The Jewel of the Nile (1985)

Alternatieve titel: "Juweel" van de Nijl

2,81

Actie / Avontuur

geregisseerd door Lewis Teague
met Michael Douglas, Kathleen Turner en Danny DeVito

Jack en Joan hebben een mooie boot en een rustig leventje, maar raken uitgekeken op elkaar en op deze manier van leven. Joan accepteert een uitnodiging om naar een land in het Midden Oosten te gaan als gast van de sjeik. Daar aangekomen wordt ze ontvoerd en wordt gedwongen om een juweel te vinden. Jack besluit haar te redden met zijn nieuwe partner Ralph.

55 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van Donkerwoud
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het trio Michael Douglas, Kathleen Turner en Danny de Vito is weer van de partij om in het vaarwater van Indiana Jones te gaan zitten met spannende archeologisch getinte avonturen. Enige vorm van verhaal valt alleen te vinden met een zeer sterk vergrootglas, want eigenlijk doen de karakters weinig meer dan terechtkomen in bizarre situaties en deze op hun beurt opfleuren met gevatte oneliners. En het werkt... De film kijkt lekker weg en blijft zeer vermakelijk met het groots opgezette spektakel. Minder fraai is hoe karikaturaal (op het racistische af) zowel de Arabische wereld als donker Afrika wordt neergezet. Het wordt aan het einde te gortig met een schandalig pro-Amerikaanse sneer naar het Islamitische Soennisme en een soort debiele verheerlijking van het soefisme. Het laatste shot met een Danny de Vito die ''Suffi rules!'' roept is van een schandalige domheid. Maar is het echt erg? Ach, dit soort avonturenfilms ontlenen deel van hun charme aan het uit de context rukken van culturele gebruiken en ze inzetten voor het eigen verhaal.

avatar van rep_robert
Enigzins vermakelijk vervolg op het sterke eerste deel, maar toch op een aantal momenten de komedie inlevert en daar voor in de plaats veel misplaatste romantische momentjes kent.
Qua komedie is er nog wel aardig wat in gestopt, maar dat zit vooral in de bijrollen. De humor/chemie tussen Douglas en Turner is hier gewoon een stuk minder, dat is eigenlijk de grootste zonde van de film.

Voor de rest een vermakelijk filmpje door de Afrikaanse woestijnen, zonder al te veel verhaal. Typisch popcorn filmpje.

Beter dan een boel commentaren die ik er hier bij zie staan in ieder geval.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vermakelijke film, die het hoge niveau van zijn voorganger Romancing the Stone echter nooit haalt.

Het tempo is ontzettend hoog en dat is op zich wel lekker. Spannend is de film nooit, maar doordat de film zichzelf ook niet al te serieus neemt, is dat niet zo erg. Michael Douglas speelt erg enthousiast, maar het is vooral Danny De Vito, die is zijn bijrolletje voor de leukste komische noot zorgt. De “Jewel of the Nile” is trouwens ook een behoorlijk onhandig figuur, die daardoor ook op momenten best grappig uit de hoek komt. Daarnaast zit er genoeg actie in de film en hoewel sommige personages wel erg karikaturaal zijn, vond ik dat nooit vervelend.

Ach bijzonder is het allemaal niet, maar als vermakelijke avonturenfilm werkt het allemaal prima. Het is zeker geen Indiana Jones, maar verder dus wel een film die geen seconde verveeld. Daarnaast hoef je er ook niet bij na te denken en soms kan hersenloos vermaak best wel eens lekker zijn, zo ook hier.

avatar van ErikP
2,8? Das laag. Ok, het is idd erg lang geleden (als beginnend pubertje) dat ik deze film heb gezien, maar ik heb er toch een leuke herinnering aan. Waarschijnlijk zou ik hem dus ook niet opnieuw moeten kijken, want dan ga ik waarschijnlijk begrijpen waarom die maar 2,8 scoort. Als volwassene kijk je toch anders naar een film, maar als puber vond ik hem geslaagd, al was hij duidelijk minder dan het eerste deel.

rayman
Erg flauw vervolg op het best wel goede Romancing the Stone.
kan hier niet meer dan 2* voor geven.

avatar van lars-pixar
‘een heerlijke avonturen film uit 1985 waar nu ook nog erg goed aan getipt kan worden’

Buiten de films van Indiane Jones (waar dit niks mee te maken heeft) is dit toch ook een hele goeie avonturen film. Het verhaal is goed bedacht maar heeft een hele lange tijdlijn en is ook erg vermakelijk maar op geven moment houdt dat op en stort de film een beetje in elkaar en dat komt omdat de film veel te land duurt.

