• 12.906 nieuwsartikelen
  • 168.991 films
  • 11.072 series
  • 31.727 seizoenen
  • 629.182 acteurs
  • 196.120 gebruikers
  • 9.176.730 stemmen
Avatar
 
banner banner

Maestro (2023)

Biografie / Drama | 129 minuten
2,89 175 stemmen

Genre: Biografie / Drama

Speelduur: 129 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Bradley Cooper

Met onder meer: Carey Mulligan, Bradley Cooper en Matt Bomer

IMDb beoordeling: 6,5 (65.885)

Gesproken taal: Engels, Spaans en Russisch

Releasedatum: 7 december 2023

  • On Demand:

  • Netflix Bekijk via Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Maestro

De legendarische Broadway componist Leonard Bernstein, het best bekend voor zijn werk in West Side Story, ontmoet Felicia op een feest in het jaar 1946. Hun liefdesparcours wordt gedurende 30 jaar gevolgd en ook zijn professionele leven wordt onder de loep genomen. Uit hun huwelijk onstaan de kinderen Jamie, Alexander en Nina.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Felicia Montealegre

Leonard Bernstein

David Oppenheim

Bruno Zirato

Jerry Robbins

Aaron Copeland

Adolph Green

Betty Comden

Claudio's Guest #1

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Movsin

Movsin

  • 8050 berichten
  • 8283 stemmen

Wie meer had willen genieten van de muziek van Bernstein, zal zeker ontgoocheld zijn, al is er toch één uitvoering die wel kan tellen en naar het hart grijpt.

Bernstein was ook een maestro in het zichzelf zijn en daar focust de film op, misschien wat losjes dooreen, maar eigenlijk ook die scènes met de achteloze gesprekken, konden mij , net als bij "Tàr" wel vermaken.

Pluspunt in deze film is ongetwijfeld ook de buitengewoon sterke prestatie van Carey Mulligan, die uiteindelijk in het tweede gedeelte van de film, zeker het sterkste gedeelte, imponeert en Bradley als het ware in de schaduw speelt.


avatar van Basto

Basto

  • 10942 berichten
  • 7104 stemmen

Movsin schreef:

maar eigenlijk ook die scènes met de achteloze gesprekken, konden mij , net als bij "Tàr" wel vermaken.

Dan zal ik Tar maar van mijn wishlist verwijderen…


avatar van Pecore

Pecore

  • 919 berichten
  • 1675 stemmen

Basto schreef:

Dan zal ik Tar maar van mijn wishlist verwijderen…

Niet doen! Die zal jou prima smaken gaan!


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 3873 berichten
  • 3487 stemmen

Hij is er weer hoor, de Oscar bait. Dit is het soort trage en rommelige biopic waar ik vaak tegenop zie. De laatste jaren hebben we wat frissere variaties op deze stoffige formule gezien, dus stiekem hoopte ik dat hier ook weer het geval zou zijn. Maar niet dus. De pretentieuze zwart-wit beelden en ietwat pompeuze dialogen in het eerste half uur deden me de hoop al opgeven. Technisch is over het algemeen dik in orde allemaal, de kostuums en vooral make-up zijn indrukwekkend en de muziek van Bernstein zelf wordt gebruikt, maar toch ontbreekt er voelbaar wat. De film is zo afstandelijk als de camera zelf vaak is.

Cooper gaf me soms ook een beetje de kriebels in zijn wanhopige poging een Oscar binnen te hengelen. Mulligan deed het al een heel stuk beter. Ze is goed in personages spelen die ouder zijn dan ze zelf werkelijk is, en hoewel ook zij nog wel wat overacteert in het laatste bedrijf wist ze me in elk geval altijd wel te overtuigen en op momenten zelfs echt te raken. Die Oscarnominatie gaat er wel komen neem ik aan.

Wel raar overigens dat een film die zich alleen echt op twee personages fixeert je aan het einde totaal niet het gevoel geeft dat je ook maar iemand hebt leren kennen. Het verloop van het verhaal is te veel een Wikipedia-opsomming met grote sprongen in de tijd en een gebrek aan focus. De muziek komt ook een beetje op het tweede plan.


avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

  • 2074 berichten
  • 3056 stemmen

Heerlijke lachfilm. O, wacht... het was niet grappig bedoeld?

