Genre: Biografie / Drama
Speelduur: 125 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Italië / Argentinië / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Fernando Meirelles
Met onder meer: Jonathan Pryce, Anthony Hopkins en Juan Minujín
IMDb beoordeling: 7,6 (132.593)
Gesproken taal: Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Latijn en Portugees
Releasedatum: 12 december 2019
On Demand:
- Bekijk via Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Two Popes
Gefrustreerd door de koers die de Katholieke Kerk vaart, vraagt kardinaal Bergoglio (Jonathan Pryce) toestemming van paus Benedictus (Anthony Hopkins) om in 2012 met pensioen te gaan. In plaats van het ontslag te aanvaarden, roept de introverte paus Benedictus, geconfronteerd met laster en gebrek aan zelfvertrouwen, zijn meedogenloze criticaster en toekomstige opvolger van Rome op om een geheim te onthullen dat de fundamenten van de Katholieke Kerk op hun grondvesten doet schudden. Achter de Vaticaanse muren begint een tweestrijd tussen traditie en vooruitgang, schuld en vergeving. Onderwijl proberen deze twee zeer verschillende mannen hun eigen verleden het hoofd te bieden om op die manier een gemeenschappelijke basis te vinden en een toekomstperspectief te creëren voor de kerk en haar miljard volgers wereldwijd.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,6 / 132593)
- The Two Popes (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
Social Media
Acteurs en actrices
Jorge Bergoglio / Pope Francis
Joseph Ratzinger / Pope Benedict XVI
Young Jorge Bergoglio
Cardinal Hummes
Lisabetta
Esther Ballestrine
Camerlengo
Cardinal Turkson
Cardinal Martini
Protodeacon Estevez
Video's en trailers
Reviews & comments
John Milton
-
- 21558 berichten
- 11722 stemmen
Ik ben geïntrigeerd. Ik ben bepaald niet pauselijk gezind, maar vind dit wel erg interessant. Niet alleen vanwege het onderwerp en de acteurs, maar ook door Meirelles, van wie ik de afgelopen tien jaar niets zag.
Op een herkijk van Cidade de Deus na dan.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Wat een geweldig uitgangspunt deze film!
De casting kon ook haast niet beter zijn aangezien Jonathan Pryce als twee druppels water op Paus Franciscus lijkt en Anthony Hopkins er altijd wel mag wezen.
John Milton
-
- 21558 berichten
- 11722 stemmen
en Anthony Hopkins er altijd wel mag wezen.
Maar idd, ik zie de man ook best graag.
Ebenezer Scrooge
-
- 1997 berichten
- 3019 stemmen
Heel erg benieuwd naar dit. En dan ook nog een andere film met Hopkins in de hoofdrol in de maak (The Father).. Ik kan mijn geluk niet op.
mjk87 (moderator films)
-
- 13292 berichten
- 3906 stemmen
Interessant, maar waarom toch twee Engelstalige acteurs? We leven in 2019.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11458 berichten
- 4880 stemmen
Interessant, maar waarom toch twee Engelstalige acteurs? We leven in 2019.
Nou en? Een beetje klein beetje commercie is altijd welkom bij een onderwerp als dit en als je het goed doet is het fantastisch - zie Chernobyl. En hoezo 'we leven in 2019'? Omdat wat voor minderheidsgroepering zich beledigd zou kunnen voelen?
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
De film en de twee acteurs Pryce en Hopkins weten de twee pausen in het algemeen zeer geloofwaardig neer te zetten (zelfs qua uiterlijk), al gaat het vooral aan het eind over the top in z’n feelgood/Popi Jopi-conclusie. De ontmoetingen tussen de twee mannen zijn fictief maar de teksten zouden echt zijn uitgesproken hetgeen interessante theologische teksten zijn die de film boeiend houden; het script is ook gebaseerd op een toneelstuk en die hebben meestal betere teksten dan de gemiddelde film.
