The Outpost (2020)

Verenigde Staten / Bulgarije
Oorlog / Drama

geregisseerd door Rod Lurie
met Scott Eastwood, Caleb Landry Jones en Orlando Bloom

De film vertelt het verhaal van de 53 Amerikaanse soldaten die tijdens Operation Enduring Freedom tegen een strijdkracht van ongeveer 400 vijandige opstandelingen in het noordoosten van Afghanistan hebben gestreden. Oorspronkelijk gebouwd om de lokale bevolking te betrekken bij ontwikkelingsprojecten in de gemeenschap, stond Combat Outpost Keating - gelegen aan de voet van drie steile bergen op slechts 14 mijl van de Pakistaanse grens - tegenover een constante dreiging aangevallen te worden door de Taliban, waardoor de Amerikaanse soldaten die daar gestationeerd waren gevaar liepen. Toen uiteindelijk werd besloten om de basis te sluiten, ontdekte de Taliban dit en besloten ze een statement te maken.

avatar van schumacher
Redelijke oorlogsfilm maar het was idd wel een klein beetje ééntonig maar keek voor de rest nog redelijk goed weg. Vervelen heb ik me nu ook niet gedaan maar de film mocht korter van mij.
Positief beiijken: ik heb al veel minder goed gezien dan dit.
Kan ermee door.

avatar van filmkul
Prima oorlogsfilm. Het op waarheid gebaseerde verhaal wordt vakkundig uitgewerkt door Lurie. De opbouw is wel wat langdradig maar zorgt wel voor een onderhuidse spanning. De acteurs houden de kijker ook bij les. Het tweede deel is vol actie en spanning en sleurt de kijker mee in het geweld en chaos. Dit allemaal vakkundig in beeld gebracht. Visueel ziet de film er dik in orde uit. Het einde en aftiteling hakt er aardig in. Dikke voldoende. 3.5/4.0

Recht toe recht aan oorlogsfilm zonder compromissen. Het begint allemaal nog redelijk rustig met hier en daar wat aanvallen die op speldeprikjes lijken. Maar naar mate de film worden die heftiger en langer tot de climax daar is. Omdat er wel erg veel personages zijn is het moeilijk om echt een binding te krijgen met de karakters. Scott Eastwood gaat kwa trekken steeds meer op zijn vader lijken en dat is geen slecht teken. Tip: zit de aftiteling uit want daarna komen de daadwerkelijke soldaten aan het woord. Laat nog de meedte indruk achter.

Heftig. Het Amerikaanse spat er vanaf, maar dat is uiteraard logisch omdat het hun (zeer zinloze) oorlog was/is. Zinloos: dat is het juiste woord en dat is wat de acties in de film beschrijft.

Beklemmend gevoel geeft de film je. Alles wat de soldaten doen leidt uiteindelijk tot niets , behalve heel veel doden soldaten. In zo'n gebied is het onmogelijk om dat goed te verdedigen. Dat heeft.... precies, geen zin. (Star Wars leert ons dat het hebben van de High Ground het allerbelangrijkste is). Ze beginnen al op een achterstand alleen al door de locatie.

Dat het een waargebeurd verhaal is, maakt dat de film een tribute is. Wat de soldaten daar gedaan hebben is gereconstrueerd aan de hand van de verhalen van de overlevenden. Daarom is deze film belangrijk, zodat de doden niet voor helemaal niks zijn gestorven.

avatar van hoffhaan
Redelijke oorlogsfilm, Amerikaans maar het kijken waard. 3+.

avatar van Left4Dead
Lurie heeft een paar mooie prenten op zijn cv staan, dat hij dit project aanging vond ik toch ietwat vreemd. Ook ditmaal krijg je een oorlogsprent met wederom de standaard ingrediënten erin. Een lach en een traan, het verdriet en verlies met daarnaast broederschap. Wat zijn de Amerikanen daar goed in om dat gretig op film vast te leggen. De één nog heroïscher dan de ander. Tja wat is nieuw onder de zon.

