• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.731 acteurs
  • 199.124 gebruikers
  • 9.378.920 stemmen
Avatar
 
banner banner

Dune: Part One (2021)

Sciencefiction | 156 minuten
3,69 1.814 stemmen

Genre: Sciencefiction

Speelduur: 156 minuten

Alternatieve titel: Dune

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Denis Villeneuve

Met onder meer: Timothée Chalamet, Rebecca Ferguson en Oscar Isaac

IMDb beoordeling: 8,0 (1.021.258)

Gesproken taal: Engels, Mandarijn en Arabisch

Releasedatum: 16 september 2021

Plot Dune: Part One

"It begins."

Paul Atreides is de erfgenaam van het Huis Atreides. Hij staat op het punt om met zijn familie de planeet Caladan te verlaten voor Arrakis, een woestijnplaneet die ook bekend staat als ‘Dune’. De nieuwe planeet is rijk aan melange, dat meestal ‘the spice’ genoemd wordt. De unieke drug met levensverlengende, geestverruimende en soms dodelijke krachten wordt beschouwd als het meest waardevolle goed in het hele universum.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Lady Jessica Atreides

Duke Leto Atreides

Duncan Idaho

Baron Vladimir Harkonnen

Gurney Halleck

Dr. Wellington Yueh

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van esvier

esvier

  • 4 berichten
  • 20 stemmen

Hebben


avatar van esvier

esvier

  • 4 berichten
  • 20 stemmen

Hebben jullie hem gekeken in 2d of 3d? en welke raad je aan?


avatar van schumacher

schumacher

  • 4581 berichten
  • 4282 stemmen

De hele hoge scores kan ik niet volgen.

Een slechte film is het niet maar zo wauw toch ook niet.

Ik ergerde me aan de toch wel soms flauwe aktiescenes en ook die muziek vond ik maar irritant, vond het foute keuzes in heel wat stukken en ook teveel en te lang van die zwevende muziek stukken waardoor de film nooit echt vooruit gaat en me irriteerde. Het is zo heel de film, ééntonige lange muziek stukken.

Wetende dat het een lange film is njah, ik verloor mijn concentratie.

Visueel was het uiteraard goed.

Nee, ik zat niet op het puntje van mijn stoel, alleeja, van mijne zetel bij deze film, ook niet vh verhaal, toch ook niet volledig je datte maar dat is mijn mening maar.



avatar van roald1987

roald1987

  • 21 berichten
  • 35 stemmen

Ik snap sommige commentaren hier niet, het is geen star wars of fast to furious , het is een science fiction in zijn eigen soort en het resultaat mag er wezen. het verhaal gaat duidelijk over Paul die een innerlijk strijd heeft met ongevraagde verantwoordelijkheden en een lot dat hem wacht en daar hangt hier en daar wat actie bij maar meer niet. Het heeft echt de gehalte van blade runner, je houdt daar van of niet.


avatar van mrklm

mrklm

  • 11437 berichten
  • 9929 stemmen

Na de vergeefse poging van producent Dino De Laurentis om James Herberts monumentale roman te bewerken tot een film van iets meer dan twee uur, doet Dennis Villeneuve een poging om het boek meer echt aan te doen met een in alle opzichten monumentale bewerking. In dit eerste deel maken we kennis met de planeet Arrakis en de drie belangrijkste facties die zich mengen in de strijd om het felbegeerde spice. De planeet komt onder leiding te staan van House Atreides, dat de spice gebruikt voor ruimtevaart. Dat gaat ten koste van House Harkonnen, dat daar uiteraard verbolgen over is. Duke Leto Artreides [Oscar Isaac] belooft Duncan Idaho [Jason Momoa], de leider van de Fremen – voor wie de spice een primaire levensbehoefte is. In feite is dit niet meer dan een introductie, maar gezien de complexiteit en omvang van Frank Herberts verhaal is dat te rechtvaardigen. Bovendien weet Villeneuve je aan (bij voorkeur) het bioscoopscherm gekluisterd te houden met indrukwekkende visuele effecten, met als hoogtepunt Pauls confrontatie met een enorme Zandworm. Chalamet blijkt een perfecte keuze te zijn als Paul Atreides, die zich begint te beseffen dat hij een bijzondere gave heeft. Zimmers muzikale score is opvallend ingetogen, maar extreem sfeervol en verrassend effectief, vooral op de meest spectaculaire momenten.


avatar van mrklm

mrklm

  • 11437 berichten
  • 9929 stemmen

esvier Dit is visueel zo indrukwekkend, dat het mij de moeite waard lijkt om 'm in 3D te kijken. Heb 'm zelf in 2D gezien...