Wel zit er weinig dramatische spanning in de film: de opbouw en ontknoping van de film is aardig maar ook wat cliché. Ratzinger (paus Benedictus) wordt waarschijnlijk terecht neergezet als de wereldvreemde, conservatieve intellectueel en belichaming van de navelstaarderij (narcisme) en ivoren toren van de kerk en Bergoglio (paus Franciscus) als de man van het volk die van voetbal en popmuziek houdt en die verbinding wil maken met alle mensen dus een inclusieve kerk voorstaat. Voor Ratzinger staat God en dus ook de kerk voor het eeuwige en onveranderlijke; voor Bergoglio moeten God en de kerk bewegen/veranderen om de mens te kunnen helpen. Natuurlijk mogen deze twee mannen, die het over alles oneens zijn, elkaar niet maar de clue van de film is dat Ratzinger graag paus wil zijn maar steeds meer is gaan twijfelen terwijl Bergoglio geen paus wil worden maar steeds sterker is gaan geloven, zodat Ratzinger in de woorden van Bergoglio de stem van God hervindt en dus besluit plaats te maken voor Bergoglio (waarbij ook het misbruikschandaal een belangrijke rol krijgt).
Al met al een prima en mooie film die echter nergens zo bijzonder wordt als je misschien zou verwachten op basis van het ongebruikelijke onderwerp van de film.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Interessant, maar waarom toch twee Engelstalige acteurs? We leven in 2019.
mjk87 (moderator films)
-
- 13292 berichten
- 3906 stemmen
Nou en? Een beetje klein beetje commercie is altijd welkom bij een onderwerp als dit en als je het goed doet is het fantastisch - zie Chernobyl. En hoezo 'we leven in 2019'? Omdat wat voor minderheidsgroepering zich beledigd zou kunnen voelen?
Niet per se. Dit lijkt me geen film die een box office hit wordt. Sterker, deze komt op Netflix. Als ze hier een volledig Duits-Italiaanse productie van maken voldoen ze sneller aan de eisen die de EU wil opleggen zoals al een jaar het gericht rond gaat dat X-procent EU-content moet zijn. En een film als Inglourious Basterds, die ook gewoon haar kracht (en een deel van de grappen) eruit haalt dat er meerdere talen worden gesproken zette ook meer dan USD 300 miljoen om.
En dat 2019? Ja, op een gegeven moment verwacht ik van de gemiddelde Amerikaan dat die leert films met ondertitels te kijken.
Je hebt de film dus duidelijk nog niet gezien want anders zou je toch tot de conclusie moeten zijn gekomen dat zowel Jonathan Pryce in de rol van paus Franciscus en vooral Anthony Hopkins in de rol van paus Benedictus een prestatie van formaat leverden. Niet een enkele ander acteur zou het beter hebben gedaan in een van deze rollen. Heeft dus helemaal niets te maken met nationaliteit. Tja, we zitten nu eenmaal in 2019 en net zoals bij een belangrijke voetbalwedstrijd stel je de beste spelers - hier acteurs - op.
Ik heb de film nog niet gezien nee, al was het maar dat ik dat 2 weken voor de première riep.
Maar om in je metafoor te blijven, als Oranje de beste speler wil opstellen, dan stellen ze Messi op, en dan alleen in de aanval. Maar dat gaat niet, want je stelt de beste spelers op binnen de regels, dus enkel Nederlanders. En dan kan Messi niet. En hoe goed die acteurs eventueel ook zijn -ik zal dat ergens komende periode wel zien- vind ik het toch jammer. En tenzij dit twee acteerprestaties zijn bij de top 5 aller tijden zitten kan je mij niet wijsmaken dat men niet een Duitser en Argentijn kan vinden die eveneens dat goed kunnen.
Film is ook een stukje inleving en geloofwaardigheid, en ik heb toch altijd wat moeite om 2 perfect Engels sprekenden mensen te zien acteren terwijl het heel ergens anders speelt. Dat doet voor mij wat af aan de geloofwaardigheid. Dat is ook de reden dat Schindler's List niet de volle punten krijgt van mij, hoe goed gemaakt en geacteerd die ook is.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Anthony Hopkins en Jonathan Pryce schitteren in deze fraaie, eerbiedige reconstructie van de periode van 2005 tot 2013 waarin Joseph Aloisius Ratzinger [Anthony Hopkins] als Paus Benedictus XVI leiding gaf aan de Katholieke Kerk. Zijn verkiezing tot opvolger van Paus Johannes Paulus II verliep niet probleemloos, vooral omdat Ratzinger meer een keuze voor continuïteit was op een moment dat er steeds meer stemmen opgingen voor hervorming van de Katholieke Kerk. De Argentijnse Jorge Mario Bergoglio [Jonathan Pryce] is één van de voorstanders van hervorming en spreekt zijn teleurstelling uit door zijn ontslag als aartsbisschop in te dienen zodat hij zich volledig kan richten op hulp aan de behoeftigen in zijn eigen gemeente. Benedictus accepteert het ontslag echter niet, wat de relatie tussen de twee tegenpolen aanvankelijk geen goed lijkt te doen. Totdat Benedictus zijn onzekerheid over zijn eigen functioneren uitspreekt en laat doorschemeren dat Bergoglio een goede opvolger zou kunnen zijn.