Een Bernstein met een Groucho Marx fopneus die constant loopt te glimlachen en werkelijk alles hilarisch vindt.

"Hij speelt de klarinet." Hahaha...

Lelijk goedkoop ogend zwart-wit; een overdaad aan grijs. Naar het einde toe wordt het wel een tikkeltje beter, maar door al dat artyfarty gedoe kon ik me in niemand inleven, met name Bradley Coopers blije overacting irriteerde me. Dat houterige matrozendansje ook.


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3798 berichten
  • 1330 stemmen

Het wezenskenmerk van Leonard Bernstein als componist én als dirigent? Moderniteit! Hij was het die de klassieke traditie van het oude, ingeslapen continent durfde bezwangeren met nieuwere tendensen. Lichte muziek, dansbare muziek! De tegendraadse ritmiek van de jazz, het onweerstaanbare belcanto van de dan nog ontluikende musical, de hertaling van Shakespeare naar de straten van New York in het onvolprezen 'West Side Story', … Als dirigent vierde Bernstein de wedergeboorte van de Europese traditie vanuit een extravagant, dramatisch Amerikanisme: hoe vaak zijn de keuzes niet excessief, gericht op het versterken van pathos, genietend van het opvoeren van de dramaturgische spanningen inherent aan de respectievelijke partituren...!

Een biografische film over Bernstein moet dit leidend principe van zijn kunstenaarschap mijns inziens huldigen. Geen stereotiepe biopic dus, hoe graag we collectief ook hadden gehad dat Bradley Cooper vakkundig de levenswandel van de dirigent-componist uit de doeken had gedaan. Wat sommigen hier “rommelig” noemen, is mijn inziens een doelbewuste keuze voor 21ste-eeuws eclecticisme, of meer nog: het willen fileren van Bernsteins levenswandel conform de huidige maatschappelijke gevoeligheden. Lijkt de nadruk op Bernsteins biseksuele geaardheid in plaats van op zijn artistieke parcours een ongelukkige keuze? Niets van! Het is Coopers manier om het hier en nu te enten op een historische werkelijkheid, waarvan de feitelijkheden na te pluizen zijn in de annalen.

Bernsteins nalatenschap is immers afdoende gedocumenteerd, dus kiest Cooper een andere invalshoek – niet toevallig belichten wel meer makers tegenwoordig de feminiene blik op het mannelijke succes, gaande van ‘Jackie’ tot ‘Priscilla’. Wie wil weten wat Bernstein heeft neergezet, kan dat hoe dan ook beluisteren, bekijken of erover lezen. Bernstein als individu leren kennen – een man die overliep van intenties, worstelend met zijn polyamoureuze instincten, verliefd op de mensheid en de mogelijkheden die het leven bood, gebrandmerkt als extravert en tegelijk hunkerend naar het isolement om te kunnen creëren, ... – wordt wel degelijk iets wijzer aan de hand van ‘Maestro’.

Geen biopic uit het dozijn, wel een zeer verdienstelijke poging tot een integer portret.

3,5*


avatar van ThomasVV

ThomasVV

  • 1112 berichten
  • 494 stemmen

JJ_D schreef:

Een biografische film over Bernstein moet dit leidend principe van zijn kunstenaarschap mijns inziens huldigen. Geen stereotiepe biopic dus, hoe graag we collectief ook hadden gehad dat Bradley Cooper vakkundig de levenswandel van de dirigent-componist uit de doeken had gedaan. Wat sommigen hier “rommelig” noemen, is mijn inziens een doelbewuste keuze voor 21ste-eeuws eclecticisme, of meer nog: het willen fileren van Bernsteins levenswandel conform de huidige maatschappelijke gevoeligheden. Lijkt de nadruk op Bernsteins biseksuele geaardheid in plaats van op zijn artistieke parcours een ongelukkige keuze? Niets van! Het is Coopers manier om het hier en nu te enten op een historische werkelijkheid, waarvan de feitelijkheden na te pluizen zijn in de annalen.