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Doorslaggevende aftrap 'Dune' krijgt opnieuw tegenslag na lekken HD-versie | FilmTotaal filmnieuws

Je moet toch wel een enorme hekel aan het medium film hebben als je deze film thuis op je tv-tje of nog erger laptop kijkt ipv de bioscoop. Zonde.

Aan de andere kant is het wel een weinig toegankelijke film die vermoedelijk niet door de massa zal worden omarmd.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Wel idioot dat ze de film nu pas in de VS releasen.

Wat is dat toch altijd voor bullshit dat ze blockbusters niet gewoon overal tegelijk kunnen releasen? Nu is Dune wel gedoemd te floppen ja. Er is een HD versie al online en nu draait oa James Bond al volop, een maand geleden niet.


avatar van Mondragon

Mondragon

  • 565 berichten
  • 801 stemmen

Punt is dat je gewoon helemaal niks om de karakters geeft in deze film. En dan wordt het een saaie langdradige film.


avatar van Erikb99

Erikb99

  • 290 berichten
  • 299 stemmen

En dan is "Dune" aan de beurt. Ooit in 1984 Dune geregisseerd door David Lynch gezien die mij enigszins teleurstellend de Bioscoop deed verlaten, want de man was door het verhaal gesprongen met zevenmijlslaarzen. (Ja ik ben die nerd die de boeken van Frank Herbert heeft gelezen) En toen werd ik blij verrast door de 3-delige miniserie "Dune" uit 2000 van het Amerikaanse Sci-Fi Channel, gebaseerd op het eerste boek. En later in 2003 met het vervolg "Children of Dune" ook 3 delen maar dan gebaseerd op de boeken "Dune Messias" en "Children of Dune". Fantastische serie. En dan nu weer een film maar dan geregisseerd door Denis Villeneuve die ik toch best wel hoog heb zitten. Ik ben en blijf (waarschijnlijk van mening) dat dit verhaal onmogelijk in 1 film te vangen is, en de geruchten gaan dan ook dat er een deel 2 zal komen. Neemt niet weg dat ik enigszins sceptisch voor deze film ga zitten. So here we go…

En wat vond ik er nou van:

Laat ik eerst beginnen met dat deze film ongelofelijk mooi is gefilmd, en de soundscore ook perfect past bij het geheel. De landschappen die de diverse planeten moeten laten zien erg mooi zijn neergezet. Helaas vond ik wel de karakters wat vlak. Het verhaal wordt mooi opgebouwd, maar als ik zo het tempo van vertellen bekijk heeft Denis Villeneuve nog zeker 3 delen nodig van bijna 3 uur om het verhaal eer aan te doen. En met het huidige klimaat in de filmwereld ben ik benieuwd of hij überhaupt een vervolg mag maken. Want het verhaal (spoiler) eindigt abrupt en laat je qua gevoel best wel hangen, ondanks de film begint met de melding “Part one”. Aanrader? Als je het verhaal in grote lijnen kent wel. Zo niet wordt het een vreemde film.


avatar van Corran

Corran

  • 369 berichten
  • 388 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Doorslaggevende aftrap 'Dune' krijgt opnieuw tegenslag na lekken HD-versie | FilmTotaal filmnieuws

Je moet toch wel een enorme hekel aan het medium film hebben als je deze film thuis op je tv-tje of nog erger laptop kijkt ipv de bioscoop. Zonde.

Niet iedereen heeft altijd even veel zin om 3 uur (inclusief trailer, reclame en pauze) in een bioscoop te gaan zitten.


avatar van breedbeeld

breedbeeld

  • 467 berichten
  • 617 stemmen

Deze kreeg van mij de toevoeging VK. Mag je zelf raden waar dat voor staat. Een langdradige het verhaal nauwelijks tot uiting laten komend slecht geregisseerde film met belabberde niet spectaculaire cgi, waar de jongens van in the Perkinning ( 2005) zich voor zouden schamen met zo'n budget. Geen greintje spanning of verwondering.Heb me kapot verveeld. Tijd geleden dat ik commentaar gaf maar vond het nu weer nodig.


avatar van teigertje

teigertje

  • 2956 berichten
  • 2079 stemmen

breedbeeld schreef:

Deze kreeg van mij de toevoeging VK. Mag je zelf raden waar dat voor staat. Een langdradige het verhaal nauwelijks tot uiting laten komend slecht geregisseerde film met belabberde niet spectaculaire cgi, waar de jongens van in the Perkinning ( 2005) zich voor zouden schamen met zo'n budget. Geen greintje spanning of verwondering.Heb me kapot verveeld. Tijd geleden dat ik commentaar gaf maar vond het nu weer nodig.

