• 159.509 films
  • 9.818 series
  • 29.120 seizoenen
  • 608.801 acteurs
  • 355.346 gebruikers
  • 8.900.848 stemmen
Avatar
 
banner banner

Waga Seishun ni Kuinashi (1946)

Drama | 110 minuten
3,31 34 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 110 minuten

Alternatieve titels: No Regrets for Our Youth / No Regrets for My Youth / No Regrets for Lost Youth / わが青春に悔なし

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Akira Kurosawa

Met onder meer: Setsuko Hara, Susumu Fujita en Takashi Shimura

IMDb beoordeling: 7,1 (3.847)

Gesproken taal: Japans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Waga Seishun ni Kuinashi

Yukei, een goed opgevoede dochter van een Universiteitsprofessor, is geschokt als haar vader wordt ontslagen uit zijn functie door zijn politieke lessen, en zelfs nog meer als haar verloofde, een van de studenten van haar vader, wordt gearresteerd en daarna geëxecuteerd als een spion. Ze besluit Kyoto te verlaten en gaat bij de ouders van deze jongen wonen in een klein dorp. Maar het leven heeft ook daar nog vele problemen voor haar.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Yukie Yagihara

Ruykichi Noge

Professor Yagihara

Madame Yagihara

Police Commissioner 'Poison Strawberry' Dokuichigo

Minister of Education

Professor Hakozaki

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Mindere Kurosawa dit. Het plot is lastig te volgen en maakt denk ik meer sense voor Japanners... Het komt ook niet allemaal over, al heb je wel een idee met welke bedoeling Kurosawa deze film had willen maken. Tot slot heeft deze film een bizarre scene waarbij de protagoniste piano speelt, maar de muziek compleet out-of-sync is (of juist omgekeerd). Het ziet er onbedoeld erg lachwekkend uit en dat kan eigenlijk toch niet de bedoeling zijn geweest.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18912 berichten
  • 14433 stemmen

Naar eigen zeggen één van de favoriete (vroege) Japanse films van Nagisa Ôshima


avatar van Spetie

Spetie

  • 38582 berichten
  • 5288 stemmen

Een degelijke Kurosawa, die niet zo heel bekend is, maar zeker nog wel de moeite.

Kurosawa kan hier misschien wat minder zijn regisseurstempel op drukken, want op dat gebied vond ik het niet heel bijzonder. Het zijn echter de acteurs, die dit toch nog een hoger niveau weten te tillen. Zowel Setsuko Hara, als Susumu Fujita weten hun personages erg overtuigend neer te zetten. Daarbij wordt hun rol bemoeilijkt door het feit dat ze hun karakter in een jonge versie moeten spelen en tien jaar later. Beiden doen dat echter zeer overtuigend, waarbij Hara mij overigens nog nooit heeft teleurgesteld en daarom ook mijn favoriete Japanse actrice is.

Verder is het nog interessant om te zien hoe het eraan toe ging in Japan, zo net na de Tweede Wereldoorlog en de bekende dramatische afloop voor Japan.

3,5*


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12505 berichten
  • 7509 stemmen

Antifascistisch politiek pamflet van Kurosawa, waarin een jonge vrouw zich geconfronteerd ziet met de keuze tussen een idealistische activist of een conservatieve opportunist. Het komt mij voor dat de film toegankelijker is voor insiders in de Japanse geschiedenis rond de Tweede Wereldoorlog, dan voor buitenstaanders. Dat wordt mede veroorzaakt door het feit dat Kurosawa te vaak kiest voor sprongen voorwaarts, daar waar wat meer uitleg/diepgang volgens mij op zijn plaats zou zijn geweest.

Film is vooral de moeite waard door de aanwezigheid van Setsuko Hara, die weliswaar in haar acteerwerk nog niet de grote hoogte bereikt van de Ozu-trilogie, maar toch al wel dicht in de buurt komt.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4346 berichten
  • 4601 stemmen

Vroege Kurosawa is een zeer politieke film en komt vooral in de tweede helft op gang, na het nogal fragmentarische en soms ook wat saaiige eerste deel. De beste scenes zijn die op het platteland, Yukie die beschimpt wordt door de dorpelingen, het planten van de rijst, de verwoeste rijstvelden. Verder ook wel interessant vanwege de vroege rollen van bekende acteurs als Takashi Shimura, te zien in zo'n beetje elke Kurosawa volgens mij, Haruko Sugimura en natuurlijk de immer bevallige Setsuko Hara.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12390 berichten
  • 5313 stemmen

Laatste half uur brengt hem op 3,5 sterren. Sterke scènes met alle ontberingen op en om het veld. Verder ook wel een sterk combi van een drama en jongensboek met jonge mensen die hun idealen en dromen niet vervuld zien gaan (ik moest aan Soldaat van Oranje denken), dat duidelijk van invloed is geweest op latere westerse films die een lange historische tijdspanne in beslag nemen. De vaste hand in regie (het vertellen van het verhaal én de montage, al deed hij dat laatste niet zelf) had hij hier nog niet, maar dat zou niet lang meer duren.


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 5486 berichten
  • 2153 stemmen

Een film waarbij ik regelmatig moest denken aan grote Russische auteurs zoals Dostojevski (het zoeken naar idealen van vervulling waarbij het politieke en het persoonlijke verweven raken in Demonen – vijf jaar later zou Kurosawa diens De idioot verfilmen) en Tolstoj (het streven naar een soort mystieke opoffering in zijn Wederopstanding). Binnen de zware politieke lading van met name de eerste helft zijn het vaak de lyrische momenten die de meeste indruk maken: de studenten die door een schaduwrijk bos rennen, de intieme nachtelijke scène tussen Noge en Yukie halverwege de film, de trieste middernachtelijke begrafenis van Noge's asresten, en natuurlijk het nachtelijke werk in het veld. Voor mij persoonlijk waren de politieke en de persoonlijke aspecten even relevant en even treffend, en naast het uitstekende werk van Setsuko Hara en Susumu Fujita krijgt ook het enigszins benepen karakter van Itokawa (Akitake Kono) steeds meer diepte. Mooi vroeg werk van Kurosawa.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13038 berichten
  • 3809 stemmen

Het begin is nogal rommelig en dat komt de film nooit meer echt te boven. De dramatiek blijft wat op afstand en de film sleept. Jammer want ergens zit er wel een boeiende prent onder verstopt (zo pal na de oorlog nogal politiek geladen en van duidelijk andere signatuur dan de films van Kurosawa uit de oorlog) maar de film zelf interesseert simpelweg niet genoeg. Vlakke vertolkingen, matig verteld en visueel niet heel bijzonder. 2,5*.