reuzenschildpad keert terug op aarde om de mensheid te redden van Gyaos, een man in een vleermuispak met een masker van papier mache dat gewapend is met slecht geanimeerde laserstralen. Er was ook nog een excuus voor de aanwezigheid van Gyaos, maar die doet er eigenlijk helemaal niet toe. De hele film is volkomen onzin: slecht geschreven, slecht geacteerd en nog slechter gemaakt dan z'n twee voorgangers.