Dan heb je vast met je ogen, dicht gekeken, hahaha

Maar goed, deel je mening niet, smaken verschillen zeer, zullen we maar zeggen.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

breedbeeld schreef:

Deze kreeg van mij de toevoeging VK. Mag je zelf raden waar dat voor staat. Een langdradige het verhaal nauwelijks tot uiting laten komend slecht geregisseerde film met belabberde niet spectaculaire cgi, waar de jongens van in the Perkinning ( 2005) zich voor zouden schamen met zo'n budget.

Hahaha. Oke, dat je het verhaal kut vindt is iets waarin smaken kunnen verschillen. Maar de CGI belabberd noemen en zeggen dat het slecht geregisseerd is. Terwijl bijna elke scene een wallpaper op je computerscherm zou kunnen zijn Dat gaat er bij mij absoluut niet in. Heb je dat HD ripje dat is gelekt op een laptopscherm o.i.d. gekeken?

Ik durf te wedden dat deze film prijzen gaat pakken op audiovisueel vlak bij de awardshows begin volgend jaar.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ik vind Dune ook behoorlijk saai en oninteressant, maar de beelden waren wel mooi, een bioscoopbezoek gelukkig waardig.

Als er geen vervolg komt zou dat me echt niks boeien. Komt er wel een vervolg, dan zal ik weer opnieuw naar de bios gaan.


avatar van teigertje

teigertje

  • 2956 berichten
  • 2079 stemmen

De oude versie van Dune, is een film met een Cult status inmiddels, net zoals de fantastische ijzer sterke Blade Runner.

En blijven fantastische films, dit even gezegd hebbend.

Deze Remake van Dune part one doet hiervoor niet onder.

Prachtig gemaakt en de muziek is werkelijk schitterend, origineel en toepasselijk.

Zoals alleen Hans Zimmer dat kan.

Een film van groot niveau, in de breedste zin van het woord.

Van de spelers tot de makers.

Een meer dan waardige remake.

Op naar het vervolg.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1979 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Als er geen vervolg komt zou dat me echt niks boeien. Komt er wel een vervolg, dan zal ik weer opnieuw naar de bios gaan.

Goh, was je altijd maar zo makkelijk A&L!

Hoewel een herziening in de bios m'n waardering niet heeft laten stijgen (ik begreep de visioenen wel beter), zou ik het doodzonde vinden als er geen deel 2 komt.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Goh, was je altijd maar zo makkelijk A&L!

Hoewel een herziening in de bios m'n waardering niet heeft laten stijgen (ik begreep de visioenen wel beter), zou ik het doodzonde vinden als er geen deel 2 komt.

Ik heb niks met Dune, dus er hangt geen sentimentele waarde aan vast.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Ik heb niks met Dune, dus er hangt geen sentimentele waarde aan vast.

Ik ben meer een Villeneuve fan dan dat ik een fan van het Dune universum ben. De Lynch versie vind ik een draak van een film. Villeneuve kan wat mij betreft een hoop stront in beeld brengen en ik geniet nog steeds


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

Corran schreef:

Villeneuve doet me steeds vaker aan Nolan denken.

Eens . Films van Nolan zijn alleen wat vlotter . Ze zijn net zo mainstream , maar op alle fronten beter.

Ik ben het ook ermee eens dat deze film erg lang duurt . Maar dat hoort bij de stijl van Villeneuve en daarom ben ik ook geen liefhebber van zijn werk . Lynch heeft in zijn versie 90 minuten nodig om net zo ver te komen als Villeneuve in deze ' complete ' film . Met andere woorden , Lynch heeft minder tijd nodig om net zo veel te vertellen omdat Lynch een completere filmmaker is die meer gebruikt maakt van diverse filmtools .

Als je wilt weten hoe de film eindigt , kun je nu ook gewoon de laatste 50 minuten van de 1984-versie bekijken .

mrklm schreef:

esvier Dit is visueel zo indrukwekkend, dat het mij de moeite waard lijkt om 'm in 3D te kijken. Heb 'm zelf in 2D gezien...

