ad

Geregisseerd door: Denis Villeneuve

Met onder meer: Timothée Chalamet, Rebecca Ferguson en Oscar Isaac

Releasedatum: 15 september 2021

Over Dune

"Beyond fear, destiny awaits."

Paul Atreides is de erfgenaam van het Huis Atreides. Hij staat op het punt om met zijn familie de planeet Caladan te verlaten voor Arrakis, een woestijnplaneet die ook bekend staat als ‘Dune’. De nieuwe planeet is rijk aan melange, dat meestal ‘the spice’ genoemd wordt. De unieke drug met levensverlengende, geestverruimende en soms dodelijke krachten wordt beschouwd als het meest waardevolle goed in het hele universum.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Duke Leto Atreides

Gurney Halleck

Baron Vladimir Harkonnen

Glossu Rabban Harkonnen

Dr. Wellington Yueh

Arri schreef:

Interessant dat sommige niet zo blij zijn met Zimmer voor deze klus. Ik vond zijn vorige samenwerking met Villeneuve erg goed gelukt, Wallfisch werkte daar natuurlijk ook aan mee. Welke componist hadden jullie liever gezien voor deze film?

In Blade Runner 2049 verpest de muziek een hoop, het geeft bij tijden een blockbuster-gevoel wat de film helemaal niet past. Daarnaast is het ridicuul clichématig met die pompende bas.

Ik ben niet zo goed ingevoerd in de scene dat ik een andere naam kan noemen, maar sowieso ben ik er geen fan van dat mensen 50+ scores maken want het gaat vaak toch erg op elkaar lijken. Dus doe maar een onbekend iemand, die goed is in het kleine gebaar en die ook eens een melodielijn gebruikt (voor de verandering).

Macmanus schreef:

Maar op dit moment denk ik dat Denis boeiender is dan Nolan eigenlijk.

Eens.

avatar van Chicklit

Chicklit

Eindelijk weer een film, waar ik naar uit kan kijken.

avatar van ghostman

ghostman

Macmanus schreef:

Maar op dit moment denk ik dat Denis boeiender is dan Nolan eigenlijk.

Het lijkt alsof Villeneuve de laatste tijd geïnteresseerd is alleen maar in de remakes . Dit is inmiddels een tweede remake van Villeneuve , back to back ...

avatar van Macmanus

Macmanus

Blade Runner was niet echt een remake. Toegeven van deze film verwacht ik ook niet gek veel hoor.

avatar van Metalfist

Metalfist

Nolan heeft zich toch ook een tijd bezig gehouden met superheldenverfilming(en), nu ook niet meteen het meest originele in de hedendaagse cinema. Vind dat sowieso de zwakste films uit zijn oeuvre (enkel Insomnia heb ik nog lager gewaardeerd) maar voor een keer ben ik eigenlijk wel blij dat dit gesplitst wordt in 2 delen. Dune is een gigantisch uitgebreide wereld met erg veel geschiedenis waarvoor je echt wel je tijd moet nemen. De vervolgen mogen ze links laten liggen in ieder geval. Deel 3 benadert nog het niveau van het eerste boek maar boek 4 en 6 is amper door te komen..

Ben benieuwd of er enkel maar voor materiaal uit Dune zelf wordt gekozen of dat ze ook gebruik gaan maken van de prequels die zoonlief Brian Herbert heeft geschreven. Die werden nogal unaniem afgebroken naar mijn gevoel maar heb ze zelf nog niet gelezen. Punt blijft wel dat ik de stijl van Villeneuve uit Blade Runner veel beter passen vind voor Dune dan eender wat Nolan op het scherm heeft gebracht.

avatar van ghostman

ghostman

Macmanus schreef:

Blade Runner was niet echt een remake.

Ok , Villeneuve is geïnteresseerd in remakes en sequels .

Metalfist schreef:

Eens! Veel scenes zoals die door de zoeker in BR a.u.b. Ik vind het boek overigens niet zo goed, daarom ook juist dat ik geïnteresseerd ben in de verfilming.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Ik wordt niet zo heel blij van Villeneuve de laatste tijd. 'Blade Runner' had onaangetast moeten blijven en nu waagt-ie zich aan een nieuwe verfilming van 'Dune'.

