Spookies (1986)

Verenigde Staten / Nederland
Horror

geregisseerd door Eugenie Joseph, Thomas Doran en Brendan Faulkner
met Felix Ward, Dan Scott en Maria Pechukas

Wanneer de verjaardag van de jonge Billy vergeten wordt door zijn ouders, rent hij weg van huis. Hij raakt verdwaald in het bos en wordt achtervolgd door verschijnselen die hem richting een oud huis drijven. Daar wacht hem een gruwelijk verjaardagscadeau. Ondertussen rijdt een groep tieners rond om ergens te kunnen feesten wanneer ze dichtbij het oude huis komen. Ze besluiten naar binnen te gaan, en één voor één worden ze het slachtoffer van een kwaadaardige magiër, die slachtoffers naar het huis lokt door middel van zijn gevaarlijke nazaten. Hij noemt ze de 'spookies'...

Deze wil ik zien.

Ziet er lekker knullig, vaag en smakeloos uit.

damon
dat is het ook

avatar van kungfuzombie
Vooral vaaaag!
Verhaal is er namelijk niet. Mensen gaan een huis in en worden opgejaagd door allerlei monsters. Leuke special effects trouwens

Zombies die scheten laten!

avatar van brucecampbell
Hilarische en fantastische cheesy low-budget horrorkomedie!
Een verhaal is er helemaal niet, enkel een stelletje z-acteurs die een huis binnendringen en één voor één het slachtoffer worden van allerlei demonen, zombies en andere "dingen". Ik heb me gewoon kapot gelachen met die zombies die scheten laten en daarna oplossen in wijn, een zombie die plots tevoorschijn komt en mama roept en tientallen andere dingen. Verwacht geen hoogstaande horror, maar een ultra cheesy filmpje waarmee je gegarandeerd in een deuk ligt.

avatar van stephan73
Als filmmaker heb je veel te verduren en kan je soms je film niet afmaken, om wat voor een reden dan ook. Dat is blijkbaar ook met Spookies gebeurd. Ooit begonnen als een film Twisted Souls door regisseurs Thomas Doran en Brendan Faulkner, maar die konden hem om wat voor een reden niet afmaken. Waarom daarna Eugenie Joseph gevraagd werd de film af te maken en te veranderen in Spookies is me vreemd (IMDB geeft daar te weinig info over).
Normaal gesproken zou in film, die onder zulke omstandigheden gemaakt is, rommelig en een slap zooitje zijn. Maar Spookies is dat niet, integendeel! Spookies is een hele fijne horror/komedie met erg leuke effecten en een goed sfeertje. De film deed me af en toe denken aan een bloederige versie van de Ghoulies.

Ik moet FatMike bedanken dat hij deze film had uitgekozen om te bekijken, want de laatste tijd waren zijn keuzes niet allemaal films die ik echt goed vondt. Maar dit keer was het een erg goede keuze!

avatar van Vascago
Erg leuke film met veel sfeer en af en toe wat lekkere gore. Het acteerwerk en de dialogen zijn van een dergelijk niveau dat je continue in een deuk ligt. De monsters en de special effects zijn van een stuk hogere kwaliteit dan je zou verwachten. Die zien er gewoon erg goed uit zelfs. De soundtrack is ook passend. Verhaal is er niet, maar dat mag de pret niet drukken. Gewoon kijken !

avatar van erik1677
Deze film heb ik ook al wat jaartjes op vhs, en gaat nooit vervelen.
de soundtrack, de sfeer, het sporadische gore, de creaturen, het is allemaal in orde.
Acteerwerk is natuurlijk weer nul comma nul maar dat maakt me geen bal uit.
heerlijke horrorfilm

avatar van erik1677
Trouwens wat een lelijke hoes hier

avatar van movie acteurs
Cheesy, onbekende horror. Valt meestal wel op dat onbekende low budget horror echt wel wat hebben. Vooral het sfeertje en soundtrack is best goed. Ook het verhaaltje is leuk verzonnen. Voor de rest is de film cheesy, hilarisch en kijkt het ook gewoon lekker. Sowieso nooit moeite met dit soort filmpjes gehad. Leuk wegkijk filmpje. 3,5.

Onbegrijpelijk dat er meer dan een regisseur aan te pas moest komen, om dit broddelwerkje te maken, en ze zaten met zich zelf te spelen, geloof ik want wat er achter de camera gebeurd is een opeenvolging van onbetekenende en oninteressante gebeurtenissen.Mensen die deze film een hoge waardering geven, hebben hulp nodig. Ik adviseer een shock therapie. Wat een onbegrijpelijk en adembenemend zooitje is deze film. Stompzinnige, leeghoofdige karakters (ook nog eens vertolkt door super slechte acteurs) een vehaal (dat er niet is), doorzichtige en slecht gemaakte grime en monsters, en een soundtrack die geschreven lijkt door een 5 jarige. laat ik een ding niet overmeld laten: ik ben een liefhebber van de ouderwetse 80 er jaren horror, dus mijn kritiek komt niet uit de lucht vallen. Er zijn in dit decenium vele slechte horror films gemaakt, maar deze behoort toch zeker tot de allerlaagste categorie. Let ook eens op die overduidelijke fouten: zombies die opstaan uit hun graf met smetteloos schone en gestreken kleren, en terwijl het meisje op het einde van de film uit het oude huis vlucht giert de wind, echter de bladeren aan de bomen geven geen krimp. Super slechte film, en niet eens leuk slecht.

avatar van brucecampbell
Alles wat jij opnoemt maakt het juist zo leuk....

