American Animals (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Misdaad

geregisseerd door Bart Layton
met Evan Peters, Barry Keoghan en Blake Jenner

Terwijl Spencer en Warren van een ander leven dromen vatten ze hun studies aan in dezelfde stad, achtervolgd door de angst dat ze voorgoed onbeduidend zullen zijn. Een rondleiding in de waardevolle boekencollectie van Spencers school brengt de vrienden op een idee. Ze plannen een van de meest gedurfde kunstroven uit de recente geschiedenis met de speciale collectie van de universiteitsbibliotheek als doelwit. Ze werven twee andere vrienden aan om de klus te helpen klaren. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

avatar van notoirefilmhater
Uitstekende film met spannende ondertoon die niet zo zeer gaat over de beroving zelf, maar dieper ingaat op de frustratie en relatieve uitzichtloosheid van alledag waarin veel vooral jonge mannen zich in de Westerse wereld bevinden. Je zou bijna denken dat Jordan Peterson co-writer is geweest.

avatar van panjoe
notoirefilmhater schreef:

Jordan Peterson schrijft daar niets dieps of interessants over though; hij profiteert er alleen financieel van.

avatar van Rickazio
Nogal saai...

avatar van macrobody
Interessant. Twee vrienden die niet alleen fantaseren over een inbraak in de bibliotheek van de school maar het ook daadwerkelijk uitvoeren. Dat zoiets ook vaardigheid en oefening vraagt blijkt wel uit het relaas van de echte daders die aan het woord komen en worden vertolkt door acteurs. Geen wilde achtervolgingen, geen explosies, maar een verhaal wat mij betreft boeiend genoeg was voor een verfilming.

avatar van vranque
Wow. Ik was al om bij de poster. Geweldige film. 4*

avatar van schumacher
Niet mijn ding.
Te saai.

Uitstekende film waarin vier jongens hun leven een draai willen geven en besluiten een diefstal te plegen. Gebaseerd op een boeiend waargebeurd verhaal waarbij de direct betrokkenen zelf ook aan het woord komen. De film laat goed zien wat het inhoudt om een roof zoals deze te plannen en uit te voeren en ook wat het met de jongens zelf doet. Redelijk spannend, ook omdat je niet weet hoe het gaat aflopen (met de heist zelf als hoogtepunt).

nice post

avatar van IH88
“Do you ever feel like you are waiting for something to happen, but you don't know what it is? But it's that thing that could make your life special."

Intrigerende film over een stel studenten, die willen inbreken in de universiteitsbibliotheek om een aantal kostbare boeken te stelen. Het is interessant om te zien wat deze studenten drijft, en de scenes/interviews met de echte personen voegde ook echt iets toe aan het verhaal.

Fictie en realiteit vloeien moeiteloos in elkaar over, en soms lijkt het bijna een documentaire. American Animals laat ook zien hoe moeilijk het is om een overval te plegen, en de voorbereidingen zorgen voor de nodige humoristische scenes. De overval zelf is spannend in beeld gebracht, en dat alles helemaal mis gaat zal niemand verbazen. Reservoir Dogs wordt genoemd, maar dit zijn uiteindelijk toch een stel amateurs die grote fouten maken. Sterk geacteerd door Peters, Jenner, Keoghan en Abrahamson.

avatar van knusse stoel
"Nooit weer ga ik met deze mensen een beroving opzetten"!
Dat zullen gedachten zijn die enige van onze hoofdrolspelers hebben gehad. Een pracht van een film en daarbij een prima verhaal, boeiend, goed gespeeld en.....waar gebeurd.
Kijk eens naar het rijtje namen van de acteurs; Evan Thomas Peters ("American Horror Story"), Barry Keoghan en Blake Jenner. Zeker weten dat we deze namen nog vaak tegen zullen komen in de toekomst.
Van ons een 8!.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Moralistische misdadigers.

Dat regisseur Layton een documentaire kan maken, weten we sinds zijn sterke debuut. Ook hier bouwt hij alles goed op, maar de genremix die hij er dit keer van maakt - een misdaaddrama met een vleugje docu - werkt lang niet altijd. Dat komt omdat je om de haverklap wordt getrakteerd op interviews met de echte hoofdrolspelers die dit waargebeurde drama kennelijk kracht moeten bijzetten, maar er juist de vaart uit halen en weinig toevoegen.

Wat rest is een ietwat saai doch realistisch verteld verhaal, waarin een aantal jongens besluit de dagelijkse sleur te doorbreken door een niet al te ingewikkelde maar spannende overval te plegen. Wegens gewetensbezwaren valt dit echter niet mee. Juist deze invalshoek redt de film deels, maar het blijft onduidelijk welke kant American Animals op wil. De moralistische ondertoon begint op een gegeven moment namelijk een beetje tegen zich te keren.

**½

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.