Mary (2019)

Horror

geregisseerd door Michael Goi
met Gary Oldman, Emily Mortimer en Jennifer Esposito

David is kapitein en wil een beter leven voor zijn gezin. Op een veiling ziet hij een oude boot met de naam "Mary". In een impulsieve bui koopt hij de boot. David en zijn gezin gaan varen en krijgen op zee te maken met vreemde en angstaanjagende gebeurtenissen.

• vanaf 16 september te koop op dvd

Vanaf 14 november in de bioscoop (WW Entertainment)
EDIT: release is uitgesteld

avatar van tattoobob
Trailer ziet er wel top uit.

avatar van de grunt
Emily Mortimer

avatar van sinterklaas
Van de regisseur van Megan is Missing? Top!

avatar van Left4Dead
Toen ik het plot hier las dacht ik meteen aan de prima prent Dead Calm (1989). Mary ging meer de horrorkant op, maar op open water in de problemen zitten is een angst voor iedere kapitein. Een leuke cast, een intrigerend begin.......... ik had er zin in.

Na het goede begin moet je even door wat kleffe familie-gedoe heen voordat het ruime sop wordt gekozen. Dit nadat we wat kleine voorbodes hebben gezien. Eenmaal uitgevaren begint het allemaal aardig rap te griezelen, vreemde voorvallen volgen elkaar op. Alles lijkt erop dat het schip een historie heeft en een uitwerking op de bemanning heeft.

Maar echt eng wil het niet worden, ik had een beklemmende film verwacht. Immers het feit dat je geen kant op kunt terwijl je dobbert op open water zou zeker een claustrofobisch eng effect kunnen geven. Nog sterker wanneer er iets rondwaart. Maar de kleine observaties deden me maar weinig, niet sterk genoeg allemaal.

Horror durf ik het allemaal niet noemen, hoogstens een slappe thriller. De bemanning deed mij eigenlijk niet veel en dat is echt een gemis voor het verhaal. Slap in uitvoering, er had meer mee gedaan kunnen worden. Verder dan 2,5** kom ik dus ook niet, wederom een horrorprentje die het niet waar kan maken. Hoe verder ik kwam in het verhaal, hoe minder geboeid ik was.

avatar van joolstein
Hoe?? Hoe is het mogelijk, dat een Oscar-winnaar als Gary Oldman en een gerespecteerde actrice als Emily Mortimer verzeild zijn geraakt in dit? Ondanks het feit dat ze al rechtstreeks op weg zijn naar de legendarische "Bermuda-driehoek neemt het ook elke spookhuis-cliché en plaats dit nu dan op een grote zeilboot. Zucht Je hebt het allemaal eerder gezien, het jongste meisje gaat beangstigende tekeningen maken, natte voetafdrukken op de grond, dichtslaande deuren en deurknoppen die niet open willen enz. Sterker het is allemaal al eens veel beter gedaan! Regisseur Michael Goi, gooit er een paar routineuze cameratrucs tegen aan maar de film is gewoon ver onder het niveau van verzameld talent. En zelfs als je geen horrorkenner bent, zorgt de omhullende, flashback-manier van vertellen van de film ervoor dat er hier niet teveel verrassingen zijn. Dit is een saaie, vergeetbare thriller, verstoken van originaliteit en die maar weinig te zeggen en nog minder te tonen heeft. Ik weet niet wat Gary Oldman en Emily Mortimer deed beslissen om in dit project te stappen, maar waren zij er niet dan was dit eindproduct nog middelmatiger of gewoon slecht.

Feitelijk nergens bijzonder, een wat al te herkenbare, zoveelste ghost ship film. Minimalistische setting ook, een film die productioneel niet veel gekost zal hebben, vandaar wellicht dat er geld overbleef om gerespecteerde acteurs als Oldman en Mortimer te strikken. Met hun gedreven, intense spel zorgen zij twee er voor dat dit werkje nog net blijft drijven, hulde voor hun inzet. Een gemiddelde popcorn film die aan de doelgroep precies dat levert wat men verwacht. Wel jammer dat aan het begin al min of meer wordt onthuld hoe het gaat aflopen, en die uiteindelijk twist aan het finale slot voelt ook niet helemaal lekker en logisch.

