Gamera tai Daikaijû Giron (1969)

Alternatieve titels: Gamera vs. Guiron | Attack of the Monsters

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Noriaki Yuasa
met Nobuhiro Kajima, Miyuki Akiyama en Yuko Hamada

Drie kinderen ontdekken een vliegende schotel en worden ontvoerd door de aliens die zich nog in het schip bevinden. Gamera hoort van de ontvoering en besluit om de kinderen te gaan redden. Helaas moet hij eerst nog even afrekenen met het gevaarlijke monster Guiron.

avatar van otherfool
Waan-zin-ni-ge Gamerafilm! Waar de eerste films al niet overliepen van logica (een enorme, vliegende, buitenaardse schildpad, tja...) gaat dit deel nog net eventjes verder. Zo is er oa een turnende Gamera op de brug ongelijk te zien, inclusief perfecte afsprong (echt waar!).

Wat deze film helemaal te gek maakt zijn de onwaarschijnlijk stupide gedubte stemmen... ik kan me haast niet voorstellen dat de mono- en dialogen in het Japans van net zo'n laag niveau zijn... adembenemend grappig en ergerlijk tegelijk.

Hilarisch slecht. 0,5*.

avatar van Poisonthewell
Dit is inderdaad veruit de slechtste Gammera film die ik ken, maar daarom misschien wel nog grappiger dan de rest.

avatar van Vinokourov
Niet altijd even logisch nee, maar door het (over)vernuftige plot erg genietbaar. 2*

avatar van Vinokourov
Eigenlijk vind ik dit dus de beste Gamera-film en heb hem nu ook als niet-MST3K-versie gedownload
En dan blijkt dat er er twee verschillende dubs bestaan . In de beruchte 'Officer Cornjob'-scene zegt dat kleine meisje Kondo, ipv Koncho (wat door de heren van MST3K weer als Cornjob wordt gehoord) en zo zijn er nog wel meer wat kleine verschillen, maar wat wel weer zo is, is dat beide versies even slecht gedubt zijn. Dat dan weer wel .

avatar van Mochizuki Rokuro
"In the US release, the scene where Space Gyaos is mutilated by Guiron was removed for its graphic content." Een van de topscènes deze piepschuim snij scène. Sowieso weer een toffe verschijning die Guiron: plaatje. Die hele kaiju toestand doet me op deze manier steeds meer denken aan Robot Wars.

Verder is deze vijfde aflevering uit de reeks een hele zwakke. Echt een aanschakeling van onbenulligheden, onzinnige knulligheid en tenenkrommende kids. Ja, het blijft er leuk uitzien als een stuif-es-in knutselarij, maar als je 12 setfoto's bekijkt is dat ook prima en dat duurt geen 82 minuten. De serie is wel enorm aan slijtage onderhevig. Wordt doorbijten - nog 7 afleveringen te gaan.

avatar van VanRippestein
Mochizuki Rokuro schreef:

hehehehhe alle films een kutwaardering geven en ondertussen wel verder blijven kijken. Viezerik!

avatar van Mochizuki Rokuro
VanRippestein schreef:
Iemand moet het doen

Dit bleek overigens de allerminste uit de serie. De waardering loopt hierna weer voorzichtig op...

avatar van mrklm
Wanneer een ruimteschip op Aarde landt gaan drie kinderen op onderzoek uit. Wanneer twee van hen niet alleen aan boord gaan maar het schip zelfs eigenhandig laten vliegen (zonder enig spoor van de oorspronkelijke bemanning) komen ze terecht op de planeet Guiron, waar een soort zwaardviskrokodilmonster de wacht houdt. Maar de kids weten natuurlijk dat Gamera ze komt redden, als ze maar hard genoeg roepen. Dieptepunt in de serie waarin het verhaal werkelijk volstrekt belachelijk is. Uiteraard zijn de rubberen pakken, de amateuristische vertolkingen en de goedkope kostuums en special effects weer gewoon van de partij in deze Gamera-sequel.