Romancing the Stone (1984)

Alternatieve titel: Jacht op Smaragd

Verenigde Staten / Mexico
Actie / Avontuur

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Michael Douglas, Kathleen Turner en Danny DeVito

Joan is een succesvol schrijfster van sentimentele kiosk-romannetjes. Op een dag krijgt ze een kaart toegestuurd, waarop de vindplaats van een grote schat is aangeduid. Kort nadien wordt haar flat ondersteboven gehaald. Dan krijgt ze plots een telefoontje van haar zus Eliane uit het Zuid-Amerikaanse Colombia: Eliane blijkt te zijn ontvoerd en de kidnappers eisen de landkaart als losgeld. Wanneer Joan in Colombia arriveert wordt ze al onmiddellijk op sleeptouw genomen door een corrupte agent die ook uit is op de schat. Hij loodst haar op de verkeerde bus en die krijgt uitgerekend in de jungle pech. Dan duikt plots de redder in nood op: avonturier Jack Colton...

avatar van de grunt
Wat een charmante avonturenfilm! Kathleen Turner speelt Joan Wilder. What's in a name. Eenzame, tikje ondeugende, auteur vol van verwrongen verlangens. Ik mag haar graag zien, ook al schmiert ze er weer lustig op los in een rol die haar gegoten zit. De Indiana Jones associaties komen niet uit de lucht vallen, al waren dat meer 'donkere' films . Romancing the Stone is een aangename rit, door de prachtig in beeld gebrachte natuur van Mexico (film speelt in Colombia). Sensatie én een lach. Een evenwicht dat weinigen beter wisten te smeden dan Zemeckis in de jaren '80 (zie ook: Back to the Future & Who Framed Roger Rabbit). Plot is niet belangwekkend, maar dit onstuimige, ouderwetse avontuur (zonder digitale opsmuk) , is een feest voor de zintuigen en toont het geweldige plezier en de chemie die Turner en Douglas destijds hadden. Danny DeVito is in topvorm als een van de snode ontvoerders.

Heerlijke avonturenfilm met onzinnige humor en spectaculaire actiescenes in de jungle. Douglas speelt een heerlijk charismatische hoofdrol en het klikt leuk met tegenpool Turner. Het verhaal slaat verder nergens op, maar de vette knipoog is constant aanwezig. Jammer dat dergelijke avonturenfilms niet meer gemaakt worden en dergelijke humor ook niet meer bestaat in Hollywood (enkel platte humor).

Vroege Zemeckis.

Vond het een redelijk kinderachtige bedoening eigenlijk. Nu is dat ook wel wat karakteristiek voor z'n stijl en dit soort 80s avonturenfilmpjes, maar Zemeckis legt het er wel erg dik bovenop.

In het begin kon ik het nog wel hebben. Dat plotje van die melige Western was bijvoorbeeld wel grappig, het eerste half uur zitten er wel meer van dat soort kleine grapjes in. Maar dan kantelt de film toch resoluut richting avontuur.

Turner en Douglas zijn een redelijk flauw koppel, DeVito lijkt te denken dat hij in een Bassie & Adriaan film is gedropt. Wanneer het laatste uur dan nog (relatief uiteraard) serieus wordt had ik het wel zo'n beetje gehad met dit filmpje.

Start wel aardig, maar ergens halverwege verliest het z'n grappige toontje en wat rest is pover.

avatar van Flavio
Had deze al wel eens gezien, maar kon me er nauwelijks iets van herinneren.
In de herziening dus. De film begint best aardig maar het wordt allengs minder. De Colombianen worden gespeeld door Mexicanen met vet Mexicaans accent, maar goed het is Latijns-Amerika zullen de Amerikanen gedacht hebben, wat maakt het uit. Sowieso wordt Colombia nogal neergezet als een achterlijk land met onvriendelijke mensen, beetje jammer.

Het verhaal stelt verder weinig voor, zoals gezegd is het begin wel leuk maar de hele zoektocht was wat kinderachtig, en met name Danny DeVito was irritant aanwezig. Vraag me af in welke film niet, want heb de laatste tijd een paar films met hem gezien en hij zorgt altijd voor een valse noot. Douglas en Turner waren goed samen in The War of the Roses, maar hier zijn ze duidelijk in mindere vorm.