Ik kan je hier eigenlijk niet goed volgen, JJ_D. Geen stereotype biopic, oké, maar wat dan wel? Een biopic die dat "leidend principe van zijn kunstenaarschap" niét huldigt? Dus geen goede biopic? Of helemaal geen biopic, maar een film over "biseksualiteit" en de daarmee samenhangende relatieproblemen? Dan zijn er wel dieper en krachtiger films denkbaar! Want al bij al werd dat thema helemaal niet zo sterk uitgewerkt! En "het hier en nu enten op een historische werkelijkheid" klinkt wel heel mooi, maar heeft voor mij eigenlijk weinig betekenis, en doet ook weinig eer aan de figuur van Bernstein! Wat is daarvan trouwens de meerwaarde?


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3798 berichten
  • 1330 stemmen

ThomasVV schreef:

(quote)

Ik kan je hier eigenlijk niet goed volgen, JJ_D. Geen stereotype biopic, oké, maar wat dan wel? Een biopic die dat "leidend principe van zijn kunstenaarschap" niét huldigt?

Dat doet deze film mijns inziens net wél, alleen al door voor een atypische, biografisch tegendraadse en toch radicaal hedendaagse invalshoek te kiezen!


avatar van Basto

Basto

  • 10942 berichten
  • 7104 stemmen

JJ_D schreef:

(quote)
Dat doet deze film mijns inziens net wél, alleen al door voor een atypische, biografisch tegendraadse en toch radicaal hedendaagse invalshoek te kiezen!

Het ontwijken van het meest interessante aspect? Wat is daar hedendaags aan?

Radicaal is het zeker, maar of het een juiste beslissing is, wil ik toch betwijfelen.


avatar van Ste*

Ste*

  • 1995 berichten
  • 1318 stemmen

Hier kwam ik echt amper doorheen. De film laat vooral losjes sfeerscheppingen zien, als een fly on the wall in het leven van Bernstein. Het is best op een naturelle manier gedaan, mensen praten door elkaar en zo, maar het grootste deel van de tijd had ik geen idee waar ik naar zat te kijken of waar het precies over ging.

Het acteerwerk en ook de transformatie van Bradley Cooper is eigenlijk zeer goed. Mensen zullen het waarschijnlijk wel overacten gaan noemen, maar ik was toch best onder de indruk van hoe hij het heeft neergezet. Maar is het als film (of biopic) leuk en interessant om te kijken? Nou nee, eigenlijk helemaal niet.

Het begin en het einde is eigenlijk nog het beste. Het zwart-witte beginstuk is qua acteerwerk en sfeer net of je echt naar een jaren ’40 film zit te kijken. Best goed gedaan en het levert wat sfeervolle scènes en shots op, maar valt er inhoudelijk chocola van te maken, mwa. De laatste twintig minuten zijn ook wel aardig, vooral te danken aan het uitstekende acteerwerk van Carey Mulligan. Ze zal het wel verliezen van de concurrentie maar ik hoop eigenlijk dat ze de Oscar wint en niet Margot Robbie of weer Emma Stone.

Maar alles daartussenin is heel erg saai. Vormtechnisch is het best goed. Acteerwerk valt te prijzen, cinematografisch is het prima in orde, maar inhoudelijk kon ik hier niks mee.

2,25*


avatar van eRCee

eRCee

  • 13387 berichten
  • 1944 stemmen

3 2 1 cut schreef:
Naar mijn idee had de film beter 'Felicia & Leonard' kunnen heten. Een meer waardige titel.

Mee eens. De titel Maestro is misleidend, omdat het in deze film om het privéleven van Bernstein en zijn vrouw gaat, niet om de muzikale carrière. Die carrière vormt wel een grondtoon die het privéleven kleurt, maar dat is het dan ook. Waarmee Bradley Cooper de mist in gaat, is dat hij kiest voor een chronologische vertelling die zo'n 25 jaar omspant. Daardoor ontstaat eigenlijk nergens ruimte voor verdieping. Als Felicia op driekwart van de film tot een uitbarsting komt, dan heb je eigenlijk geen idee hoe je die woorden moet wegen. De film lijkt dat zelf ook niet te weten. Daardoor krijgt het getoonde drama geen impact. Wat in mijn ogen veel beter werkt in een biopic is om de levensloop helemaal los te laten en de film op te bouwen rondom de essentie van wat je wil overbrengen. Maestro begint overigens heel zwak maar weet zich gaandeweg wel wat op te richten, mede dankzij het uitstekende acteerwerk. Heb in het begin ook even overwogen om er de brui aan te geven en zelfs halfweg leek het me nog een lange zit, maar heb er uiteindelijk toch geen negatief gevoel aan overgehouden.