Ik begrijp het maar wat B-films zoals Without Warning, The Being of Galaxy of Terror zo leuk maakte heeft deze film niet..maar dat is natuurlijk kwestie van smaak.

avatar van PEN15
Lijkt me best een interessante film. Spijtig dat deze nooit op dvd is uitgebracht.

avatar van Richard_Voorhees
Lijkt me een leuke vergeten film. Binnenkort maar eens opzoeken!

avatar van FillumGek
Werkelijk alles in Spookies straalt de knulligheid uit van een jaren '80 B-horror, zelfs de titel. Klassiek spookfilmpje waarin kartonnen graftombes worden opgelicht door kunstmatige bliksem en een evil lord vanuit zijn stoel regeert over een stel griezels terwijl hij ook nog ergens een bruid heeft liggen. Dat is het verhaal, en toch was ik na een half uur helemaal de weg kwijt door de chaos...

Want dieper is het verhaal echt niet. Er gebeurd zo ontzettend veel dat sommige scenes amper verband lijken te hebben, vaak slaat het zelfs nergens op. Een indrukwekkende partij creatures worden opgetrommeld om de zoutloze cast te verjagen en daar zit alle kracht in van deze film. De variatie is heerlijk fris en de make-up is werkelijk erg goed. Nooit eng of freaking real maar altijd Halloweenkostuum-achtig cool. Bloederig wordt het nergens en slachtoffers gaan niet spectaculair dood, alle focus ligt op het creature-design.

De soundtrack versterkt de cheesy sfeer nog wat meer. Het is alleen zo jammer dat het geheel als een zooitje aanvoelt. Erg chaotisch zonder diepgang aan het verhaal of misschien erger nog, een goedwerkende cast. Alle punten gaan dan ook naar sfeer en de overtuigende creatures.

avatar van PEN15
Spookiemonsters

Heb deze al tijden graag willen zien om de geruchten dat deze film eigenlijk Twisted Souls zou gaan heten. Een andere regisseur heeft het werk later opgepakt en afgemaakt met een ander verhaal en acteurs, vandaar de rare "chaos" waar de meesten het hier over hebben. Er lopen nu twee films in elkaar over, maar soms heb ik het gevoel of het er zestien zijn en de geknipte stukken niet meer in de juiste volgorde zijn geplakt. Er is om deze reden uiteraard geen enkele wisselwerking met de "tieners" die het huis bezoeken.
Moviecliché ergernis van de hoogste orde: die godvergeten deuren die spontaan dichtslaan en niet meer zijn te openen, terwijl een moment later iemand door die deur heen duikt en je duidelijk kunt zien dat het flinterdun piepschuim was.
De bewerkingen van Eugenie Joseph zijn bijna lachwekkend te noemen, het resultaat is een soort bride of re-animator drama, met een absurde "tovenaar", een "were-cat" en een bootlading aan bedroevend slecht geschminkte zombies. Serieus, je moet het zien om te geloven, het is alsof de zombies blauw zijn geverfd zoals in night shadows en dat Joseph dacht, hey weet je wat, dan maken we de hele beeldkwaliteit toch ook blauw? De grand finale is een lachwekkende joke te noemen; tien minuten lang een leger levende doden die proberen de bruid te pakken begeleid door slechte thriller-muziek van MJ. het lijkt wel een filmscenario van Brian Yuzna. Echt jammer, want als indiemovie Twisted Souls had het bijna een voldoende verdiend. interessant linkje en 2**

avatar van Noodless
Neen, dit was het niet.
Oubollig, lachwekkend gemaakt waarbij het verhaal natuurlijk niet veel voorstelt. Vooral de wijze waarop het gepresenteerd wordt, lijkt wel echt een chaotisch plakwerkje van verschillende stukjes waarin creaturen afrekenen met verschillende personages. Een lijn zit er helemaal niet in. Wie er van houdt, kan zich opmaken voor toch heel wat hilarische momenten en opzienbarende tot belachelijke creaturen. Op gegeven moment lijkt de videoclip Thriller van Michael Jackson wel heel dichtbij, al is daar wel mee aandacht geschonken aan make-up. De creaturen zien er eigenlijk niet uit. De personages zijn helemaal een lachertje en het maakt ook niks uit wie het loodje legt want onderling is er geen band te bespeuren en zeker al niet bij de kijker. 3/10