Heb het allemaal wel gezien langzaam aan, de prenten over de dappere Amerikanen die overal oorlogje voeren. Oorlog voeren is bakken met geld verdienen voor investeerders. En net als wij Nederland huppelen als een schoothondje achter hun aan. Ja ik ben hun dankbaar voor het bevrijden van ons van de Duitsers destijds, maar daarna hebben ze wereldwijd er een zooitje van gemaakt.

Het verhaal behelst veel gebabbel waarvan het meeste ook nog eens doelloos te noemen is. Dat domme prietpraat, daar moet je doorheen want je zit te wachten op de actie. Wel heeft men perfect een uitleg gedaan over de positie van het kamp. Ik heb aardig wat FPS games gespeeld en altijd was schieten van boven naar beneden de winnen manier. Dat men destijds beslist heeft om het kamp in een kom te plaatsten mag toch een misser van hoogst niveau genoemd worden als understatement. Je zit compleet opgesloten als een rat in de val.

Standaardje, dat is het woord dat ik graag koppel aan deze film. We weten allemaal wel hoe klote de strijd was voor de soldaten. Het verhaal in deze film weerspiegeld de ellende en domme beslissingen. Maar wat doe je er dan ook? Ik ben redelijk ongevoelig geworden voor dit soort verhalen, en dat is eigenlijk ook niet best te noemen. Het is een vicieuze cirkel, de mens moet gewoon vechten als je de geschiedenis doorneemt.

Nou vooruit, 3**. Het stond er wel netjes op allemaal.

avatar van Forrest001
Erg matige film. Te veel dialoog in het begin en ook nog slechte dialogen, uitgesproken door matige acteurs.
Gebaseerd op waargebeurd verhaal wat het ergste doet vermoeden wat betreft de skills van het Amerikaanse leger. Een basis in een dal, helikopterondersteuning op een te grote afstand, een hele matige bewapening, de munitie geconcentreerd op 1 plek, weinig dekking in het kamp (gezien de hoge bergen), mariniers met een slechte conditie, een commandant die zelf een truck bestuurt (stort in een afgrond) die om onduidelijke redenen 17 km verderop moet worden gebracht, een commandant die mee gaat op patrouille (wordt opgeblazen, onduidelijk hoe), een luitenant die geen leiding kan geven. Afijn, teveel op op te noemen.

De aftiteling was nog het meest indrukwekkend.

Ben Benieuwd naar deze film, net verhaal spreekt me wel aan. Ik heb jaren geleden ook een soort gelijke oorlogsfilm gezien, althans volgens mij was het toen een film over het vreemdelingenlegioen die ook een “outpost” hadden ergens in de woestijn en ook continu onder de voet werden gelopen door de, Moedjahedien? Ik weet alleen niet meer de naam van die film, eerlijk gezegddacht ik dat dit een remake daarvan is/ was. Zoals gezegd, ben benieuwd en ga zeker kijken

Redelijke film over een Amerikaanse legerbasis die uitermate slecht gepositioneerd is in een dal omgeven door de Taliban. Typisch een gevalletje 'allemaal al eens eerder gezien', maar het kijkg wel gemakkelijk weg. Genoeg actie, vooral tijdens de tweede helft. En deze actiescenes zien er mede door het goeie camerawerk wel prima uit. De personages zijn nogal inwisselbaar.

avatar van The Brain
Het kijken waard voor liefhebbers van het genre deze op een waargebeurd voorval gebaseerde film. Een topper is het niet en heb je niks met het leger of oorlog dan raad ik deze niet aan. Voor het spannende verhaal of de geweldige karakters hoef je er niet naar te kijken.

