The Two Popes (2019)

Verenigd Koninkrijk / Italië / Argentinië / Verenigde Staten
Biografie / Drama

geregisseerd door Fernando Meirelles
met Jonathan Pryce, Anthony Hopkins en Juan Minujín

Gefrustreerd door de koers die de Katholieke Kerk vaart, vraagt kardinaal Bergoglio (Jonathan Pryce) toestemming van paus Benedictus (Anthony Hopkins) om in 2012 met pensioen te gaan. In plaats van het ontslag te aanvaarden, roept de introverte paus Benedictus, geconfronteerd met laster en gebrek aan zelfvertrouwen, zijn meedogenloze criticaster en toekomstige opvolger van Rome op om een geheim te onthullen dat de fundamenten van de Katholieke Kerk op hun grondvesten doet schudden. Achter de Vaticaanse muren begint een tweestrijd tussen traditie en vooruitgang, schuld en vergeving. Onderwijl proberen deze twee zeer verschillende mannen hun eigen verleden het hoofd te bieden om op die manier een gemeenschappelijke basis te vinden en een toekomstperspectief te creëren voor de kerk en haar miljard volgers wereldwijd.

Zeer knap gecast en geacteerd, maar zoals al vaak opgemerkt hierboven, wat teveel focus op het verleden van Borgoglio.

avatar van Flat Eric
De bijzondere verhouding tussen conservatief en progressief. Voor zover mogelijk dan in die wereld.

Leuk inkijkje hoe het er aan toe gaat tijdens het conclaaf achter gesloten deuren.
Je krijgt veel info over Bergoglio's komaf en geschiedenis maar ik miste wel wat achtergrond over Ratzinger. Daar was ik ook wel benieuwd naar, had dat gelijk meegenomen in de film dan was het helemaal af geweest.
Verder maken de sterke en scherpe dialogen tussen de Two Pope het ogenschijnlijk saaie onderwerp heel toegankelijk en verfrissend.

Het is origineel van opzet, misschien een ietsje gedurfd en zeker ongewoon daar waar die twee kerkleiders als in de grond gewone lui worden voorgesteld, met dezelfde minpuntjes als iedereen, maar het is vooral sprankelend, wanneer ernstige en minder ernstige kwesties het voorwerp uitmaken van meningsverschillen tussen die twee schitterende acteurs, waarbij ik het ene moment de palm aan Anthony Hopkins wil uitreiken, een paar seconden later aan zijn opponent Jonathan Pryce.
Humor is nooit uit de lucht ook niet wanneer die twee soms gegriefd zijn, geen tegenspraak dulden of er gewoon genoeg van hebben.
Ook de geplogendheden van het "huis" worden soepel belicht, maken u ook wat wijzer en dat er naar het slot toe wat emotie binnensluipt berokkent geen schade aan aan deze knappe film waarin vooral, zoals gezegd, de dialogen en de meesterlijke acts bijzonder genietbaar zijn.

Indrukwekkend geacteerde film over de richtingenstrijd binnen de katholieke kerk. Een echt acteerduel op punten gewonnen door Jonathan Pryce, maar dat komt allicht omdat die de meer sympathieke rol heeft. De recente tegenstelling tussen Paus emeritus Benedictus en Paus Franciscus toont aan dat de film nog niets aan actualiteitswaarde heeft verloren.

De uitgebreide terugblik op Bergoglio’s verleden ten tijde van de Videla-junta is pijnlijk om te aanschouwen net als andere films over dat afschuwelijke tijdperk, zoals La Historia Oficial (1985), La Noche de los Lápices (1986) en Garage Olimpo (1999).

avatar van Thomas83
Bijzonder vlotte film voor een die bijna alleen maar draait om twee oude mannen die met elkaar praten. Erg leuk idee om twee verschillende pausen op zo'n manier te belichten. Al wordt een hoop sterk aangedikt en gedramatiseerd uiteraard. Een karakterstudie wil de film helaas nooit worden. Daarvoor gaan karakterontwikkelingen veel te snel en zijn ze ook niet geloofwaardig. Maar nog altijd werkt de film goed als een hartverwarmende film waarin we twee topacteurs het tegen elkaar op zien nemen. Mooie dialogen en humor ook, ook al wordt het soms wel wat al te luchtig.

Meirelles blijkt een verrassend goede match met de film. Zijn visuele stijl frist een film die stoffig had kunnen zijn echt wat op. Vond de film soms best flitsend ogen, voor het soort film dat het is, vooral in het begin. In een paar scènes wordt ook goed invoelbaar gemaakt wat religie voor mensen kan betekenen. Heb er zelf niet zoveel mee, maar dat is mooi gedaan.

