ad
  • 8.088.588 stemmen

Romancing the Stone (1984)

Actie / Avontuur | 106 minuten

Geregisseerd door: Robert Zemeckis

Met onder meer: Michael Douglas, Kathleen Turner en Danny DeVito

Releasedatum: 30 maart 1984

Over Romancing the Stone

"She's a girl from the big city. He's a reckless soldier of fortune. For a fabulous treasure, they share an adventure no one could imagine... or survive."

Joan is een succesvol schrijfster van sentimentele kiosk-romannetjes. Op een dag krijgt ze een kaart toegestuurd, waarop de vindplaats van een grote schat is aangeduid. Kort nadien wordt haar flat ondersteboven gehaald. Dan krijgt ze plots een telefoontje van haar zus Eliane uit het Zuid-Amerikaanse Colombia: Eliane blijkt te zijn ontvoerd en de kidnappers eisen de landkaart als losgeld. Wanneer Joan in Colombia arriveert wordt ze al onmiddellijk op sleeptouw genomen door een corrupte agent die ook uit is op de schat. Hij loodst haar op de verkeerde bus en die krijgt uitgerekend in de jungle pech. Dan duikt plots de redder in nood op: avonturier Jack Colton...

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Film Fan

Film Fan

• 2024 stemmen

Erg vermakelijke film. Hoewel enigszins gedateerd blijft deze film erg leuk om naar te kijken. De film zou eigenlijk als Roman / Avontuur getypeerd moeten worden. Robert Zemeckis laat ook nu weer zien dat hij weet hoe je een kijker moet entertainen. Met deze film wordt je van scene naar scene getrokken zonder je maar een moment te vervelen. Prima film!

avatar van mcdaktari

mcdaktari

dit heb ik altijd de beste van de serie gevonden, toen ie pas uitkwam was het m´n favorieten avonturen film. Met een mooie rol van Danny Devitto. Het vervolg van deze film kon dit niveau niet meer halen. Ik heb hem nu nog eens gekeken maar tegenwoordig zijn we zo verwend wat films betreft, maar toch het blijft toch een aardige komische avonturen film

avatar van MovieHolic

MovieHolic

In 1984 zal dit waarschijnlijk wel geweldig zijn geweest, maar vind m wat te achterhaald voor 2010.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Goede en leuke wegkijk film. Wel een kloon van Indiana Jones maar op zich was het niet echt storend. Prima cast waaronder Douglas, Turner en DeVito. Verhaal ging wel en kwam degelijk uit de verf. 3,5.

avatar van FrisoBoei

FrisoBoei

Een erg flauwe Indiana Jones kloon.

dominion

Leuke avonturenfilm.

De film leek wel heel veel op Indiana Jones maar dat stoorde me niet.

Hij was ook heel spannend en hij had veel humor.

De acteurs acteerde eigenlijk ook best wel goed.

Theunissen

Was natuurlijk een kloon van Indiana Jones maar eerlijk gezegd was het niet eens zo'n slechte. Dat kwam natuurlijk vooral door de sterke cast, met name Michael Douglas en Kathleen Turner.

avatar van Lennert

Lennert

Indiana Jones kloon vind ik voor een film waarvan het script 5 jaar voor uitgave al geschreven was wel erg overdreven. Tuurlijk is de held een man met een hoed en slingert men welgeteld in 1 scene aan een liaan, verder is het gewoon een standaard avonturenfilm waarvan ik zeker begrijp dat hij een kassucces was.

De film is lichtvoetig, vlot qua gebeurtenissen en heeft 3 leuke personages, maar verder is de cast behoorlijk inwisselbaar. De actie is ok, maar niet heel schokkend, net zoals het script. Waar de film het vooral van moet hebben is de vlotte humor, de chemie tussen Douglas en Turner en de aanwezigheid van Danny DeVito, verder zijn er toch een hoop onuitgewerkte zaken en plotgaten te bespeuren.

Toch ben ik behoorlijk benieuwd naar het vervolg, want de film vermaakt uiteindelijk toch uitstekend. Heerlijke popcorn-vermaak, niks meer of minder.

avatar van the new guy

the new guy

Nou dat viel dus erg mee. Gewoon een heel leuk vermakelijk avonturenfilmpje.

Prima grapjes en aardige actie, gecombineerd met jungle, modder en Michael Douglas. Niets op aan te merken.

avatar van gizmo_o

gizmo_o

Een kloon van Idiana Jones zou ik het niet willen noemen, er zijn natuurlijk wel een aantal overeenkomsten, maar die hebben meer films onderling (hier ligt het er allemaal wel wat dikker bovenop). Volgens mij zijn/waren Zemeckis en Spielberg ook vrienden, is het niet?

