La Noche de los Lápices (1986)

Alternatieve titel: Night of the Pencils

Argentinië

geregisseerd door Héctor Olivera
met Alejo García Pintos, Vita Escardó en Pablo Novak

In de maanden voor de militaire staatsgreep in 1976 in Argentinië voeren studenten aan de universiteit van La Plata actie voor politieke en onderwijskundige hervormingen. Vlak na de coup worden sommige actievoerders ’s nacht van hun bed gelicht en overgebracht naar militaire gevangenissen. Daar worden ze gemarteld en verkracht. De actie werd later bekend als 'De Nacht van de Potloden', die gezien wordt als het startschot van de gruwelijke terreur tijdens het militaire regime van generaal Videla.

Dramatische vertelling over het lot en de kameraadschappelijke standvastigheid van een aantal jonge studenten, die ten tijde van de militaire coup in Argentinië voor veranderingen strijden. En over de hopeloze zoektocht van ouders naar hun plotseling verdwenen kinderen. De gruwelijke beelden doen enigszins denken aan Garage Olimpo (Marco Bechis, 1999) over dezelfde thematiek, maar deze film heeft meer aandacht voor de onderlinge solidariteit van de slachtoffers.
Sober en somber, maar des te meer aangrijpend verfilmd. Een must voor mensen, die willen ervaren hoe beestachtig mensen behandeld kunnen worden door meedogenloze fanatici.

avatar van arno74
De film vertelt het waargebeurde verhaal van een aantal Argentijnse scholieren (de meesten 16 en 17 jaar oud) die met demonstraties de invoering van een OV-studentenkaart eisen. Helaas voor hen vindt kort daarop een coup plaats, het nieuwe militaire regime van generaal Videla beschouwt ze meteen als een bedreiging en pakt ze op. Qua verhaal is deze film beslist 4* waard, maar ik hou het op een ruime 3,5* omdat in sommige scenes het camerawerk nogal verouderd aanvoelt. Het acteerwerk is uitmuntend en de nare situatie waar ze terecht zijn gekomen wordt goed overgebracht.