Chiisaki Yûsha-Tachi: Gamera (2006)

Alternatieve titel: Gamera the Brave

Japan
Avontuur

geregisseerd door Ryuta Tazaki
met Kanji Tsuda en Susumu Terajima

Wanneer Toru aan het spelen is op het strand ontdekt hij een vreemde rode gloed achter een rots. Wanneer hij een kijkje gaat nemen ziet hij dat de rode gloed van een ei afkomt, waar vervolgens een baby-schildpad uit komt als hij het ei in zijn handen neemt. Hij neemt de schildpad mee naar huis en besluit het bezit ervan geheim te houden. Het geheim houden van de schildpad die hij Toto heeft genoemd wordt er niet makkelijker op als Toto abnormaal snel begint te groeien, en kleine vuurballen uit zijn mond schiet. Toru komt er achter dat Toto in werkelijkhied de zoon is van Gamera.

Hmmm, dat deze er nog niet opstond. Nadat Gamera zich meer en meer in de Gojira richting begaf blijkt dit terug te gaan naar de oorspronkelijk Gamera.

Een kindervriend, zoals de poster al aangeeft. Niet zo benieuwd naar eigenlijk

avatar van Horrordude
Inderdaad, hij staat er dan eindelijk op...
Ik kan alleen maar blij zijn met een vervolg als dese, Omdat in de voorgaande gamera films weinig verhaal zat.
Dese geef ik dus 4*

avatar van kungfuzombie
Mag dan wat meer op kids gericht zijn, het is qua film één van de betere Kaiju!

avatar van Mochizuki Rokuro
Echt een hele leuke film, deze 12e en (voorlopig) laatste Gamera-film. Weer een echte kinderfilm, maar de eerste 40 minuten hebben een hele frisse, upbeat toon en zijn veel minder knullig dan veel andere films. Geen pseudo wetenschap geklets, maar gewoon een stadje aan de zee. Weinig/geen monsters (met uitzondering van de epiloog) en veel parallellen met recente Japanse kabbel-cinema. De aanwezigheid van Susumu Terajima als de buurman bijvoorbeeld is al een breekpunt met eerdere films. Veel couleur locale, beetje magisch sfeertje (met de dode moeder) en Tazaki doet humoristische dingen met de camera (bij een skatebaan en de analoge skate-capriolen van de schildpad in de wok van papa. Het klinkt flauw, maar het is gewoon leuk. Ik zou bijna het G*-woord in de mond nemen...

Zedus is een top monster en Gamera is de gebruikelijke sul. Er is een cynisch grapmoment als Zedus Gamera katapulteert in wolkenkrabber (twee naast elkaar) met een kleine herinnering naar 9/11. Daaraan voorafgaand is het eerste gevecht met zonder meer hilarische 'kegel'-taferelen. Vast een spoiler: Zedus heeft een paarse tong....

Niet te missen, met een einde dat zo in een Kinderen voor Kinderen voorstelling zou passen. O ja, naast Terajima is ook Tomorowo Taguchi nog van de partij.

Zeker één van de betere Kaiju-films. Amen.

avatar van McSavah
Mochizuki Rokuro schreef:
O ja, naast Terajima is ook Tomorowo Taguchi nog van de partij.

Zie daarnaast toch ook zeker Kanji Tsuda staan. En Tetsu Watanabe in een klein rolletje? Heerlijke cast dus. Is deze film een beetje te doen zonder voorkennis/Gamera-ervaring?

avatar van Mochizuki Rokuro
Kanji Tsuda deed bij mij niet zo snel een belletje rinkelen. Maar ik zie dat ik minstens 100 (edit: het zijn er 27) films met hem gezien. Speelt de vader van het jongetje, heb daar blijkbaar een blinde vlek voor gehad. Kwam me niet bekend voor, maar die Kitano films zijn dan ook van lang terug. Die professor Amamiya kwam me ook al bekend voor, naam zegt me niks, misschien is imdb ook in de war. Beetje typische castlist hier op MoMe zie ik nu, maar er loopt nog een correctie voor de titel, dus dat kan ik nu niet aanpassen.

De film opent met een epoiloog die speelt in 1973 waarin Gamera zichzelf opoffert voor de mensheid/wereld, terwijl hij Gyaos verslaat, zie Gamera tai Gyaosu (1967). Als je verder weet dat Gamera een kindervriend is (en andersom) en dat het een roterend-vliegende onhandige schildpad is weet je eigenlijk wel genoeg. Het sluit min of meer aan bij de Gyaos film, maar staat op zichzelf. Juist omdat dit veel meer dan welke Gamera (of Gojira) film een moodpiece is met wat rommelende monsters. Er zitten wel wat wetenschappers en politici in, maar ze zijn op een aangename manier gemixt.