Gamera 3: Iris Kakusei (1999)

Alternatieve titel: Gamera 3: The Awakening of Iris

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Shûsuke Kaneko
met Ai Maeda, Shinobu Nakayama en Ayako Fujitani

Het schoolmeisje Ayana, wiens ouders zijn gestorven tijdens een actie van Gamera, een schildpad-achtig monster dat over de mensheid waakt, vindt in een mystieke grot een geheimzinnig ei, dat volgens haar pleegfamilie, die de taak heeft de grot te bewaken, een demoon herbergt. Ayana besluit het ei uit te laten broeden, waardoor deze demoon, die ze Iris noemt, tot leven wordt gewekt. Via Iris probeert Ayana vervolgens wraak te nemen op Gamera.

avatar van Hemdale
Opvallend verbeterde special effects in deze Gamera. Voor de rest ook weer erg vermakelijk, wat ik van de meeste Gamera's wel vind die ik tot nu toe gezien heb, net als de Gojira's btw. Ik blijf het ook humor vinden zoals die Gamera maar door de stad heen huppelt en de gebouwen maar omver loopt wat hem in het pad staat.

Daar is het inderdaad allemaal om te doen.

Gisteren begonnen maar in slaap gesukkeld. Niet dat de film zo slecht was, maar ik was vooral erg moe. Al is het ook wel zo dat die Gamera en Gojira films meestal wat lauw beginnen.

Vooral opvallend dat er hier extra veel vernield en opgeblazen wordt. Meestal blijven de meeste mensen gespaard, maar tijden de eerste vuurraid van Gamera zie je een hoop lijken de lucht in vliegen.

Duurt ongeveer tot de laatste 40 minuten voor het echte feestje begint, maar dan is het echt lachen. Gamera stormt Kyoto binnen, Iris is weer een erg leuk monster, en de hele boel gaat weer plat, met extra vernieuwde CGi impulsen. Ziet er inderdaad allemaal iets beter uit (verre van indrukwekkend, maar kom), maar het is toch vooral dat immorele beest dat Kyoto neertrappelt onder het mom de mensheid te redden, dat de show steelt.

3.5* voor deze. Legion was op zich het leukere monster, maar de vernieling is hier op grotere schaal, dus levert dat meer sterren op.

avatar van Horrordude
Nieuwe Gamera film komt binnenkort, 2006 zeggen ze

avatar van Mochizuki Rokuro
Heeft weinig meer met voorgaande Gamera films van doen. Misschien jammer, maar eigenlijk levert het wel een betere film op. Vooral het tweede deel heeft veel heftige monsters en vernielingen. Niks meer van de rubberen kindervriend terug te vinden die als vrolijk tollende schildpad de ruimte invliegt.

Gamera is hier dus meer een alternatief voor Gojira, terwijl de voorgaande twee delen van Kaneko's Gamera dichterbij het origineel bleven (en daardoor minder goed verteerbaar waren voor hun tijd).

Niet gek dan te bedenken dat Kaneko na dit deel gevraagd werd een deel van de Gojira reeks (van de concurrerende studio) te maken: Gojira, Mosura, Kingu Gidorâ: Daikaijû Sôkôgeki (2001) (een van de betere in die reeks overigens).

avatar van megaman
Deze film vond ik ietwat langdradiger (en ook vreemder) dan de twee voorgangers maar als het gevecht begint met Iris krijg je weer het nodige spektakel te zien. Het hele "Gamera heeft de wereld gered maar is nu weer onze vijand" begint wel 'n beetje te irriteren moet ik zeggen. Verder vond ik deze film, net als de meeste Japanse Kaiju flicks, wel erg leuk om te kijken. Het menselijke en emotionele aspect lijkt wel beter te werken in deze Gamera trilogie dan in mening Gojira film. Hoewel laatst genoemde films natuurlijk erg spectaculair zijn, vind ik de latere Gamera delen toch wat beter.

avatar van Filmkriebel
Derde film van de trilogie bekeken, een kruising tussen monsterfilm en rampenfilm. Net als de tweede film (2*) viel ook deze tegen zij het om andere redenen: lange aanloop, tien minuutjes Gamera actie en dat is het! De apocalyptische reuzenschildpad komt wel heel weinig aan bod en er gaat nauwelijks dreiging uit deze vijand. Daarentegen verkoos men tijd te investeren in onzin-plotlijnen zoals de mentale band meisje-monster en het beschouwen van Gamera als de vijand. Nee, de beste herinneringen van de hele reeks zitten in de eerste film (3*), de twee andere delen stellen werkelijk niks voor.