avatar van blurp194
Tsja, nergens bijzonder vanzelf, het genre is dan ook al volledig uitgekauwd. Wat het Goi bewogen heeft om er dan nog maar eens een poging voor te wagen? Jammer, het komt gewoon niet in de buurt van de klassiekers. Ik krijg zelfs zin om Der Skipper (1990) aka Kill Cruise (1990) nog maar eens op te zoeken. Iets dichterbij wellicht het tot dusver beste voorbeeld natuurlijk Dead Calm (1989). Jammer dat er eigenlijk nooit meer iets in de buurt gekomen is, het zou toch wel mogelijk moeten zijn om een nieuwe draai te geven aan het idee van een boot, de zee, en de tegenstelling tussen de eindeloze ruimte en de beperkte en claustrofobische ruimte aan boord. Hollywood is geweest, zoveel is ondertussen wel duidelijk, maar deze lacune lijkt me nou echt iets waarmee iets, iets, iets anders wellicht een doorbraak kan maken. Maar niet met een haai, dat is ook al gedaan. Is het dan wellicht zo dat dit idee zo voor de hand ligt dat Herman Melville er al het hoogste in bereikt heeft?

avatar van schenkowiets
Prima filmpje om een keer te zien,beter dan Dead Calm vond ik.

avatar van Rickyman
Nou ik vond Dead Calm toch wel beter hoor.
Onbegrijpelijk wat Oldman in deze zwakke vertoning te zoeken heeft.

avatar van AniSter
Oldman and Youngwoman, wat een horror. Haha, Bermudadriehoek, -cirkel en -broek. Maar goed dat dit spannende drama met dat fantastische einde niet te lang duurde. Aan mijn beoordeling zie je wat ik eigenlijk bedoel.

Wat een drama deze film, hoewel het gegeven , open zee, boot, entiteit , een claustrofobisch effect teweeg zou kunnen brengen, komt dit totaal niet uit de verf. Horror, heet het maar nergens in de film wordt het "eng" , en de weinige momenten dat je als kijker zou kunnen schrikken............ wel die waren er niet.
Gary Oldman en Emily Mortimer moeten toch vorstelijk zijn beloond dat ze voor dit script/film zijn gegaan.
niet eens een b-film.

avatar van Collins
Een groepje mensen dat vastzit op een klein zeiljacht op open zee biedt mogelijkheden in een horrorfilm. Onlangs zag ik Harpoon (2019). Een film die met hetzelfde uitgangspunt aangename psychologische en fysieke horror voortbracht. Dat zou met deze film dus ook moeten lukken. Vooral omdat Anthony Jaswinski, die ook verantwoordelijk was voor het schrijven van prima films als Kristy (2014) en The Shallows (2016) zich met het draaiboek bemoeide. De regisseur heet Michael Goi. Iemand die zijn sporen zeker heeft verdiend als regisseur en cinematograaf.
De verwachtingen zijn op voorhand derhalve hoog. Achteraf is er teleurstelling.
Mary is een film met voorspelbare horrorwaar. Een dun plot zonder veel mysterie en sfeerschepping. De film is een aaneenschakeling van clichés en de spanning is dan ook vaak ver te zoeken. Daarnaast wordt de clou van het verhaal vroeg in de film weg gegeven. Niet slim, want funest voor het mysterie en voor de opbouw van de spanning.
Je vraagt je af wat Gary Oldman en Emily Mortimer in deze zeer matige film te zoeken hebben. Waarschijnlijk aangetrokken door de namen Goi en Jaswinski of door een enorme buidel met geld. Ik heb geen andere verklaring. Hun aanwezigheid zorgt wat mij betreft wel voor verdraagzaamheid. De acteerprestaties zijn namelijk heel behoorlijk en de film wordt er beter verteerbaar door.
Toch is Mary bovenal een film gebaseerd op een lomp scenario, gemakzuchtig puttend uit griezelige ingrediënten stammend uit succesvollere horrorfilms. Beetje van dit en een beetje van dat.
Een ongeïnspireerde film. Voorspelbaar en futloos.

avatar van M!tch
Ik vond het een draak van een film. Slechte dialogen, een heleboel clichés. Jammer want er zit veel potentie in het concept.

Matige film waarin een verlaten schip op zee wordt opgeknapt door een gezin om zelf mee te gaan varen. Een mager verhaaltje met ook een vrij standaard opbouw. Ondanks de setting (een gezin op een boot midden op zee) wordt het nergens sfeervol of spannend. Vervelend wordt het echter ook niet en de film duurt niet te lang.

avatar van Elchapo
Film voelt goedkoop aan en toch boeit hij omdat de speelduur precies lang genoeg is.3.5 stars.