Prophecy (1979)

Horror

geregisseerd door John Frankenheimer
met Robert Foxworth, Talia Shire en Armand Assante

Robert Verne krijgt een baantje aangeboden om een rapport op te stellen rond een eigendomsconflict tussen een papierfabriek en de lokale indianen. Verne en zijn vrouw Maggie gaan het bosrijke gebied in en starten hun onderzoek. Ze ontdekken gauw dat het hele gebied vergiftigd is door grote hoeveelheden kwik in het water, waardoor de dieren misvormde jongen op de wereld zetten. In het bos dwaalt ook een monster rond...

Persoonlijk vind ik deze film een van de beste uit die periode,nog van die ouwerwetse schrik effecten.
Van mij krijgt hij een 8.

avatar van brucecampbell
negatief aan dit soort films is dat het bijna altijd in het donker te doen is, positief is dat er toen nog geen cgi effecten waren en dat de horror veel inventiever was dan nu. een 3

avatar van kirk douglas
prachtige monsterfilm in beste jaren 70 stijl de effecten zijn soms erg gedateerd maar dat doet deze film geen afbreuk. hij is alsnog eng en duister.

avatar van Halcyon
Fantastische poster die gestolen lijkt van die van Alien, ook uit '79 trouwens. Ik verwachtte een typisch pulpfilmpje, maar uiteindelijk bleek Prophecy toch betrekkelijk serieus te zijn.

De film past perfect in het straatje van de ecohorror uit de jaren '70. Als reactie op de alarmerende berichten rond milieuvervuiling gingen genreregisseurs massaal aan het werk met het inblikken van filmpjes waarin Moeder Natuur wraak neemt op de mensheid. Een van mijn favoriete subgenres moet ik bekennen. Ondertussen heb ik er dan ook al enkele achter de kiezen, maar Prophecy is toch een van de betere op narratief vlak. Het scenario zit behoorlijk goed in elkaar en dat wordt ondersteund door de solide personages en de vertolkingen (waaronder die van de verlegen Talia Shire).

Op het gebied van spanning en smerigheid moet Prophecy helaas de duimen leggen tegenover vele genregenoten. Het monster, dat eruit ziet als een grizzlybeer met een varkensneus, zag er betrekkelijk inspiratieloos uit. Best gek, want als je er even over nadenkt klinkt het vrij bizar. Ik denk dat ik het liever wat "buitenaardser" gezien had. Maar goed, uiteindelijk blijft Prophecy wel boeiend door het interessante verhaaltje en de terechte maatschappijkritiek.

avatar van Filmkriebel
Ouderwetse horror, die tegen mijn verwachtingen in, meeviel. Al zijn de laatste 20 minuten de flauwste van de film. Het ecologisch verhaal dat erachter stak, was vrij geloofwaardig, en op het moment dat Maggie, die zwanger bleek, erachter kwam welke gevolgen kwik kon hebben voor haar eigen baby zat het zelfs nog beter . Hoe jammer dat de makers hier niet dieper op ingegaan zijn om spanning op te bouwen. Eénmaal het monster ten tonele verschijnt, blijven de verrassingen uit... Je weet hoe het allemaal gaat in zo'n films.

De werkelijke horror in de film is wat voor schade een vergiftigde natuur kan aanrichten en daar slaagde Frankenheimer dan weer wel om een koele rilling door mijn ruggegraat te jagen.

avatar van wendyvortex
Nogal tamme horror-film over een kruising tussen Bigfoot en een salamiworst die een bos terroriseert.
Eco-sausje eroverheen en klaar.
Regisseur John Frankenheimer heeft een aantal geweldige films gemaakt (The Train, Seconds, The Gypsy Moths, Black Sunday) maar is voornamelijk bekend voor The French Connection....deel 2.
Dit heeft ie waarschijnlijk voornamelijk voor het geld gedaan.
Cliché tot en met en te degelijk voor enige vorm van cult-status.

