• 8.518.247 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Geregisseerd door: Claire McCarthy

Met onder meer: Daisy Ridley, Naomi Watts en Clive Owen

Plot Ophelia

"Hamlet through her eyes."

'Ophelia' is de moderne vertelling van het verhaal van Hamlet vanuit het perspectief van Ophelia. Ophelia is een mooie, intelligente vrouw die de aandacht weet te trekken van de knappe prins Hamlet. Al snel raken de twee verwikkeld in een onmogelijke, verboden liefde.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van parcivalis

parcivalis

Zwaar aangezette, multiculturele edelkitsch waarbij noch Ophelia, noch Hamlet uit de verf komt.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Ik vond het zo slecht nog niet. Een prima cast en het ziet er ook allemaal prima uit. Het verhaal kende ik nog niet en ik vond het eigenlijk goed te doen. Leuk om ook eens wat van Shakespeare te zien.

avatar van macrobody

macrobody

Ik denk dat William Shakespeare zich omdraait in zijn graf. Maar goed, het past helemaal in deze tijd van oeroude verhalen omtoveren met een vrouw in de hoofdrol. Valt me nog mee dat Hamlet niet werd vertolkt als een donkere prins.

avatar van John Milton

John Milton

Visueel aantrekkelijk, maar het script vond ik minder denderend. Leuk dat mijn gokje dat het in Tsjechië opgenomen zou zijn, bleek te kloppen. Volgende keer toch eens bij die Barrandov studios langs, ze doen tours, zie ik.

scorsese

Goeie film waarin een jong meisje komt te werken als dienstmeisje voor de koningin. Gebaseerd op Shakespeare's bekendste stuk Hamlet, maar verteld vanuit Ophelia (zoals de titel al doet vermoeden). Alhoewel deze andere invalshoek, is het verhaal voor een groot deel hetzelfde. Vooral de finale is afwijkend en die komt mede hierdoor uitstekend binnen. De film ziet er verder goed uit en heeft ook een mooie soundtrack.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Is het een vereiste om het stuk Hamlet goed te kennen om de film goed te doorgronden?

scorsese

Filmkriebel schreef:

Niet direct zou ik zeggen, maar als je er bekend mee bent maakt het de film wel wat beter (tenzij je de aanpassingen heiligschennis vindt). Het einde vond ik vergelijkbaar met het einde van Once upon a Time... in Hollywood. Als je bij deze laatste film ook geen voorkennis hebt over de Tate-moorden, dan komt het toch allemaal anders binnen.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ken Hamlet totaal niet vandaar... Voorlopig gewoon eventjes in de "to see" lijst zetten...

avatar van IH88

IH88

“You may think you know my story. Many have told it. It has long passed into history... into myth.”

Sfeervol. Shakespeare’s Hamlet met een twist, en we zien dit verhaal over verraad, liefde en moord vooral door de ogen van Ophelia. Daisy Ridley is uitstekend in de rol van Ophelia, en ook de regie van McCarthy, de locaties en de cinematografie mogen er wezen. De andere acteurs zijn niet meer dan degelijk, maar vooral de dubbelrol van Naomi Watts pakt goed uit.

avatar van joolstein

joolstein

Sympathieke herbewerking van William Shakespeare's "Hamlet" door Claire McCarthy, gebaseerd op de YA-roman van Lisa Klein. Waarin het verhaal deze keer wordt verteld uit het perspectief van Hamlet's geliefde, Ophelia. De film gaat van start met diezelfde Ophelia die drijft in het meer, vermoedelijk verdronken, terwijl een voice-over vraagt; "Je denkt misschien dat je mijn verhaal kent?" Dit beeld is ontleent aan het schilderij van Sir John Everett Millais,1829-1896

Nu is er geen heel erg gedurfde herziening van gemaakt. Het is toch vooral de mooie roodharige schoonheid die in een grotendeels mannenwereld als enige gezond verstand blijft gebruiken.En om eerlijk te zijn, er is meer dan een half uur verstreken voordat de film zelfs arriveert bij de gebeurtenissen uit het toneelstuk van Shakespeare. En dan lijkt het soms ook meer Juliet + Romeo en dus de verkeerde Shakespeare?

Sterke rollen komen van Naomi Watts die koningin Gertrude en genezers Mechtild speelt en Daisy Ridley. Clive Owen als Claudius de broer van de koning en Nathaniel Parker als Hamlet zijn degelijk maar komen (eigenlijk geheel naar mijn verwachting) wel minder goed uit de verf. Maar eerlijk gezegd vond ik dit, door dat het iets anders probeert, nog best leuk.

avatar van Dievegge

Dievegge

In de roman van Lisa Klein wordt de tragedie Hamlet herverteld uit het standpunt van zijn geliefde Ophelia. Zij is vooral bekend van het schilderij van John Everett Millais, waarop haar lijk in een beek drijft.

Er zijn verschillen met de originele versie. Horatio heeft nu een donkere huidskleur. Ophelia spreekt Hamlet tegen wanneer deze een misogyne uitspraak doet. De taal is gemoderniseerd. Vb. To thine own self be true wordt Be true to yourself. Het uitgangspunt is hetzelfde, maar uiteindelijk gaat het verhaal een heel andere kant op, vooral wat betreft het lot van Ophelia zelf. Bij Shakespeare komt ze over als een zwakke persoonlijkheid; hier is ze sterk en zelfzeker. Het idee is verfrissend en Daisy Ridley speelt de titelrol met overtuiging, maar sommige veranderingen zijn toch wat kort door de bocht.

avatar van J.Ch.