Eén van de grote zegeningen van de afgelopen jaren is het feit dat er voor pensioengerechtigde acteurs veel meer werk is en de geniaal gecaste Hopkins en Pryce bewijzen nog maar eens waarom. "The Two Popes" leunt begrijpelijkerwijs veel op dialoog, maar regisseur Fernando Meirelles weet de film open te breken door gebruik te maken van fraaie locaties, alsmede van het idee dat Benedictus een stappenteller gebruikt om in beweging te blijven. Een perfect excuus om de hoofdpersonen veel te laten lopen. Het is bovendien fascinerend om het eeuwenoude ritueel van de verkiezing van de Paus van binnenuit te zien. Wie weinig interesse in of kennis van de Katholieke Kerk heeft, zal dit relaas wellicht minder waarderen, maar dat doet niets af aan het uitstekende samenspel van twee oude rotten die nog steeds op het top van hun kunnen weten te presteren. Het leverde beide acteurs een Golden Globe-nominatie op.
scorsese
-
- 11781 berichten
- 10191 stemmen
Goeie film waarin Paus Benedictus besluit met pensioen te gaan. Een mooi verhaal waarin de Paus en een kardinaal anders denken over de richting van de kerk, maar wel elkaars hulp nodig hebben. Dialoog gedreven, echter niet om die reden soms wat langdradig. Anthony Hopkins en Jonathan Pryce zijn hier heerlijk op elkaar ingespeeld.
RoyDeSmet
-
- 71 berichten
- 177 stemmen
Genoten van deze film. De kracht zit hem er voor mij in dat het een heel serieuze film is, maar sommige scènes echt superkomisch zijn. Denk aan de pizza-scene in de sacristie van de Sixtijnse kapel, of de aftiteling waarin de twee Pausen de WK finale bekijken. Aan het eind komen de twee toch samen ondanks hun verschillen. Ik ben benieuwd hoeveel hiervan in het echt ook (zo) is gebeurd. De bewerkingen van origineel lijkende beelden om zo Anthony Hopkins weer te geven vond ik zeer geslaagd!
wouterbosgra
-
- 92 berichten
- 767 stemmen
Fantastische film met zeer goed acteerwerk, een schitterend verhaal met sterke dialogen in een prachtige setting. Voor mij de beste film van 2019!
3 2 1 cut
-
- 976 berichten
- 94 stemmen
Ik hoorde vanochtend op radio 1 een mooie discussie en diepgang over deze film waardoor ik nieuwsgierig ben geworden. En dan ben ik toch ook wel weer blij dat Netflix dit streamt. Het is vandaag echt weer om dadelijk de open haard aan te steken, wat lekker warms te drinken en naar deze film te gaan kijken. Misschien later een review.
Goldie63
-
- 109 berichten
- 69 stemmen
Interessant, maar waarom toch twee Engelstalige acteurs? We leven in 2019.
mjk87 (moderator films)
-
- 13292 berichten
- 3906 stemmen
Dat ik nog eens beticht werd van politieke correctheid, die kan ik maar mooi nog in m'n zak steken zo eind van het jaar.
Maar lees m'n reactie verderop even, scheelt mezelf weer wat typewerk.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
“Perhaps we'll find God over there, on the journey, I'll introduce you to Him.”
