Gamera Daikaijû Kuchu Kessen (1995)

Alternatieve titel: Gamera: The Guardian of the Universe

Japan
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Shûsuke Kaneko
met Tsuyoshi Ihara, Akira Onodera en Shinobu Nakayama

Gamera, de enorme vliegende schildpad is weer terug. Deze keer worden zijn goede bedoelingen echter verkeerd begrepen door het Japanse leger, dat niet beseft dat Tokio aangevallen zal worden door Gyaos, een reusachtige prehistorische vogel. Alleen Gamera kan het monster nog stoppen.

avatar van zombie
Pas op voor de britse versie van deze film (helaas heb ik die gezien) uitgebracht door 't Manga label. Hij is vreselijk slecht gedubt en voorzien van een "hippe" techno score (die ook door de dialogen heen dendert)...aaargl!

Kijk zo'n versies dan ook niet ...

Maar hop, de film. Tokyo is weer eens in gevaar. Tussen twee Godzilla aanvallen en aanvallen uit alternatieve universums blijkt er ook nog zoiets te bestaan als een Gamera. In deze film één van de goeie monsters blijkbaar, al heeft Tokyo daar weinig baat bij. Kapot moet het toch.

Wat beter dan Godzilla dit, maar meteen verliest het daarom ook wat aan fun. Blijft zeer lollig allemaal, dat wel. Vliegende reuzeschilpadden ed, ik kan er hartelijk om lachen. Maar het echte campy gevoel van Godzilla is hier toch niet te vinden.

3 kleine sterretjes voor deze film. Zeker geamuseerd, maar had graag nog iets meer nonsens gezien.

Edit: nog een leuk toeval: Japanse film uit 1995, script geschreven door Ito en met Kusanagi in de hoofdrol. Over welke film hebben we het hier

avatar van megaman
Verrassend goeie Kaiju film die beter te pruimen was dan de toch al vermakelijke Gojira flicks. Ik hoor langs me heen dat met name de effecten in deze Gamera trilogie beter zijn dan in menig Godzilla film. Hoewel ik niet altijd gecharmeerd was van sommige CGI effecten vond ik het nooit erg storend aangezien de monsters in de meeste gevallen weer old-school zijn en vreemd genoeg nog erg realistisch. Wel gaaf hoe Gyaos een nieuwe look heeft gekregen en toch de kenmerken heeft van de oude Gamera reeks. Hier en daar deed de film me gek genoeg wat denken aan Jurassic Park (exotische locatie, vrouw onderzoekt strond van het dier...) maar als dit opzettelijk was gedaan (ivm de hype van JP) dan kun je nauwelijks spreken van leentjebuur. Het viel me alleen een beetje op

avatar van Filmkriebel
Japanse monsterfilm over een Godzilla-sized schildpad die de mensheid te hulp komt tegen vleesetende vogels . Is dus een remake van oudere "Gamera" films uit de jaren '60. Ziet er bovenal uit als een rampenfilm met de nodige explosieve militaire actie en een mager verhaal dat met allerlei onzin aan elkaar hangt. Maar goed, als je elke vorm van rationeel denken even opzij kan zetten, hou je er wel een leuke film aan over. Goedkoop zou ik dit ook niet noemen: de beelden zien er (ondanks de vele maquettes) fraai uit en de effecten waren nog best aan te zien waardoor de film uitkijken geen moeite kostte. Geen grootse film maar het anderhalf uurtje amusement is zeker gegarandeerd. Weetje: het jonge meisje Asagi dat met Gamera communiceert, is de dochter van Steven Seagal.