J.Ch.

Mooi, maar wat onevenwichtig. Het is al jaren geleden dat ik een verfilming van Hamlet heb gezien (de versie met Mel Gibson denk ik, maar ik weet het niet eens zeker) en het verhaal stond mij ook niet heel helder meer voor ogen. Ophelia ken ik vooral van het schilderij van John Everett Millais, een beeld dat je ook nog wel eens in andere films tegenkomt. Al in de proloog van Ophelia wordt echter al duidelijk dat deze versie van het verhaal niet zo eindigt.

Ik weet niet precies wat het is, maar het verhaal wist me niet volledig te boeien. Sommige ontwikkelingen leken me vrij willekeurig, soms nogal overdreven en soms onnavolgbaar. Er zit potentie in het verhaal maar dat wordt niet volledig gerealiseerd. Misschien veronderstellen de makers een goede voorkennis van het oorspronkelijke toneelstuk? Dat is dan knap jammer voor wie niet in het Angelsaksische taalgebied is opgegroeid en dus niet Shakespeare met de paplepel ingegoten heeft gekregen.

Het acteerwerk is ook niet altijd optimaal. Er is niemand die het altijd slecht doet, maar bijna alle acteurs hebben scènes waarin ze niet goed uit de verf komen. Daisy Ridley slaagt erin om een intelligente en onafhankelijke Ophelia neer te zetten, maar haar wanhoop overtuigt niet helemaal. Ook geloof ik meteen dat Hamlet volledig betoverd is door Ophelia maar andersom lijkt de liefde minder diep en allesomvattend. Clive Owen is soms indrukwekkend, soms karikaturaal. Naomi Watts speelt de rol van Gertrude wat vlak terwijl ze met hart en ziel Mechtild vertolkt. George MacKay als Hamlet doet het als enige consequent uitstekend.

Waar plot en acteren te wensen over laten, zijn de cinematografie en de soundtrack over de hele linie van hoog niveau. Mooi voorbeeld is het schouwspel waarmee Hamlet het hof confronteert met de waarheid rondom de dood van zijn vader. En bijna op het einde weet de film ineens alsnog een sterke indruk achter te laten door een imposante climax, waarin alle sterke punten samenkomen. Opvallend is dit het deel van het verhaal waar Ophelia het minst mee van doen heeft. Ik doe het niet vaak, maar puur om deze scène krijgt de film van mij een extra halve ster.

Ik blijf achter met het gevoel dat hier meer in had gezeten, en dat is jammer. Desalniettemin is Ophelia een mooi gemaakte film met her en der een uitstekende scène.

avatar van Noodless

Noodless

Gebaseerd op Shakespeare's stuk Hamlet, maar verteld vanuit het oogpunt van Ophelia waardoor het verhaal een andere invalshoek krijgt. Het verhaal van Hamlet is mij niet zo bekend en weet van begin tot het einde voldoende te boeien dankzij de mooie setting, decors, de cinematografie en het degelijke acteerwerk. Clive Owen zit gegoten in zijn rol en Naomi Watts speelt hier een overtuigende dubbelrol zoals we van haar kunnen verwachten. George MacKay als Hamlet is degelijk in zijn rol en Daisy Ridley die we kennen van Star Wars VII, VIII en IV maakt wel indruk als Ophelia, al is haar personage op gebied van de liefde niet zo overtuigend. Je gelooft niet in de magische liefde tussen Hamlet en haar. De opbouw naar de climax wordt zorgvuldig naar de kijker verzorgd waarbij de ontknoping je toch weet te verrassen. 6,5/10

avatar van K. V.

K. V.

Het verhaal van Hamlet kende ik een beetje, maar het was ook eens interessant om het verhaal door de ogen van Ophelia te zien. Dit maakte het nog iets meeslepender. De cast bestond uit veel bekend volk en deden het prima. De iets langere speelduur stoorde eigenlijk niet.

'k had er geen grote verwachtingen bij, maar vond het zeker niet slecht.

avatar van mrklm

mrklm

In haar eerste rol na de laatste drie Star Wars-films bewijst Ridley definitief één van de grote talenten van haar generatie te zijn. Zij kruipt in de huid van Ophelia, de grote liefde van Prince Hamlet [George MacKay] dat de meeste mensen vooral kennen uit het geliefde toneelstuk van Shakespeare. Deze bewerking van de roman van Lisa Kelin begint wanneer Hamlets vader [Nathaniel Parker] nog leeft en richt zich vooral op de vrouwen. Ophelia maakt als kind indruk bij koningin Gertrude [Naomi Watts] die haar prompt onder haar hoede neemt als toekomstige hofdame. Spoiler-alert: Ophelia gaat niet dood. Kennis van Hamlet is zeker een pré, maar ook niet-ingewijden kunnen genieten van het sterke spel van Ridley en Watts en van Clive Owen als Hamlets sluwe oom Claudius.