Sterk. Hopkins en Pryce zijn fantastisch als Paus Benedictus en zijn opvolger Paus Franciscus. De film heeft wat momenten dat het allemaal minder interessant is en langdradig (vooral wanneer Pryce en Hopkins niet in de scene zitten), maar gelukkig zijn deze momenten spaarzaam. Het is interessant om de band (eerst vijandig en later vriendschappelijk) tussen de conservatieve Benedictus en de progressieve Franciscus te zien groeien, en ook de sets zien er indrukwekkend uit. Het is knap dat Two Popes boeiend blijft om naar te kijken, en de credits moeten gaan naar Meirelles en de twee acteurs in de hoofdrol.
3 2 1 cut
-
- 976 berichten
- 94 stemmen
Halverwege de film en ik vind hem erg sterk. Maar even nu gepauzeerd want ik hoorde Mercedes Sosa met Cuando Tenga La Tierra voorbijkomen. Wat een mooi lied..
Ik moest dit echt even op YT en Spotify opzoeken. Alsof heel Zuid-Amerika plots je wereld binnen komt, de regenbuien en donkere wolken buiten doet verdrijven met wat katholiek Argentijnse zonnestralen.
Edit: de film afgekeken en zo vind ik, na een ietwat voor mij mager jaar, meteen mijn beste film van 2019. En dan vooral vanwege het sterke acteerwerk, de opbouw van vooral het leven van paus Franciscus, de inkijk in de ‘verkiezing’ van een nieuwe paus en ook een stukje zelfreflectie (alhoewel filmisch) op de interne ‘fouten’ van de rooms-katholieke kerk. Mooie beelden van Zuid-Amerika, normalisering van wat stijve katholieke gebruiken (de scène rondom het boeken van een reis en de gapende Zwitserse Garde soldaat is echt heerlijk). Maar vooral de interacties tussen Hopkins en Pryce zijn enorm sterk. Een soort afwisseling van de wacht in zowel normen en waarden als roeping. En de bijbehorende kwetsbaarheid van deze ‘baan’.
De impact van het Katholieke Geloof is hier in Nederland flink tanende. Ik zag afgelopen zomer nog in Valkenburg een zeer kleine processie van wat ws ooit een grootse gebeurtenis was in dat dorp. Alsof ik een stukje terug in het verleden mocht kijken maar besefte dat ik naar iets aan het kijken was wat aan het uitsterven is. Vooral de gelovige intense blik van de priester- lopende onder een baldakijn - die niet zag dat hij bijna eenzaam liep was voor mij duidelijk dat dit aflopende is. Ciao Bella..
Maar deze film gaf aan dat er nog veel landen zijn vol gelovigen. En dat ze een leider nodig hebben. Benieuwd wanneer een vrouw zal gekozen worden..
En ik ? Werd ik bekeerd ? Bijna.. Waarom net niet ? Wel, ik ben nog niet zo sterk dat ik uitnodigend en met mijn handen uitreikend sta naar de vluchtelingen uit Afrika. Bij mij nog geen ‘iedereen welkom’ wat Franciscus wel heeft en duidelijk aan het einde van deze film werd ‘gepropagandeerd’. Die drempel is mij (Ego) nog te hoog.
Panoramix
-
- 273 berichten
- 300 stemmen
Zeer mooie film. Goede balans tussen ernst en humor (al schiet het op eind misschien een beetje uit naar laatste) en tussen dialoog en verhalende delen. Je krijgt het gevoel de twee mannen echt te leren kennen. Ook is het knap dat de toenadering tussen deze twee tegenpolen geloofwaardig gebracht wordt. Tel daar de mooie beelden, goede muziek en de originele filmthematiek bij op en je kan enkel op een hoge score uitkomen. Voor een absolute topscore hadden ze de theologische dilemma's nog wat verder uit kunnen diepen, al besef ik dat niet iedereen hierop zit te wachten.
Captain Pervert
-
- 4404 berichten
- 2021 stemmen
Wat een verspilde moeite van deze twee acteurs om hun tijd te verkwanselen met een film over die pedofielensekte. Het is nog erger dan een film over football of baseball (tot nu toe mijn no.1 meest gehate onderwerpen)
3 2 1 cut
-
- 976 berichten
- 94 stemmen
Wat een verspilde moeite van deze twee acteurs om hun tijd te verkwanselen met een film over die pedofielensekte.