Had liever gezien dat iemand met zijn talent zich weer bezig ging houden met films in de lijn van 'Enemy'. Dan wordt ik vrolijker van Nolan, al was 'Dunkirk' een misser wat mij betreft.

eRCee

Enemy is ook gewoon een boekverfilming hoor.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

eRCee schreef:

Enemy is ook gewoon een boekverfilming hoor.

Weet ik, maar daar gaat 't me niet om. Meer dat Lynch 'm eerder gemaakt heeft en dat vond ik al niet zo interessant. En gezien Lynch m'n favoriete regisseur is, heb ik niet veel vertrouwen in deze 2e poging van Villeneuve. Maar we zullen zien.

shugenja

Ik ben een groot fan van Dune maar ik snap niet waarom het zo groots en met franchises en Hans Zimmer en dergelijke namen moet. Je moet hier niet teveel budget in zetten en dan in een woestijn filmen en wat hoeft dit nou te kosten? Dune is een woestijn, de woestijnmensen lopen in vodden en je enige budget heb je voor af en toe een zandworm nodig. Alle poeha eromheen altijd dat nekt elke verfilming van dit boek. Ik ben bang dat het nu ook weer veel teveel over de vorm zal gaan en niet om de inhoud. Net als bij blade runner. Hopelijk heb ik ongelijk maar met deze film gaan we vrees ik geen bewustzijnsniveau hoger schakelen. En dat moet dus juist wel daarom is Dune zo goed!

Maar nolan kan dat ook niet. Jodorowsky had het moeten doen. En je moet hier drie delen van 2 uur van maken zoals met lord of the rings.

avatar van Basto

Basto

shugenja schreef:

Ben bang dat je gelijk krijgt. Villeneuve is ook meer een stylist dan een inhoudelijk interessant regisseur. Misschien nog wel op conceptuele aanpak, maar zijn personages zijn doorgaans eendimensionaal.

Filmen in de woestijn is vreselijk en kostbaar. Alles komt continue vast te zitten in het zand en dat kost tijd, dus geld. Voor de versie van Lynch hebben ze er ook nog weken aan gewerkt om alle stenen uit het zand te verwijderen. Woestijnen zijn zelden zand alleen.

Maar tegenwoordig wordt alles in de computer gemaakt. Veel te steriel doorgaans.

shugenja

Er zijn volgens mij genoeg films met bescheiden budget opgenomen in de woestijn? Walkabout, dust devil. Lynch kan zich er best op verkeken hebben maar met goed materiaal en personeel en een pragmatische instelling moet het goed komen. Wie zegt dat er op Dune geen stenen zijn? Je hebt er ook bergen en grotten in het boek. Als je film duur wordt omdat je dagen bezig bent met wat stenen uit een paar kuub zand te pikken liggen je prios wel vreemd. Ik snap dat een regisseur vaak iets in z'n hoofd heeft een fantasie en dat dat dan koste wat kost moet gebeuren maar zon instelling in de woestijn gaat niet werken inderdaad.

shugenja schreef:

En je moet hier drie delen van 2 uur van maken zoals met lord of the rings.

Absoluut niet. Dune kent nog niet een tiende van de verhaalontwikkelingen van LotR. Dit kan echt makkelijk in twee uur.

avatar van Metalfist

Metalfist

eRCee schreef:

Bwah, de eerste trilogie van Herbert kun je wel spreiden over 3 films lijkt me. Om enkel Dune (dus het eerste boek) te spreiden over 3 delen is waanzin inderdaad, dan krijg je The Hobbit taferelen.

avatar van Basto

Basto

shugenja schreef:

Je gooit nu alles wat ik zeg op een hoop.

Ja, ze hebben voor Dune van Lynch de woestijn zandvrij gemaakt omdat de look van de film dat vereiste. Weggegooid geld? De begintitels zijn prachtig! Trouwens, een Mexicaan kostte toen 1 dollar per dag of zo...

Dune is natuurlijk ook duur vanwege de decors en special effects.

