What Would Jesus Buy? (2007)

Documentaire

geregisseerd door Rob VanAlkemade

Deze documentaire neemt de commercialisatie van kerstmis in de Verenigde Staten onder de loep. We volgen hierbij de prediker Billy (Bill Talen), die samen met zijn kerk het land probeert te waarschuwen voor wat hij de "shopacalypse" noemt: de ondergang van de mensen aan overconsumptie en schulden.

avatar van DwarreI
Trailer ziet er erg grappig uit

Goed gedaan! Zag hem in NY, met de kerst. Ander geluid, leuke ref, goeie docu.

avatar van Legan
Een docukomedie waarin gedurende 30 dagen Rev Billy en 'The Church Of Stop Shopping' worden gevolgd op hun kruistocht door het land. De laatste dag van hun missie is natuurlijk Kerstavond zelf.

De bedoeling is, ondanks maar ook dankzij de humor, duidelijk en helder voor eenieder. De mensen weten het wel maar ja, ... De geest is gewillig maar het vlees is zwak. Een minpunt was wel de shift van de focus in de tweede helft van de docu, van het winkelen naar Wall Mart en hun producten die zowat allemaal gemaakt worden in landen als China, India, ... Er kwam een beetje teveel 'Made in America' patriottisme wat, bij mij tenminste, wat irritatie wekte. Verder is het ook zo dat het bedrijf natuurlijk daaraan schuldig is maar dit geldt evenzeer voor al die mensen die daar kopen.

Ironisch was wel hun auto-ongeluk die ze op de weg kregen. Op een missie tegen het overconsumptie en alles erom heen, en dan worden aangereden door een vrachtwagen die op weg is om goederen te brengen aan een bedrijf. Het moet niet erger worden .

Hoe 'corny' het ook klinkt, het begint toch bij jezelf, meer bewust zijn wat alles om je heen. Kwestie van een mentaliteitsverandering.

Halleluja.

6,5 uit 10 (3,5*)

avatar van Reint
Leuke film met een paar goede momenten (als groep een plein af worden gestuurd met zo'n klein karretje achter je aan. Toch praatte Reverend Billy voortdurend 'raak'. Een goede vond ik:
''We are all in the car on our way to the next television.''

avatar van josseheijmen
Prima docu die zijn boodschap met kracht voor het voetlicht brengt.

Had weinig verwachtingen van een op het eerste gezicht typisch Amerikaans product. Vanwege de goede inborst van rev Billy en zijn volgers, en dus de goede inborst vd film viel Jesus alleszins mee.

Hilarisch: De Spears-cloon die vertelt dat zij nog tot in het volgende najaar afbetaalt op haar kerstuitgaven. En haar vroegrijpe dochtertje dat vertelt over haar stortvloed aan toys.
spoiler
-Heb jij teveel speelgoed?
-Ja, eigenlijk wel.
-Hoe komt dat?
-Papa en mama geven me gewoon teveel. En dan komt kerstmis er ook nog aan...
Dan haalt ze een duur uitziend spel onder haar bed vandaan en vraagt aan papa
: "Wat is dit eigenlijk papa?"

En: Een jongen is neergeschoten in een winkel (omdat hij ruzie kreeg met een andere klant?) waar hij een PS3 wilde kopen. Zijn eerste reactie, bloedend en wel: "Pak mijn portemonnee! Koop die PS3 voor me!"

Halleluja.

avatar van the big lebowski
Wat een slechte docu!
Het uitgangspunt is leuk, maar daarmee is alles gezegd.
In Amerika zal deze film het goed doen, maar volgens Europese normen is dit troep.
Voor de humor moet je het ook niet doen.

Ik loop nooit de zaal uit, maar deze documentaire was te onverdraaglijk om te blijven zitten...

De film komt over als een anderhalf uur durende commercial, hij zou na Oprah uitgezonden kunnen worden.

Toch nog 1,0 ster; voor het leuke uitgangspunt.

avatar van josseheijmen
Jeez big L,

vond je hem zo slecht?!

Er zitten toch ook best treffende cultuurschetsen (die trouwens evenzeer gelden voor west-Europa/ Nederland als voor de VS) in?

avatar van the big lebowski
Jij noemt al een paar 'cultuurschetsen' in je vorige post. Een bloedende jongen die om een ps3 kermt. Ik noem dat meer aapjes kijken.

Waarschijnlijk zijn het ook de persoonlijkheden van de onderwerpen die me afgeschrokken hebben.

Misschien, als ik was blijven zitten, was mijn mening iets beter geweest. Dat zullen we echter nooit te weten komen.

avatar van Pitakaas
What Would Jesus Buy is een 'grappige' docu die het kijker wil overtuigen om te ‘consuminderen’. Oftewel oproepen om je kroost niet zo enorm te verwennen tijdens de kerst. Het cynische aan de docu is dat het deze American way of life wil tegenspreken, maar dat op een nog Amerikaanse manier probeert te bewerkstellen, in de persoon van Reverend Billy. Billy is een soort linkse versie van onze Geert Wilders, alleen nog iets meer krankjorum en gekker. En dat is eigenlijk een beetje het grote probleem: Billy neemt zichzelf niet zo serieus. Dus verwacht absoluut geen docu waarin de makers proberen te vertellen dat kerstmis niet om materiële zaken draait maar om liefde etc.. Nee, het enige wat we te zien krijg is een geblondeerde kermisattractie die totaal niet de diepte in wilt gaan. Ik heb ook sterk het vermoeden dat het publiek wat op de ‘Church of Stop Shopping’ afkomt voornamelijk komt om de lachspieren te trainen, en niet om een lesje normen en waarden te krijgen. En dan blijkt deze documentaire opeens ontzettend oninteressant. Vooral omdat het totaal niet grappig is en totaal geen moeite doet om de motivaties van Billy en zijn apostelen te ontrafelen. Wat overblijft is een filmpje die de titel ‘documentaire’ niet verdient.

avatar van ArnoldusK
Komische, satirische en maatschappijkritische documentaire van een groepje toegewijde acteurs en zangers. Amen.

Ook volledig te zien op YouTube.
WHAT WOULD JESUS BUY? -- Full Movie - YouTube