Vermakelijke avonturenfilm, waarbij het allemaal lekker vlot verloopt en er ook wat te lachen valt, bijv. het moment van die modderstroom en het tussen de benen van Turner belanden van Douglas is geniaal. Soms vind ik sommige serieuze scenes, (onbedoeld) te 'komedieachtig' overkomen.

Douglas en Turner zetten samen een leuk reisgezelschap neer en de krokodillenwaren waren toffe speeltjes .

3*.

avatar van rep_robert

rep_robert

Humoristisch avontuur met een grappige Michael Douglas en een geknipte Kathleen Turner als rijkeluis vrouwtje wat in de jungle belandt. De film zit vol knipogen, lekkere momenten om te lachen en een mooie natuur waarbij je je ogen mag uitkijken. Richting het einde duurt het even wat te lang, maar als je met de instelling kijkt dat je deze film niet serieus moet nemen wacht je een lekkere film. Voor de zuurpruimen zou ik deze film afraden, daarvoor zijn een aantal knipogen te overdreven.

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Robert Zemeckis heeft toch een behoorlijk lading goeie films gemaakt. Hij maakte in die periode van zijn carriere erg vermakelijke films, die allemaal niet te serieus zijn. Romancing the Stone is een film met het niveau van de Back to the Future trilogie. Het is allemaal niet serieus gebracht en de film vermaakt over de hele speelduur prima. De film kent een zeer sterk en avontuurlijk middenstuk. Jammer dat het naar het einde net allemaal wat minder word.

Maar goed, alsnog heb ik hier zeker een positief gevoel aan over gehouden. Voornamelijk ook door de cast. Douglas en Turner bleek een prima koppel te zijn, maar ook Danny de Vito speelt een geinige rol. Verder waren de setting ook prima, evenals het tempo en de acteerprestaties dus.

Het word maar eens tijd dat Zemeckis stopt met die animatiefilmpjes en weer van dit soort vermakelijke films gaat maken.

3 sterren

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Ik heb deze film al een paar keer gezien en hij blijft gewoon vermakelijk. Het spel is af en toe behoorlijk overdreven en geforceerd en het verhaal zit ook niet al te briljant in elkaar. Maar toch kan je zo lekker meeleven met de personage's en de avonturen die ze beleven. Het komt vooral door de ijzersterke chemie tussen Douglas en Turner denk ik. Dit in combinatie met de grappige rol van De Vito maakt het een perfect samenspel. The Jewel of the Nile vind ik misschien nèt iets grappiger maar deze is ook zeker het bekijken waard.

avatar van Judith44

Judith44

Leuke vermakelijke film met een van mijn lievelingsactrices Kathleen Turner. En ligt het aan mij maar was Michael Douglas ten tijde van deze film echt verliefd op Turner? Het lijkt er wel op in de manier waarop hij naar haar kijkt. Komt de film alleen maar ten goede.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Best een leuk filmpje. Leuke rollen van Douglas, Turner en DeVito. Andere rollen, waaronder die generaal waren ook erg leuk. Best eens leuk om gekeken te hebben.

avatar van booyo

booyo

Vermakelijk avonturen filmpje, maar helaas niet meer dan dat. Kan er mee te maken hebben dat ik het nooit eerder gezien heb, maar de film kent voor mij weinig memorabele momenten. Wel leuk om Douglas & Turner zo jong te zien. Vooral Douglas speelt leuk!

avatar van predator

predator

Kathleen Turner is heel fijn om te zien in deze film en de chemie met Michael is prima. Vermakelijke Indiana Jones achtige film.

avatar van johnhendrikos

johnhendrikos

Judith44 schreef:

denk niet dat het aan jou ligt. Immers wie zou er niet verliefd zijn op kathleen toch

??

avatar van sofripa

sofripa

Lekkere Indy kloon. 3 sterren.

avatar van K. V.

K. V.

Blijkbaar had 'k hem toch nog niet gezien. Een vermakelijk filmpje, met Michael Douglas eens in een totaal andere rol.

De film was wel in het begin wat rommelig, maar eens in de jungle was hij heel genietbaar. Verwacht geen meesterwerk, maar eentje om je verstand op nul te zetten bij een zak popcorn.

avatar van Spetie

Spetie

Leuke verfrissende avonturenfilm van regisseur Robert Zemeckis met leuke rollen van Michael Douglas en Kathleen Turner, die een sterke chemie met elkaar hebben.