Kortzichtige reactie. Dat er in deze kerk sprake is geweest van pedofilie is absoluut waar en verwerpelijk maar de film geeft ook zeker aan dat er sprake van ‘wegkijken’ is geweest maar ook dat ze hier zware fouten hebben gemaakt en dat zelfs nog steeds doen. Maar ook dat er binnen deze kerk tegen wordt gestreden. Juist door Franciscus.
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Tour-de-force in propaganda voor de huidige paus. Hopkins' Benedictus en Pryce's Bergoglio staan in een eerste treffen ideologisch mijlenver van elkaar af (conservatief vs. progessief) maar groeien na elkaar toe als Benedictus plots meent zijn 'lijntje' met God te verliezen en vervolgens in Bergoglio de (goddelijk) aangewezen persoon ziet om de kerk te hervormen en verder te leiden. De realiteit kon niet verder van deze ontwikkeling afstaan - daar mag eenieder zijn eigen onderzoek naar doen. Het is al veelzeggend dat de film zo laconiek omgaat met het 'aftreden' van Benedictus - een contradictio in terminis binnen de Kerk, die in het scenario wordt gereduceerd tot een vingerwijzing naar de dertiende eeuw ('toen gebeurde het ook'). Meirelles komt met tal van flashbacks, sommige in afwijkend zwart-wit, die Bergoglio's voorgeschiedenis inkleuren en zo onderstrepen welk perspectief leidend is. Als kijker besefte ik dat ik tot geen andere conclusie mocht komen dan dat Bergoglio een (positief marxistisch geïnspireerde) held is die de kerk weer verbindt met de mensen en opkomt voor alle minderbedeelden. Benedictus is in dat kader infantiel, licht dement en hopeloos archaïsch in zijn kijk op o.a. macht en seksualiteit. En The Two Popes is gemaakt om te laten zien hoe fantastisch het is dat hij zijn zetel in vriendschap en verbondenheid heeft willen overdragen.
survivorjm
-
- 50 berichten
- 44 stemmen
Wat een verspilde moeite van deze twee acteurs om hun tijd te verkwanselen met een film over die pedofielensekte. Het is nog erger dan een film over football of baseball (tot nu toe mijn no.1 meest gehate onderwerpen)
Wat een verspilde moeite deze reactie.
De film zelf vond ik meer dan goed. Of alles werkelijk zo gelopen is staat in de sterren geschreven maar het acteerwerk was in ieder geval dik in orde.
Basto
-
- 10063 berichten
- 6817 stemmen
Aardig drama. Nu heb ik helemaal niks met georganiseerde religie en de paus kan me doorgaans gestolen worden. Maar vanuit bedrijfsmatig objectief vind ik de kerk machtig interessant. Van hun merkbekendheid kan Apple enkel dromen en hun ‘flagshipstores’ staan in elke stad of dorp op de beste plek. Ook hun logo en founder kent echt iedereen.
Daarom best interessant te zien hoe de CEO z’n opvolger kiest en interviewt over de te varen koers. Het zijn ook twee acteerkanonnen, al zit de grote bekendheid van Hopkins z’n rol toch wat in de weg. Het bleef Hopkins voor mij.
Geloof dat die nieuwe Paus wel is wat de wereld goed kan gebruiken, al merk je van z’n invloed nog niet veel.
Boeiend! 3,5
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Twee pausen op een kruispunt. Waarheen moet het met een kerk in crisis? Welke kant uit om het katholicisme te behoeden voor een leegloop? De rangen sluiten, muren bouwen, het dogma verdedigen door vast te houden aan wat we al lang weten en al lang kennen en al lang zeggen? Kortom een verhaal van wij tegen zij, van gelovigen versus de rest, of nog: een religie zoals andere religies? Of moet de tacktiek juist verrassend zijn, en tegelijk erg logisch – compleet tegengesteld aan alle christelijke tendensen van de voorbije eeuwen: ruim een miljard gelovigen herenigen door de kerkfabriek te openen voor de wereld, door het instituut te ontsluiten voor de realiteit, in te bedden in de werkelijkheid? Het is de centrale vraag waar kardinaal Bergoglio (de latere Paus Franciscus) en paus Benedictus over bakkeleien.