avatar van stephan-0115

stephan-0115

  • 1356 berichten
  • 2028 stemmen

En dit moet opgaan voor een Oscar? Wat een gedrocht.. 2 uur van je leven die je nooit meer terugkrijgt.


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 5765 berichten
  • 2303 stemmen

Twee uur lang geboeid zitten kijken, maar na afloop bleef ik toch zitten met de vraag: waarom vond iemand dit levensverhaal interessant genoeg om te verfilmen? In Amerika was Bernstein kennelijk niet alleen een beroemde dirigent maar ook een grote publieke persoonlijkheid vanwege zijn televisiewerk en zijn onderwijs, maar van geen van die dingen zie je heel veel, we krijgen ook niet te zien waar zijn muzikaliteit en zijn compositorische gaven vandaan komen, zijn eigen muziek komt maar weinig aan bod, en pas op het einde krijgen we iets mee van zijn flamboyante dirigeerstijl. Zo ligt de focus voor mij vooral op zijn homo- of biseksualiteit en zijn moeizame huwelijk, maar het eerste is nou ook weer niet zó opzienbarend in het artistieke milieu waar hij in New York in verkeert, en het laatste is boeiend maar niet genoeg voor een biografische film van twee uur. Ik mis gewoon een dramatisch conflict dat duidelijk maakt waarom deze man het waard is om een biopic aan te wijden. Misschien is het ook wel voldoende dat ik geboeid heb zitten kijken, en de twee hoofdrolspelers verdienen naar mijn mening beiden hun Oscarnominaties (en misschien ook wel hun Oscars) ten volle, maar ik mis toch een bepaalde urgantie. En misschien is het ook wel zo dat ik na twee uur eigenlijk nog geen dieper inzicht in Bernsteins diepste drijfveren heb gekregen.

        Stel dat Leonard Bernstein nooit bestaan had, en iemand had dit script over een fictieve dirigent geschreven, zou het dan ook opgepikt en verfilmd zijn?


avatar van kos

kos

  • 46401 berichten
  • 8629 stemmen

Dit was het inderdaad niet echt. De film is ontegenzeggelijk met vakmanschap gemaakt en kent enkele sterke performances, maar het probleem is een beetje dat het hele prive-leven van Bernstein me eigenlijk geen donder interesseert.

En dan gaat zo'n film vol grandeur met een flinke lengte je toch aardig tegenstaan.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30756 berichten
  • 5330 stemmen

Maestro mag dan wel de titel geweest zijn van Leonard Bernstein, het dekt niet echt de lading van deze biopic. Een wat rommelige film met knip en plakwerk. Zowel visueel als verhaallijn. Bernstein was nogal een karikaturaal figuur en dan krijg je ook een aparte voorstelling van Bradley Cooper dat erover lijkt te gaan. Ik ken Bernstein te weinig en ik vrees dat Cooper al meer vereist van zijn publiek en er vanuit ging dat iedereen deze muzikale legende kende. De enige muziek die ik echt goed ken van hem is West Side Story, zoals wel meer filmfans hier. Maestro is voor mij een zeer drukke en weinig boeiende biopic geworden. Jammer!


avatar van chucknorris

chucknorris

  • 188 berichten
  • 1827 stemmen

My my, ik vond het een verschrikkelijke film. Een egoproject van bradley cooper, deels opsomming van gebeurtenissen over een veel te lange tijd, deels een mislukte poging tot kunstzinnige filmmakerij. Combinatie van regisseur/hoofdrolspeler/producent gaat zelden goed. Weet iemand hoe groot de rol van Scorsese en Spielberg was in dit project?