Deze behoorlijk spectaculaire avonturenfilm moet het niet van de geloofwaardigheid hebben, maar gelukkig neemt de film zichzelf ook niet al te serieus. Het tempo is hoog, de humor is aanstekelijk, de ldialogen zijn vlot en de chemie tussen de hoofdrolspelers is erg goed. Naast de twee al genoemde acteurs, die erg goed op elkaar ingespeeld zijn is er nog een leuke rol weggelegd voor Danny de Vito als komische schurk. Het gevecht met krokodillen in deze film oogt wel behoorlijk nep, maar is daarentegen juist wel ontzettend vermakelijk.

Kortom een vermakelijke, leuke avonturenfilm, met een knipoog naar Indiana Jones, die zowat van hetzelfde niveau is en dat is dus erg goed.

avatar van Humphrey

Humphrey

Gewoonweg een amusante film met een hoop onwaarschijnlijkheden, maar die neem je erbij met wat goede wil. 3*.

Tarkus

Het was een hele tijd geleden dat ik deze film nog eens had gezien.

Het is en blijft een leuke avonturenfilm met een goede cast, waarvan ik toch vooral de rol van Kathleen Turner onthoud samen met die van Danny DeVito.

Kortom: leuke familiefilm.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Blijft een leuke en frisse avonturenfilm. Lift duidelijk mee op het succes van Indiana Jones maar is toch op vele vlakken anders. Het idee van de schrijfster die de avonturen van haar eigen fantasie beleeft sprak me hier wel aan. Romancing the Stone biedt ook heel wat actie, mooie beelden en een portie humor, zonder dat hierin overdreven wordt. De synthpop deuntjes waren niet uit te staan. Al met al een heel stuk leuker dan het suffe vervolg Jewel of the Nile.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2012 stemmen

Leuk.

Veel heeft dit niet om het lijf, maar de humor is een geslaagde mix tussen droogkomische blikken en flauwe woordspelingen, het avonturengehalte ligt hoog en de hoofdpersonages zijn leuk.

Het begin is fris en vlot, dat bot een beetje af naarmate de film vordert, maar als dan nog wat onnozele zaken zoals Jack Trustworthy Colton als Spider-Man voorbijkomen heb ik mij toch dik geamuseerd.

Dat is grotendeels te danken aan de cast. Michael Douglas heeft de gave charmant, droogkloterig en eng tegelijkertijd te zijn. Hij is dan ook de perfecte hoofdrolspeler, naast de al even charmante Kathleen Turner, die zo mogelijk nog beter in haar rol zit.

Danny DeVito is een cliché, maar daarom niet minder leuke dubieuze tegenstander.

Met Robert Zemeckis aan het roer had ik op voorhand wel een verwachtingspatroon dat na afloop perfect beantwoord is. Naast de portie avontuur en ouderwetse romantiek (die dansscène is zowaar leuk) bevat Romancing The Stone ook de nodige eightiessaus, met leuke, idiote deuntjes als logisch gevolg. De zelfrelativerende humor is een bonus en ook de "gewelddadige" climax had ik niet meteen verwacht.

"What the hell happened to my birds?!"

avatar van Eibmoz

Eibmoz

Flauw ! ! !

avatar van killerfreak

killerfreak

leuk avonturenfilmpje met topregisseur Zemeckis (toch zeker wat dit soort films betreft). Maar de film heeft de tand des tijds niet zo geweldig doorstaan. Gemiddelde 3* dus

gauke

Een mengeling van avontuur, komedie, romantiek en actie. Het klassieke verhaal was niet bijzonder spannend of origineel, eerder voorspelbaar en de productie moest het vooral hebben van het heerlijke samenspel van de hoofdrolspelers (de chemie tussen Kathleen Turner en Michael Douglas oogde bijzonder naturel) en hun sympathieke personages. De actie en de humor waren goed.

avatar van Justice4All

Justice4All

Pff, Wanneer worden, zulke films weer gemaakt. Ik mist het wel.

avatar van Willy Wartaal

Willy Wartaal

Vermakelijk, soms goed voor een glimlach. Iets té veel onzinnigheid naar het einde toe. Turner ziet er leuk uit en geeft de film net dat beetje extra. Special effects redelijk evenals de actie scènes, deed me zo nu en dan erg aan The A-Team en verschillende James Bond films denken, vooral bij de achtervolging met de jeeps en de scènes met de krokodillen.