Op het eind wordt het nogal gewelddadig wat een beetje misplaatst is want het is toch meer een lichtvoetige avonturenfilm.

Teleurstellend.

Avontuurlijke ontspanning met naast de kogels en de krokodillen ook romantiek en gelukkig veel humoristische situaties en vooral twee uitstekende hoofdacteurs, met toch een speciale vermelding voor een energieke en charmante Kathleen Turner.

avatar van aorsongmachine
Net nog eens gekeken. Oogt misschien een beetje gedateerd hier en daar maar is nog steeds een leuke film waar zo'n beetje van alles in zit: romantiek, avontuur, actie, komedie...

avatar van FunkStarr
Ooit eens gelezen dat ipv Michael Douglas niemand minder dan Sylvester Stallone voor de rol was gecast. Destijds in 1984 had Stallone deze rol en de rol in Beverly Hills Cop afgeslagen, en voor de gigantische flopfilm Rhinestone gekozen waarin hij zich toch wel echt belachelijk maakte.

avatar van baspls
Deze vroege Robert Zemeckis-film toont al een hoop van zijn kwaliteiten en maken duidelijk dat helemaal in Spielbergs clubje past.

Een schrijfster van Romantische romannetjes krijgt een pakketje uit Colombia. Later blijkt dat er een schatkaart inzit, twee boeven willen dat ze die kaar naar Colombia komt brengen, als zullen ze haar zus wat aandoen. Eenmaal in Colombia gaat het al meteen helemaal fout als ze verdwaald. Gelukkig loopt ze avonturier Jack T. Colton tegen het lijf...

Prima acteerwerk van Michael Douglas en Kathleen Turner. Verder had Danny DeVito ook wel een leuke rol. Ook de Colombianen vond ik wel leuk vertolkt.

De film heeft een leuke humor maar bevat daarnaast ook best wat actie. Ik had eigenlijk een soort Indiana Jones-parody verwacht, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. De muziek van Alan Silvestri geeft de film een leuk 80s sfeertje mee en de film is goed opgenomen.

Heel bijzonder wordt Romancing the Stone nergens, maar het is een vermakelijke film om een keer gezien te hebben. Een jaar later zou Zemeckis Back to the Future regisseren, zowat de enige komedie-film die tot mijn absoluut favoriete films behoort.

avatar van mnrk
Goddamn it, I knew I should've listened to my mother. I could've been a cosmetic surgeon, five hundred thou a year, up to my neck in tits and ass.

Dit blijft een leuke film van Robert Zemeckis...

Het verhaal is in orde en de manier waarop het gebracht wordt is gewoon leuk om naar te kijken, de vaart zit er ook lekker in en de combinatie avontuur/actie met de nodige humor werkt prima...

Michael Douglas en Kathleen Turner en vormen een leuk duo en worden ook nog eens bijgestaan door de leuke Danny DeVito...

avatar van Roger Thornhill
Ondanks alle goede bedoelingen en het evidente plezier aan beide kanten van de camera heb ik dit nooit echt fantastisch en/of enorm grappig gevonden, daarvoor heeft de plot te weinig vlees, maar zowel het spel van, als de chemie tussen, Douglas en Turner is uitstekend, en dat maakt hier uiteindelijk toch wel een aangenaam tijdverdrijf van. "Dammit man, the Doobie Brothers broke up! Shit! When did that happen?"

avatar van PEN15
Voel me aardig misleid dat hier veel wordt geroepen dat dit een Indiana Jones kloon is. Ik verwachtte dan ook een film als Raiders of the Lost Ark, maar uiteindelijk meer een Indiana Jones voor alle leeftijden. Ik ben het inderdaad eens met verwijzingen naar A-team en de gebroeders Van Toor. Want daar dacht ik ook meteen aan. Zoveel misgevuurde kogelregens en kinderactige acties, zoals Danny Devito die struikelt tijdens het vuren achter zijn rug en in elkaar wordt gemept door een Conchita Gordo als hij onder de tafel in iemand anders tas wil gaan graaien. Op dat niveau had ik zeker niet gerekend. Op zich vond ik dan de eerste 10 a 15 min van the Perils of Gwendoline beter, nog een Indiana Jones kloon. Die was serieuzer, had mooie decors en een leuke actie-scene, alleen is alles daarna het aanzien niet meer waard.

