• 10.582 nieuwsartikelen

Met onder meer: Brendan Fraser, Sadie Sink en Hong Chau

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 16 februari 2023

Plot The Whale

Charlie is een leraar Engels, die in afzondering leeft. Hij lijdt aan morbide obesitas en eet zichzelf langzaam maar zeker de dood in. Hij ziet kans met zichzelf in het reine te komen en poogt de banden aan te halen met zijn van hem vervreemde tienerdochter Ellie.

Social Media

Alle Media

avatar van Master Blaster

Master Blaster

Ik kan me voorstellen dat veel mensen dit een goede film vinden en dat is het ook wel.

avatar van Frank1911

Frank1911

Verrassend goede film met veel emotie maar niet op een irritante manier.

avatar van K. V.

K. V.

Eindelijk deze kunnen bekijken en hij viel zeker niet tegen. Vond het een erg mooie film die toch nog iets luchtiger was dan verwacht. Het acteerwerk was erg goed. Het verhaal verveelde ook niet en ondanks dat hij bijna 2 uren duurde, stoorde het zeker niet.

Een dikke aanrader!

avatar van doedelman

doedelman

Mooie film met geweldige acteerprestaties.

Hoewel ik niet het idee had dat alle verhaallijnen altijd even interessant waren, kwam alles uiteindelijk op een hele mooie en bevredigende manier samen en tot conclusie.

De laatste scène was emotioneler dan ik me had kunnen voorstellen. Toen de credits op mijn scherm verschenen, sprak ik onvrijwillig het woord "wauw..."

Ik kan mij niet heugen dat ik ooit zo'n reactie gehad heb op een film. Überhaupt is het lang geleden dat ik op zo'n manier heb zitten huilen.

Geweldige film.

8,5 / 10

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Wat een geweldige film! Was een beetje benauwd dat het saai zou worden of voort zou kabbelen, maar dat is niet het geval.

Ik kan niet anders starten dan dat Fraser terecht zijn oscar voor beste acteur heeft gewonnen en dat de film ook terecht heeft gewonnen voor beste make up. Fraser draagt de film volledig. Het is lang geleden dat ik iemand zo overtuigd en met zoveel inlevingsvermogen zijn rol heb zien spelen. Wauw! De make up is ook perfect: ongelooflijk hoe ze Fraser hebben omgetoverd tot 'whale'. Het is knap dat de film een neutrale positie behoudt tov obesitas. Je ziet de ellende die het oplevert en je ziet de goedheid van de persoon zelf. Er wordt geen oordeel aan je opgedrongen. Je krijgt in de film één week in het leven van Charlie te zien. En de film doet (gelukkig) geen moeite om alle motieven helemaal uit te leggen. Ik dacht zelf 'waarom probeert Liz hem niet op andere gedachte te brengen' tot je je realiseert dat je 'één week in het leven van ....' ziet. Alles wat zou verwachen of vindt dat zou moeten gebeuren is daarvoor al gebeurd. Je ziet hoe Liz de situatie accepteert en haar liefde en vriendschap koestert. Ook prettig dat de film uiteindelijk hoopvol en optimistisch is: het is geen zwaar drama. Het is gelukt om een zwaar drama met voldoende luchtigheid te brengen. Ook de andere thema's komen goed uit de verf: wat vind je echt? Hoe authentiek ben je? Kun je de keuzes van een ander accepteren? De kracht van optimisme en ergens in geloven.

De film is niet perfect. De verhaallijn van de predikant vond ik niet briljant integreren. Ook de bijrollen vond ik niet briljant. Vooral Ellie ne Mary worden te geforceerd en karikaturaal neergezet. De emotiewisselingen gebeuren niet vloeiend genoeg en zijn soms moeilijk te begrijpen. Ik werd echter wat milder toen ik in de aftiteling las dat het verhaal oorspronkelijk een toneelstuk is geweest en dat zie je gedurende de hele film: het voelt op veel momenten meer aan als een toneelstuk dan een film. De dialogen maken de film. De bewegingen zijn soms uitvergroot (zoals je dat op een podium moet doen om ook de achterste rijen te kunnen bereiken). Dat had van mij niet gehoeven. Daar heb ik een half sterretje van de score voor af getrokken. Maar voor de rest, een briljante film. 4 sterren.

avatar van Movsin

Movsin

De gratie van het ballet uit "The Black Swan", de afstotelijke aanblik van het hoofdpersonage uit de "The Whale", ook dat is Darren Aronofsky niet zo vaak in de regiestoel, maar vaak met een voltreffer.

Zoals deze "The Whale" waar uiteindelijk Brendan Fraser een Oscar aan overhield en dit in een film die gaat over spijt, veel spijt, schaamte, ook liefde en over mensen die stuk voor stuk beseffen dat er met hun leven beter te doen was.

Een film ook die naarmate hij vordert meer en meer in je lijf snijdt.

Een film die veel meer inhoudt dan de aanblik van de wansmakelijke beelden en de vaak - hoe komen ze er bij - hatelijke dialogen.

