Train de Vie (1998)

Frankrijk / België / Nederland / Israël
Oorlog / Komedie

geregisseerd door Radu Mihaileanu
met Lionel Abelanski, Rufus en Clément Harari

1941, Oost-Europa. Uitgerekend de dorpsgek Schlomo komt met het verontrustende nieuws dat de nazi's in de buurdorpen alle joden op treinen zetten die met onbekende bestemming vertrekken. De bewoners willen de Duitsers voor zijn en bedenken een plan: zij gaan vrijwillig naar de trein en kiezen een eigen bestemming uit.

gimli f
Thanks voor de toevoeging!
Mooi plaatje b.t.w. - had ik niet beter gekund.

Deze film komt woensdagavond om 0:20 op een Duitse zender, ik dacht de tweede (ZDF dus?).
Lijkt me wel mooi; ik zal zeker eens kijken dus! In de VARA-gids staat hier o.a. over: niet per se geslaagd, wel zeer bewonderenswaardig (of zoiets), en verder: "kijk, als je hem wilt zien, wel helemaal tot het einde uit". Het is maar dat je het weet...

Oh ja: om verkeerde geruchten even weg te nemen: deze schijnt toch echt eerder in productie te zijn gegaan dan het eerder uitgekomen La vita e bella. Trouwens, voor deze film is Roberto Benigni ook gevraagd.
Voor de Belgen: ook Johan Leysen speelt hier in mee!

Nogmaals: even kijken dus, als je van komisch drama over de 2e W.O. houdt!

avatar van bioscoopzaal
Thx, was niet moeilijk te vinden hoor ...

Ik heb de film een paar jaar geleden trouwens al eens gezien, en ik kan me herinneren dat er toen veel kritiek was omdat het gegeven wel erg veel leek op dat van 'La Vita é Bella'. Daar zit in zeker zin wel wat in, maar het zijn toch ook wel weer twee verschillende films. Zeker de moeite waard ...

gimli f
Best een leuk filmpje nog.
Natuurlijk lang niet zo goed als La vita e bella, maar dat hoeft toch ook niet. Het verhaal en de film zelf kunnen prima op zichzelf staan, en deze kan dan ook goed naast bovengenoemde film leven. Zo veel lijkt het zeker ook weer niet op elkander...

Goed gefilmd, mooie beelden soms, mooie filmmuziek en leuke jiddische klanken. In het begin hoor je trouwens wel een vreemd, trance-achtig/ joods stukje muziek langskomen- even opletten dus. Ook mooie beelden van Midden-Europa.

Het verhaal is dus best interessant. De film is zeker niet heel goed, maar een kijkbeurt hoef je ook weer niet te laten...

Oh ja: wel helemaal tot het eind kijken, als je er aan begint!
Cijfer: tussen 3 en 3,5.

avatar van De Knip
Vanavond op de ARD om 00:35 Zug des Lebens

In het teken van 60 jaar bevrijding KZ Auschwitz wordt deze film vertoond.

Ik vind deze film zeer geslaagd, zeker als je deze tot het einde bekijkt.

Vergelijking met la vita e bella gaat idd op, maar met een heel ander origineel verhaal.

De moeite waard om deze film te gaan bekijken.

avatar van Jan met de pet
Aardig.......kan er echt niet meer van maken, inderdaad mooie beelden soms best komisch, verrassend einde kleine voldoende:3,0

Met opzet onwaarschijnlijke en tegelijkertijd gewaagde komedie over de vervolging van joden (én zigeuners) tijdens de Tweede Wereldoorlog. Leuk om te zien hoe binnen het vluchtelingengezelschap de sociale verhoudingen binnen de kortste keren geënt worden op die in de boze buitenwereld.
De vergelijking met La Vita È Bella gaat in velerlei opzichten mank. Beide films hebben enkel met elkaar gemeen een komedie te zijn tegen de achtergrond van de oorlogsverschrikkingen. Het is volgens mij best gedurfd om daarover satirische films te maken.
Als komedie aardig geslaagd, maar Mihaileanu heeft naar mijn smaak betere films gemaakt.

Zeker geen onaardige film. Er zitten genoeg twists in om de aandacht vast te houden, al moest ik af en toe wel m'n best doen. Echt spannend wordt het nergens, maar grappig is het af en toe zeker wel.
De vergelijking met La vita e bella dringt zich inderdaad op. Maar dat is een film die zich voordoet als een komedie, maar het niet is, terwijl deze film wel een komedie is. In La vita e bella is de brok in je keel nergens ver weg, in deze film ontbreekt dat volledig. Daarom is het ook wat mager.
Qua stijl, sfeer en vrolijkheid doet de film nogal Roemeens aan. Terwijl dat land niet eens bij de productielanden wordt genoemd. Maar Radu Mihaileanu komt toch echt uit Roemenië. En verder: Oost-Europese joden, ik neem aan Poolse, die allemaal vloeiend Frans spreken in plaats van jiddisch, ik heb er wat moeite mee.

Ergend te koop?

avatar van Freud
Heel mooie en verfrissende film, vol humor en goeie ideeën. Het soort films die naar mijn mening te weinig gemaakt worden: zonder complexen over wat hoort en wat niet hoort, maar met energie, creativiteit en vol maak-plezier. Uiteraard zorgt dat er ook voor dat de film niet altijd even sterk is en hier en daar de bal mis slaat - maar dat maakt hem er niet minder goed om. Een heerlijke komedie, waarin ook het prachtige Roemeense landschap een mooie rol krijgt (film speelt in Polen, maar is duidelijk in Roemenië opgenomen), en waarin met bewonderenswaardige vaardigheid de sentimentaliteits-val vermeden wordt waar naar mijn mening La Vita e Bella wel zwaar in trapt. Een aanrader, en zeker een film om nog eens te bekijken!