Maar nog is de film goed uit gewerkt en goed bedacht, ook de soundtrack was erg origineel. Humor kan altijd geen kwaad in een avonturen film maar om nou te zeggen dat ik daar om heb kunnen lachen zeg ik nee, maar er is wel aan gedacht.

De casting is geniaal en het acteer werk erg overtuigend verder was het nog een best goede film.

avatar van tommykonijn
Deze opvolger van Romancing the Stone is zeker geen slecht vervolg. Wederom leuk acteerwerk van het drietal (Douglas, Turner en DeVito). Ik stond al lange tijd op het punt hem eens te bekijken maar ik heb toen hij gisteravond op TV kwam maar de kans gegrepen. Jammer dat ik vorige week deel 1 niet ook heb meegepakt want die wilde ik best nog eens herzien. Ik kan me wel herinneren dat ik die toch wel wat leuker vond als deze. Maar deze bevat ook genoeg leuke momenten. Naar het einde toe wordt het allemaal een beetje braaf en voorspelbaar maar het mocht de pret toch niet drukken. Geen hoogstaande film maar wel gewoon een leuke.

(Ps: Ik zag bepaalde vergelijkenissen tussen deze film en Ace Ventura: When Nature Calls (1995) die tien jaar later verscheen. Bijvoorbeeld de scenes bij die stam)

avatar van lars-pixar
tommykonijn schreef:

Inderdaad het is dat jij het zegt, dat ze ook die scène hebben gebruikt in Ace Ventura 2 (ik dacht het al te kennen)

avatar van 606
Geen slecht vervolg en best een leuk avontuur en voldoende actie.
Goed geacteerd en verhaaltje was op zich goed te doen.

3 sterren

avatar van xxERWINxx
Ik vond Romancing the stone iets beter dan deze film, maar dit is ook best een aardig filmpje om even te kijken.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Net ietsjes minder dan Romancing The Stone door de ietwat saaie achtergronden en het toch net iets minder interessante verhaal. Dit neemt echter niet weg dat Jewel Of The Nile nog steeds erg grappig is, enkele hilarische scenes heeft (de F-16 door de stad bijvoorbeeld) en de chemie tussen Douglas, Turner en DeVito gewoon nog steeds erg fijn is. Blij dat laatstgenoemde een grotere rol heeft dan in de vorige film, hij blijft gewoon een hilarisch personage in dit soort films. Bij vlagen ronduit racistisch, maar aan de andere kant ook weer zo cartoonesque dat het nergens onuitstaanbaar beledigend wordt.

avatar van Ditto
Maak deze film anno 2012 en je komt er niet mee weg, maar godzijdank zijn de tijden ooit anders geweest en heeft dit soort films toch haar kans gekregen, zodat we er nu toch noch van kunnen genieten, want geef toe - ondanks dat de fabelachtige dei ex machina zich opstapelen - dit is toch gewoon smullen? Perfect om het hoofd leeg te maken na een stresserende dag op school of het werk (jong en oud zullen The Jewel of the Nile kunnen smaken). Turner en Douglas gaan succesvol verder op het sprankelende elan van prequel Romancing the Stone.

avatar van mnrk
Look at these guys, Colton. No sheep is safe tonight.

Dit "vervolg" op Romancing The Stone blijft nog steeds een leuke film om naar te kijken...

Het verhaal is gewoon in orde, maar het zijn Michael Douglas, Kathleen Turner en Danny DeVito die deze film weer net dat extra's geven waardoor de film gewoon leuk blijft om naar te kijken....

avatar van Filmkriebel
When the going gets tough, the tough get going! Herziening dit weekend!

avatar van Sergio Leone
Flauw.

Romancing The Stone is een geslaagde variatie op Indiana Jones, The Jewel Of The Nile een flauw afkooksel. De zelfspot van het origineel heeft plaatsgemaakt voor kinderachtige lol. Wat het oplevert is een drukke, lawaaierige film. Iets waar ik me ongemakkelijk door ga voelen.

Zelfs de chemie tussen Michael Douglas en Kathleen Turner kan het niet redden. Beide acteurs hebben een minder script voorhanden en kunnen logischerwijze geen reeds verdronken kalf van de verdrinkingsdood redden.
Danny DeVito komt iets meer op de voorgrond - al lijkt dat misschien enkel zo - en is bloedirritant.