Onlangs heb ik zitten kijken naar de Vietnamfilm 'we were soldiers, eigenlijk is dit meer van hetzelfde in een totaal andere oorlog. Een Amerikaanse interventie in een vreemd land, in beide gevallen loopt het niet best af. Ook deze film belicht de strijd gezien vanaf het standpunt van de Amerikaanse soldaten zonder zich verder met de politieke beslissingen die er aan te grondslag ligt te bekommeren. Een kijkje in de keuken van de militairen. Dat is zeker uitstekend gedaan in deze film, het oogt allemaal zeer realistisch en daardoor zelfs erg saai in het begin. De strijd breekt in het slotgedeelte van de film uit en die is net als in Vietnam alleen te winnen met behulp van de luchtmacht: duizend bommen en granaten.

In de aftiteling zie je plaatjes van de echte militairen en welke onderscheidingen ze hebben gekregen. Echte helden! Of je concludeert dat bakker of timmerman ook een mooi beroep is.

avatar van cor1946
Prima film, niks mis mee ondanks die negatieve verhalen(berichten). Goed gespeeld door die acteurs over weer een zinloze oorlog.

avatar van kleez
Is hier ook niet een documentaire over?

avatar van blurp194
Ik heb het niet met deze film.

Over de stompzinnigheid van de hogere rangen, de bevelvoerders in oorlogen zijn al veel meer en vooral veel betere films gemaakt. Zo ook over de zinloosheid van oorlog - maar daar gaat deze overigens volgens mij dus niet echt over. Wel over 'helden', voor wat dat dan ook waard is. Patriottistisch gedoe - ook al zo zinloos. En verder veel misverstanden tussen de soldaten en de brave bevolking. Je zou je haast gaan afvragen wat de Amerikanen daar eigenlijk precies te zoeken hadden - als dat ook niet allang uitgekauwd was.

En na een heleboel geschiet en geknal, de onvermijdelijke aftiteling met de portretten van de 'echte' soldaten naast een stukkie film van de acteur in een herkenbare actie. Dan moet me van het hart dat ik de soldaten er gemiddeld toch een heel stuk sympathieker uit vind zien dan de acteurs die ze spelen. Dat maakt de hele film dan weer bijna de moeite waard.

avatar van Diederik58
Redelijke film. Beetje onsamenhangend. Alle karakters worden voorgesteld en daarmee was het eerbetoon compleet. Vervolgens zien we hoe het ze vergaat. Sommigen sterven en anderen zijn helden. Weinig nieuws onder de zon. Er zijn betere films in dit genre gemaakt.
Schokkend vond het commentaar van de overlevenden na de film. Kritiekloos naar de verantwoordelijke legerleiding. Elke randdebiel had kunnen weten dat een dergelijke Outpost onverdedigbaar is. Waarschijnlijk ingehouden kritiek omdat dergelijke films ondersteund orden door de US defensie.

Redelijke oorlogsfilm met een aantal spannende momenten erin en een aantal mooie natuurbeelden. Helaas matige acteurs, die waarschijnlijk alleen zijn uitgekozen voor hun actiescenes/stoer uiterlijk, aangezien een aantal van hen ook al bijrollen hadden in andere oorlogsfilms.

avatar van Kliko_Green
Goede film hoor mensen. Vooral omdat je moet beseffen dat het waargebeurd is. Lees je eens in. Ook hoe mooi de film / boek in elkaar zit om nog even Keaton en nog een karakter in de film te vermengen terwijl dit een paar jaar eerder zich afspeelde.

avatar van Kondoro0614
“So how do we do our jobs and stay safe? We need to keep a good relationship with the locals. Respect keeps us safe.”

Toch wel een interessante film over een oorlogstragedie binnen het Amerikaanse corps die zich hadden gesetteld ergens in het noordoosten van ‘Afghanistan’. We volgen hier het Amerikaanse ‘Bravo Troop 3-61 CAV’, een leger unit die was gevestigd in het ‘Combat Outpost Keating’ gelegen bij de plaats ‘Kamdesh’. Dit is een waargebeurde strijd tussen de Amerikanen en 300 Taliban strijders die dankzij de hoge bergen (die het kamp hadden omringd) een goede aanvalspositie hadden. Een heftige strijd die hier keurig is weggezet door o.a. ‘Scott Eastwood’, ‘Orlando Bloom’ en de regisseur ‘Rod Lurie’. En uiteraard ook wel een beetje Amerikaanse glorie die ertegenaan wordt gedrukt.