Later verliest de film wel wat van zijn kracht. Doordat Bergoglio en Ratzinger een vriendschap ontwikkelen en het net wat te zoet wordt allemaal waarschijnlijk, maar ook door die flashbacks over de junta. Moeilijk om dat onderwerp niet aan bod te laten komen, maar ik vond de film door die flashbacks wat meer de kant van een doorsnee biografie opgaan.

Op het einde kiest de film zelfs voor een wat rare sportfilmbenadering. Zie je de kardinalen ineens Bergoglio een staande ovatie vergeten. Ratzinger wordt het ene moment meerdere keren voor nazi uitgemaakt, later loopt iedereen ineens met hem weg. Die tangoscène was ook geen best idee. Vond het wel mooi om twee keer een conclaaf in beeld te zien met wat van zijn rituelen. Dat werkt goed in een film. 3.5*.

avatar van N00dles
The Two Popes wilde ik vooral zien vanwege Hopkins en Pryce en hun nominaties voor de Oscars.
Inhoudelijk verwachtte ik geen superspannend verhaal en ik ben ook inderdaad nergens echt verrast. Het is af en toe zelfs wat saai en langdradig, al weet de regisseur van Cidade de Deus af en toe wat leven in de brouwerij te gooien qua muziekkeuzes en montage. Mooie shots van het "Vaticaan" ook en een nagebouwde Sixtijnse Kapel.
Het camerawerk vond ik bij sommige dialogen dan weer te losjes: een onrustige handheld camera met storende kadrering draagt niet bij aan het goed kunnen volgen van een dialoog.
Het acteerwerk stelde nergens teleur. Beide acteurs leveren een topprestatie en leken zelfs wel wat op de pausen in kwestie.

Wel leuk om een inkijkje te krijgen (hetzij fictief en gedramatiseerd) in de beweegredenen en achtergronden van de pausen (met name Bergoglios/Franciscus' verleden met de Vuile Oorlog was interessant) maar er wordt niet al teveel kritiek geleverd op hun standpunten en wereldbeelden. Ratzinger wordt vooral neergezet als de stugge conservatieveling, waardoor Bergoglio vooruitstrevend lijkt, maar om te zeggen dat Bergoglio de RK kerk nou helemaal heeft omgevormd en een radicaal ander beleid is gaan voeren, nee.

Hoe dan ook, verder een tamme, ietwat droge film die nergens echt weet te raken.

avatar van macrobody
De maffia in gewaden. Ondanks het uitstekende acteerwerk en de interessante conversaties was het voor mij geen topfilm. Ik had liever een verfilming gezien van het boek: Operation Gladio: The Unholy Alliance Between The Vatican, CIA and The Mafia. Hierin komt de aanslag op de paus Karol Wojtyla in 1981 op het Sint-Pietersplein te Rome aan de orde.
Deze film blijft nogal oppervlakkig zeker ook voor wat betreft de hele kindermisbruik affaire. Dat de kerk en alles eromheen sowieso nog steeds bestaat geeft wel te denken over de enorme indoctrinatie die religie heeft.

Ben al jaren een groot fan van Anthony Hopkins en zie hem graag in de rol van een bekend en/of beroemd personage.
Maar dit had ik niet verwacht, een prachtige film is dit, hoewel er geen actie in komt en alles draait rond de dialogen tussen de 'twee pauzen', zit je geboeid naar het scherm te kijken, mede dankzij Jonathan Pryce, die ik hier ronduit fantastisch vind, voor mij het beste wat ik ooit van hem heb gezien !!
Maar ook de prestatie van Juan Minujín, die de jonge Jorge Bergoglio vertolkt zet een rol van formaat neer.
De film duur 2 uur, maar geen enkele seconde verveelt hij, niet één zwak punt kent de film.
Uiteraard gebaseerd op ware feiten is dit een aanrader van formaat, of je nu gelovig bent of niet, dit is een meesterwerk !!

avatar van Mr_Mephisto
Twee pausen, twee gezichten. Aanvankelijk zijn de theologische & ethische discussies tussen de twee kerkcoryfeeën verrassend boeiend en staat de film alleen al met de acteerprestaties. Daarna wordt Bergoglio's voorgeschiedenis er wat rommelig bijgehaald om hem uiteindelijk - pun intended - klakkeloos de hemel in te prijzen. Voor de rest is het wat quirky zonder echt melig te worden; dat de twee acteurs erg op hun personages lijken, helpt daarbij. The Two Popes krijgt iets meer witte dan zwarte rook... grijze rook dan maar.