Valt het begin al op door het filmformaat, de openingsscène met het platform lesgeven met de filosofische besluiten en wegmoffelen van de lesgever, en is het al vlug duidelijk dat we het trieste verblijf van Charlie niet zullen verlaten, het slot is een knappe, indrukwekkende, verrassende, emotionele verademing.

avatar van Noud

Noud

Die kinderen halen heel de film naar beneden. Wat een wijsneuzen.

avatar van Shadowed

Shadowed

Een aparte vertolking van Brendan Fraser, maar ook van regisseur Darren Aronofsky zelf. Ik had nooit ingeschat dat Aronofsky met zo'n direct gegeven aan de haal zou gaan, ik had hem altijd op een wat surrealistischere aanpak geschat. Uiteraard zijn dramafilms voor hem niet nieuw, maar nergens werden ze op deze manier geregisseerd. Gelukkig is de beste man bekwaam in zijn werk en dat levert wederom een geslaagde regiebijdrage op. De Oscar voor Fraser, naar mijn inzien, is volledig terecht. Een geweldige acteerprestatie door iemand die even alle ellende uit zijn leven weg lijkt te acteren. Het levert een film op die regelmatig weet te ontroeren, maar de genadeklap daarin niet uit durft te delen. Dat is mede te wijten aan een iets te karikaturale invulling van de bijpersonages, zeker Sadie Sink vond ik niet erg passen. Ik denk dat de film op bepaalde regievlakken wat extra peper had kunnen gebruiken, maar de finale is bovengemiddeld sterk en de innemende aanwezigheid van Fraser zorgt er eigenlijk altijd wel voor dat de film boeiend blijft. Ik kijk alvast uit naar het volgende werk van Darren Aronofsky.

avatar van Frankie Boy

Frankie Boy

Een film die niemand onberoerd laat.

Heftig drama die geweldig wordt geacteerd door Brendan Fraser.

De goede man heeft hier zeer terecht een oscar voor gekregen.

Deze film is zeer goed gecast, want de verpleegster, de dochter en zijn ex vrouw spelen ook heel goed.

Om Brendan Fraser zo te veranderen in iemand die lijdt aan morbide obesitas, is toch ook heel erg knap gedaan.

Prachtige, maar ontroerende film.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Prachtig drama die me bijna twee uur ademloos naar het scherm liet kijken. Nergens een valse emotie, terwijl het verhaal vol emoties zit. Zeer sterk geacteerd door de gehele cast. Je kunt zien dat deze film is gebaseerd op een toneelstuk, omdat hij zich maar op één locatie afspeelt. Fraser kreeg een wat mij welverdiende Oscar voor zijn rol. Vier sterren.

avatar van Noodless

Noodless

Prachtig emotioneel drama waarbij de gevoelens zeer realistisch voelbaar zijn dankzij ieder lid van de cast die allemaal een steentje bijdragen tot een perfect geheel. Ondanks het beperkt aantal qua cast en de film zich maar op één locatie speelt, weet deze film voortdurend te boeien door het emotionele verhaal en het verloop ervan. Uiteraard een terechte Oscar voor Brendan Fraser, maar ook Hong Chau ( Liz ) , Ty Simpkins ( Thomas ), Samantha Morton ( zijn vrouw Mary ) en vooral Sadie Sink ( dochter Ellie ) spelen hun rollen ook prima. Sadie Sink kennen we van de geweldige serie Stranger Things en de sterke horrortrilogie Fear Street. Zeker zien ! 8/10

avatar van Brabantze

Brabantze

Wauw, wat een film. Geweldig goed geacteerd en dat einde.... poe poe!

avatar van jippie2010

jippie2010

Sjonge... deze kwam wel even binnen! Terwijl mijn zoon nietsvermoedend aan tafel zijn huiswerk zat te maken pinkte ik hier en daar een traantje weg. Welke keuzes maak ik voor mijzelf, mijn gezin, mijn kinderen? Welke onderdelen van mijn leven staan op een dood spoor maar ben ik onmachtig om daar verandering in aan te brengen?

De film is zeker niet foutloos, er is technisch gezien best het één en ander aan te merken. Maar het heeft me zeker weten te raken, waardoor ik niet uitsluit dat ik in de toekomst mijn stem nog ga verhogen. *4.0

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1983 berichten

De trailer maakte dat ik deze film wilde zien, al ben ik geen liefhebber van Aronofsky.

Het spel van Fraser is natuurlijk fantastisch, ik heb denk ik wel een donkerbruin vermoeden welk stukje ze op de Oscars getoond hebben toen het rijtje beste acteurs voorbijkwam. "I need to know that I've done one thing right in my life!" Dat stukje.

Mooi hoe Fraser verschillende emoties laat zien in één enkele gezichtsuitdrukking: aandoenlijkheid, schuldgevoel, verslagenheid...

Er is donker gefilmd, ik moet zeggen dat ik daar niet zo van houd, maar het past wel bij het tragische, deprimerende onderwerp.

De film is niet geheel rauw en oprecht te noemen, af en toe schiet er ook echt wel iets clichématigs of vals sentimenteels voorbij, zeker in het tweede uur. De scène waarin de dochter (die ik overigens behoorlijk irritant vond worden op een gegeven moment) en de missionarisjongen naar een slaapkamer lopen, de deur gaat dicht, hij gaat op de grond tegen de deur zitten en zij doet hetzelfde aan de andere kant van de deur, terwijl het gesprek doorloopt.