Ik kan dit soort films wel waarderen, en ook de simulatie was goed gelukt. Al ben ik het wel eens over het feit dat de film simpel weg te lang duurt, een twee uur waarvan je eigenlijk constant een beetje naar dezelfde beelden zit te staren, wanneer men word aangevallen (bijna dagelijks) en dan dat ze schuilen achter de humvee’s en met wat terug vuren winnen ze de strijd, de ruzie en het gekloot tussen de manschappen was wel geinig al is het voornamelijk actie. Ik ben daar vaak wel voor te vinden, ik hou zelf van actiefilms maar twee uur was best lang.

Qua cast zat het wel snor, ‘Scott Eastwood’ deed een prima rolletje en ook ‘Orlando Bloom’ was prima, alleen zat hij niet heel lang in deze film als ’Keating’. Voor de rest deed ‘Caleb Landry Jones’ het best goed in de film. Ik vind het overigens altijd wel lastig, bepaalde acteurs te schatten hoe deze het doen in zulke films omdat het voornamelijk vuurgevechten zijn en ze geen hoog zinnige acteerprestaties hoeven neer te zetten.

Het waargebeurde verhaal trof op het einde nog wat foto’s van de overleden soldaten met daarbij hun leeftijd. Als je dan ziet dat sommige 22 (mijn huidige leeftijd) en zelfs eentje 21 is, dan slik je dubbel en weet je hoe hard zoiets kan zijn, jongens in de bloei van hun leven zul je bijna zeggen. Ook werd hier een nummer van ‘Rita Wilson’ getoond, althans zij zong het op het einde maar voor mij had dit nummer meer impact tijdens de film werd dit bijvoorbeeld gezongen door een soldaat zelf.

Dus ja, het is eigenlijk wel een typische oorlogsfilmpje als je het zo bekijkt maar ik heb me er prima mee vermaakt verder. Ook wel wat heftigere scenes zoals op de brug dat er eentje vol geraakt word door een RPG, dat zijn wel de betere scenes van de film. Een harde film over een waargebeurd verhaal, keek er al wel wat naar uit maar heeft me echt prima vermaakt.

avatar van martijn011
Een film over de Amerikanen in Afghanistan is niet nieuw en dat was ook te zien. We zien een lange aanloop naar een onvermijdelijke belegering en eigenlijk is het gewoon afwachten totdat de grote aanval komt.
Ik vraag me echt werkelijk af wie er bedenkt om een kamp op zo'n plek neer te zetten. Dat de Amerikaanse legerleiding hier wel een tikje op z'n kop krijgt is niet meer dan logisch. Het had alleen wel een harde dreun mogen zijn gezien de vreselijke ontwikkelingen die je als kijker voorgeschoteld krijgt.

De aanval zelf is prima weergegeven. Sowieso is het een vermakelijke film, helaas wel zonder memorabele momenten. Veel personages maakt het geheel meestal niet beter en dat was ook nu het geval. Sommigen sneuvelden zo snel dat je geen idee had wie het was als je zijn naam hoorde. Echte uitschieters qua acteerwerk zijn er weinig, al viel Caleb Landry Jones me wel positief op.
Voldoende, prima vermaak!

avatar van mcdaktari
Outpost is me zeker niet tegengevallen, iets wat ik in het begin niet verwachten want het duurt even voordat de film een beetje actie krijgt. Het viel me trouwens op bij de aftiteling, hoe veel de acteurs op de echte soldaten leken. Echt dat was gewoon bijna akelig om te zien hoeveel ze erop leken. Wat dat betreft zijn de acteurs echt perfect gecast. Mocht je het niet gezien hebben, dan moet je nog maar eens kijken bij de aftiteling. Dan zie je links een foto van de echte en rechts een foto van de acteur. Ik heb nog niet echt heel vaak gezien dat ze zo goed gecast zijn. Of misschien komt dat omdat ze nu vergeleken worden. Maar Outpost is best een prima oorlogsfilm die ook nog waargebeurd is en die je gerust kunt kijken, en zeker als je graag oorlogsfilms ziet.

avatar van Jan_Hero
Ik ging vol verwachting kijken maar ik heb hele stukken moeten doorspoelen omdat er geen vaart/verhaal uit kwam. Een lege oorlogsfilm en erg ongeloofwaardig.

