10,000 Km (2014)

Spanje
Romantiek / Drama

geregisseerd door Carlos Marques-Marcet
met David Verdaguer en Natalia Tena

Een verliefd koppel is een jaar van elkaar gescheiden. De ene partner woont in Barcelona en de andere woont in Los Angeles. Liefde is hun enige wapen. De computer is het middel om de 10.000 kilometer te overbruggen en te bouwen aan een gezamenlijke toekomst. Zal hun liefde de afstand overwinnen?

Vanaf 22 januari 2015 in de bioscoop (De Filmfreak)

avatar van wibro
Dit relatiedrama afgelopen avond in de sneak-preview gezien en helaas zoals met zoveel relatiedrama's was dit duidelijk weer nul komma niks voor mij. De film begint met een ruim 20 minuten lange inleiding waarbij duidelijk werd gemaakt dat het verliefde koppel het oh zo goed met elkaar kan vinden. Daarna krijgt de vrouw via een mail een betrekking voor een jaar aangeboden in Los Angeles. Vrouw vertrekt, man blijft alleen thuis en het getob kan beginnen. Voor mij werd het vanaf dat moment een slaapverwekkende vertoning. De man kroop hier voor mij ook weer duidelijk in de rol van de zielenpoot. Ik kon mij in ieder geval totaal niet in dat personage inleven. En de vrouw had duidelijk een keuze moeten maken; Kies ik voor de relatie - oh wat een vreselijk woord vind ik dat toch - of kies ik voor mijzelf. Dat kon ze blijkbaar dus niet met als gevolg een hoop geklungel. Maar goed, genoeg hierover. Ik als individualist heb wel makkelijk praten. Anderen zullen dit soort drama's geweldig vinden. Niks mis mee, maar ik hoor daar duidelijk niet bij. Deze film krijgt voor mij in ieder geval het laagste cijfer, want ook op visueel vlak had deze film voor mij helemaal niets te bieden.

Ik heb deze film gezien in de sneak preview en vond het wel aardig, geen top, maar wel de moeite waard. Voor mezelf zat er heel veel herkenning in en misschien kijkt dat anders?

wibro schreef:
Maar goed, genoeg hierover.

Vervolgens ga je toch door met het negatieve verhaaltje. Jammer. Je kunt ook nog een halve ster geven trouwens. 1 is niet het laagste.

avatar van wibro
Als je naar mijn stemlijstjes had gekeken manecas36 dan zou je gezien hebben dat ik geen halfjes uitdeel aan wat beneden de 3* waardering uitkomt.
Ben het overigens met je eens dat van mijn negatieve recensie best wel een stukje had afgekund. Dat wat na "genoeg hierover" kwam voegde inderdaad maar weinig toe.

avatar van Inland Rabbit
Eens met wibro, dit is rampzalig. Ik geef dan wel halfjes, maar die ene ster verdiend het nog net, voor af en toe een klein onbedoeld (?) lachwekkend momentje (vooral door tenenkrommend slechte dialoog en lompe situaties; "Kom je al klaar?" Uiterst slecht relatiedrama die zich moderner wil voordoen dan hij is (verouderde internetpraktijken).

avatar van mjk87
Behoudens enkele lage scores hier, iets voor jou Naomi Watts?

avatar van Naomi Watts
mjk87 schreef:
Behoudens enkele lage scores hier, iets voor jou Naomi Watts?

Ik neem dergelijke uitdagingen graag aan. Gaat op de lijst dus!

Geen aanrader, maar ook niet het slechtste van het slechtste.

Vooral het begin is saai, daarna komt het enigszins op gang.
Sergi, gespeeld door David Verdaguer, is een irritant, narcistisch personage.
Het verhaal, op zich wel leuk, had veel beter uitgewerkt kunnen worden. Voor mij toevallig erg herkenbaar en de gevoelens die Alex en Sergi hebben zijn wel redelijk realistisch.

Redelijk vermakelijk voor een zondagmiddag.

avatar van mjk87
Best goed, maar vooral erg saai, met een camera die na dat eerste behoorlijke shot van bijna 20 minuten vooral stil staat en we krijgen alleen maar beelden eigenlijk van twee geliefden op een fikse afstand van elkaar. Je ziet ze nooit afzonderlijk leven waardoor hun relatie op afstand nooit echt binnen komt. Daarnaast is de mannelijke wederhelft maar een wat vervelend persoon, en ik begrijp mensen nooit zo die ineens woest worden, ruzie willen maken of met potten en pannen gaan smijten.
Wel stopt de regisseur af en toe leuke foefjes in de film, vooral dat split screen met links bewegende beelden van L.A. (het meisje) en rechts beelden van de jongen die dezelfde route volgt op Google Street View. Ook het gebruik van licht (veel donker bij de achterblijver, veel licht bij het meisje in L.A.) is fraai gedaan. Sowieso zijn de beelden van L.A. lekker zomers en fraai. Maar als gezegd, het is vaak saai en dan zijn 100 minuten er echt een goede 20 te veel. 2,0*.

p.s. Wel geinig, dat account op Facebook (Alexandra G. Brown) bestaat nog steeds, net als die vriend waar ze mee chat (Patrick Nourish).

avatar van John Milton
Ik was hier bijna naartoe gegaan, kwam toevallig niet uit. Maar als ik de scores zo zie, dan zal ik er geen slaap door verliezen.

Een voorspelbaar, tam en onbevredigend werkend drama over een relatie, die door een grote afstand (Barcelona-Los Angeles) onder druk kwam te staan. De openingsscène beloofde veel, maar in het verdere verloop voerden saaie, welbespraakte gesprekken de boventoon en ontbrak zelfs het kleinste stukje spanning.

avatar van Moviestar1979
Ondanks de negatieve recensies, is deze film toch nog het bekijken waard.

De film weet met een laag budget voldoende te overtuigen. Het verhaal draait enkel en alleen om de relatie tussen Alex en Sergi. De rol van Alex zou oorspronkelijk worden vertolkt door Bárbara Lennie, maar zij was wegens andere verplichtingen verhinderd. Natalia Tena nam haar plek in.

De film zal voor sommige kijkers herkenbaar zijn. Hoe om te gaan met zogenaamde latrelaties? Via de moderne technologie wordt dit in beeld gebracht, maar heeft deze ook een kans van slagen? Het geheel is misschien erg saai, maar ik vind het knap werk dat men in staat is geweest om met een minimum budget en 2 hoofdpersonages een dergelijk product af te leveren. De film won maar liefst 18 prijzen, en werd 22 keer genomineerd.

3,0 *