Ophelia (2018)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Claire McCarthy
met Daisy Ridley, Naomi Watts en Clive Owen

'Ophelia' is de moderne vertelling van het verhaal van Hamlet vanuit het perspectief van Ophelia. Ophelia is een mooie, intelligente vrouw die de aandacht weet te trekken van de knappe prins Hamlet. Al snel raken de twee verwikkeld in een onmogelijke, verboden liefde.

avatar van parcivalis
Zwaar aangezette, multiculturele edelkitsch waarbij noch Ophelia, noch Hamlet uit de verf komt.

avatar van Pazmaster
Ik vond het zo slecht nog niet. Een prima cast en het ziet er ook allemaal prima uit. Het verhaal kende ik nog niet en ik vond het eigenlijk goed te doen. Leuk om ook eens wat van Shakespeare te zien.

avatar van macrobody
Ik denk dat William Shakespeare zich omdraait in zijn graf. Maar goed, het past helemaal in deze tijd van oeroude verhalen omtoveren met een vrouw in de hoofdrol. Valt me nog mee dat Hamlet niet werd vertolkt als een donkere prins.

avatar van John Milton
Visueel aantrekkelijk, maar het script vond ik minder denderend. Leuk dat mijn gokje dat het in Tsjechië opgenomen zou zijn, bleek te kloppen. Volgende keer toch eens bij die Barrandov studios langs, ze doen tours, zie ik.

Goeie film waarin een jong meisje komt te werken als dienstmeisje voor de koningin. Gebaseerd op Shakespeare's bekendste stuk Hamlet, maar verteld vanuit Ophelia (zoals de titel al doet vermoeden). Alhoewel deze andere invalshoek, is het verhaal voor een groot deel hetzelfde. Vooral de finale is afwijkend en die komt mede hierdoor uitstekend binnen. De film ziet er verder goed uit en heeft ook een mooie soundtrack.

avatar van Filmkriebel
Is het een vereiste om het stuk Hamlet goed te kennen om de film goed te doorgronden?

Filmkriebel schreef:

Niet direct zou ik zeggen, maar als je er bekend mee bent maakt het de film wel wat beter (tenzij je de aanpassingen heiligschennis vindt). Het einde vond ik vergelijkbaar met het einde van Once upon a Time... in Hollywood. Als je bij deze laatste film ook geen voorkennis hebt over de Tate-moorden, dan komt het toch allemaal anders binnen.

avatar van Filmkriebel
Ken Hamlet totaal niet vandaar... Voorlopig gewoon eventjes in de "to see" lijst zetten...

avatar van IH88
“You may think you know my story. Many have told it. It has long passed into history... into myth.”

Sfeervol. Shakespeare’s Hamlet met een twist, en we zien dit verhaal over verraad, liefde en moord vooral door de ogen van Ophelia. Daisy Ridley is uitstekend in de rol van Ophelia, en ook de regie van McCarthy, de locaties en de cinematografie mogen er wezen. De andere acteurs zijn niet meer dan degelijk, maar vooral de dubbelrol van Naomi Watts pakt goed uit.