• 8.347.728 stemmen

Geregisseerd door: Marco Bechis

Met onder meer: Antonella Costa, Carlos Echevarría en Enrique Pineyro

Oorspronkelijke taal: Spaans

Plot Garage Olimpo

De camera portretteert het leven van de jonge activiste Maria, die bij haar Italiaanse moeder in een groot vervallen herenhuis woont. Ze verhuren enkele kamers om wat bij te verdienen. Eén van de huurders is Felix, die de knappe maar onverschillige Maria achtervolgt. Felix werkt in een garage, tenminste dat beweert hij. Maria leert kinderen in een sloppenwijk lezen en schrijven en ook is ze actief in een kleine organisatie die zich teweer stelt tegen de brutale militaire dictatuur. Op een dag wordt zij thuis voor de ogen van haar moeder gekidnapt door militaire politie in burger en naar Garage Olimpo overgebracht. Eén van de vele martelcentra van het leger, midden in Buenos Aires. Haar eerste ontmoeting met haar ondervragers is brutaal maar zij volhardt in het zwijgen. Dan komt Félix binnen, voor de volgende shift. Hij kreeg de zaak Maria doorgespeeld van El Tigre, de baas van Garage Olimpo. Fèlix zit in een moeilijk parket, maar belooft haar te helpen. Elke daad van Maria is gericht op overleven, ze is er zich zeer goed van bewust dat haar enige hoop berust bij de persoon die is opgedragen haar te martelen. Er ontstaat een merkwaardige en dubbelzinnige band tussen beiden.

image

avatar van damon

damon

erg shockerende film. Maxima zou eens deze film moeten zien!

avatar van senseoaddict

senseoaddict

Zeker shockerend en vooral omdat er naast de drama bijna geen verhaal is. Er geschokt door deze film!

avatar van donnie darko

donnie darko

ik vond hem wel goed qua shokering maar inderdaad, voor de rest zat er bijna geen verhaal in. Sommige mensen kunnen dat klasse vinden, ik vind dat gewoon een klein beetje saai.

Maar voor de rest zeker geen slechte film.

2.5 sterren

avatar van neo

neo (crew films)

Er zijn kritiekvolle Argetijnse producties als

Lili's Apron die het Argetijns economisch probleem belichten. Garage Olimpo handelt over hetgeen waar iedereen van weet maar waarschijnlijk geen voorstelling bij kan maken. En de film is in ieder geval met dat gegeven bij voorbaat al interressant. Toch is het een niet meer dan aardige film die een beeld geeft van smerige kelders waar mensen worden gemarteld, tot de dood volgt zelfs. De toch vrij constante overschakeling van binnendeurs naar grote overzicht beelden Buenos Aires begonnen mij op de een of andere manier te irriteren. Alsof Bechis met een of twee keer zijn punt hiermee al niet duidelijk had kunnen maken. 3 sterren

avatar van chiquita

chiquita

Bij FRS gekocht, voor maar EUR 2,99!

avatar van qwatje

qwatje

Hele mooie film, zeer beklemmend. Je kunt je haast niet voor stellem dat dit echt gebeurd is. 4*

avatar van cortez

cortez

aangrijpende film!

avatar van Malick

Malick

Latijns-Amerikaanse Cinema blijft me maar boeien. Na Parelisa (1999) en Días de Santiago (2004) een paar dagen geleden gezien te hebben kreeg ik deze onbelichte muurbloem te zien. Bedankt voor de tip Filmvalley!

Het verhaal concentreert zich op een jonge activiste Maria, die bij haar moeder in een groot vervallen herenhuis woont. De moeder verhuurt enkele kamers om wat bij te verdienen. Felix een van de huurders werkt in een garage, tenminste dat beweert hij tegen Maria. Zij is een activiste tegen de brutale militaire dictatuur. Dan komt de beruchte dag dat ze gekidnapt wordt onder de ogen van haar moeder.

Ze wordt ondergebracht bij Garage Olimpo, een soort van politiebureau met martelwerktuigen die alles uit je halen. Heb je niets te vertellen of alles al verteld wordt je naderhand in een vliegtuig geduwd om vervolgens boven zee eruit gegooid te worden. Maar voordat we dat te zien krijgen mogen we met huiverende ogen aanzien hoe ze via elektrische shocken aan het praten begint. Hoewel we de martelingen niet helemaal te zien krijgen begon er bij een smerig gevoel van binnen te groeien. De film gaat dan ook door merg en been. Snoeihard! Ook al krijg je als kijker twee keer hoop op overleven het is gewoon onontkoombaar. Aangrijpend schouwspel dat een stukje geschiedenis blootlegt van de militaire dictatuur eind jaren '70.

BBarbie

Schokkende film over de martelpraktijken tijdens het militaire bewind van Argentinië.

Dat het martelen zelf amper in beeld gebracht wordt, maakt de film alleen maar beter omdat anders het fysieke geweld allicht te veel de overhand gaat krijgen. En bovendien is het zo al gruwelijk genoeg. Optimistisch als ik altijd ben, vond ik het einde zwaar kloten, maar helaas, de rauwe werkelijkheid is zwaar kloten.

Antonella Costa zet een zeer overtuigende hoofdrol neer. Ook de onverschilligheid van de folteraars wordt goed benadrukt.

Deze film over de junta gaat je niet in de kouwe kleren zitten, omdat met name het slot nog lang blijft nadreunen.

Toch vind ik La Historia Oficial (Luis Puenzo, 1985) nog steeds de beste film over die zwarte bladzijde uit de geschiedenis van Argentinie.

avatar van Collins

Collins

Subtiele en sferische film over de martelpraktijken en verdwijningen ten tijde van de Vuile Oorlog in Argentinië. De film is een indrukwekkende aanklacht tegen de legitieme terreur van de militaire junta.

De meeste scenes spelen zich af in smerige donkere kelders. En, hoewel de film zeker plastische scenes bevat, is het meerendeel van deze scenes suggestief. Door de nadruk te leggen op suggestie komen afschuw, verschrikking en onmacht goed tot uiting. Waarschijnlijk beter dan de keuze voor enkel (of meer) shockerende beelden gedaan zou hebben. Die keuze zou naar goedkoop effectbejag hebben geroken. De ongemakkelijke intensiteit die de scenes nu uitstralen, zou zeker niet benaderd zijn.

Erg sterk.

Harde sombere cellomuziek ondersteunt de krachtige beelden en voegt verwezenheid toe. De beelden winnen daardoor nog meer aan kracht.

Het fijngevoelige sobere spel van de acteurs is passend.

Imponerend.

avatar van 93.9

93.9

Saaie film zonder enige verhaallijn dat ook niet gecompenseerd wordt met een diepgaande karakterstudie

BBarbie

93.9 schreef:

Nu breekt mijn klomp. Film gaat over niets en niemand ontziende staatsterreur tijdens de militaire junta onder leiding van Videla, over martelen, over mensen die spoorloos verdwijnen en bij de duizenden in zee gedumpt worden en jij bent op zoek naar karakterontwikkeling? Nooit niks meegekregen over Argentinië eind jaren ’70, begin jaren ’80?

avatar van 93.9

93.9

Ja klopt dat is de setting: de jaren van de militaire dictatuur van Videla (meer films daarover gezien).

Daarbinnen zien we een meisje waar we niet echt iets van weten, een jongen waar we niets van weten en heel veel donkere kelders. Film liet me helemaal koud vanwege het gebrek aan karakter uitdieping van de hoofdpersonen.

Anderzijds is de film ook wel weer een voldoende waard, maar er had meer in gezeten.