Valt erg mee . 90% van wat we te zien krijgen is gewoon CGI .

Ik ben wel positief verrast door de soundtrack .


avatar van Corran

Corran

  • 369 berichten
  • 388 stemmen

ghostman schreef:

Eens . Films van Nolan zijn alleen wat vlotter . Ze zijn net zo mainstream , maar op alle fronten beter. Ik ben het ook ermee eens dat deze film erg lang duurt . Maar dat hoort bij de stijl van Villeneuve en daarom ben ik ook geen liefhebber van zijn werk . Lynch heeft in zijn versie 90 minuten nodig om net zo ver te komen als Villeneuve in deze ' complete ' film . Met andere woorden , Lynch heeft minder tijd nodig om net zo veel te vertellen omdat Lynch een completere filmmaker is die meer gebruikt maakt van diverse filmtools .

Mja, geef dan toch zelf de voorkeur aan Villeneuve. Aan Tenet vond ik helemaal niets vlot, dat was geen leuke uitdaging meer, dat was vervelend huiswerk.

En Lynch had inderdaad minder tijd nodig, maar daar waar Villeneuve zeker te uitleggerig is, is Lynch gewoon korter omdat hij veel weg laat en een incoherente film maakt, niet omdat hij completer is. Naar mijn mening dan.


avatar van schumacher

schumacher

  • 4581 berichten
  • 4282 stemmen

Ajax hier heeft volgens mij nog nooit een grote Oled tv in huis gehad, dat is ook cinema.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

[quote]ghostman schreef:

(quote)
Eens . Films van Nolan zijn alleen wat vlotter . Ze zijn net zo mainstream , maar op alle fronten beter.

Oneens. Nolan zijn films zijn altijd soort van puzzels. De acteurs die in Inception hebben gespeeld weten niet wat de film betekend op het einde. Ik vind dat vaak pseudo intellectueel. Villeneuve zijn films zijn heel gericht op stijl en sfeer maar er is geen puzzel die je moet oplossen. Blade Runner vind ik ook helemaal niet mainstream, eerder te langzaam voor de gemiddelde filmkijker. Villeneuve heeft een stijlvolle kille sfeer. Blade Runner en Sicario en in mindere mate maar ook in Dune. Tenant is een flop imo.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Corran schreef:

.

En Lynch had inderdaad minder tijd nodig, maar daar waar Villeneuve zeker te uitleggerig is, is Lynch gewoon korter omdat hij veel weg laat en een incoherente film maakt, niet omdat hij completer is. Naar mijn mening dan.

Zegt idd niks. Lynch zijn film was net een toneelstuk. Ik verloor bij elk dialoog de draad door het matige acteerwerk en de kitcherige sfeer die neergezet werd. Vlotter betekent niet automatisch beter. Ik heb na 130 minuten bij die versie geen flauwe idee waar ik naar gekeken heb, zo oninteressant en slecht gemaakt was die film in mijn ogen. Villeneuve neemt meer de tijd, maar het verhaal is simpeler, directer en meer gefocust op 1 persoon.



avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1979 stemmen

Dat is hoopgevend inderdaad, maar geen definitief groen licht.


avatar van Q Jones

Q Jones

  • 3525 berichten
  • 2882 stemmen

Wat een geweldige film ervaring. Mooie shots, de film neemt de tijd voor het verhaal maar wordt nergens langdradig, goede acteurs en de actie scènes zijn fantastisch in beeld gebracht.

Heerlijke film. Ik hoop dat deel twee er snel komt en dat Denis hem weer regisseert wat een fantastische regisseur is dat toch.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

schumacher schreef:

Ajax hier heeft volgens mij nog nooit een grote Oled tv in huis gehad, dat is ook cinema.

Ik heb een keigrote OLED en een prima geluidsinstallatie in huis en toch komt het niet in de buurt van een bioscoopscherm.

Een film als Dune heeft enorme schaalgroottes in beeld, met reusachtige planeten, ruimteschepen, wormen etc. Dat moet je ervaren in de bios en is thuis echt vele malen minder. Dat had een film als Avatar ook. In de bios krankzinnig mooi (zeker in 3D, de enige keer dat dat echt van meerwaarde was) en thuis gewoon modaal.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Keigrote....

Je bent toch niet in een Brabo verandert he Ajax&L