avatar van arno74
Redelijke avonturenfilm waarin een vrouw met een schatkaart door diverse groepen bad guys achterna wordt gezeten. Ze krijgt de hulp van een stoere avonturier die zelf ook wel een oogje op de schat heeft. Qua startpunt hebben de makers het zichzelf niet moeilijk gemaakt. De dame in kwestie krijgt een schatkaart door haar brievenbus geduwd, waarop haar zus wordt ontvoerd om die schatkaart te bemachtigen. Weinig creatief, wat ook blijkt uit het feit dat het boordevol clichés zit, maar het overgrote deel van de tijd weet het wel te vermaken. Het einde kun je wel mijlenver aan zien komen en duurt te lang. Een kleine 3*.

avatar van 93.9
Goed gemaakte avonturenfilm.
Met charme en goede bedoelingen gemaakt.
Romancing the stone is ook een hit van Eddy Grant gemaakt voor deze film, maar niet gehoord..

avatar van IH88
“One hell of a morning has turned into a bitch of a day!”

Sterke avonturenfilm. Romancing the Stone leunt natuurlijk erg op de chemie tussen Douglas en Turner, en het duo spettert van het scherm. Vooral Turner doet het goed als Joan Wilder, een wat muffig type die steeds assertiever en avontuurlijker wordt. Ook DeVito heeft een heerlijke bijrol. Het is allemaal vlot gefilmd met prachtige locaties en aardige actiescènes. Het verhaal stelt niet zo heel veel voor, maar dat is wel vaker zo in dit soort films. Gewoon luchtig vermaak.

killerfreak schreef:
leuk avonturenfilmpje met topregisseur Zemeckis (toch zeker wat dit soort films betreft). Maar de film heeft de tand des tijds niet zo geweldig doorstaan. Gemiddelde 3* dus

Enkele jaren later dus nog eens herzien. Een Robert Zemeckis-filmpje, dus je weet dat je je schrap mag zetten voor avontuur en spannende, onderstrepende muziek. Dat dan is dan ook meteen het uitgangspunt van deze film. Alleen: waar bepaalde films volzitten met genialiteiten valt dat in deze film een beetje tegen. Er zijn wel degelijk enkele leuke vondsten, maar sommige scènes voelen zo goedkoop en over the top aan (tegenhouden krokodil door Douglas)... Bepaalde achtergrondinformatie die het geheel kan kaderen ontbreekt ook.
Daardoor komt deze film voor mij niet verder dan 3*

Jeugdsentiment.
En o, wat was is verliefd op Kathleen Turner.
Mooiste actrice van haar tijd.

avatar van jono
Joan Wilder is een succesvol schrijfster van pulpromannetjes. Op een dag krijgt ze een kaart toegestuurd, waarop de vindplaats van een grote schat is aangeduid. Dan krijgt ze plots een telefoontje van haar zus uit Colombia: ze blijkt te zijn ontvoerd en de kidnappers eisen de landkaart als losgeld. Joan vertrekt gelijk naar Zuid-Amerika en belandt vervolgens per abuis midden in het Colombiaanse regenwoud. Daar ontmoet ze de onbehouwen opportunist Jack Colton, die haar wel even naar de bewoonde wereld zal brengen. Helaas zijn de kidnappers haar inmiddels ook op het spoor.

Romancing the Stone is een Amerikaanse speelfilm uit 1984 onder regie van Robert Zemeckis, met in de hoofdrollen Kathleen Turner, Michael Douglas en Danny DeVito als klungelige kidnapper. Het is mij niet helemaal duidelijk onder welk genre de film eigenlijk valt; op deze site staat dat het om actie/avontuur gaat, en zowel actie als avontuur zijn dan ook volop aanwezig. De film bevat echter ook aantal thrillerelementen, de nodige romantiek en er komen zelfs enkele horrormomenten in voor. Maar het is vooral één en al kolder, en zelf zou ik de film eerder een romantische komedie noemen.

De film is goed voor ruim anderhalf uur onbezorgd vermaak, en verdient van mij een ruime voldoende. Erg mooi gefilmd zijn de beelden van de Colombiaanse jungle, hoewel een zoekopdracht op het internet me inmiddels leerde dat de film in Mexico is opgenomen. Ruim een jaar later zou hetzelfde acteurstrio overigens nogmaals bij elkaar komen voor de vervolgfilm Jewel of the Nile (1985). 3,5*