Het eerste uur moet je even doorkomen. Daarna wordt ie goed. Vanwege het eerste uur 3 sterren.

avatar van jeroentjuhhhhh
Een explosief gebeuren, maar ondanks een boel kabaal geenszins indringend. De typische Hooah-army-guys, niet gehinderd door enige persoonlijkheid, worstelen zich in loom tempo door een conflict dat wordt gedomineerd door matige CGI. Een film die uitstraling mist, zowel visueel (een wat afwijkender kleurenpalletje doet al wonderen, dit was wel erg veilig en clean) als in de performances. Zo degradeert het zichzelf tot standaard actie vertier.

avatar van MindlessAssassin
Ondanks dat het een waargebeurd verhaal is, laat deze film erg weinig indruk op me achter. De film springt constant van hak op de tak. Personages zijn wandelende kartonnen dozen en actie is matig, met matig CGI werk.

4.0/10

avatar van Witt
In dit genre vond ik Black Hawk Down veel beter. Ook de documentaire Restrepo is een aanrader. Aan The Outpost zie je af dat het budget niet zo hoog was. Hoop clichématig geouwehoer dat veel te lang duurt voor de actie begint, weinig bijzonder acteerwerk, achtergrondmuziek die amper iets toevoegt.. nee doe mij maar Black Hawk Down

avatar van Seam
Scott Eastwood in een oorlogsfilm, yes please. Jammer van de rest van de matige cast. Maar komt wel onmiddellijk op mijn watchlist.

avatar van Luudje10
Redelijk goede oorlogsfilm. Waar gebeurd verhaal, maar wel een beetje dom om een buitenpost te plaatsen in een dal van 3 bergen. Dat vraagt uiteraard om moeilijkheden. De commandanten (kapiteins) waren ook niet echt de slimste. De 1 rijdt van een berg, de ander trapt ergens op, en ga zo maar door. Het moet zoals gewoonlijk van de onderofficieren komen . Clint Eastwood heeft lang geleden het kopieerapparaat een beurt gegeven want zijn zoon lijkt ontzettend op hem. Zelfs bijna dezelfde stem. Scott acteerde goed. Wel een aanrader

avatar van Boneka
Aardige oorlogsfilms waarvan we er al vele hebben gezien van dit genre. Dat geldt ook voor de opbouw van dit waargebeurde verhaal. Eerste uur hoop chit chat met wat kleine speldenprikjes om vervolgens helemaal los te gaan met alle emoties in het tweede uur. Moet zeggen dat The Outpost goed is geschoten in beeld en in actie. Meest opvallend is dat een soldaat zelfs meegedaan heeft aan deze film. Niet op de achtergrond maar als acteur! Dat komt toch niet vaak voor. Opvallend verder zijn natuurlijke de gebeurtenissen. Zelfs een blinde vink gaat hier niet zitten. Ziet er prachtig uit zo, maar de vijand kan letterlijk overal rondom zitten. Niet voor niks zijn dit soort settingen verleden tijd geworden. Ook de leiding was niet overal even slim tijdens deze sessie. Wat me trouwens altijd opvalt is dat er hele gesprekken volgen als ze op pad zijn. Ook op die brug is vragen om moeilijkheden. Kan me bijna niet voorstellen dat het zo is gegaan. Maar goed zag er wel weer heel mooi uit. Toch heb ik me best vermaakt met deze oorlogsfilms, maar meer van dit hoeven ze voor mij niet meer te maken

Film 3.5
Beeld 4.0