Verder is een woestijn bijlange niet zo charmant als een jungle, toch niet voor dit soort films. De soundtrack ligt in de lijn van z'n voorganger en dat is maar goed ook. Helaas is dat het enige.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jeugdsentiment, maar viel desondanks nogal tegen. In tegenstelling tot Romancing the Stone is dit een nogal kitscherige sequel met Arabieren die naar 80s deuntjes luisteren e.d. Ook de humor is niet al te hoogstaand, vooral omdat de interactie Douglas - DeVito te weinig aan bod komt. Enkel wanneer DeVito op kameel tegen een treintunnel smakt wil het eens leuk worden op een ouderwetse manier. Het plot met de Arabische potentaat interesseert voor geen zier. Weinig leuks aan deze sequel door te weinig avontuurlijk exotisme en een echt oninteressant verhaal. Gelukkig heeft men het daarna voor bekeken gehouden en heeft men het koppeltje gewoon laten trouwen... .

avatar van Rickyman

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In tegenstelling tot Romancing the stone was dit vervolg inderdaad een stuk minder.
Misschien dat The War of the Roses (1989) een goede afsluiter is. Dat is geen officieel vervolg, maar past er prima bij, met dezelfde acteurs en karakters.
Na het avontuurlijke en romantische leventje tussen Douglas en Turner lijkt er dan toch een eind aan te komen, of toch niet..

Rickyman schreef:

Héhé leuke opmerking... Wie weet hebben Douglas, Turner en DeVito net hetzelfde gedacht... die schoten blijkbaar erg goed met elkaar op ...

Leuke komedie, die ik persoonlijk wel iets beter vind dan Romancing The Stone.
Maar ieder zijn mening natuurlijk.
Vooral Danny DeVito zorgt voor de vrolijke noot in deze film, maar dat is hij wel in veel films waarin hij te zien is.
Ik heb me er mee geamuseerd, da's het voornaamste

Teleurstellend vervolg op het erg geslaagde eerste deel. Het verhaal is erg matig en het script rammelt van begin tot einde. De humor komt ook nooit lekker uit de verf. Daarnaast is die kerel die ze meezeulen niet boeiend terwijl de film daar toch om draait.. Enkele aardige actiescènes kunnen de film verder ook niet redden.

avatar van Flavio
Was ik al niet zo weg van Romancing the Stone, zijn opvolger behoort toch wel tot de slechtste films die ik de laatste tijd heb gezien. Een stompzinnige plot, een verschrikkelijk irritante DeVito -die ik inmiddels wel tot mijn minst favoriete acteurs kan rekenen-, melige liedjes en futloze performances, en dat alles met een hoog 'Kuifje in Afrika' gehalte, maken dit beneden de middelmaat.

Hooguit interessant om te zien dat je destijds kennelijk een film kon maken met niet al te subtiele raciale stereotypes zonder allerlei actiegroepen op de lange tenen te trappen. Misschien omdat het zo tenenkrommend slecht was.

Indiana007
Iets minder dan de voorganger maar toch heerlijk jeugdsentiment.
Deze nog in de grote zaal van city gezien.
Vanavond maar eens herkijken.

avatar van PEN15
Duurbetaalde achtergrondzangers uit de muziekvideoclip van Billy Ocean.

Hiermee besef ik pas hoe goed die vorige was. Je kunt aan alles zien dat er snel verdiend moest worden aan het succes van Romancing the Stone, maar het geschreven scenario is ongelooflijk matig. Dusdanig pover dat Kathleen Turner er in eerste instantie niet aan wilde meewerken. Om welke redenen laat zich raden, als je ziet wat voor rolletje zij nu bekleedt. Ik vind daarnaast Douglas ongeschikt als avonturier in dit verhaal en deze keer loopt hij er bij als een radeloos, verdwaalde James Bond. Dit is bijna in strijd met de lijn van de vorige film, hoe geloof je zo nog dat hij is gehard door de ruige woesternij van Colombia? They took the jungle out of Jack. Het leukste van de film vind ik eigenlijk dat ze de indruk willen wekken dat er nog een vervolgdeel te verwachten viel. Dat die vorige wordt aanbevolen voor leeftijden vanaf twaalf jaar en ouder en deze vanaf zes jaar spreekt voor zich.

Met de intens lekkere Kathleen Turner