Deze dualiteit integreert Fernando Meirelles overigens ook vormelijk in zijn film. Denk maar aan de epiloog, waarin de historische ontmoeting tussen Argentinië en Duitsland op het WK van 2014 een hilarische voetnoot vormt. Verder is er het semi-documentaire karakter met zogezegde (en ongetwijfeld ook echte) archiefbeelden – een flirterig balanceren tussen feit en fictie, want Jonathan Pryce en Anthony Hopkins vertolken per slot van rekening zodanig goed dat hun verzonnen dialogen net zo goed voor waarheid zouden kunnen doorgaan. Precies zo benut kunst trouwens zijn unieke vermogen om via het gefingeerde een waarheid aan het licht te brengen: niet de waarheid van woorden, van data, van het falsifieerbare, maar de waarheid van achterliggende motieven. Ratzinger als intellectueel die nooit geleefd heeft, Bergoglio die het leven in al zijn facetten (onvoorspelbaar, onrechtvaardig, bikkelhard) gekend heeft. Kunst zoals kunst moet zijn!
Verder is ‘The Two Popes’ ook een film over de militaire junta in Argentinië, over wat het betekent om te twijfelen aan het geloof, over het pausschap zelf, over de impact van religie wereldwijd, en ga zo maar door. Inderdaad, Meirelles stopt meer in een film dan er in past, en die ervaring is ronduit heerlijk. De verstrengeling van ernst en lichtheid (lees: drama en humor) is bovendien een spiegel voor het leven zelf. Need I say more? Zelden blijkt cinema meer inspirerend...
3,75*
Wickerman
-
- 54 berichten
- 48 stemmen
Klasse acteurs, goed gespeeld, maar zeker een half uur te lang en te serieus.
mjk87 (moderator films)
-
- 13292 berichten
- 3906 stemmen
Gelukkig dat de film ook grotendeels niet in het Engels is, dat geeft het enige authenticiteit. Dat er delen wel in het Engels zijn is dan acceptabel, temeer het wordt gebracht dat men onderling als Duitser en Argentijn Engels praten, al vraag ik me wel af of deze twee personen onderling Engels zouden spreken en niet een Romaanse taal. Maar dat doet gelukkig aan de beleving niets af.
Wat wel afdeed aan de beleving was Hopkins, die vond ik miscast. Niet dat hij het slecht doet, integendeel zelfs. Zijn houding en voorkomen zijn vrij goed die van Ratzinger. Maar zijn gezicht is te sprekend die van Hopkins waardoor ik nooit Ratzinger erin zag. Dan was dat bij Pryce een stuk beter, die sowieso al wat meer lijkt op zijn personage. Ook is het jammer dat men meer kiest voor het verhaal van Bergoglio en niet die van Ratzinger, terwijl ik die laatste interessanter vind. Zijn switch in de film van conservatief naar iemand die gaat aftreden komt er daardoor ook niet helemaal goed uit. Al is dit verder wel een film om de nieuwe paus op een voetstuk te plaatsen, echt subtiel is het niet, al stoorde het me ook niet. Behalve op momentjes als Ratzinger niet weet wat Yellow Submarine is, dat vind ik net te dik aangezet.
De regie is wat mak met veel statige shots van lange gesprekken, al probeert de regisseur met veel handgehouden camerabeelden van zeer dichtbij en snelle montage er wel iets van te maken. Toch blijft het een film met lange gesprekken. Beter zijn momenten wanneer de lichtinval verandert en je de Sixtijnse Kapel ziet, of als in het begin een voice-over verandert in een speech op een plein. Of Abba als de pauzen beginnen aan hun Conclaaf. Dat zijn leuke ideeën maar die hangen wat los in de film en je kan verder niet zien dat dit dezelfde regisseur is als die van Cidade de Deus. 3,5*
Gerelateerd nieuws
Netflix introduceert 'gratis kijken'-pagina met enkele grote titels
Bekijk ook
1917
Drama / Oorlog, 2019
767 reacties
Gisaengchung
Drama / Komedie, 2019
343 reacties
Systemsprenger
Drama, 2019
31 reacties
Der Fall Collini
Drama / Misdaad, 2019
35 reacties
Ford v Ferrari
Sport / Biografie, 2019
166 reacties
Boze Cialo
Drama, 2019
29 reacties
Gerelateerde tags
vaticanpopegebaseerd op een waargebeurd verhaalcatholiccatholicismcardinalconclavepapal conclavesistine chapel two-hander
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.