Gamera tai Shinkai Kaijû Jigura (1971)

Alternatieve titels: Gamera vs. the Deep Sea Monster Zigra | ガメラ対深海怪獣ジグラ

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Noriaki Yuasa
met Koji Fujiyama, Reiko Kasahara en Keiichi Noda

Aliens vallen de aarde aan en laten Zigra, een enorme haai, los in de baai van Tokio. Gelukkig is Gamera in de buurt en kan hij de strijd met het monster aanbinden en zorgt ervoor dat de buitenaardse wezens geen voet op de aarde kunnen zetten.

avatar van otherfool
De eerste 2 Gamera films zijn best leuk, maar daarna begint de serie toch wel erg vervelend te worden. Ook deze zit weer vol met zwakke effecten en beroerde dialogen, en vooral ook weer met bijzonder irritante kids.

1*.

avatar van Vinokourov
Hoe kun je Gamera niet tof vinden ? Dit was weer één en al hilariteit met de vliegende schildpad annex kindervriend, al zakte de film op het eind wel wat in. Qua logica (die tussenscene bijv. met wie die vis mee mocht nemen, wtf ) zit het bij deze film voor Japanse begrippen erg matig in elkaar. Maar aan de andere kant gebeurt er wel weer genoeg en krijgt de kijker zelfs een hotte Japanse babe in bikini voorgeschoteld. 2*

avatar van Mochizuki Rokuro
Gemakkelijk één van de betere Gamera-films. Sinds ik op het lumineuze idee kwam om de Gamera-serie in het vervolg samen met mijn dochtertje van 4 te gaan kijken is het weer een stuk leuker. Hier speelt voor het eerst milieuverontreiniging een rol. Na de World Expo en wereldvrede in de aflevering hiervoor voor de tweede keer maatschappelijk engagement - maar dan wel op dezelfde simplistische manier naar voren gebracht.

In deze aflevering is niet zozeer het monster (Het aan planeet Zigra gerelateerde ruimteschip en later getransformeerd tot haai) die de show steelt (en Gamera natuurlijk al helemaal niet - al staat hij de halve film koddig ondersteboven in het wat met één voetje boven de waterspiegel), nee de show wordt gestolen door Yanami Eiko die een prachtige dubbelrol vertolkt. Ze doet het met het charisma van een typische Pinky Violence vrouw al blijft het hier onschuldig - 't blijft tenslotte een kinderfilm. Ze is ook verder niet bekend, maar ik vond het een overtuigende actrice.

avatar van mrklm
Bewoners van de planeet Zigra komen de bevolking op aarde de les lezen over de vervuiling van het water op onze planeet... en op die van hun? Hun ruimteschip verandert in een haaiachtig monster dat 'vanwege een andere waterdruk' twee keer zo groot wordt als normaal. Onderzoekers van Sea World gaan (uiteraard met twee kleine kinderen) op onderzoek uit en worden zo een pion in een gevaarlijk spel dat het einde van onze planeet zou kunnen inluiden. Gelukkig hoort Gamera de hartenkreten van de kinderen en komt hij de wereld redden. Meer rubberen pakken, zwakke special effects en amateuristisch acteerwerk in een zeer goedkoop gemaakt prulletje met een flutverhaal. Maar het zou niet de laatste keer zijn dat Gamera de wereld zou redden...