Dorogie Tovarishchi! (2020)

Alternatieve titels: Dear Comrades! | Дорогие Tоварищи!

Rusland
Drama / Historisch

geregisseerd door Andrey Konchalovskiy
met Yuliya Vysotskaya, Vladislav Komarov en Andrey Gusev

Novocherkassk, USSR, 1962. Lyudmila is een partijbestuurder en toegewijde communist die in de Tweede Wereldoorlog voor de ideologie van Stalin heeft gevochten. Omdat ze zeker is dat haar werk een communistische samenleving zal creëren, verafschuwt de vrouw elk anti-Sovjet sentiment. Tijdens een staking in de plaatselijke elektromotorenfabriek is Lyudmila er getuige van dat een aantal arbeiders in opdracht van de regering wordt neergeschoten om de massale stakingen in de USSR te verdoezelen. Na het bloedbad, wanneer de overlevenden van het plein vluchten, beseft Lyudmila dat haar dochter is verdwenen...

• Vanaf donderdag 1 april in de bioscoop

avatar van narva77
narva77 (crew)
Winnaar van de Special Jury Prize op het filmfestival van Venetië.

Vanaf 25 februari 2021 in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

avatar van tbouwh
Zou Konchalovsky weer eens een écht sterke film neerzetten? Krijg de indruk dat 'ie in Venetië gemengd is ontvangen. Z'n laatste twee vond ik zo-zo.

Volgens mij is hij al vanaf vandaag online te zien op het IFFR.

Andrey Konchalovskiy onttrekt een lang verzwegen bloedbad aan de vergetelheid met zijn film over de impact, die die gebeurtenis heeft op een rechtlijnige apparatsjik. Haar rotsvaste vertrouwen in het communisme wordt aan het wankelen gebracht wanneer zij getuige is van de slachtpartij en vervolgens bij de zoektocht naar haar vermiste dochter stuit op een geraffineerde doofpotoperatie. Een onthullende film over de Sovjet-samenleving ten tijde van Chroesjtsjov.

Konchalovskiy’s eigen vrouw Julia Vysotskaya zet een veelzijdige vertolking neer als de overtuigde communiste die met enige weemoed terugdenkt aan de “betere tijden” onder Stalin. Ook Sergei Erlish als haar alcoholistische vader speelt een opvallende rol, die te midden van alle spanning af en toe voor een klein beetje verluchting zorgt.
Ik ben over het algemeen voorstander van happy ends, maar het melodramatische slot van deze film komt te geforceerd over, op mij althans. Daardoor heb ik mijn waardering op het laatste moment toch nog enigszins bij moeten stellen.