avatar van PEN15
Ik had door die cover hoge verwachtingen van deze 32 jaar oude monster movie. Het gaat dus allemaal slechts om een grote beer?? Terwijl je mag verwachten dat het halve bos daar gemuteerd moet zijnFilm was geschoten in Nakusp, upper arrow lake, british columbia en dat is wel te zien aan de mooie omgeving in de film. Deze prophecy zat daarentegen ook vol met slap gelul en onnodige onzin die wasbeer! was dat nou echt nodig om ons te foppen dat het die Yogi Bear was?? En wat zal PETA er van zeggen dat hij zo in de open haard wordt gegrild?. Ze hadden hier makkelijk een filmpje van kunnen maken van 12 minuten. Als ik die Bruintje beer zo zie lijkt het alsof hij zelf door die papierpersen is gevallen en gevild. Sommige momenten waren wel aardig en deden me denken aan The Thing "Lite" in een Camp Crystal Lake setting. Einde is aardig, net als de hoes die me dus eigenlijk misleid had.

Volledig mee eens!

wendyvortex schreef:
Eco-sausje eroverheen en klaar.
Dit heeft ie waarschijnlijk voornamelijk voor het geld gedaan.
Cliché tot en met en te degelijk voor enige vorm van cult-status.

avatar van alexander038
Filmkriebel schreef:

Jammer van die laatste 15/20 minuten idd want het is verder een goede film naar mijn mening.

avatar van dutchtuga
Prophecy kent een heerlijk 70's sfeertje en past perfect in het rijtje van eco-horrors uit die tijd. Na een verplichte opbouw komt de film het laatste half uur helemaal los met een op hol geslagen gemuteerde beer. Dit zorgt voor een paar memorabele scènes.

Langere recensie:

Prophecy (John Frankenheimer) – filmrecensie | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van knusse stoel
dutchtuga schreef:

Langere recensie:

En hier sluiten wij ons bij aan met het verschil dat wij een 1/2 * lager zitten.
Van 3 naar 3,5* gegaan.

avatar van alexspyforever
PEN15 schreef:

Verder niks aan toe te voegen eigenlijk. Zo heb ik het dus ook ervaren.

lezertje
joriske schreef:
Van mij krijgt hij een 8.

Vijf sterren staat gelijk aan een 10.

lezertje
Prima avonturen film met een niet misverstane eco-boodschap: Don’t mess with nature. Hoewel de twee hoofdrolspelers Talia Shire en Robert Foxworth als het echtpaar Maggie en Rob geen hoogvliegers zijn wordt de beste rol gespeeld door Richard Dysart als de ijzige fabrieksdirecteur Isely.
Verder niks geen CGI monster, maar nog gewoon echte mannen in rubberen pakken. En zo hoort het ook.

Ecohorror.

Op basis van de poster had ik eigenlijk niet zo'n heel hoge verwachtingen. Het zag er nogal goedkoop en cheesy uit, maar dat viel me eigenlijk nog best mee. De opbouw van de film is best solide, acteurs doen het naar behoren en het mysterie wordt vlot in stand gehouden.

Maar wie zich na een uurtje afvraagt waarom dit eigenlijk te boek staat als horror, zal het zich al snel beklagen. De less is more aanpak wordt een more is less en met een monster dat eruitziet als een dronken kerel in een rubberen berenpak is dat geen goeie ommezwaai. Het monster is ridicuul, de film vanaf dat punt ook.

Het is een wat vreemde omslag, want qua horror stelt dit echt helemaal niks voor. De sfeer is al snel volledig weg en wat rest is een filmpje dat de bekende paadjes bewandelt, maar qua uitwerking ondermaats is. Dat moet Frankenheimer toch ook wel gevoeld hebben?

Beetje jammer, op basis van het eerste uur een positieve verrassing, daarna een pijnlijk weg bergafwaards.