ad
  • 8.077.429 stemmen

Dorogie Tovarishchi! (2020)

Drama / Historisch | 116 minuten

Genre: Drama / Historisch

Alternatieve titels: Dear Comrades! / Дорогие Tоварищи!

Oorsprong: Rusland

Geregisseerd door: Andrei Konchalovsky

Met onder meer: Yuliya Vysotskaya, Vladislav Komarov en Andrei Gusev

Oorspronkelijke taal: Russisch

Oorspronkelijke titel: Дорогие товарищи!

Releasedatum: 14 september 2020

Over Dorogie Tovarishchi!

Novocherkassk, USSR, 1962. Lyudmila is een partijbestuurder en toegewijde communist die in de Tweede Wereldoorlog voor de ideologie van Stalin heeft gevochten. Omdat ze zeker is dat haar werk een communistische samenleving zal creëren, verafschuwt de vrouw elk anti-Sovjet sentiment. Tijdens een staking in de plaatselijke elektromotorenfabriek is Lyudmila er getuige van dat een aantal arbeiders in opdracht van de regering wordt neergeschoten om de massale stakingen in de USSR te verdoezelen. Na het bloedbad, wanneer de overlevenden van het plein vluchten, beseft Lyudmila dat haar dochter is verdwenen...

image

Social Media

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Winnaar van de Special Jury Prize op het filmfestival van Venetië.

Vanaf 25 februari 2021 in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

EDIT: release verplaatst naar 10 juni

avatar van tbouwh

tbouwh

Zou Konchalovsky weer eens een écht sterke film neerzetten? Krijg de indruk dat 'ie in Venetië gemengd is ontvangen. Z'n laatste twee vond ik zo-zo.

avatar van Fransman

Fransman

Volgens mij is hij al vanaf vandaag online te zien op het IFFR.

BBarbie

Andrey Konchalovskiy onttrekt een lang verzwegen bloedbad aan de vergetelheid met zijn film over de impact, die die gebeurtenis heeft op een rechtlijnige apparatsjik. Haar rotsvaste vertrouwen in het communisme wordt aan het wankelen gebracht wanneer zij getuige is van de slachtpartij en vervolgens bij de zoektocht naar haar vermiste dochter stuit op een geraffineerde doofpotoperatie. Een onthullende film over de Sovjet-samenleving ten tijde van Chroesjtsjov.

Konchalovskiy’s eigen vrouw Julia Vysotskaya zet een veelzijdige vertolking neer als de overtuigde communiste die met enige weemoed terugdenkt aan de “betere tijden” onder Stalin. Ook Sergei Erlish als haar alcoholistische vader speelt een opvallende rol, die te midden van alle spanning af en toe voor een klein beetje verluchting zorgt.

Ik ben over het algemeen voorstander van happy ends, maar het melodramatische slot van deze film komt te geforceerd over, op mij althans. Daardoor heb ik mijn waardering op het laatste moment toch nog enigszins bij moeten stellen.

avatar van mrklm

mrklm

In fraai zwartwit gefilmd historisch drama met een satirische ondertoon speelt zich af in Novocherkassk, een stadje ten oosten van Rostov in de toenmalige USSR (nu Georgië). Plaatselijke arbeiders protesteren in 1962 tegen de door de Sovjet opgelegde verhoging van de voedselprijzen. De spanning loopt daarbij dusdanig op dat plaatselijke topambtenaren de soldaten opdracht geven om met scherpe munitie op de mensenmassa te schieten, ook al is dat in strijd met de wet. Het resultaat is een bloedbad dat de Communistische Partij op alle manier in de doofpot probeert te stoppen. Konchalovskiy kiest ervoor het verhaal te vertellen vanuit Lyuda [Yuliya Vysotskaya], een leidinggevende binnen de partij die aanvankelijk geen enkel begrip of mededogen heeft voor de demonstranten, maar na het bloedbad ontdekt dat haar eigenzinnige dochter [Yuliya Burova] betrokken was bij de demonstratie en nu spoorloos is verdwenen. Met de hulp van een andere partij-official [Vladislav Komarov] probeert ze haar dochter te vinden. Vysotskaya geeft knap gestalte aan een vrouw die klem komt te zitten tussen haar rollen als actief partijlid en als moeder. Zij ervaart zo niet alleen aan den lijve wat alle familieleden van slachtoffers van het bloedbad moeten doorstaan, maar ook hoe de bureaucratie en de doofpotcultuur het levensgevaarlijk en haast onmogelijk maakt om te achterhalen wat er met haar dochter is gebeurd, ondanks haar loyaliteit aan het regime.