Waga Seishun ni Kuinashi (1946)

Alternatieve titel: No Regrets for Our Youth

Japan

geregisseerd door Akira Kurosawa
met Setsuko Hara, Susumu Fujita en Takashi Shimura

Yukei, een goed opgevoede dochter van een Universiteitsprofessor, is geschokt als haar vader wordt ontslagen uit zijn functie door zijn politieke lessen, en zelfs nog meer als haar verloofde, een van de studenten van haar vader, wordt gearresteerd en daarna geëxecuteerd als een spion. Ze besluit Kyoto te verlaten en gaat bij de ouders van deze jongen wonen in een klein dorp. Maar het leven heeft ook daar nog vele problemen voor haar.

avatar van Vinokourov
Mindere Kurosawa dit. Het plot is lastig te volgen en maakt denk ik meer sense voor Japanners... Het komt ook niet allemaal over, al heb je wel een idee met welke bedoeling Kurosawa deze film had willen maken. Tot slot heeft deze film een bizarre scene waarbij de protagoniste piano speelt, maar de muziek compleet out-of-sync is (of juist omgekeerd). Het ziet er onbedoeld erg lachwekkend uit en dat kan eigenlijk toch niet de bedoeling zijn geweest.

avatar van Mochizuki Rokuro
Naar eigen zeggen één van de favoriete (vroege) Japanse films van Nagisa Ôshima

avatar van Spetie
Een degelijke Kurosawa, die niet zo heel bekend is, maar zeker nog wel de moeite.

Kurosawa kan hier misschien wat minder zijn regisseurstempel op drukken, want op dat gebied vond ik het niet heel bijzonder. Het zijn echter de acteurs, die dit toch nog een hoger niveau weten te tillen. Zowel Setsuko Hara, als Susumu Fujita weten hun personages erg overtuigend neer te zetten. Daarbij wordt hun rol bemoeilijkt door het feit dat ze hun karakter in een jonge versie moeten spelen en tien jaar later. Beiden doen dat echter zeer overtuigend, waarbij Hara mij overigens nog nooit heeft teleurgesteld en daarom ook mijn favoriete Japanse actrice is.

Verder is het nog interessant om te zien hoe het eraan toe ging in Japan, zo net na de Tweede Wereldoorlog en de bekende dramatische afloop voor Japan.

Antifascistisch politiek pamflet van Kurosawa, waarin een jonge vrouw zich geconfronteerd ziet met de keuze tussen een idealistische activist of een conservatieve opportunist. Het komt mij voor dat de film toegankelijker is voor insiders in de Japanse geschiedenis rond de Tweede Wereldoorlog, dan voor buitenstaanders. Dat wordt mede veroorzaakt door het feit dat Kurosawa te vaak kiest voor sprongen voorwaarts, daar waar wat meer uitleg/diepgang volgens mij op zijn plaats zou zijn geweest.
Film is vooral de moeite waard door de aanwezigheid van Setsuko Hara, die weliswaar in haar acteerwerk nog niet de grote hoogte bereikt van de Ozu-trilogie, maar toch al wel dicht in de buurt komt.