Walkabout en Dusk Devil spelen zich niet in een zandwoestijn af, maar op verharde ondergrond. Zijn ook veel kleinere films met kleine crews. Is iets anders dan crane shots met 100-en figuranten op een zandheuvel.

avatar van Arri

Arri

Wat een vreemde discussie. Een film kan te duur zijn? Ja, als je kijkt naar zoiets als Marvel... waarin ze -zo komt het keer op keer op mij over- grote scenes volstoppen met dure CGI effecten puur omdat het budget er is. Niet omdat dat het verhaal ondersteunt en de film beter maakt. Villeneuve heb ik zelf daar nog niet op kunnen betrappen. Die is niet bezig met budget, die is bezig met een goed verhaal.

shugenja

Ik wil alleen maar zeggen, als ik het boek lees dan hoeft het geen 150 miljoen te kosten als je het een beetje slim aanpakt kan je met de helft al heel veel en dan zul je meer keuzes maken die in de richting van een goed scenario en dito acteerprestaties gaan. Mijn punt is dat deze film zo moeilijk te maken is omdat regisseurs zich veel teveel verliezen in het spektakel terwijl het merendeel van het verhaal gewoon in grotten in een woestijn afspeelt met wat nomaden in vodden. Dat de essentie en de boodschap van de film er niet uitkomt omdat de regisseur liever een bende freemen op een zandworm ziet surfen.

de originele blade runner kostte "maar" 28 miljoen en die ziet er ook piekfijn uit. Ik vind niet dat de nieuwe versie voor rond de 160 miljoen nou zoveel meer aan verhaal levert.

avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

ghostman schreef:

Blade Runner 2049 is een vervolg op Blade Runner, geen remake. Dus concreet is Dune pas zijn eerste project om een verhaal wat reeds eerder verfilmd is, opnieuw te maken. Wat is daar mis mee? En Dune verdient wat mij betreft een remake, even los van het feit dat ik de verfilming van Lynch, ondanks zijn gedateerdheid, ook goed kan hebben.

avatar van Gish

Gish

Het boek is een SF meesterwerk, Denis Villeneuve is een groot regisseur die bijna altijd (hattricks) scoort. Timothee Chalamet is de nieuwe wereldster (en in heel veel films te bewonderen), Rebecca Ferguson is gecast voor de belangrijke en fenomenale Jessica. Geld was in overvloed aanwezig. Je vraagt je af, wat kan er nog misgaan? Ik hoop en denk....helemaal niets.

Gish schreef:

Je vraagt je af, wat kan er nog misgaan? Ik hoop en denk....helemaal niets.

De muziek/score, daar kan het mis gaan.

avatar van Uier

Uier

Met Zimmer aan het roer maak ik me daar sowieso niet druk over.

Hoop dat het qua pacing iets aantrekkelijker zal zijn. Vond Blade Runner 2049 erg sfeervol, maar ook vrij stroperig qua tempo in sommige fases. Maar ik verwacht wel een film die in de top 250 gaat belanden. Al zijn hoge verwachtingen in het verleden soms ook wel funest gebleken voor het kijkplezier.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

ghostman schreef:

Naar mijn weten word dit zijn eerste remake, ik kan er zo tenminste geen vinden van hem. Of bedoel je iets anders?

avatar van horizons

horizons

• 1962 stemmen

Ik zou het ook geen remake noemen maar eerder een nieuwe verfilming van het boek.

avatar van Henry Spencer

Henry Spencer

Ik verwacht ook niet dat Villeneuve David Lynch' versie gaat proberen nabootsen. Hopelijk dus een ngoeie nieuwe insteek met de juiste mythische sfeer en duistere dramatiek...

avatar van Arri

Arri

Toch wel benieuwd wanneer wij een trailer gaan zien van deze film...

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Eindelijk weer een prent van Denis, ja ik mag hem Denis noemen. Heeft hij geen bezwaar tegen .

Heb er zin in.

avatar van Henry Spencer

Henry Spencer

Trailer komt nog voor september uit volgens Filmtotaal. De trailer voor 'Dune' is ongelofelijk | Filmtotaal filmnieuws

Nog een kwartiertje, jongens!

avatar van MJ_DA_MAN

MJ_DA_MAN

Henry Spencer schreef:

Nog een kwartiertje, jongens!

*tijdzones*

Trailer wordt volgende week trouwens pas online verwacht.