• 8.292.667 stemmen

Met onder meer: Mélanie Laurent, César Domboy en Lou de Laâge

Oorspronkelijke taal: Frans

• Amazon Prime Bekijk via Amazon Prime

Plot Le Bal des Folles

De jonge Eugenie beschikt in de negentiende eeuw over een unieke gave. Zij kan de doden zowel horen als zien. Wanneer haar familie dit ontdekt wordt ze door haar vader en broer naar het Salpêtrière-hospitaal gevoerd. De kliniek wordt geleid door Jean-Martin Charcot.

imageimageimageimageimageimageimage

scorsese

Aardige film over een jonge vrouw die geesten ziet en door haar vader naar een kliniek wordt gestuurd. De film speelt zich af in 1885. Een goeie opening en ook de finale is goed. Daar tussenin is de film echter wat clichematig (vooral de personages in de kliniek). Ook mist het geheel hier en daar wat focus. Zeker niet slecht, maar 3.5 sterren zou net te veel zijn.

avatar van Hannibal

Hannibal

Zo dan, met de kennis dat vrouwen in die tijd al geïnstitutionaliseerd konden worden als ze 'te vaak gingen wandelen' of andere dingen deden die men raar vond heeft deze film heeft me toch wel uit het veld geslagen. Het Salpêtrière ziekenhuis bestaat echt. De Franse arts Jean-Martin Charcot heeft ook echt bestaan, en wordt gezien als de grondlegger van neurologie. Dat 'de wetenschap' dit heerschap op handen droeg (en nog steeds is men louter positief als je artikelen over hem leest) en heeft onderscheiden met allerlei prijzen maakt het extra wrang, aangezien hij duizenden vrouwen met wie niets of nauwelijks iets aan de hand was vreselijk heeft laten mishandelen. Vrouwen die er als patiënt werden opgenomen kwamen er zo goed als zeker nooit meer uit.

Deze film is pure horror, ongemakkelijk, en heel schokkend. Het is hartverscheurend te zien wanneer Eugenie in de kelder wordt opgesloten.. Interessante rol van Louise (Lomane de Dietrich), die zich meteen opwerpt als beste vriendin van Eugenie. De verkrachting aan het einde (niet expliciet, zo herken je een vrouwelijke regisseur) is één van de meest verontrustende, nare scènes die ik zag.

stinissen (crew films & series)

Het Salpêtrière ziekenhuis was een vreselijke instelling die vrouwen die ietsje anders waren verschrikkelijk lieten lijden door op elke manier hun te martelen...Geestelijk en lichamelijk.

avatar van pietpuk

pietpuk

avatar van acsaczy

acsaczy

Erg mooie rauwe film. Goede actrices! Muziek voert je ook goed mee. Mooie.. nouja gruwelijke eigenlijk, blik op het verleden van klinieken en de behandelwijze toendertijd.. wat een kwakzalvers oef.. Jammer vanhet einde. Waarom ging Genevieve niet gewoon mee de koets in..

avatar van umbra

umbra

Tergend trage film, die me ook nergens wist te raken en me never naar de keel greep en ja, dat moet een goed drama wel doen om acceptabel te zijn.