• 8.614.055 stemmen

Releasedatum: 16 februari 2022

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Boîte Noire

"Some clues are better left unheard"

Wat gebeurde er tijdens de vlucht Dubai-Parijs voor de crash in de Alpen? Mathieu Vasseur is technicus bij de BEA, de autoriteit verantwoordelijk voor veiligheidsonderzoeken in de burgerluchtvaart. Hij wordt de gedreven hoofdonderzoeker voor een ongekende luchtramp. Een fout van de piloot? Een technische storing? Een terroristische daad? De zorgvuldige analyse van de zwarte dozen zal Mathieu ertoe aanzetten in het geheim zijn eigen onderzoek te doen. Hij weet nog steeds niet hoe ver zijn zoektocht naar waarheid hem zal brengen.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Gladiator72

Gladiator72

Goede film. Prachtige rollen. Hoofdpersoon is wel erg cliché.

Is hij geniaal of volslagen gek???

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 16 februari 2022 in de bioscoop (Cinéart)

avatar van joolstein

joolstein

Een competente Franse thriller, met een onberispelijke productie en prima uitvoeringen en een flinke dosis spanning. Opvallend en interessant door de wereld waar het zich in afspeelt. Dit speelt namelijk af in de luchtvaartindustrie en dan vooral bij de medewerkers van het Onderzoeks- en Analysebureau voor de veiligheid van de burgerluchtvaart. Specifiek verteld vanuit het perspectief van Mathieu (Pierre Niney), een audioanalist gespecialiseerd in het luisteren naar opnames van de zwarte doos van vliegtuigen. Wat gebeurde er tijdens de vlucht Dubai-Parijs voor de crash in de Alpen? De spanning komt vooral uit de vraag is het; corruptie of obsessie en lijkt op het soort samenzweringtriller die Scandinavië vaak uitbrengt Wederom (dit is de derde film van regisseur Yann Gozlan achter elkaar) valt het geluidontwerp op! Geluid is een grote speler in deze film of soms is er vrijwel geen muziek wat ook dat is een vereiste Zodat je goed kan luisteren, net als de expertise van hoofdpersoon, naar de details. Voor mij verloor de film in de tweede helft, wat van zijn effect. Zijn vrouw die in een keuringscommissie zit en binnenkort gaat werken voor het bedrijf waarvan ze vliegtuigen keurt. Toch wist de film had film nog een verrassing en weet het netjes tot een spannend einde te brengen. Yann Gozlan is een best bedreven regisseur die ditmaal een spannende, beheerste ​​'vliegtuigcrash'-film laat zien die zich eens concentreerde op iets anders!

avatar van 3316mixer

3316mixer

Een film die boven de middelmaat uitsteekt, door zijn uitgekiend script.

avatar van therareidiot

therareidiot

Sterke conspiracy thriller die voor 90% werkt. Eén bepaald element haalde me echter volledig uit het verhaal wegens de gigantisch ongeloofwaardige plot-krater die het sloeg. Ik probeer niets te spoilen ... maar een zekere verdwijning werd door de politie echt helemaal NIET onderzocht en dat gewoonweg om ons hoofdpersonage bepaalde ontdekkingen te laten doen.
Maar bon, zeker de moeite waard om te zien. Spannend en goed gemaakt.

avatar van Pecore

Pecore

Oerdegelijke onderzoeksthriller. De film weet met minimale middelen de spanning er al vlot in te brengen, en ook goed vast te houden. Sounddesign is erg fraai en ligt goed in het verlengde van de film en de professie van de protagonist. Wel vond ik de film iets te clean qua sets en aankleding. Het komt kil over, klinisch bijna.

Helaas doet het gebeuren rondom Victor Pollock de film de das om. Niet alleen is het vreemd dat zijn verdwijning niet onderzocht wordt - terwijl hij officieel als vermist is opgegeven - ook zijn beweegredenen zijn onlogisch. Waarom moet Mathieu alles oplossen? En dan ook nog door een hele complexe puzzel? Hij had dit toch prima zelf wereldkundig kunnen maken?

avatar van davey400

davey400

Prima vermaak; de audio grijpt ook goed om zich heen.

Grappig dat ze er vanalles aan doen om maar niet op de tenen van de grote vliegtuigbouwers te stappen door een Boeing als mockup te gebruiken en een simulator van Airbus. Ook de naam van de luchtvaartmaatschappij is geloofwaardig en toch onschuldig.
Wel opmerkelijk dat een vliegtuig dat nog geen type-goedkeuring heeft toch met passagiers vliegt.

Ook technisch voelde het allemaal (er valt altijd wat op te merken) best geloofwaardig aan; beter als de gemiddelde film uit de VS dan toch op zijn minst waar computernerds vaak meer concertpianisten lijken en de schermen zo uit een film lijken te komen. Oh wacht...
Nou ja; zelfs voor een nerd als ik viel dat hier nog best mee.

V.w.b. de opmerkingen over politie-onderzoek: Bij een vermissing van een volwassene gaat de politie echt niet direct alles uitkammen; zelfs voor basaal onderzoek gaan daar op zijn minst dagen en soms zelfs weken overheen; zeker als er geen directe aanleiding is om 'iets ergs' te vermoeden.

kappeuter (crew films)

Nu op HBO Max te zien onder de Engelse titel Black Box!

avatar van Wommel

Wommel

Verrassend sterke film. Puntje van je stoel was nog nooit zo letterlijk. Na het openingsshot al verkocht. Toch voorlopig maar 4 punten, want iets blijft knagen. "Allahoe akbar", lijkt toch duidelijk hoorbaar, maar hoe essentieel ook, hier wordt niet op terug gekomen. Mis ik iets?

avatar van Hoggiebro

Hoggiebro

Mooie Franse thriller, werd er helemaal mee ingezogen. Goed acteerprestaties

avatar van blurp194

blurp194

Best leuk.

Niet dat het allemaal heel erg klopt of geloofwaardig is, en in de ontknoping zitten er nogal wat stevige plotholes in het verhaal. Maar, totdat het zover is wordt het spannend verteld, en Pierre Niney zet een prima nerd neer - wellicht wel wat geholpen door zijn google-glasses uitstraling, of is het Snowden waar ik mee in de war ben. Lou de Laâge komt aan de andere kant wat weinig uit de verf, en de bijrol van Dussollier vond ik ook niet zo indrukwekkend.